آخرین اخبار:
کد خبر:۱۲۵۵۶۹۱
در محفل جشن بزرگداشت شب میلاد حضرت فاطمه معصومه (س)؛

پناهیان: پذیرش ولایت صاحبان زور و قدرت عامل بدبختی جوامع در تاریخ بشر است

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت گفت: ولایت مداری مبتنی بر ولایت طاغوت از بدبختی‌های بزرگ بسیاری از مردم جوامع انسانی است و این افراد ولایت هرکسی که صاحب قدرت باشد را می‌پذیرند.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، حجت‌الاسلام‌والمسلمین علیرضا پناهیان در محفل جشن بزرگداشت شب میلاد حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها در حرم مطهر ایشان، به مفهوم تربیت پذیری جامعه اشاره و با بیان اینکه مفهوم ولایت، ولایت مداری و اعتقاد به امام در صدر اسلام مفهومی غریب و ناشناخته نبود، اظهار داشت: مردم در صدر اسلام مشکل چندانی با امامت نداشتند، بلکه مشکل این بود که ولایت و امامت هرکسی را می‌پذیرفتند.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت یادآور شد: هر اندازه اولیای الهی خواستند مردم را از ولایت پذیری زیادی جدا کنند، موفق نشدند؛ مردم فهم و بصیرت لازم را در شناخت امام و ولی نداشتند.

وی افزود: در فضای جامعه صدر اسلام، مردم به فضائل امیرالمومنین و یا اعتقاد به وصایت امیرالمومنین علی علیه السلام شک نداشتند؛ حتی مشکل عدم اهتمام مردم به امر اطاعت از امامت و ولایت نبود، بلکه متاسفانه این مردم حاضر بودند ولایت فرد پستی، چون یزید را قبول کنند.

پناهیان با اشاره به اینکه در تاریخ صدر اسلام، مردم خود واقعه غدیر را به خوبی درک کرده، حتی سینه به سینه این موضوع را مطرح ساخته، کم و بیش همه در جریان این امر مهم بودند، یادآور شد: مردم در صدر اسلام هیچگاه منکر اثبات امامت و یا اصل ولایت پذیری نبودند و با نحوه امامت جامعه و مدیریت اجتماع توسط پیامبر و اهل بیت علیهم السلام مشکل داشتند.

وی به علل عدم پذیرش ولایت امیرالمومنین علی علیه السلام در صدر اسلام اشاره نمود و خاطرنشان کرد: برخی بر این باور بودند که پیامبر با شیخوخیت و حرمت پیامبری مدیریت می‌کردند و اگر علی جوان با تمسک به این سیره بخواهد جامعه را مدیریت کند، سنگ بر روی سنگ بند نخواهد شد.

مردم صدر اسلام به دنبال حاکمی زورگو بودند

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت افزود: مسئله آنها این نبود که آزادی خواه و یا ولایت پذیر باشند، بکله به دنبال آن بودند که کسی بر آنها ولایت کند که زور بگوید؛ به نوعی مردم دنبال فرمانده دیکتاتور و کسی بودند که زورگویی کند.

وی با تأکید بر اینکه مردم در صدر اسلام مشکل ولایت پذیری درست داشتند، اظهار داشت: مردم در آن دوران علی رغم پذیرش فضائل نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله و امیرالمومنین علی علیه السلام، به نص کلام رسول خدا که در قرآن کریم نیز بدان اشاره شده، با توجه به روحیه مشورت پذیری پیامبر را اُذُن می‌نامیدند و همین مشکل را با امیرالمومنین علی علیه السلام نیز داشتند. آنها نفهمیده بودند که باید ولایت ولی خدا را بپذیریند و بدانند که او با انسان‌ها کریمانه برخورد می‌کند نه دیکتاتور مابانه.

مسلمان واقعی منتظر دستور ولی نمی‌ماند

پناهیان تصریح کرد: باید توجه داشته باشیم که امام در بسیاری از مواقع صریح صحبت نمی‌کند و فرد فرد جامعه، خود باید بداند که امام از او چه می‌خواهد و چه نقشی را باید در اجتماع دنبال نماید؛ چراکه مسلمان واقعی از قدرت عقلی تشخیص و درک تکلیف برخوردار است؛ اگر انسان منتظر بماند که همه دستورات از بالا صادر شود، این اشتباه است.

وی با تاکید بر اینکه شیعه نه تنها از امام اطاعت می‌کند، بلکه خود در بسیاری از بزنگاه‌ها تکلیفش را مبتنی بر تشخیصش دنبال می‌کند، یادآور شد: قرآن کریم می‌فرماید و امرهم شوری بینهم، فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّکْر؛ یعنی مراجعه به متخصص و گفتگوی جمعی بین مومنین انسان و جامعه را از گمراهی و تباهی در تشخیص وظیفه، نجات می‌دهد.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به اینکه امیرالمومنین علی علیه السلام با تمسک به سیره نبوی، برای تک تک آحاد جامعه نقش قائل بودند، خاطرنشان کرد: پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله به مومنین اعتماد زیادی داشتند و این موضوع یکی از ویژگی‌های بارز سیره نبوی بود.

بدبختی جوامع در طول تاریخ پذیرش ولایت صاحبان زور و قدرت است

وی ولایت مداری مبتنی بر ولایت طاغوت را از بدبختی‌های بزرگ بسیاری از مردم جوامع انسانی دانست و با بیان این که این افراد ولایت هرکسی که صاحب قدرت باشد را می‌پذیرند، ابراز داشت: در صدر اسلام مشکل از اصل ولایت مداری نبود؛ حتی همین الان هم بسیاری از مردم جوامع انسانی در ولایت مداری که خود را عبد قدرت و طاغوت قرار می‌دهد مشکلی ندارند.

پناهیان در ادامه ضمن اشاره به معنا و مفهوم ذکر مبارک «لا اله الا الله» اظهار داشت: این ندای مبارک نشان دهنده این موضوع است که کسی با اثبات خدا مسلمان نمی‌شود، بلکه باید نفی ربوبیت هرکسی جز ذات اقدس الهی را قبول داشته باشد.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت تصریح کرد: شیعه نه تنها مطیع و تکلیف مدار، بلکه در کنار این مهم، تشخیص مدار هم است و مبتنی بر تشخیصی که بر پایه مراجعه به متخصص و گفتگوی جمعی بین مومنین حاصل می‌گردد، عمل می‌کند.

وی به کلام زیبا و ارزشمند شهید سید حسن نصرالله اشاره و با بیان این که ولی فقیه کرامت و آقایی تک تک آحاد جامعه را حفظ می‌کند و به دنبال آن است که جامعه به قدرت تشخیص درست در بزنگاه‌ها برسد، اظهار داشت: شیعه مانند حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها است که برای نصرت امامش بدون امر امام، به سوی امام رضا علیه السلام حرکت کرد.

پناهیان در پایان سخنان خود اظهار داشت: چیزی که مردم در صدر اسلام نفهمیدند ولایت امیرالمومنین علی علیه السلام نبود، بلکه تمرد از ایشان بر همان مبنای تمرد از رسول الله صلی الله علیه و آله بود، مردم صدر اسلام دنبال کسی بودند که به اینان زور بگوید نه این که با ایشان مشورت کند.

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار