آخرین اخبار:
کد خبر:۱۲۵۷۲۳۲
رئیس مرکز آموزش عالی امام خمینی(ره) مطرح کرد

تحول در آموزش کشاورزی کلید ارتقای بهره‌وری و صادرات منطقه‌ای

رئیس مرکز آموزش عالی امام خمینی(ره) با اشاره به چالش‌های نظام آموزشی کشاورزی کشور، از برنامه‌های جدید این مرکز برای توسعه آموزش‌های مهارتی، تعاملات بین‌المللی و بهره‌گیری از ظرفیت شرکت‌های فناور خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری دانشجو، حجت‌الله ربانی‌نسب رئیس مرکز آموزش عالی امام خمینی(ره)، صبح امروز در نشست خبری این مرکز با تأکید بر ضرورت تحول در نظام آموزشی کشاورزی، از اجرای برنامه‌هایی برای توسعه اطلاع‌رسانی و آموزش در این حوزه خبر داد.

او با اشاره به اهمیت دانش‌بنیان شدن امنیت غذایی گفت: در حالی که فناوری‌های نوین و هوش مصنوعی به حوزه کشاورزی وارد شده‌اند، بخش قابل توجهی از بهره‌برداران این حوزه فاقد سواد کافی هستند و میانگین سنی‌شان به ۵۳ سال رسیده است. 

ربانی‌نسب با تأکید بر ظرفیت‌های آموزشی وزارت جهاد کشاورزی و نقش اساتید برجسته، افزود: هر تحول مؤثری در بخش کشاورزی باید از مسیر دانایی بگذرد. بنابراین، برنامه‌ریزی برای آموزش‌های کوتاه‌مدت، کاربردی و متناسب با نیازهای روز بهره‌برداران در اولویت ماست.

وی یکی از راهبردهای اصلی مرکز را استفاده از کلکسیون‌های آموزشی به‌منظور انتقال تجربیات صنعتی و فناورانه به دانشجویان عنوان کرد و افزود: ارتباط فعال با کشورهای منطقه از جمله عراق، افغانستان، آسیای میانه و برخی کشورهای آفریقایی، بستر مناسبی برای صادرات دانش، محصولات کشاورزی و خدمات فنی مهندسی فراهم می‌کند.

رئیس مرکز آموزش عالی امام خمینی(ره) همچنین از همکاری با وزارت امور خارجه برای معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در کشورهای همسایه و توسعه بازارهای بین‌المللی خبر داد و گفت: در سال‌های اخیر زمینه مناسبی برای تعاملات بین‌المللی ایجاد شده و تمرکز ما بر آموزش‌های مهارتی و تربیت تکنسین‌های توانمند است؛ افرادی که حتی با داشتن مدرک دانشگاهی، مهارت‌های عملی کافی برای ورود به بازار کار داشته باشند.

وی بر اهمیت همکاری با شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان تأکید کرد و گفت: این شرکت‌ها نه تنها در آموزش مؤثرند، بلکه خود به‌عنوان بازار و پشتیبان خدمات کشاورزی نیز نقش‌آفرینی می‌کنند.

ربانی‌نسب یکی از اولویت‌ها را تعامل با مؤسسات تحقیقاتی و انتقال یافته‌های پژوهشی به عرصه اجرا دانست و خاطرنشان کرد: توانمندسازی پژوهشگران و بهره‌گیری از داده‌های علمی، زیرساخت توسعه هدفمند است.

او با اشاره به چالش‌هایی چون پایین بودن سطح سواد برخی کشاورزان، تأکید کرد که برای اثربخشی آموزش‌ها باید نیازسنجی علمی انجام شود و از روش‌های نوین غیرحضوری برای انتقال مفاهیم بهره برد.

رئیس مرکز آموزش عالی امام خمینی(ره) در بخش دیگری از سخنان خود بر نقش آموزش در پذیرش نوآوری، ارتقای مدیریت کسب‌وکارها و کاهش ریسک سرمایه‌گذاری تأکید کرد و افزود: آموزش مؤثر نیازمند برخورداری از اهلیت علمی، اخلاقی و مدیریتی است.

وی به حمایت این مرکز از شرکت‌های خلاق در حوزه کشاورزی اشاره کرد و گفت: فضاهای آموزشی ما در اختیار بخش خصوصی قرار می‌گیرد تا شرکت‌ها بتوانند رشد کنند و فرصت‌های شغلی برای جوانان بیشتری ایجاد شود. ضمن آنکه تعامل میان شرکت‌ها نیز تقویت می‌شود.

در پایان، ربانی‌نسب با اشاره به بحران کم‌آبی در کشور، بر اهمیت آموزش‌های تخصصی در زمینه صرفه‌جویی در مصرف آب تأکید کرد و گفت: در برنامه هفتم توسعه، کاهش مصرف آب به‌عنوان یک حکم جدی مطرح شده و ما نیز آموزش درباره سیستم‌های هوشمند آبیاری، حفاظت از خاک و منابع طبیعی را آغاز کرده‌ایم.

او آموزش جوامع محلی و تربیت مربیان متخصص برای توسعه کشاورزی حفاظتی، به‌ویژه در استان البرز را از برنامه‌های محوری مرکز برشمرد و عنوان کرد: تجربه و دانش مدیران کشاورزی کشور سرمایه ارزشمندی است که می‌تواند در راستای نوآوری و توسعه پایدار مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار