آخرین اخبار:
کد خبر:۱۲۶۰۰۶۱
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرد:

افزایش تولید ۷ میلیون لیتری بنزین در سال ۱۴۰۳/ سوخت تحویلی به نیروگاه‌ها ۴۰ درصد افزایش یافته است+فیلم

محمدصادق عظیمی‌فر گفت: در ۹ ماه گذشته ۷ و ۸ میلیون لیتر تولید بنزین وگازوئیل افزایش یافته است. پیش‌بینی می‌شود که با سرمایه‌گذاری ۶۰ میلیارد دلار، ظرفیت پالایش کشور به میزان ۱۸۰ هزار بشکه در روز افزایش یابد.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، محمدصادق عظیمی‌فر، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در نشست خبری سومین روز از نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پتروشیمی و پالایش ایران گفت: در کل زنجیره صنعت پالایش، بالغ بر ۱۶۰ هزار نفر در ۱۰ پالایشگاه اصلی کشور با ظرفیت ۲.۴ میلیون بشکه و ۷۸ انبار فعال در سطح کشور، مشغول به کار هستند. زنجیره توزیع سوخت عمدتاً در اختیار بخش خصوصی است و در این بخش نیز حدود ۶۰ هزار نفر به صورت شبانه‌روزی مشغول فعالیت هستند.

 

عظیمی‌فر با بیان اینکه فشار‌های ناشی از ناترازی گاز، بیشتر بر دوش صنعت پالایش قرار گرفته و این صنعت باید جبران‌کننده ناترازی گاز باشد، عنوان کرد: مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد، به کاهش سطح ذخایر و افزایش مصرف در نیروگاه‌های حرارتی مربوط می‌شود. امسال مصرف سوخت نفت‌گاز نیروگاه‌ها نسبت به سال گذشته، ۱۸۰ درصد افزایش داشته است و مصرف برق و گاز نیز بالا رفته است.

 

وی افزود: در ابتدای استقرار دولت، یکی از مشکلات مهم، کاهش ذخایر سوخت کشور بود. به عنوان نمونه، سطح ذخایر نفت و گاز نیروگاهی ۴۳ درصد نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده بود. همچنین، تعمیرات اساسی پالایشگاه‌ها، مخصوصاً واحد‌های تقطیر به دلیل فشار زیاد به تعویق افتاده است. علاوه بر آن، در خطوط و زنجیره پخش نیز مشکلات مشابهی به وجود آمده است. در حوزه مالی، روابط مالی دولت به‌گونه‌ای تنظیم شده که بیشترین فشار مالی به صنعت پالایش وارد شده است و حجم قابل توجهی از مطالبات انباشته از طرف دولت و پیمانکاران به این صنعت وارد شده است.

 

معاون وزیر نفت با اشاره بر اینکه صنعت پالایش تمرکز خود را بر افزایش تولید و استفاده از ظرفیت‌های داخلی گذاشته است، افزود: ما در دولت چهاردهم با افزایش کیفیت تولید، حدود ۸ میلیون لیتر نفت‌گاز به تولید کشور اضافه کنیم. این افزایش تولید، بدون کاهش کیفیت محصولات انجام شده است و تولید بنزین نیز در این مدت ۷ میلیون لیتر در روز افزایش یافته است.

 

وی ادامه داد: پالایشگاه شیراز در آبان‌ماه سال ۱۴۰۳ تمام بنزین تولیدی خود را به استاندارد یورو پنج رسانده است. همچنین، پالایشگاه‌های ستاره خلیج‌فارس و دیگر پالایشگاه‌ها نیز با انجام اصلاحات فرآیندی و افزایش ظرفیت، به رشد تولید و بهبود کیفیت فرآورده‌ها دست یافته‌اند. در همین راستا، پالایشگاه‌های اصفهان، تهران و تبریز نیز اصلاحات فرآیندی را انجام داده‌اند و تولید بنزین در این پالایشگاه‌ها افزایش یافته است.

 

عظیمی‌فر با اشاره به بیشتر بودن مصرف بنزین در شمال کشور، گفت: توان شبکه انتقال سوخت از سال‌های گذشته برای جابجایی این میزان فرآورده به شمال کشور محدود بوده است. برای حل این مشکل، اقدامات مهمی از جمله بهره‌برداری از ۴۶۰ کیلومتر خط لوله جدید و استفاده از حدود ۳۰۰۰ نفتکش انجام شده است که توان انتقال سوخت را به‌طور قابل توجهی بهبود بخشیده است.

 

در مورد قاچاق سوخت، صنعت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با همکاری کنسرسیوم‌ها و شرکت‌های مهندسی اقداماتی را برای پایش لحظه‌ای فرآورده‌های تولیدی از زمان تولید تا دست مصرف‌کننده نهایی آغاز کرده است. این اقدامات در راستای رصد دقیق‌تر فرآورده‌های نفتی و جلوگیری از قاچاق سوخت انجام می‌شود.

 

معاون وزیر نفت با بیان اینکه در پایان سال ۱۴۰۳ نسبت به سال ۱۴۰۲ تقریباً ۴۰ درصد سوخت تحویلی به نیروگاه‌ها افزایش یافت، به گونه‌ای که در سال ۱۴۰۳، ۲۱،۸ میلیارد لیتر سوخت مایع به نیروگاه‌ها تحویل شد، اظهار کرد: شتاب ۷ درصدی افزایش مصرف سبب شد کشور به واردکننده فرآورده تبدیل شود.

 

وی ادامه داد: برای سال ۱۴۰۴، هدف اصلی صنعت پالایش افزایش تولید و سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف است. در این راستا، پیش‌بینی می‌شود که با سرمایه‌گذاری ۶۰ میلیارد دلار، ظرفیت پالایش کشور به میزان ۱۸۰ هزار بشکه در روز افزایش یابد. علاوه بر این، طرح‌هایی همچون کیفی‌سازی فرآورده‌های نفتی و تسویه‌حساب پالایشگاه تهران در دستور کار قرار دارد. پالایشگاه‌های اصفهان، شیراز و تهران نیز در حال اجرای طرح‌های کیفی‌سازی هستند که به بهبود کیفیت فرآورده‌ها کمک خواهد کرد.

 

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در پایان گفت: در بخش اصلاح حکمرانی صنعت پالایش، توجه به رفع موانع کسب و کار و تسهیل فعالیت‌های بخش خصوصی از اولویت‌های اساسی است. بخش دولتی باید با اصلاح سیاست‌ها و ایجاد فضای رقابتی، فرصت‌های جدیدی برای رشد بخش خصوصی ایجاد کند. پالایشگاه‌ها به دلیل تغییرات سینوسی در سیاست‌گذاری‌ها و عدم امکان سودآوری، نیاز به حمایت بیشتری از سوی بخش دولتی دارند تا بتوانند مشکلات فعلی را پشت سر بگذارند.

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار