
۴ نقطه حادثهخیز در چهارمحال و بختیاری باقی مانده است
به گزارش گروه استانهای خبرگزاری دانشجو، امین قوامی عصر دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه چهارمحال و بختیاری، در پاسخ به سوال خبرنگار این رسانه مبنی بر تعداد بافی مانده نقاط حادثهخیز استان، گفت: کل نقاط حادثهخیز در استان چهارمحال و بختیاری ۱۳ نقطه است که توسط کمیسیون ایمنی به اداره ابلاغ شده است و از این تعداد اصلاح و بهسازی ۴ نقطه همچنان باقی مانده است.
معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای چهارمحال و بختیاری ادامه داد: چهار نقطه حادثهخیز شامل دو نقطه در ورودی شهرکرد سمت شرکت نفت و پمپ بنزین و دو نقطه در قطب صنعتی سامان میباشد که به زودی رفع میشوند.
وی افزود: از سال ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۳، نقاطی از قبیل پیج یالانچی، پیچ شوراب، پیچ حسینآباد، گردنه مروارید، نقاط چلهگاه در شهرستانهای سامان، بروجن و لردگان رفع شده است.
قوامی ادامه داد: قراردادی به ارزش حدود ۳۴ تا ۴۰ میلیارد تومان برای اصلاح ورودی فرخشهر به سمت بیمارستان امام علی منعقد شده است که در سه چهار ماه آینده تکمیل میشود.
وی عنوان کرد: در حوزه ماشینآلات سنگین، عملیات بازسازی و تعمیر ۳۳ دستگاه انجام شده و چند دستگاه وارداتی دیگر در انتظار ترخیص هستند که از طریق وزارت صنعت، معدن و تجارت در حال پیگیری است.
معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: در بخش تخصیص اعتبارات، شاخصهای مختلفی مانند طول راههای اصلی و روستایی، نقاط حادثهخیز، پلها و ابنیه فنی در نظر گرفته شده است، در استان، حدود ۶۶۰۰ پل وجود دارد که بر اساس وضعیت و خرابی، اعتبارات تخصیص مییابد.
قوامی اضافه کرد: سامانهای برای ارزیابی خرابیها و اولویتبندی اعتبارات بر اساس دادههای اسکن هر دو سال یک بار طراحی شده است که برآورد اولیه آن حدود ۳۰۰ میلیارد تومان است و شامل نقاط رانشی و دیگر مشکلات راهها است.
روگذرها و خطکشیهای جادهای تا سال آینده به پایان میرسند
وی بیان کرد: هدف این است که در سالهای ۱۴۰۴ و ۱۴۰۵، پروژههای زیرساختی مهم مانند روگذرها و خطکشیهای جادهای به اتمام برسند.
معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: در حوزه خطکشی و بهسازی مسیرها، در سال جاری، حدود ۲۳۰۰ کیلومتر خطکشی انجام شده است و در شهرستانهای مختلف، بازدیدهای میدانی و نواقصبرداری صورت گرفته است.
قوامی تصریح کرد: همچنین، در حال حاضر ۱۸ قرارداد در حوزه راهسازی فعال است، اما به دلیل عدم تخصیص کامل اعتبارات محرومیتزدایی، پروژهها به تعویق افتاده است و منتظر تأمین اعتبار هستند.
وی یادآور شد: در مجموع، اقدامات گستردهای در حوزه اصلاح نقاط حادثهخیز، بهسازی راهها، بازسازی ماشینآلات و تخصیص اعتبارات انجام شده است، و برنامهریزیهای بلندمدت برای ارتقا زیرساختهای حملونقل در استانها در حال پیگیری است.
کاهش ۱۵۰۰ نفر از تعداد رانندگان استان
حسین مالکی در ادامه این نشست نیز اشاره به کاهش تعداد رانندگان در بخش مسافری اظهار کرد: از مجموع ۲۱ هزار و ۳۷۹ راننده فعال در استان تنها ۳ هزار و ۵۰۰ نفر در حملونقل مسافری فعالیت دارند، در حالی که این رقم در گذشته حدود ۵ هزار نفر بود. این کاهش، نشاندهنده کاهش تقاضا برای سفرهای شخصی و تأثیر آن بر سرمایهگذاری در بخش حملونقل عمومی است.
وی افزود: ناوگان مسافری استان حدود ۳۰ سال سن دارد و تولید خودروهای جدید در این بخش متوقف شده است، طی دو سال گذشته، ۲۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان برای نوسازی این ناوگان اختصاص داده شد، اما تنها ۲۳ راننده موفق به دریافت این اعتبار شدند.
مالکی خاطرنشان کرد: برنامه هفتم توسعه دولت بر افزایش نرخ کرایهها تأکید دارد، اما با توجه به رشد قیمت نفت و هزینههای عملیاتی، این افزایش تأثیر قابلتوجهی بر بهبود شرایط نداشته است. در حال حاضر، تعداد اتوبوسهای جدید ثبتشده در کشور، ۵۲ دستگاه است، در حالی که واردات و تولید اتوبوسهای جدید با مشکلات جدی مواجه شده است.
مطالبات رانندگان در مراسم شهادت شهید رئیسی پرداخت نشده
وی تصریح کرد: در ایام اربعین، مشکل خاصی در رفتوآمد به مرز نداریم، اما مطالبات رانندگان برای انتقال مسافران به تهران برای تشییع پیکر شهید رئیسی پرداخت نشده است، بخش خصوصی با کاهش تعداد مسافر و شرایط اقتصادی دشوار روبهروست، به طوری که ناوگان اتوبوسهای فعال از ۱۵ هزار دستگاه کاهش یافته است.
مالکی در پایان تأکید کرد: ساخت ترمینالهای جدید در شهرهای استان، نیازمند همکاری شهرداریها و تأمین اعتبارات لازم است. وضعیت حملونقل عمومی استان، با چالشهای متعددی مواجه شده و برای رفع این مشکلات، برنامهریزی دقیق و حمایتهای مالی ضروری است.