
هوش مصنوعی، ابزاری کلیدی برای آینده آموزش عالی کشورهای اسلامی

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، محمدرضا فلاحتی، معاون بینالملل مؤسسه فناوری جهان اسلام (ISC)، در گفتوگو با ستاد خبری سکوی گفتوگوی سازمان همکاری اسلامی، به اهمیت و نقش روزافزون هوش مصنوعی در آموزش عالی و سایر حوزههای علمی و فناوری کشورهای اسلامی پرداخت.
وی با اشاره به نقش ISC به عنوان نهادی وابسته به سازمانهای بینالمللی ایسسکو و OIC، اظهار داشت: این مؤسسه در سطح کشورهای اسلامی وظیفه رصد تولید علم، فناوری و نوآوری را بر عهده دارد.
فلاحتی در ادامه به ضرورت استفاده از هوش مصنوعی در دوران پاندمی کرونا اشاره کرد و گفت: در دوران کووید-۱۹، تعطیلی کلاسهای حضوری، ضرورت بهرهگیری از پلتفرمهای مجازی و ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی در آموزش عالی را بهشدت نمایان کرد. این تغییر موجب شد که در سطح جهانی حرکتهای متعددی برای توسعه کاربردهای هوش مصنوعی شکل بگیرد.
وی با اشاره به رویدادهای بینالمللی همچون انجمن علم، فناوری و نوآوری جهانی که هر سال در کیوتوی ژاپن برگزار میشود، افزود: در این رویداد، هزاران دانشمند و مقام علمی به بررسی کاربردهای هوش مصنوعی در حوزههای حیاتی از جمله مقابله با خشکسالی، ارتقای آموزش، پزشکی، انرژی و توسعه پایدار میپردازند. نشست امروز پلتفرم OIC-۱۵ نیز در همین راستا و با هدف تدوین سازوکارهای مناسب برای بهرهبرداری از این فناوری در کشورهای اسلامی برگزار میشود.
فلاحتی تأکید کرد: با توجه به فاصله علمی و فناورانه میان کشورهای اسلامی و توسعهیافته، هدف این اجلاس آن است که برنامهها، مقررات و آییننامههای مشخصی در زمینه هوش مصنوعی – حتی در حوزههایی، چون اخلاق و عقلانیت – طراحی و تدوین شود.
وی خاطرنشان کرد: اجرای موفق هر برنامهای نیازمند زیرساختها و پروتکلهای خاص است. این نشست تلاش دارد تا این پروتکلها را مشخص و مورد توافق کشورهای عضو قرار دهد.
انتظار میرود که پس از پایان اجلاس، با همکاری سازمان همکاری اسلامی (OIC) و نهادهایی همچون سیمبو، زمینه بهرهبرداری جامع از ظرفیتهای هوش مصنوعی در کشورهای اسلامی فراهم شود؛ نه فقط در حوزه آموزش، بلکه در کلیه حوزههای علمی، اجتماعی و اقتصادی فراهم شود.