در این میان، زمزمه هایی از تبانی برخی سود جویان حوزه واردات خودرو با نمایندگان مجلس در مورد این مصوبه شنیده می شد...
گروه سیاسی «خبرگزاری دانشجو»؛ در ادامه بررسی عملکرد هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی، به ابعاد دیگری از عملکرد این مجلس و نیز اظهارنظر فعالان سیاسی راجع به این دوره از مجلس می پردازیم.
مصوبه کاهش تعرفه واردات خودرو
تعرفه واردات خودروی خارجی در سال 88، 90 اعمال می شد اما نمایندگان در آخرین روزهای آن سال طرحی را تصویب کردند که به موجب آن، این تعرفه از سال جدید 20 درصد کاهش می یافت.
مخالفان این طرح ، معتقد بودند که با بالا بودن تعرفه واردات خودرو و در نتیجه گران بودن خودروهای خارجی ، مردم ایران ، رو به خودروهای داخلی می آورند و بدین ترتیب ، چرخ صنعت خودروسازی در ایران همچنان می چرخد و امنیت شغلی صدها هزار نفری که در این صنعت اشتغال دارند ، حفظ می شود.
موافقان اما، حمایت تعرفه ای از خودروسازان را باعث تنبلی و بی انگیزگی آنها در ارتقای سطح کیفی تولیدات و کاهش بهای تمام شده می دانستند و معتقد بودند که باید با کاهش تعرفه واردات ، زمینه را برای رقابت نزدیک تر خودروسازان داخلی و خارجی فراهم کرد تا در نهایت داخلی ها برای حفظ بازار ، بهبود کیفیت را جدی بگیرند.
دولت از ابتدا با این طرح مخالف بود. رییس جمهور ضمن انتقاد شدید از تصویب این طرح گفت: اگر قرار است صنعت اصلاح شود راهش ارزان بودن خودروهاي وارداتي نيست. اين گونه تصميمگيريها ازمجلس نشان ميدهد كه برخي از نمايندگان مجلس با ارائه برخي طرح ها موانعي را بر سر راه پيشرفت كشور ايجاد كرده اند
در روز نهم فروردین 89 ، رهبر معظم انقلاب بعد از یک بازدید سه ساعته از خط تولید موتور ملی و نمایشگاه صنعت خودروسازی ، صراحتاً از "سياستهاي واردات خودرو و بعضي از تصميماتي كه در اين زمينه گرفته شده است ابراز ناخرسندی کردند و افزودند: فراوانی و ارزانی خوب است اما از آن مهم تر رشد صنعت داخلی است و نباید به استناد دلایل عمدتاً واهی دروازه را به روی واردات باز کرد...عموماً فلسفه و منطقی که برای افزایش واردات مطرح می شود، بالا بردن کیفیت محصولات داخلی است اما برای این هدف گزینه های بهتری هم وجود دارد که یکی از آنها اعمال سیاستها و ضوابطی برای بالا بردن کیفیت محصولات داخلی است.
پس از تعطیلات نوروزی، با توجه به اظهار نظر رهبری طرحی در خصوص بازگشت تعرفه به میزان 90 درصد قبلی به رای گذاشته شد که دوفوریت آن رای کافی را کسب نکرد تا باز هم مجلس امتحان ولایتمداری خوبی پس ندهد.
در این میان، زمزمه هایی از تبانی برخی سود جویان حوزه واردات خودروبا نمایندگان مجلس در مورد این قانون هم شنیده می شد؛ در نهایت قانون جدید توسط دولت ابلاغ نشد تا اینکه نهایتا چند ماه بعد تعرفه توسط مجلس به حالت قبلی بازگشت.
ریاست لاریجانی و انتقاد برخی اصولگرایان
در ماههای پایانی عمر مجلس هفتم، نامه نگاریهایی میان حداد عادل و احمدی نژاد صورت گرفت که برایند آن، عدم رضایت رییس جمهور از رییس مجلس بود. از سوی دیگر، در آستانه انتخابات علی لاریجانی علاقمند بود که سرلیست اصولگرایان تهران باشد اما با وجود حداد عادل، رییس مجلس قبلی این امر میسر نشد؛ همین موضوع باعث شد لاریجانی از لیست تهران خارج شده و به عنوان نماینده قم وارد مجلس شود.
پس از تشکیل مجلس، لاریجانی همزمان ریاست قوه مقننه و فراکسیون اصولگرایان را عهده دار شد و عملکرد وی از همان روزهای اول تشکیل مجلس مورد انتقاد برخی نمایندگان اصولگرا قرار گرفت.
حمید رسايي، یکی از منتقذان جدی ریاست لاریجانی در این مورد می گوید: دوستان ما در سال اول علي رغم ميل باطني و تنها به دليل وعده هايي كه لاريجاني در خصوص ايجاد تعامل بين قوا و شفافيت سازي و مرزبندي با اصلاحطلبان در جلسات مختلف محرمانه داده بود، به لاريجاني راي دادند اما بعد از انتخابات مشاهده كردند كه لاريجاني در حال لابي با اقليت اصلاحطلب است و لذا از سال دوم ديگر حمايتي از لاريجاني نداشتند و البته با توجه به جمع بندي دوستان كانديدايي هم معرفي نمي كردند.
سخنگوي فراكسيون انقلاب اسلامي مجلس هشتم می افزاید: لاريجاني متاسفانه براي حفظ موقعيت خود همواره تلاش كرده تا اصلاحطلبان را حفظ كند تا جايي كه اصلاح طلباني كه در سال اول با رياست وي مخالفت كرده بودند الان يك ماه مانده به انتخابات رسما از رياست وي حمايت مي كنند حتي در انتخابات رياست فراكسيون اصولگرايان هم توصيه كردند تا اصولگرايان به لاريجاني راي دهند.
رسايي ادامه می دهد: ما به مديريت آقاي لاريجاني در صحن علني مجلس اعتراض داريم و به رفتارهاي سياسي ايشان و لابي هاي علني و پنهاني كه با اصلاح طلبان و جريان فتنه وجود دارد انتقاد داريم چرا كه رفتار ايشان باعث شده تا در بزنگاههايي مانند قانون وقف دانشگاه آزاد، ماده 80 برنامه پنجم، طرح نظارت بر نمايندگان و بسياري از موارد ديگر انتقاداتي به فراكسيون اصولگرايان وارد شود تا جايي كه احساس جامعه از اين مجلس، مجلس مبتني بر اصولگرايي نيست.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی همچنین در خصوص سفرهای خارجی علی لاریجانی می گوید: دردوره های گذشته سابقه نداشته است روسای مجلس تا این حد با انجام سفر، در حوزه حساس و کلیدی سیاست خارجی اعلام موضع کنند، این کار صحیح نیست و لاریجانی باید تجدید نظر کند.
بادامچیان: مجلس لایحه هدفمندی یارانه ها را بدون جنجال و با حفظ منافع ملت پیش برد
اسدالله بادامچیان نماینده مردم تهران در دوره هشتم مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس در این دوره توانسته است در ساماندهی تشکیلات درونی خود و روابط با دیگر قوا کار عظیمی صورت دهد، تصریح کرد: مجلس از 290 نماینده تشکیل میشود که به طور طبیعی همه این 290 نفر نظراتشان یکی نیست، بنابراین گاهی اختلافاتی پیش میآید اما در پایان منطق حاکم میشود و روابط براساس تفاهم در چهارچوب وظایف نمایندگی ملت شکل میگیرد.
بادامچیان به عملکرد مجلس هشتم در بعد قانونگذاری اشاره کرد و گفت: در این دوره قوانین مهمی مورد بحث و بررسی قرار گرفت که از جمله مهمترین آنها لایحه هدفمندکردن یارانههاست.
نماینده تهران یادآور شد: مجلس در ارتباط با این لایحه توانست به دور از جنجالهای سیاسی، کار را به سمت یک تفاهم و تعامل پیش ببرد، در عین حالی که برای حفظ منافع ملت، با اجرای زودتر از موعد این قانون مخالفت کرد.
بادامچیان با بیان این که پایینترین آمار رد مصوبات مجلس از سوی شورای نگهبان مربوط به دوره هشتم مجلس است گفت: این بیانگر کار دقیق و کارشناسی است که در مجلس در امر قانونگذاری صورت گرفته است.
بادامچیان به عملکرد مثبت مجمع نمایندگان ناظر درامر اشتغال اشاره کرد و گفت: ما در این مجمع 30 نماینده ناظر داریم که ازهر استان یک نفر انتخاب شده است و کارهای ارزشمندی تاکنون توسط این مجمع صورت گرفته است.
کواکبیان: مجلس هشتم به دولت وابستگی کمتری داشت
کواکبیان، عضو فراکسیون اقلیت مجلس هشتم می گوید: یکی از نکات مثبت مجلس هشتم ترکیب انقلابی آن است؛ در کل مجلس هشتم در مقایسه با مجلس هفتم ترکیب بهتری داشت؛ مجلس هشتم نسبت به مجلس هفتم وابستگی کمتری به دولت داشت و حضورش در مجامع بینالمللی پررنگتر بود.
نماینده مردم سمنان در مجلس محافظهکاری مجلس هشتم را از جمله نکات منفی آن دانست و اظهار داشت: رئیس مجلس و فضای کلی آن پیچیده است.
کواکبیان عدم دفاع از حقوق نمایندگان و مجلس و همچنین شعارزدگی و جوزدگی را از دیگر نکات منفی مجلس هشتم دانست و اظهار داشت: موضوع تسخیر سفارت انگلیس کار جالبی نبود اما آقای لاریجانی طوری صحبت کرد که ظاهراً این کار مورد تایید همه بود.
رسایی: این مجلس اصولگرا نبود/ رهبری از مجلس هشتم راضی نیست
نماینده تهران در مجلس هشتم در مورد ترکیب این مجلس می گوید: این مجلس قطعا اصولگرا نبود؛ مجلس هشتم تركيبي بود از سه اقليت، اقليت اصلاح طلب با مواضع شفاف دفاع از فتنه و بي اعتقاد به جهت گيري هاي رهبري، اقليت اصولگرا با مواضع دو پهلو در برابر فتنه و بي توجه به جهت گيري هاي رهبري بويژه در برخورد و تعامل با دولت و اقليت اصولگرا با مواضع شفاف در برابر فتنه و معتقد به جهت گيري ها و مواضع رهبري و عامل به آن حتي اگر مخالف نظر خودشان هم باشد.
رسایی می افزاید: در بسياري از مواقع ما شاهد ائتلاف اقليت اول و دوم با هم هستيم كه مي شوند اكثريت؛ براي همين خروجي مجلس اصولگرايانه نيست.
وی ضمن تاکید بر این که رهبری از این مجلس راضی نیست، می گوید: كافي است شما مجموع بيانات رهبري در ديدارهاي سالانه با مجلس را مرور كنيد، تمام موارد يا هشدار است يا گلايه و انذار و توصيه؛ فقط امسال رهبري از مجلس بابت سياست خارجي اش تشكر كرد ولي بعدش فقط گلايه و انذار بود.
وی می افزاید:در تمام اين ديدارها رهبري تاكيد مي كنند كه مجلس با دولت تعامل كند حتي امسال هم فرمودند. ولي در ديدار آخر با مجلس هفتم آقا از آقاي حداد تشكر مي كنند بابت تعامل درست و خوب ايشان.
ابطحی: مجلس هشتم روی قوانین زیربنایی بحث کافی نکرد
ابطحي، نماینده تبریز در مجلس هفتم، ضمن تاکید بر اینکه مجلس هشتم روی قوانین زیر بنایی کار چشمگیری انجام نداده است گفت: پارلمان ايران بيشترين جلسات را نسبت به پارلمانهاي دنيا دارد، در اين راستا بايد گفت هيچ پارلماني در جهان مانند پارلمان ايران نيست كه اين تعداد جلسه برگزار كند و از آن طرف هم ميبينيم كه جلسات مجلس خروجي مطلوب ندارد. متاسفانه قوانين زيربنايي در صحن بحث نميشود و به جاي آن قوانين پيش پا افتاده در صحن علني مطرح ميشود كه اين مسئله نشان ميدهد هيئت رئيسه نتوانسته عملكرد خوبي داشته باشد.
عضو فراکسیون اقلیت مجلس هفتم با بيان اينكه مجلس اصولگرا بايد در موقع لزوم از دولت اصولگرا حمايت كند و همچنين در موقع لزوم انتقادهايي را به آن داشته باشد، ادامه داد: زماني كه يك نماينده از طيف اقليت دولت را در خصوص ابلاغ بودجه دولت را زير سؤال برد هيئت رئيسه بايد جواب آن شخص را ميداد.
گزیده ای از دیدگاه های مقام معظم رهبری در مورد مجلس هشتم
-مال فتنهانگيز. پول، فتنهانگيز است؛ دلها را از راه در ميبرد؛ خيلىها را ميلرزاند؛ كسانى كه آدم خيال نميكند اينها هم بلغزند، اما آدم مىبيند گاهى ميلغزند. قدرت هم همين جور است، رودربايستى هم همين جور است، محبتها هم همين جور است، دشمنىها هم همين جور است؛ ماها را ميلغزاند. يك جائى بايد بر كارش نظارت كند. خدا را شكر ميكنيم كه شما برادران و خواهران با دل بيدار از اين مسئله استقبال ميكنيد.
-تشكر ميكنيم از جناب آقاى لاريجانى ... بخصوص به خاطر اين موضعگيرى صريح و روشنى كه نسبت به مستكبرين، نسبت به آمريكا، نسبت به زيادهخواهها و ياوهگوهاى بينالمللى، از زبان شما نمايندگان محترم ابراز كردند.
-نكتهى ديگرى كه هميشه محل كلام بوده است، ما هم عرض كردهايم، شماها هم ميگوئيد، دولت هم ميگويد، مسئلهى همكارى مجلس و دولت است؛ اين بايد تحقق پيدا كند. اينكه مجلس بگويد از طرف ما همهى كارها انجام گرفته، دولت است كه بايد جلو بيايد؛ از آن طرف هم دولت بگويد از طرف ما همهى كارهاى لازم انجام گرفته، اين مجلس است كه بايد جلو بيايد؛ اين نميشود.
صميمانه بايد همكارى كنيم. هم دولت، هم مجلس، هر كدام در قانون حدودى دارند. البته بعضى از اين حدود، واقعاً مشخص نيست. حقيقتاً بعضى از اين خطوط، خطوط بارز و شاخصى نيست، كه از عيوب قوانين ماست؛ بايد ما اين خطوط را مشخص كنيم. امروز نياز كشور به همكارى است؛ يعنى نه در دولت بايد انگيزهى نافرمانىِ نسبت به مجلس پديد بيايد و وجود داشته باشد، نه در مجلس بايستى مطلقاً انگيزهى اذيت كردن دولت، معطل كردن دولت وجود داشته باشد. بنابراين هر دو صميمانه، به صورت واقعى، با ملاحظهى جايگاه يكديگر، بايستى به هم كمك كنند؛ اين يك وظيفهى بسيار مهمى است.
-یك مسئلهى ديگر هم نزديك شدن به صاحبان قدرت و ثروت است؛ اين را ما با شما بىرودربايستى عرض كنيم. بالاخره ما برادرانِ هم هستيم؛ همديگر را بايستى تواصى به حق و تواصى به خير كنيم. اين خيلى خطر بزرگى است كه كسى به خاطر تأمين نمايندگى در يك دوره، نزديك بشود به صاحبان ثروت يا به صاحبان قدرت؛ اين خيلى چيز بدى است؛ اين از آن چيزهائى است كه خداى متعال از آنها نميگذرد و انتقام خواهد گرفت. اين چيزها روى شخص، روى عاقبت - عاقبت به خيرى كه اينقدر برايش اهميت قائليم - و روى جامعه اثر منفى مي گذارد.