آخرین اخبار:
کد خبر:۱۸۱۲۹۳
نگاهي به فيلم‌هاي در حال اكران؛

«فیتیله و ماه پیشونی»؛ و بازهم به نام کودکان و به کام دیگران!

«فیتیله و ماه پیشونی» هم مثل سایر همقطاران و مشابهانش از یک روند و ایده معمول برای ساخت و پرداخت و تولید و نمایش خود سود جسته است اما باید دید استفاده از این شگرد و بهره بردن از این سفره تا چه حد قابل قبول و استاندارد است.
گروه فرهنگي «خبرگزاري دانشجو»؛ «فیتیله و ماه پیشونی» هم مثل سایر همقطاران و مشابهانش از یک روند و ایده معمول و مألوف برای ساخت و پرداخت و تولید و نمایش خود سود جسته است.

کاراکترهای مشهور یک «برنامه تلویزیونی» گرد آمده در یک «فیلم سینمایی»! این همان اتفاقی است که برای کلاه قرمزی هم افتاد فیلم کلاه قرمزی و پسرخاله را به پرفروش ترین فیلم تاریخ سینمای ایران تبدیل کرد.

اما باید دید استفاده از این شگرد و بهره بردن از این سفره- تا حدی- آماده و سودجستن از یک آشنایی تصویری قبلی میان مخاطب و شخصیت های فیلم تا چه حد قابل قبول و استاندارد است و اینکه استفاده از چنین موقعیت و شرایطی تا چه اندازه از دل ارزش های سینمایی بیرون می آید و تا چه میزان هم ناشی از تنبلی و یا سوء استفاده از داشته های پیشینی است؟

از جهت دیگر باید این مسئله نیز مطرح و سنجیده شود که فیلم «فیتیله و ماه پیشونی» آیا بناست به طور مستقل و بنابر داشته های خودش مورد قضاوت قرار گیرد و یا به عنوان دنباله ای بر یک مجموعه تلویزیونی با کاراکترهای محوری مشخص؟

این مسئله وقتی اهمیت پیدا می کند که با خود «فیلم» روبرو می شویم و با این نکته که «فیتیله و ماه پیشونی» در یک عدم توازن و لغزندگی، به جهت روایت سینمایی و بیان و زبان و لحن و درام به سر می برد و معلوم نیست که مخاطب با یک اثر شخصیت محور روبروست یا موقعیت محور؟ و اینکه آیا این کاراکترها هستند که بستری برای بازگویی قصه فیلم شده اند و یا اینکه این قصه است که بهانه و بستری برای جولان دادن شخصیت ها شده؟

اين در حالي است كه بیان و لحن در تعریف کردن و چیدمان این موقعیت الکن و نارساست.

فیلم داستان ضعیف و اولیه ای دارد که ورز داده نشده و در عین حال، نتوانسته به آن خواسته و چینش اصلی هم در استفاده از کاراکترهای آشنای آن برنامه تلویزیونی دست یابد و از آن، آنچنان که باید و شاید سود ببرد، ضمن آنکه باید گفت شخصیت فیتیله ای ها هم در فیلم درنیامده و این به خاطر یک غفلت جدی در باب یک مسئله اساسی است و آن اینکه:

برخی از شخصیت ها خاص مدیوم و قالب تلویزیون هستند و الزاما همان کارکردی را که در رسانه «تلویزیون» دارند، در رسانه دیگری مثل «سینما» یا تئاتر ندارند و این نکته مهمی است که کارگردان فیلم «فیتیله و ماه پیشونی» از آن غفلت ورزیده است.

اینکه ما گمان کنیم سینما مثل خمره رنگرزی است و می‌شود هر مظروفی را در این ظرف ریخت و از آن معجونی خوب و بدیع و تازه و قابل استفاده پدیدآورد، صرفا تلقی ناقص و غلط ماست و ابدا ربطی به سینما و ماهیت و ذات آن ندارد و البته در اینگونه مواقع معمولا نتایجی که از ماحصل کار به بار می آید اتفاقات به شدت ناخوشایند و گاه افسرده کننده است.

در حالیکه سازنده اثر اگر به این بینش و سواد هنری دست می یافت که تفاوت میان قالب ها و ساختار آنها را دریابد به چنین مخمصه ای نمی افتاد.

فیلم «فیتیله و ماه پیشونی» در حالیکه عده ای گمان می کردند به سطح بالایی از فروش دست یابد و خاطره ای شبیه کلاه قرمزی و امثالش را تکرار کند در پایین ترین رتبه جدول فروش فیلم های حال حاضر اکران سینماها، شرایطی ناخوشایند و محقرانه را تجربه می کند که البته دلایل اصلی این وضعیت را برشمردیم.
 
قابل توجه سازندگانش برای توجه و دقت در کارهای بعدی که امیدواریم آثار بهتر و استانداردتری باشد و فیلم هایی برای کودکان و طبق خواسته و بنابر نیاز سنی و فکری آنان و نه صرفا به نام کودکان و به کام دیگران!
 
ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار