مشروح نشست خبری لاریجانی
پاسخ لاریجانی به مشکل احتمالی ریاست دو برادر بر دو قوه/ علی مطهری نیازی به مشورت با من ندارد/به دنبال ریاست و مقام نیستم
رئيس مجلس درباره رياست دو برادر بر دو قوه و احتمال مشكل براي كشور گفت: ما در اين زمينه ادعا و ولعي نداريم؛ اين محتمل بودن مشكل را بايد از كساني بپرسيد ...
به گزارش خبرنگار مجلس«خبرگزاري دانشجو»، علي لاريجاني امروز در آخرين نشست خبري خود در مجلس پيرامون لايحه بودجه و تغييرات آن توضيحات مبسوطي داد. وي با اشاره به هدف نمايندگان مجلس در تغييرات لايحه بودجه گفت: لايحه بودجه از لحاظ انطباق با قانون اساسي پس از تغييرات هماهنگ شد.
رئيس مجلس شوراي اسلامي افزود: به اين دليل كه در سال رونق توليد قرار داريم مجلس يك بسته حمايتي از صنايع و توليدات داخلي تنظيم كرد و مجموعا در مجلس هشتم پيرامون حمايت از توليد ملي تا كنون گامهاي خوبي برداشته شده است.
لاريجاني تاكيد كرد: در اساسنامه صندوق توسعه ملي به نفع حمايت از توليد داخلي اصلاحاتي صورت گرفت به خصوص در بخش سرمايهگذاري صنايع بالادستي نفت، 25 درصد مازاد درآمد صندوق به اين قضيه اختصاص داده شد.
وي افزود: همچنين 18 درصد از مازاد درآمد براي سرمايهگذاران نفت و گاز و 10 ميليارد دلار نيز براي توزيع اوراق مشاركت اختصاص داده شد.
رئيس مجلس با اشاره به ساير تقسيمات صورت گرفته در بودجه گفت: براي تقويت بنيه دفاعي 3.5 ميليارد دلار، گازرساني 500 ميليون دلار، مترو و حمل و نقل عمومي 2 ميليارد دلار، صندوق شكوفايي (اختراعات و توليدات ملي) 500 ميليون دلار و توسعه فعاليتهاي ساختماني يك ميليارد دلار اختصاص داده شد.
لاريجاني با اشاره به يكي از بندهاي خوب لايحه بودجه گفت: هزينه آب و برق و گاز مساجد، حسينيه ها، دارالقرآن و مراكز عبادي در جهت حمايت از توسعه فرهنگي رايگان شد.
وي افزود: همچنين جهت حمايت از توليد داخلي بسته خاصي در بودجه ديده شده كه طي آن جرايم اقساط معوقه واحدهاي توليدي تقسيط 5 ساله و برخي نيز شامل بخشودگي شد.
رئيس مجلس با اشاره به لزوم استفاده ارزي از منابع صندوق توسعه ملي و برنامهريزي براي استثنائات ريالي گفت: 10 درصد درآمد صندوق به صورت ريالي براي كشاورزي و 10 درصد نيز براي صنعت در نظر گرفته شد.
لاريجاني همچنين با اشاره به بند هزينه بانكها گفت: براي افتتاح السي 10 درصد بانكها و نيز امكان تهاتر بخش خصوصي با وجود بدهي مالياتي، امكاناتي فراهم شد.
وي با اشاره به تخفيف بخش گاز و ميعانات گازي گفت: اين بخش گام مهمي بود كه براي بحث توليد ملي صورت گرفت.
رئيس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به مسئله هدفمندي يارانهها و جدايي آن از بودجه پيرامون درآمد و هزينه لايحه هدفمندي گفت: جمعا 66 هزار ميليارد تومان درآمد اين لايحه است كه 56 هزار ميليارد آن از محل اصلاح قيمتها و بقيه از ساير منابع تامين ميشود.
لاريجاني افزود: 48 هزار ميليارد براي پرداخت نقدي و غيرنقدي يارانهها به مردم و 6 هزار ميليارد براي بخش سلامت در نظر گرفته شده است. وي تاكيد كرد: با توجه به مشكلات بهداشت و درمان كشور با اختصاص اين ميزان بودجه به دنبال رايگان كردن خدمات درمان در كشور هستيم.
رئيس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به مشكلات بيكاري در كشور و تصويب قانون حمايت از بيكاران گفت: مبلغ 2 هزار ميليارد تومان براي صندوق بيمه بيكاري در نظر گرفته شده است.
لاريجاني با اشاره به حمايتهاي صورت گرفته در خصوص ايثارگران و رزمندگان گفت: تحصيل ايثارگران رايگان شد و رزمندگان دوران دفاع مقدس و انقلاب اسلامي نيز از اين پس جانباز محسوب ميشوند و تسهيلات ساخت مسكن براي 100 هزار نفر از ايثارگران با نرخ 4 درصد در نظر گرفته شده است.
لاريجاني در ادامه نشست خبری خود با خبرنگاران در خصوص قوانين تصويب شده در مورد لايحه بوجه 91 گفت: در حوزه آموزش نيم تا سه درصد براي پژوهشها، 500 ميليون دلار از صندوق توسعه ملي براي شكوفايي استعدادها و فعاليت خاص، يك درصد از اعتبارات غيرهزينه اي بودجه كل كشور براي بلاياي طبيعي و حوادث غيرمترقبه، 175 ميليارد تومان براي هلال احمر و 125 مييارد تومان براي انجام وظايف مستمر اختصاص داده شده است.
وي در ادامه تصريح كرد: 500 ميليون دلار براي گازرساني به روستاها و شهرها اختصاص داده شده، در زمينه تحقق اصل 44 قانون اساسي اجازه فروش سهام و اموال و دارايي هاي دولتي تا 33 هزار ميليارد تومان و اجازه فروش طرحهاي عمراني نيمه تمام تا مبلغ 5000 ميليارد تومان تصويب شد، در بخش ناوگان حمل و نقل كشور دو ميليارد دلاربراي قطار شهري اختصاص يافت و پنج درصد از بودجه براي خريد هواپيما و 200 ميليارد تومان براي بهسازي خط ريلي كشور تخصیص پيدا كرد.
رئيس مجلس با بيان اينكه براي مناطق محروم و زندانياني كه نياز به كمك دارند، بودجه اختصاص داده شده است، افزود: 20 درصد مانده تسهيلات به مددجويان كميته امداد امام خميني (ره)، 30 ميليارد تومان از بانك مركزي به مددجويان بهزيستي و كميته امداد كه از هزينه براي پروانه ساخت به شهرداري براي انشعاب آب و گاز معاف هستند، يك درصد از درآمد مناطق آزاد براي كميته امداد و بهزيستي و 200 هزار ميليارد تومان به سازمان ديه كل كشور اختصاص يافت.
لاريجاني در خصوص توازن منطقي اعتبارات بودجه دولت گفت: از دو درصد از اعتبارات كل كشور، 30 درصد به امور زيربنايي، 20 درصد به امور اقتصادي و كشاورزي، 15 درصد به امور اجتماعي، 10 درصد به امور فرهنگي، 10 درصد به يارانه تسهيلات، پنج درصد به پاسگاهها و مناطق مرزي، شش درصد به حوزههاي علميه و چهار درصد به خدمات حوزههاي علميه اختصاص يافته است.
وي گفت: در كل بودجه سال 91 انضباط پيدا كرده و اميداوريم كه امسال در مقام اجرا توجهي به اين بخش شود. رئيس مجلس در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر اينكه نقاط قوت و ضعف مجلس هشتم چه بوده و اولويت مجلس نهم در چه زمينهاي است، افزود: قوه مقننه يكي از قواي مهم كشور است، اما اگر بخواهيم در كل ارزيابي كنيم، نقاط برجستهاي در مجلس هشتم وجود دارد.
لاريجاني تصريح كرد: مجلس هشتم داراي استراتژي خاصي بود و قوانين را از قبل طراحي كرده بود؛ به همين علت مجلس معطل نماند و در مجموع 679 لايحه و طرح در اين نهاد ارائه شد كه 325 مورد طرح بوده است و تقريباً به همين اندازه هم قانون اصلاح شده داريم.
وي با اشاره به اينكه در مجلس هشتم سياست بر اين بود كه ما به كمك مردم بشتابيم، افزود: در راستاي خدمت رساني به مردم قانون معدن، صنعت، نفت و يا قوانيني كه مربوط به حوزههاي اقتصادي، توليد داخلي، اصلاح قوانين برنامه، اصل 44 قانون اساسي و قانون هدفمندكردن يارانهها تصويب شد.
رئيس مجلس در ادامه گفت: مجلس هشتم قوانين ديگري در حوزه قضايي، اجتماعي، آموزشي و يا قانون يارانهاي تصويب كرد. لاريجاني با اشاره به حوزه قوانين اجتماعي افزود: در حوزه قوانين اجتماعي طرح ساماندهي مشاغل خانگي، قانون حمايت از حقوق مصرف كنندگان، قانون كمرگ، معدن و قانون اصلاح توليد كيفي خودروها همه در مجلس هشتم تصويب شد.
وي با اشاره به قانون مجازات در كشور گفت: تصويب قانون تخلفات رانندگي، قانون تجارت كه 1200 ماده دارد و قانون نظارت بر رفتار قضات از ديگر دستاوردهاي مجلس هشتم بوده است.
رئيس مجلس با بيان اينكه در بخش كشاورزي قوانين مثبتي به تصويب رسيده است، افزود: قانون تعيين و تكليف چاهها و منابع زيرزميني، قانون استخدام مهندسين ناظر و قوانين ديگر در اين حوزه از ديگر قوانين تصويبي مجلس هشتم است.
لاريجاني در ادامه با بيان اينكه البته بعضي از كميسيونها در مجلس هشتم قوي بودند و برخي ضعيف افزود: ما در مجلس هشتم دو بار قانون آيين نامه را اصلاح كرديم؛ به طور مثال در حوزه نظارت، سيستم نظارت را قوي كرديم و روشهاي نظارت را بهبود بخشيديم.
وي در ادامه افزود: در تغيير آيين نامه اگر كسي از وزرا نميتوانست به جواب نمايندگان پاسخ درستي دهد، خود آماده براي استيضاح شدن ميشد و يا اگر در بخشي از كشور نقصي در كار به وجود مي آمد، نمايندگان ميتوانستند آن را به مجلس گزارش دهند و آن موضوع در مجلس بررسي شود.
رئيس مجلس تصريح كرد: بعضي از كميسيون ها از نظارت خوب استفاده كردند و اين موضوع يكي از كارهايي بود كه در كشور مانده بود و اصلاح شد؛ بحث تنقيح قوانين به صورت قانون تصويب شد و كار تنقيح آزاد گرديد و ما مي توانيم بزودي قوانيني را كه در 50 سال گذشته تصويب شده بود را اعلام كنيم و اين كار خيلي بزرگي است؛ چرا كه افراد به حقوقشان راحتتر دسترسي پيدا ميكنند و اين قانون هم در مجلس هشتم تصويب شده است.
علی لاريجاني در ادامه نشست خبری با خبرنگاران در پاسخ به سوالي مبني بر نقاط ضعف مجلس هشتم و انتظاري كه از مجس نهم مي رود، اظهار داشت: يكي از نقاط ضعف مجلس هشتم بي انضباطي برخي از نمايندگان در مجلس بود كه اميدواريم رويه در مجلس نهم به اين شكل باشد كه نمايندگان سر موقع حاضر باشند كه توصيه من در خصوص اين است كه مجلس داراي استراتژي مدوني باشد.
رئيس مجلس با تأكيد بر اينكه اين استراتژي مدون كمك ميكند تا نقشه راهي براي مجلس نهم ترسيم شود، بيان داشت: در اين بحث استقلال مجلس نيز بايد لحاظ شود؛ چرا كه گاهي تصور ميشود كه اگر مجلس فرودست باشد به نفع كشور است، در صورتي كه اين مسئله ضربه به مردم سالاري است و كمكي به قواي ديگر نميكند.
وي تصريح كرد: قواي ديگر ميتوانند با هم برادر باشند؛ چرا كه هر چه قوه مقننه قويتر باشد، ميتواند به قواي ديگر نيز بهتر كمك كند.
رئيس مجلس در بخش ديگري از سخنان خود اظهار داشت: سقل كار در مجلس بايد معيشت و توليد باشد و اگر تحليل روشني از شرايط بين المللي داشته باشيم، ميتوان ثابت كرد كه سمت و سوي ما بايد به سمت حوزه اقتصادي باشد.
لاريجاني در پاسخ به سوالي مبني بر اوضاع نامساعد جوي بر اثر گرد و غبار در برخي از نقاط كشور و بحث گراني عنوان داشت: در مورد بحث غبار كه ريشه آن به بيابان هاي عربستان برميگردد، 4 سال پيش بحثهاي در منطقه داشتيم تا كار مشتركي انجام دهيم؛ چرا كه اصل ماجرا به اردن و عربستان بر ميگردد.
وي تصريح كرد: قرارهايي را مسئولين محيط زيست با همتايان خود داشته اند و بنده هم در اين خصوص با مالكي ديدارهاي داشته ام.
رئيس مجلس با اشاره به ميزان نقدينگي در كشور تأكيد كرد: اين ميزان طي مدتكوتاهي از 65 هزار ميليارد به 350 هزار ميليارد رسيده كه البته اگر به سمت توليد بيايد تورم زا نيست در غير اين صورت باعث ايجاد تورم خواهد شد.
لاريجاني راه حل اين موضوع را توليد دانست و افزود: منابع نقدينگي بايد به سمت توليد روانه شود تا اين موضوع اصلاح شود.
وي افزود: بحث هدفمندي را در بودجه محدود كرديم تا هدفمندي در ريل صحيح خود قرار گيرد. رئيس مجلس خاطرنشان كرد: بحث توليد بخش هاي از موضوع است و با توجه به فرمايش مقام معظم رهبري همه ارادهها بايد معطوف به بحث توليد باشد.
لاريجاني در پاسخ به سوالي ديگر مبني بر بحث هستهاي ايران بيان داشت: بحث هستهاي ايران وضعي روشني دارد وگاهي بازيهاي سياسي كه كشورهاي غربي به راه مياندازند، اهداف ديگري را دنبال ميكند؛ چرا كه مشكل آنان بحث صلحآميز بودن فناروي هستهاي ايران نيست زيرا آنها به خوبي ميدانند فناروري هستهاي ايران كاملا صلحآميز است.
وي در بخشي از صحبتهاي خود به بيان خاطرهاي پرداخت و گفت: روزي يكي از مسئولين اروپايي به بنده گفت كه اگر شما صاحب انرژي هستهاي باشيد، توازن منطقه را بهم ميزنيد و اين مسئله درد آنهاست.
رئيس مجلس ادامه داد: انقلاب اسلامي جنبه الهامي براي منطقه دار؛ چرا كه شرايط مردم سالاري حاكم در ايران و مقيد بودن به آيين اسلام، باعث حركت در منطقه شده است.
لاريجاني افزود: تحقيري كه رژيم صهيوينستي به مسلمانان تحميل كرد، باعث روشنگري آنها شد كه بخشي از آن به رسانه ها برميگردد كه باعث اين حركت در منطقه شدند.
لاريجاني در ادامه نشست خبری خود با خبرنگاران در خصوص قوانين تصويب شده در مورد لايحه بوجه 91 گفت: در حوزه آموزش نيم تا سه درصد براي پژوهشها، 500 ميليون دلار از صندوق توسعه ملي براي شكوفايي استعدادها و فعاليت خاص، يك درصد از اعتبارات غيرهزينه اي بودجه كل كشور براي بلاياي طبيعي و حوادث غيرمترقبه، 175 ميليارد تومان براي هلال احمر و 125 مييارد تومان براي انجام وظايف مستمر اختصاص داده شده است.
وي در ادامه تصريح كرد: 500 ميليون دلار براي گازرساني به روستاها و شهرها اختصاص داده شده، در زمينه تحقق اصل 44 قانون اساسي اجازه فروش سهام و اموال و دارايي هاي دولتي تا 33 هزار ميليارد تومان و اجازه فروش طرحهاي عمراني نيمه تمام تا مبلغ 5000 ميليارد تومان تصويب شد، در بخش ناوگان حمل و نقل كشور دو ميليارد دلاربراي قطار شهري اختصاص يافت و پنج درصد از بودجه براي خريد هواپيما و 200 ميليارد تومان براي بهسازي خط ريلي كشور تخصیص پيدا كرد.
رئيس مجلس با بيان اينكه براي مناطق محروم و زندانياني كه نياز به كمك دارند، بودجه اختصاص داده شده است، افزود: 20 درصد مانده تسهيلات به مددجويان كميته امداد امام خميني (ره)، 30 ميليارد تومان از بانك مركزي به مددجويان بهزيستي و كميته امداد كه از هزينه براي پروانه ساخت به شهرداري براي انشعاب آب و گاز معاف هستند، يك درصد از درآمد مناطق آزاد براي كميته امداد و بهزيستي و 200 هزار ميليارد تومان به سازمان ديه كل كشور اختصاص يافت.
لاريجاني در خصوص توازن منطقي اعتبارات بودجه دولت گفت: از دو درصد از اعتبارات كل كشور، 30 درصد به امور زيربنايي، 20 درصد به امور اقتصادي و كشاورزي، 15 درصد به امور اجتماعي، 10 درصد به امور فرهنگي، 10 درصد به يارانه تسهيلات، پنج درصد به پاسگاهها و مناطق مرزي، شش درصد به حوزههاي علميه و چهار درصد به خدمات حوزههاي علميه اختصاص يافته است.
وي گفت: در كل بودجه سال 91 انضباط پيدا كرده و اميداوريم كه امسال در مقام اجرا توجهي به اين بخش شود.
رئيس مجلس در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر اينكه نقاط قوت و ضعف مجلس هشتم چه بوده و اولويت مجلس نهم در چه زمينهاي است، افزود: قوه مقننه يكي از قواي مهم كشور است، اما اگر بخواهيم در كل ارزيابي كنيم، نقاط برجستهاي در مجلس هشتم وجود دارد.
لاريجاني تصريح كرد: مجلس هشتم داراي استراتژي خاصي بود و قوانين را از قبل طراحي كرده بود؛ به همين علت مجلس معطل نماند و در مجموع 679 لايحه و طرح در اين نهاد ارائه شد كه 325 مورد طرح بوده است و تقريباً به همين اندازه هم قانون اصلاح شده داريم.
وي با اشاره به اينكه در مجلس هشتم سياست بر اين بود كه ما به كمك مردم بشتابيم، افزود: در راستاي خدمت رساني به مردم قانون معدن، صنعت، نفت و يا قوانيني كه مربوط به حوزههاي اقتصادي، توليد داخلي، اصلاح قوانين برنامه، اصل 44 قانون اساسي و قانون هدفمندكردن يارانهها تصويب شد.
رئيس مجلس در ادامه گفت: مجلس هشتم قوانين ديگري در حوزه قضايي، اجتماعي، آموزشي و يا قانون يارانهاي تصويب كرد.
لاريجاني با اشاره به حوزه قوانين اجتماعي افزود: در حوزه قوانين اجتماعي طرح ساماندهي مشاغل خانگي، قانون حمايت از حقوق مصرف كنندگان، قانون كمرگ، معدن و قانون اصلاح توليد كيفي خودروها همه در مجلس هشتم تصويب شد.
وي با اشاره به قانون مجازات در كشور گفت: تصويب قانون تخلفات رانندگي، قانون تجارت كه 1200 ماده دارد و قانون نظارت بر رفتار قضات از ديگر دستاوردهاي مجلس هشتم بوده است.
رئيس مجلس با بيان اينكه در بخش كشاورزي قوانين مثبتي به تصويب رسيده است، افزود: قانون تعيين و تكليف چاهها و منابع زيرزميني، قانون استخدام مهندسين ناظر و قوانين ديگر در اين حوزه از ديگر قوانين تصويبي مجلس هشتم است.
لاريجاني در ادامه با بيان اينكه البته بعضي از كميسيونها در مجلس هشتم قوي بودند و برخي ضعيف افزود: ما در مجلس هشتم دو بار قانون آيين نامه را اصلاح كرديم؛ به طور مثال در حوزه نظارت، سيستم نظارت را قوي كرديم و روشهاي نظارت را بهبود بخشيديم.
وي در ادامه افزود: در تغيير آيين نامه اگر كسي از وزرا نميتوانست به جواب نمايندگان پاسخ درستي دهد، خود آماده براي استيضاح شدن ميشد و يا اگر در بخشي از كشور نقصي در كار به وجود مي آمد، نمايندگان ميتوانستند آن را به مجلس گزارش دهند و آن موضوع در مجلس بررسي شود.
رئيس مجلس تصريح كرد: بعضي از كميسيون ها از نظارت خوب استفاده كردند و اين موضوع يكي از كارهايي بود كه در كشور مانده بود و اصلاح شد؛ بحث تنقيح قوانين به صورت قانون تصويب شد و كار تنقيح آزاد گرديد و ما مي توانيم بزودي قوانيني را كه در 50 سال گذشته تصويب شده بود را اعلام كنيم و اين كار خيلي بزرگي است؛ چرا كه افراد به حقوقشان راحتتر دسترسي پيدا ميكنند و اين قانون هم در مجلس هشتم تصويب شده است.
لاريجاني امروز در ادامه نشست خبري خود با خبرنگاران در مجلس گفت: مسئولان و رهبران ايراني از بينش درستي برخوردار هستند و ميدانند كه دوره اين امپراطوريها به سر آمده البته ما از اينكه دموكراسي در كشورها به وجود بيايد، مردم آزادي عمل داشته باشند و مردم مسلمان به مردم دسته دوم كشورشان تبديل نشوند، خوشحال ميشويم اما به دنبال تبديل شدن قطب قوي نظامي و سياسي كه ديگران را زير مجموعه خود قرار بدهد، نيستيم.
وي تصريح كرد: توصيه ما اين است كه 1+5 به عقل بيايد، گاهي در مذاكرات لبخند ميزند و گاهي بيرون چيز ديگري ميگويد آنها بايد رو راست باشند و اگر حرفي دارند در مذاكرات بيان كنند اين شرطي است كه آنها ميتوانند با عمل كردن به آن در مذاكرات به نتيجه برسند.
لاريجاني در ادامه افزود: منطقه ما از لحاظ ژئوپلوتيكي داراي يك شرايط خاص است و رفتارهاي گذشته غرب مانند بوش كه به عراق لشكركشي كرد منسوخ شده است؛ چرا كه با سرشكستگي بسيار در حال بازگشت به كشورشان هستند، آنها بايد بيايند و يك راه جديدي را انتخاب كنند در اين صورت آن وقت ما تصميم خواهيم گرفت البته بايد ببينيم آنها چقدر صادق هستند.
رئيس مجلس شوراي اسلامي در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر اينكه پيش بيني شما از تركيب هيئت رئيسه مجلس نهم چگونه است و در صورتي كه نتوانيد رئيس مجلس شويد در چه كميسيوني قرار خواهيد گرفت، گفت: تركيب مجلس نهم روشن است دوستاني كه جز گروههايي هستند كه در گذشته به آنها چپ گفته ميشد و بعدها نامشان تغيير كرد خودشان اعلام كردند كه 8 نفر هستند و در مجموع گروه مستقل متمايل به اصولگرايان هستند و تعدادي نيز داراي تابلو هستند مانند اعضاي پايداري و متحد و معلوم است كه جزو چه حزب و جبههاي هستند بنابراين ساختار مجلس نهم اين گونه است.
وي در ادامه تصريح كرد: مجلس يك بحث ملي دارد و همه نگاههاي مشترك دارند اين در حالي است كه مجلس بخشي از حكومت است و بايد احزاب و جناحها اختلافنظرات و توافقات خود را بيرون از فضاي مجلس پيگيري كنند، نه در داخل مجلس.
لاريجاني اظهار داشت: بايد بدانيم قوه مقننه وظيفه قانون گذاري دارد و رايزنيهاي سياسي حاشيهاي از متن است نبايد حاشيه جاي متن را بگيرد و ما كارهاي اصليمان را كنار بگذاريم و به كارهاي حاشيهاي بپردازيم.
رئيس مجلس شوراي اسلامي در ادامه با بيان اينكه در خصوص رياست مجلس و اعضاي هيئت رئيسه مجلس نهم نمايندگان بايد تصميم بگيرند، گفت: من خيلي دنبال اين كار نبودم چه آن زماني كه در سپاه بودم كه با امر رهبري مسئوليت جانشيني سپاه را قبول كردم چه زماني كه بعد از آقاي خاتمي در زمان رياست جمهوري آقاي خاتمي با توصيه رهبري به وزارت فرهنگ و ارشاد رفتم، بعد از آن هم با نظر ايشان به سازمان صدا و سيما رفتم و بعد هم رهبري فرمودند و در شوراي عالي امنيت ملي حضور پيدا كردم حتي در مجلس هشتم هم رهبري امر فرمودند و بنده شركت كردم البته نه در مورد رياست مجلس، رياست مجلس ساز و كار داخلي دارد.
وي با انتقاد از حواشي به وجود آمده در خصوص صندلي رئيس مجلس گفت: اين سر و صداهايي كه بيرون به وجود آوردند بسيار تعجبآور است البته شايد دليل ديگري داشته باشد به طور طبيعي نمايندگان بايد نظر خود را در مورد رئيس مجلس بدهند اينكه كارهاي تخريبي شروع شود و هر روز حرفهاي جديد و تخريبكننده به گوش رسد كار درستي نيست و بنده هم وقتي براي پاسخ ندارم؛ چرا كه از 6 صبح كه شروع به كار ميكنم تا 10 شب مشغول كار هستم و در كل اين كارها را قبول ندارم.
لاريجاني در ادامه تصريح كرد: اساماسهاي تهديدي و خبرسازيها نه نياز است و نه تاثيري دارد؛ چرا كه نمايندگان مجلس بخشي از نخبگان هستند من خيلي دنبال اين امور نيستم سبك زندگي من اين گونه نيست.
رئيس مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه هرگاه احساس كنم در كارم مفيد نيستم مسئوليت را رها ميكنم، گفت: اگر 200 نفر از نمايندگان مجلس به من راي بدهند و من متوجه شوم كه توانمندي رياست مجلس را ندارم انصراف ميدهم رسانهها خيلي زحمت نكشند و هزينه نكنند.
لاريجاني در ادامه نشست خبري خود با اهالي رسانه در پاسخ به سوالي در خصوص مذاكرات بغداد و آيا اينكه غرب با ايران تعامل خواهد كرد و اينكه چرا ايران بغداد را به عنوان محل مذاكرات انتخاب كرده است، گفت: عراق كشوري مستقل در منطقه است و آرام آرام در صحنه سياسي منطقه نقش خود را ايفا ميكند.
وي با بيان اينكه ما به اين مسئله اعتقاد داريم كه عراق به عنوان بازيگر مهم در منطقه به شمار ميرود، تاكيد كرد: بنابراين انتخاب عراق، انتخاب درست و مناسبي بوده است.
رئيس مجلس با بيان اينكه چقدر در اين مذاكرات دو طرف پيشرفت خواهند كرد، گفت: در اين زمينه تحليلهاي سياسي مختلفي مطرح است، همه ميدانيم كه غرب و آمريكا احتياج به زماني براي تنفس دارند اما آنها بايد بدانند اين فرصت زماني، فرصت زماني زيادي براي آنها نيست و كاملاً رفتار و عملكرد آنها مورد تحليل و بررسي قرار ميگيرد.
لاريجاني گفت: اگر ميخواهند اين مسئله را به جايي برسانند و عزم خود را در اين زمينه جدي بدانند، ميتوانند با رفتار خود اين امر را بروز دهند.
وي افزود: ايران گامهاي مهمي را در اين زمينه برداشته است و لازم است كه غرب امروز اعتماد ايران را جلب و آن را متقاعد كند.
رئيس مجلس شوراي اسلامي تاكيد كرد: اما اينكه اين مذاكرات به چه نتيجهاي ميرسد بايد صبر كرد و نتايج آن را ديد.
لاريجاني در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينكه انتخاب رئيس مجلس نهم به يك كشمكشي تمام عيار تبديل شده كه تا به حال سابقه نداشته است، علت ويژه شدن انتخاب رئيس مجلس نهم را در چه ميبينيد، گفت: من نيز فكر ميكنم اين مسئله كه از نظر شما كشمكش است و البته بنده نميخواهم به آن صحه بگذارم بيشتر جنبه بيروني دارد نه درون پارلماني و قاعدتاً كساني كه اين مسئله را ايجاد كردهاند داراي اهدافي بودهاند.
وي با بيان اينكه پارلمان هيچگاه نميتواند جاي حزب را بگيرد و نقش آن را ايفا كند، گفت: پارلمان يك نهاد حكومتي است كه بايد كار خود را انجام دهد.
رئيس مجلس در همين زمينه ادامه داد: اين سنخ رفتارهاي تخريبي كه صورت مي گيرد و گرفته است را نميپسندم و احساس ميكنم اين مسائل بيشتر از درون مجلس است تا درون پارلمان.
لاريجاني با بيان اينكه اما اينكه گفتيد مجلس به دليل عدم وجود اصلاح طلبان يك دست است را قبول ندارم، ادامه داد: اصولگرايان بخشهاي مختلفي دارند و من هم در مجلس همه دردم اين بود كه نمايندگان مردم خود را همانگونه كه هستند نشان دهند و نبايد پارلمان را به شكل قالبي نشان دهند.
وي با بيان اينكه بايد در مجلس تنوع فكري و دستهبندي سياسي وجود داشته باشد، گفت: اين مسئله يك حسن براي انقلاب است و ميتوان نام آن تنوع و دسته بندي را فراكسيون و چيز ديگري گذاشت.
رئيس مجلس با بيان اينكه پارلمان نه حزب است نه دبستان كه افراد لباس يك دست بپوشند، خاطرنشان كرد: پارلمان جايگاه نخبگان سياسي كشور است و همه بايد مجال گفتوگو در آن داشته باشند و بتوانند در آن اظهارنظر كنند.
لاريجاني افزود: در پارلمان بايد نظرات سياسي گوناگون مطرح شود و نبايد آن را به شكل قالبي تعريف كرد.
وي با بيان اينكه اين مسير براي كشور مفيد خواهد بود، گفت: اين مسير و جهتگيريهاي صورت گرفته و عنوان شده را صحيح نميدانم و اين مسير ادامه خواهد يافت و البته فشارهايي هم كه شما عنوان كرديد به نظر غيرطبيعي ميآيد و پارلمان خود براي خود تصميمگيري ميكند.
رئيس مجلس با بيان اينكه مسئله اصلي كشور اين نيست كه چه كساني در پارلمان به عنوان هيئت رئيسه و رئيس انتخاب شوند، گفت: مهم اين است كه پارلمان در جايي كه لازم است به شكل مستقل عمل كند و در مسير آرمانهاي انقلاب حركت نمايد.
لاريجاني بيان داشت: البته هيئت رئيسه نقش مهمي در مسائل پارلمان ايفا ميكند اما من فكر ميكنم اين مسير به خوبي طي ميشود و تا چند روز آينده چينش آن مشخص ميگردد.
علي لاريجاني امروز در كنفرانس خبري با خبرنگاران گفت: با مجموع شرايطي كه كشور در منطقه دارد و فشارهاي موجود و آسيب شناسي اقتصادي، به اين نتيجه رسيديم كه حل مشكل توليد براي دامداران، كشاورزان و صنعتگران بايد محور قرار گيرد.
رئيس مجلس افزود: هر چه مسئله توليد رونق پيدا كند، تورم و بيكاري كاهش پيدا ميكند، بنابراين بايد كمتر به ايجاد سر و صداي بيهوده بپردازيم؛ چرا كه اينها دردي از مردم دوا نخواهد كرد.
وي در پاسخ به سوالي مبني بر ميزان افزايش بودجه قوه مقننه افزود: حدود 15 تا 20 درصد حقوق و مزاياي كاركنان مجلس با رشد همراه بوده است، در بخش عمراني نيز با توجه به اينكه دولت خواستار استفاده از ملك قديم مجلس است و پول آن را به مجلس ميدهد، بودجه عمراني مجلس افزوده مي شود.
لاريجاني بودجه جاري، حقوق و مزاياي نمايندگان مجلس را مجموعاً 100 ميليارد تومان عنوان كرد.
رئيس مجلس در پاسخ به سوالي مبني بر رياست دو برادر بر دو قوه و احتمال مشكل براي كشور گفت: ما در اين زمينه ادعا و ولعي نداريم؛ اين محتمل بودن مشكل را بايد از كساني بپرسيد كه چنين مسائلي را مطرح ميكنند.
وي در خصوص ايراداتي در تعامل دولت و مجلس هشتم و احتمال تغيير رويه در مجلس نهم گفت: چيزي كه ما دنبال ميكنيم اجراي مصوبات و قانون است و اصرار مجلس نيز در اين راستاست؛ چرا كه قانوني كه تصويب ميشود براي قرار دادن در قفسهها نيست و بايد به مرحله اجرا برسد.
لینک کپی شد
گزارش خطا
۰
ارسال نظر
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.