رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع) گفت: متاسفانه فرهنگ جاری اقتصاد ما بر این است که از جنس خارجی استفاده کنیم، این در حالی است که اگر در کشوری، از تولید کشور دیگری استفاده کنیم ...
به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از یزد، زاهدی وفا روز گذشته در کارگاه آموزشی سبک زندگی در دانشگاه پیام نور یزد، با اشاره به سبک زندگی اسلامی و الگوی طراحی شده برای ان گفت: الگوی اسلامی پیشرفت جزو حوزه های باید و نبایدهای ما است و بنا به این دلیل ما همچون کشورهای دیگر باید الگویی برای خود داشته باشیم که این الگو همان الگوی اسلامی پیشرفت است.
وی بیان کرد: الگوی اسلامی باید به سه سوال جواب دهد؛ اول اینکه بر چه اساسی از شاخص های جهان بینی می توانیم از الگوی اسلامی استفاده کنیم و دوم اینکه در این مبنایی که انسان شناسی است، چه موجودی را مدنظر خود قرار داده ایم و در پایان این سوال مطرح می شود که برای شناخت انسان از چه منابعی و روش هایی استفاده می کند.
معاون سابق وزارت اقتصاد و دارایی تصریح کرد: ما اگر بتوانیم سخنان خوب را در جامعه خود عملی کنیم، به بهترین نحو می توانیم سبک زندگی را فرهنگ اجتماعی قرار دهیم و در غیر این صورت به جز کلاهبرداری، چیز دیگری نخواهیم دید.
اگر در کشوری از تولید خارجی استفاده کنیم به دید تحقیر بدان نگاه می کنند
زاهدی خاطرنشان کرد: متاسفانه در فرهنگ جاری ما، اقتصاد این است که از جنس خارجی استفاده کنیم، این در حالی است که اگر در کشوری، از تولید کشور دیگری استفاده کنیم آنها به دید تحقیر بدان نگاه می کنند، مثلا در یکی از کشورها مشاهده کردم که شهروندی بر روی لباسش نشان کشوری دیگر حک شده بود، ولی هر کس که این را می دید نگاهی تحقیر امیز به او می کرد.
وی افزود: ما باید به نحوی برای خود کار کنیم و برای خود ارزش قائل شویم که جنس ایرانی را بهترین نوع از اجناس دانسته و با جان و دل از آنها استفاده کنیم.
رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع) ادامه داد: در صورتی استفاده از کالاهای کشورمان توسط مصرف کنندگان رایج می شود که تولید کننده ما نیز سبک زندگی مناسب داشته باشد، به نحوی که خود را ملزم دانسته که از تمام تلاشش برای تولید سرمایه گذاری کند و به دور از کم یا گران فروشی، تولیدات خود را با بالاترین کیفیت در اختیار مردم قرار دهد و مصرف کنندگان نیز با التزامی که نسبت به کالاهای ایرانی دارند، از آنها استفاده کنند.
زاهدی خاطرنشان کرد: اگر بناست ما مصرف کننده را ترغیب به استفاده از کالاهای داخلی کنیم، باید برنامه ریزی زمانی داشته باشیم تا این رغبت را بوجود بیاوریم؛ اما یک نکته ضروری در این راه داشتن اقتصاد دانش بنیان در الگوی پیشرفتمان است که بتواند کالاهای ما را از مرحله اول تکنولوژی به مرحله دوم برساند و با شرایط بین المللی تطبیق دهیم در این صورت است که خواهیم توانست مصرف کننده مان را به کالاهای ایرانی متوجه سازیم.
وی گفت: یکی از دلایل عدم توجه به این شاخص های زمان بندی در تکنولوژی، استفاده از ماشین های خارجی است، زیرا که ما در 40 سال پیش پیکان را وارد کردیم و پس از گذشته چهار دهه هیچ تغییری در آن بوجود نیاوردیم و نخواستیم با کشورهای دیگر رقابت کنیم؛ که این عاملی بر استقبال مصرف کنندگان از ماشین های خارجی شد و تا زمانی که این مرحله ارتقا تکنولوژی صورت نگیرد، این روند ادامه خواهد داشت.
معاون سابق وزیر اقتصاد با اشاره به تاثیر تکنولوژی بر سبک زندگی بیان کرد: نکته ای که ما باید بدان توجه داشته باشیم این است که تکنولوژی چگونه سبک زندگی ما را تغییر می دهد و چگونه ما از آن استفاده می کنیم تا به سبک زندگی مطلوب برسیم که از موارد آن می توان به موبایل اشاره کرد که بسیاری از افراد با در دست داشتن موبایل تعاملات اجتماعی را به حداکثر رسانده اند که این به ضرر زندگی اجتماعی است.
کشتن دانش آموزان در آمریکا نشان از عدم رشد انسانی آنهاست
زاهدی وفا تصریح کرد: با وجود اینکه کشورهای اروپایی در امر صنعت و مادیات پیشرفت کرده اند، اما بسیاری از آنها در بعد انسانی پیشرفتی نداشته اند؛ همچنان که در امریکا می بینیم فردی با در دست داشتن اسلحه چندین نفر را به قتل می رساند.
وی خاطرنشان کرد: وظیفه نخبگان در الگوی اسلامی پیشرفت در سبک زندگی به نحوی با اهمیت است که باید به شدت حوزه های رفتاری را از الگوی پیشرفت استخراج کرده و در جامعه نهادینه کنند و همچنین گفتمان هایی که در محیط اجتماعی ناظر بر آسیب ها هستند را، ایجاد کنند.
معاون سابق وزیر اقتصاد افزود: ما همچنین در جامعه ممکن است فضائل اخلاقی متعددی را مشاهده کنیم و این در حالی است که شاید این فضائل برای رسیدن به مادیات باشند، بدون اینکه در زندگی افراد رسوخ پیدا کنند و تنها در صورتی این فضائل پاداش به همراه خواهد داشت که همراه با حس نوع دوستی باشد و با ایمان صورت گیرد.
وی در پایان گفت: ما به طور کلی تجربه های کشورهای دیگر را نفی نمی کنیم، اما بر مبنای فکری خود قرار داده و در صورتی که قابل قبول باشند از آنها استفاده می کنیم و در غیر اینصورت آنها را نفی می کنیم.