به گزارش گروه اجتماعی«خبرگزاری دانشجو»، سید جعفر تشکری هاشمی گفت: هر چند پدیدهای مانند اینورژن ممکن است چند روزی به عنوان میهمان ناخوانده پایتخت باعث آزار و اذیت شهروندان شود، اما موضوعی که در تمام ایام سال آنها را مورد آزار قرار میدهد، بی توجهی مسئولان نسبت به سلامت ایشان از طریق عدم توجه به حمل و نقل عمومی و نیز پرداخت نکردن مطالبات قانونی مردم تهران در این حوزه است.
وی با اشاره به اهمیت توجه به راهکارهای منطقی و واقعی کاهش و کنترل آلایندههای هوا و ضرورت پیگیری آنها، تصریح کرد: توسعه کیفی و کمی ناوگان حمل و نقل عمومی و پیگیری اعتبارات مورد نیاز این بخش، از جمله این راهکارهاست که میتواند در برنامههای کاهش آلودگی هوا و بهبود کیفیت وضعیت هوا بسیار موثر باشد.
معاون شهردار تهران با بیان این که پدیده وارونگی دمای شهر آثار منفی بر سلامت شهروندان بر جای میگذارد تصریح کرد: تهران به دلیل قرار گرفتن بین رشته کوههایی که از سه طرف آن را احاطه کردهاند، در نیمی از روزهای سال با این پدیده روبهروست که البته این حالت با افزایش مصرف سوخت در فصول سرد سال تشدید میشود.
وی با اعلام این که وسایل حمل و نقل موتوری عامل تولید حدود 80 درصد آلودگی هوای تهران محسوب می شوند، اضافه کرد: به رغم وجود مشکلات اقلیمی که تهران را مورد تهدید قرار میدهند، آلایندههای متحرک مهمترین عامل آلودگی هوای این کلان شهر به شمار میآیند و عواملی نظیر افزایش تعداد وسایل نقلیه، میزان سفرهای روزانه و حجم مصرف سوخت، آثار زیانباری بر سلامت جسمی و روحی شهروندان بر جای گذاشته است.
تشکری هاشمی آلودگی هوای تهران را پدیدهای قابل کنترل دانست و تاکید کرد: برخی راهکارهایی که از سوی بعضی مسئولان به عنوان راه حلهای فوری کاهش آلودگی هوا مطرح می شوند، در کاهش تبعات گسترده و عمیق این معضل هیچ اثری ندارند اما مدیریت شهری تمام تلاش خود را از طریق تمرکز بر راهکار بنیادی و ریشهای حل مشکل آثار و مشکل آلودگی هوا در بلند مدت به کار گرفته است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در پایان توسعه حمل و نقل عمومی را به عنوان مهمترین راهکار کاهش آلودگی هوای پایتخت اعلام و خاطرنشان کرد: این موضوع نیازمند توجه همه مسئولان به منظور تأمین منابع و پرداخت اعتبارات منابع مورد نیاز به منظور اجرای پروژههای اساسی و بنیادین حمل و نقلی نظیر تکمیل شبکه مترو و توسعه سامانه اتوبوسرانی است.