مدیر مرکز تحقیقات علوم قرآنی کشور گفت: دانشمندان ما از جمله قطبالدینشیرازی زیر سایه اسلام طب سنتی را عرضه کردند.
به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از شیراز، محمد اصفهانی صبح امروز در نشست علمی-تخصصی بزرگداشت احوال و آثار حکیم قطبالدین شیرازی در مرکز اسناد ملی فارس در خصوص عرفان و اخلاق پزشکی گفت: آغوش فرهنگ انسانساز اسلام با زیربنای قرآن و سنت پیامبر و با شاکله کمال عبودیت، همان عرفانی است که مدنظر ماست.
وی با بیان اینکه نوعی فلسفه الهی با تفسیر متفاوت از هستی موضوع عرفان نظری است، افزود: رسیدن به توحید و پیوستن به هستی مطلق هدف عالی ما در عرفان نظری است.
مدیر مرکز تحقیقات علوم قرآنی کشور با اشاره به اینکه تفاوت عرفان نظری با دیگر عرفانها در استدلال به کشف شهود به جای دیگر استدلالهاست، تصریح کرد: عرفان نظری شباهت زیادی با اخلاق عملی دارد.
اصفهانی ادامه داد: کتاب تکوین دست ساخته حکمت خداوند است و در عالم هر آنچه که وجود دارد تجلی وجود حقیقی خداوند است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود مراقبت از سلامت، دفع بیماری و عوارض آن، ترمیم بازیابی سلامت و ارتقای سلامت را موضوع طب و در واقع اطبا دانست.
مدیر مرکز تحقیقات علوم قرآنی کشور با بیان اینکه بین انسان و حیوان هیچ تفاوتی از نظر اجزای تشکیلدهنده وجود ندارد، بیان کرد: هویت انسان در مکاتب الهی یک هویت روحانی و جسمانی است.
اصفهانی خاطرنشان کرد: بسیاری از نویسندگان متن پزشکی انسانهای متدین هستند، اما خدا محور نیستند.
وی با بیان اینکه دو نگرش مبتنی بر لائیک و اندیشه الهی به انسان توجه میکنند، گفت: تفاوت این دو اندیشه در این است که نگرش مبتنی بر لائیک بر حقارت انسان توجه دارد، اما در اندیشه الهی بر ارتقا و عظمت انسان تأکید میشود.
مدیر مرکز تحقیقات علوم قرآنی کشور منشأ دانش پزشکی را توحید تشریحی و تکوینی دانست و بیان کرد: تشریح همسو با فطرت است.
اصفهانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به طب اسلامی در منابع غربی عنوان کرد: دانشمندان ما زیر سایه اسلام و شکستن نظام ظالمانه، طب سنتی را عرضه کردند که قطبالدین نیز از جمله آنها بود و نقش بسزایی را ایفا کرد.
وی همچنین با اشاره به طبی که اسلام قبول دارد، خاطرنشان کرد: پیشرفتهترین اطلاعات امروز و فردا باید مورد استفاده قرار گیرد، اما قبل از آن باید از فیلترهای اصول و مبانی صحیح عبور کند.
مدیر مرکز تحقیقات علوم قرآنی کشور با اشاره به مفهوم معنویت از نگاه جهانی تصریح کرد: هدفمندی در زندگی، تجربه تعالی نمود اجتماعی و اخلاقیات، مفهوم معنویت از نگاه جهانی هستند، اما خداشناسی، شناخت هدف زندگی و توکل از نگاه مکاتب الهی در مفهوم معنویت اولویت دارند.
اصفهانی در ادامه گفت: نهایت خوشبختی انسان رسیدن به مقام راضی و مرضی است که نقطه اوج است و نمی شود آن را ندید.
وی گفت: بهداشت جزئی از معارف اسلامی است که وارداتی نیست و سلامت به عنوان یک ارزش دینی و یک دستور اسلامی تلقی میشود.