رئیس دانشگاه مازندران گفت: ایران از رتبه 35 جهان در حوزه نانو در سال 2005 به رتبه هشتم در سال 2011 رسیده است.
به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از ساری، دکتر احمد احمدپور رئیس دانشگاه مازندران ظهر امروز در سیزدهمین دوره گرامیداشت هفته پژوهش و فناوری استان مازندران گفت: دنیای امروز بر مدار دانایی، داناییمحوری، انفجار اطلاعات، تنوع و تعدد راهها و روشها برای دستیابی بـه زندگی مطلوب بوده کــه سختی راه و تعیین مسیر را به همراه دارد.
پژوهش چراغ راهنمای انتخاب مسیر است
وی پژوهش را چراغ راهنمای انتخاب مسیر دانست و افزود: پژوهش ضمانت سهولت، سرعت و دقت مسیــر را سبب میشود.
احمدپور با تشریح نقش و جایگاه پژوهش ابراز داشت: پژوهش از واژههای شناختهشده برای تمامی صاحب نظران و مدیران فکر و اندیشه بوده که در معنای عام بررسی یا کاوشی سختکوشانه برای رسیدن به نتیجه مطلوب است.
احمدپور در ادامه با بیان اینکه خوشبختانه در سالهای اخیر با پیگیری سیاستها و برنامههای توسعه علمی، شاهد رشد قابل توجه تولیدات علمی در کشور بودهایم تصریح کرد: ولی آنچه که میتواند این رشد را به توسعه پایدار کشور گره زده و موجب پویایی و اثربخشی مؤسسات علمی شود، مدیریت هدفمند پژوهش در عرصههای مختلف علمی و صنعتی کشور است.
جدا شدن از وابستگی ها چاره ای جز تکیه بر علم و دانش ندارد
احمدپور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به نقش پژوهش جهت دستیابی به قلههای پیشرفت و استقلال اقتصادی و سیاسی افزود : جدا شدن از وابستگی چارهای جز تکیه بر علم و دانش ندارد و باید بر اساس آنچه در سند چشم انداز توسعه پیش بینی شده است به سمت تولید دانش و تبدیل آن به فناوری و بدنبال آن تولید محصول صنعتی حرکت نماییم.
در حال حاضر که ایران اسلامی با تکیه بر نعمتهای خدادادی و همت والای مردم و تلاش مسئولان دلسوز و متعهد به عنوان مستقل ترین و قدرتمندترین کشور منطقه مطرح است برای دستیابی به اهداف و آرمانهای بلند نظام مقدس جمهوری اسلامی نیازمند توجه بیش از پیش به تحقیق و پژوهش است .
رئیس دانشگاه مازندران با بیان اینکه رهبر فرزانه انقلاب به کرات در جمع دانشگاهیان بر لزوم یادگیری علوم و فنون جدید و پایان دادن به وابستگی علمی رهنمود داده اند تصریح کرد: معظم له شجاعت علمی، نوآوری، پرهیز از نگاه تقلیدی به پیشرفتهای علمی غرب، «اعتماد به نفس شخصی و ملی» و پرکاری را ویژگیهای لازم استادان دانشگاهها برای ایفای وظایف سنگین خود دانسته و فرموده اند : علاج دردها و مشکلات کشور در پیشرفت علمی است.
احمدپور ادامه داد : ما به جهانیان ثابت کرده ایم که هوش و استعداد ایرانی بدون اتکا به هر کشور دیگری توانسته است به علوم مختلفی از جمله انرژی هسته ای، سلولهای بنیادی و ..... دست یابد و از این به بعد نیز به مدد وجود جوانانی توانمند چون شما می توان بر سرعت و جهش علمی افزود.
علوم انسانی نقطه اساسی تفکرات فلسفی و راهبردی یک تمدن است
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به لزوم ورود به حوزه علوم انسانی خصوصا در زمینه نظریه پردازی گفت: علوم انسانی به عنوان نقطه اساسی تفکرات فلسفی و راهبردی یک تمدن همواره در تاریخ نقش بسزایی داشته است.
رئیس دانشگاه مازندران با بیان اینکه اندیشه کارآمدترین سلاح تمدن ها در تقابل با هم بوده است تصریح کرد: علوم انسانی می تواند به مثابه ابزاری انسان شناسانه برای تهدید نرم جوامع دیگر واقع شود.
وی افزود : توسعه همه جانبه نظام مقدس جمهوری اسلامی و رسیدن به افق های پیش بینی شده در اسناد بالادستی، در سایه توسعه علمی و فناوری تحقق می یابد و این مهم جز از طریق نهادینه کردن فرهنگ پژوهشگری و فراهم کردن زمینه حضور و گسترش جدی دامنه پژوهش به لایه های مختلف جامعه میسر نخواهد شد.
احمدپور در پایان به ذکر آمار ارایه شده توسط پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ISCجمهوری اسلامی ایران به مقایسه وضعیت پژوهشی کشور بین سالهای 2005 تا 2011 پرداخت و افزود : کشور ما از رتبه 35 جهان در حوزه نانو در سال 2005 به رتبه هشتم در سال 2011 رسیده است .
وی ادامه داد: در بخش انرژی های نو از رتبه 34 در سال 2005 به 12، در فناوری اطلاعات از 33 به 13، در حوزه آب از 33 به 14، در موضوع سلول های بنیادی از 32 جهان در 2005 به 18، در میکروالکترونیک از 37 به 20 و در زیست فناوری از 45 دنیا به 32 در سال 2011 دست یافته است.