هر کسی نمیتواند ارزشها را ببیند؛ بیش از 30 سال است که به سینما و تلویزیون چیزی نگفتیم؛ به خاطر همین بیشتر آثار آنها در ضدارزش است و ...
به گزارش خبرنگار فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»، فرج الله سلحشور در نشستی با موضوع «سینمایی داستان واقعی» که عصر امروز در جشنواره عمار در سینما فلسطین برگزار شد، گفت: مستند یعنی واقعیت واقعیتی که ریشه در حقیقت دارد مخصوصا مستندی که اینجا مد نظر است برخواسته از اعتقاد و معنویتی است که فیلمسازها دارند.
این کارگردان سینما و تلویزیون افزود: فیلمسازی که بشود به آن اسلامی گفت همین مستندهایی است که شما میسازید بنابراین باید آثار داستانیتان نیز برخواسته از همین نوع نگاه باشد و اما اگر به این سمت برویم میتوانیم نتیجه بگیریم.
وی ادامه داد: نزدیک 34 سال است که ما در جمهوری اسلامی سعی کردیم فیلمسازی که از زمان گذشته به ارث رسیده بود را تحمل کنیم و ضعفهای اخلاقی و ناهنجاری آن را نادیده بگیریم و وابستگیها را نبینیم تا بتوانیم این فیلمسازها را جذب کنیم دلیل این است که فیلمسازی دنیا از جای دیگر خط میگیرد و ما حرفی برای گفتن نداشتیم ما به فیلم سازها میگفتیم بیاید کار انجام دهید اما تفسیری از اسلامی شدن برای آنها نداشتیم بلکه آنها خط را به ما میدادند و اگر هم دقت کرده باشید ما از هر صد نیروی که وارد عرصه هنر کردیم 99 تا از این نیروها را از دست میدهیم و از دست داده ایم.
سلحشور ادامه داد: طبق آمار مجلس شورای اسلامی فقط سه درصد از سینماگران به جمهوری اسلامی معتقدند و بیش از 97 درصد آنها اصلا ارزشهای انقلاب را قبول ندارند بنابراین در محیط ناسالم ارزشهای سالم هم نابود میشود و اگر در محیط ناسالم قرار بگیریم حتی ضدارزش هم میشویم.
وی اضافه کرد: محیط فیلمسازی ما محیطی آلوده است اگر بهترین نیروهای انقلابی به آنجا بروند چون زمینه ضد ارزش در آن است این نیروها از دست میروند.
وی با توصیهای به شرکت کنندگان در جشنواره عمار گفت: یکی از پیشنهادهای من این است که روی مبانی بیشتر کار شود چرا که یکی از مبانی سنیمای ما دروغ است که توجیح میکنند که کدام دروغ ریشه در واقعیت ندارد.
وی با برشمردن مبانی فیلمسازی در سینمای کشور گفت: فیلمسازی در کشور ما بر مبنای دورغ، انسانمحوری و مادیگرایی درام و قصه پایه نهاده شده و همه این مبانی به دنبال منافع شخصی هستند بنابراین شما میتوانید حالا که فیلم سازی انقلابی را آغاز کرده این مبانی آن را بر اساس راستگویی، خدامحوری و عبرت بسازید.
وی یادآور شد: قصههای واقعی را میتوانید به صورت قصه ساختگی داشته باشید مانند قصههای مولانا درست است که واقعیت ندارد اما انتهای داستان ما را به سمت یک حقیقت راهنمایی میکند.
سلحشور گفت: قصههای مستند ویژگیهای را دارد که واقعی است و معنویت را درس میدهد و در سینمای معنوی نیز داستان را برعکس سینمای غرب که امروزه انسان محوری در سینمای معنویت داستان را خدا باید بگوید و انسانهای خداگونه آن را بیان میکنند.
فیلم سازی اسلامی به راحتی میتواند انجام شود
این کارگردان سینما و تلویزیون گفت: ما میتوانیم به راحتی فیلمسازی اسلامی داشته باشیم ولی شرط این است که اگر اهل عبادت و ریاضت نباشیم و از سر درد فیلم نسازیم نمیتوانیم فیلم ساز اسلامی باشیم بنابراین ساخت فیلمهای واقعی با فطرت ارتباط برقرار میکند و میتواند.
وی ادامه داد: فیلمهای دروغ هرچقدر زیبا ساخته شده باشد تأثیرات منفی آنها از نکات مثبت بیشتر است اما فیلمهای واقعی حتی ضعیف هم ساخته شود انسان تأثیر می گیرد.
وی یادآور شد: شماها باید سعی کنید آثار ارزشی بسازید آثار ارزشی عمر محدود ندارند و میتوانند در جامعه سازنده باشند بنابراین باید به دنبال زیبایی داستانهای باشیم که در دورن این فیلمها وجود دارد.
وی تأکید کرد: سازندگی و مفید بودن فیلمها مهم است و اگر فیلم سازی بخواهد فقط انتقاد کند به درد جامعه اسلامی نمیخورد.
وی با توصیفی از عملکرد حال حاضر سینما و تلویزیون گفت: الان آثار سینما و تلویزیون تحلیلهای غرب و دیکتههای است که آنها برایشان نوشتهاند و دنیا دوستی را به خورد خانوادههای ما میدهند و اگر این گونه ادامه پیدا کند محجبههای ما را نیز در خیابان همین فیلمسازها سنگسار خواهند کرد این از آخر و این عاقبت فیلمسازی که الان سینمای ما دارد.
وی اضافه کرد: هر کسی نمیتواند ارزشها را ببیند؛ بیش از 30 سال است که به سینما و تلویزیون هیچی نگفتیم به خاطر همین آثار آنها در دهه 70، 97 درصداش ضدارزش است و این نشان میدهد که سینما پس رفت کرده و نسبت به گذشته بدتر شده و فرهنگ مکتب ما از آن کنار رفته است.