گروه فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»؛ خبر اول اینکه بعد از کناره گیری مبهم و غیرمنتظره سجادپور از سازمان سینمایی کشور و به دنبال پذیرش استعفای معاون پیشین فعالیتهای سینمایی و سمعی و بصری با صدور حکمی رئیس سازمان امور سینمایی کشور مهدی عظیمی را به عنوان معاون فعالیتهای سینمایی و سمعی و بصری منصوب کرد.
به دنبال پذیرش استعفای معاون پیشین فعالیتهای سینمایی و سمعی و بصری با صدور حکمی رئیس سازمان امور سینمایی کشور مهدی عظیمی را به عنوان معاون فعالیتهای سینمایی و سمعی و بصری منصوب کرد، وی پیش از این قائم مقام اداره کل ارزشیابی و نظارت و نیز سرپرست آن اداره کل بود.
رئیس سازمان سینمایی از جلیل عرفانمنش خواست با حفظ سمت به عنوان سرپرستی اداره کل ارزشیابی و نظارت تا زمان معرفی فردی به عنوان مدیر کل را عهده دار باشد.
خبر دوم از بازار داغ اخبار جشنواره سی و یکم فیلم فجر است که کمتر از یکماه به آغاز آن زمان باقی است و آنهم اینکه بخش فیلم های اول جشنواره سی و یکم شاهد اتفاقات خوب و امیدبخشی در جشنواره امسال خواهد بود، در حالیکه امسال حدود 40 فیلم متقاضی حضور در جشنواره فجر بودند بیش از 35 فیلم به دفتر فستیوال ارسال شد. نکته قابل تامل کیفیت بالای تعدادی از فیلم اولی ها بود که گفته می شود توانسته اند نظر اکثر اعضای هیئت انتخاب را جلب کنند.
فیلم هایی که عمدتا فیلمسازان جوان و بی ادعایی آنها را کارگردانی کرده اند.
فیلم هایی چون «مهمونی کامی»، «گس»، «یک، دو، سه،...،پنج»، «او خوب سنگ می زند»، «اشیا از آنچه در آینه میبینید به شما نزدیکترند»، «این یک رویاست»، «روز روشن» و ... تعدادی از آثار متفاوت از فیلم اولی ها بوده که گفته می شود بعضی از آنها دچار ممیزی شده و در خطر حذف از جشنواره نیز قرار گرفته اند. البته در بخش فیلم های اول کارگردانان شناخته شده تری چون بهروز شعیبی و هادی مقدم دوست نیز حضور دارند که هنوز فیلم های شان در مراحل پایانی فیلمبرداری قرار دارد و نسخه کامل شان مورد بازبینی قرار نگرفته است.
حتی شنیده شده در برخی از آثار انیمیشن ارسالی به دفتر جشنواره هم از نظر فنی در سطح بسیار بالایی قرار داشتند و باعث شگفتی هیئت انتخاب شده اند. امیدواریم –حداقل- در بخش فیلم های اول جشنواره نگاه حذفی و ممیزی کمتری وجود داشته باشد تا شاهد ورود تازه نفس ها از نسلی جدید در سینمای ایران باشیم.
خبر دیگر از فیلم جدید داریوش مهرجویی اینکه محمدرضا دلپاک طراحی صدای «چه خوبه که برگشتی» تازه ترین اثر داریوش مهرجویی را آغاز کرد. همزمان با صداگذاری، امیر سحرخیز در حال به پایان بردن جلوههای بصری فیلم است تا فیلم برای نمایش در سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر آماده شود.
«چه خوبه که برگشتی» همچون ساختههای قبلی این کارگردان «میهمان مامان» و «اجارهنشینها» از مضمونی کمدی برخوردار است و نسخه اولیه آن دوم دی به دفتر جشنواره ارائه شده است.
فیلمبرداری «چه خوبه که برگشتی» 20 آبان در تهران آغاز و پس از سی و یک جلسه فیلمبرداری 24 آذر در محمودآباد شمال به پایان رسید.
خلاصه داستان: فرزاد (جراح دندان پزشک) پس از سالها به ایران میآید تا دور از مسائل آشفته زندگیاش نفسی تازه کند. ولی ورود او هم زمان است با پدیدار شدن یک شی مرموز شبه فضایی و خانم دکتر یاسمین و سنگهای جادوییاش که رفاقت دیرینه فرزاد و کامبیز را که سال هاست در همسایگی هم و در کنار دریا زندگی میکنند به جدالی بیهوده میکشاند.
بازیگران فیلم «چه خوبه که برگشتی» عبارتند از: حامد بهداد، مهناز افشار، رضا عطاران، همایون ارشادی، علیرضا جعفری، علی اصغر طبسی، راضیه فرجی، محمد کارت، محسن بشیر، عرشیا توفیقی، اکبر نیری، محمد ثانی، قربان خدادوست و... با حضور رویاتیموریان و حسن پورشیرازی.
نکته مهم و جدی دیگر درباره جشنواره فیلم فجر امسال این است که با توجه به اینکه ایران ریاست کشورهای عضو جنبش عدم تعهد را دارد، جشنواره فجر می تواند از این پتانسیل برای معرفی فرهنگ و فیلم های خود به این کشورها استفاده کند.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی و شکل گیری سینمای پس از انقلاب، به فاصله چند سال، جشنواره فیلم فجر نیز شکل گرفت. در ابتدا بخش بین الملل جشنواره به گونه ای اداره می شد که فیلم های مطرح و کلاسیک سینمای جهان که در کشور قابل پخش بود با کمی سانسور به پرده سینماها می آمد و صف های طولانی برای دیدن فیلم ها در دهه 60 جلوی سالن های نمایش دهنده از جمله سینما آزادی و عصرجدید ایجاد می شد.
در آن موقعیت زمانی، فروش بلیت فیلم های بخش بین الملل جشنواره فجربه بازار سیاه می رسد و مورد علاقه و پسند مخاطب بود تا جایی که علاقه و میل مخاطب بیش از آنکه به سینمای ملی گرایش داشته باشد، بیشتر به سمت سینمای بین الملل و فیلم های این بخش می رود. پس از گذشت زمانی اندک و با پیشرفت تکنولوژی، کم کم فیلم های روز جهان در اختیار مخاطب به انحاء مختلف قرار گرفت و دیگر رغبتی به دیدن آثار بخش بین الملل از سوی مخاطب وجود نداشت، حتی زمانی که فیلم های پرفروش و روز دنیا هم در جشنواره به نمایش درآمد، بازهم استقبال مناسبی از فیلم ها صورت نگرفت.
در طول این سال ها متاسفانه آن طور که شایسته و بایسته است در حوزه بین الملل جشنواره فیلم فجر اتفاق جالب توجهی نیفتاده است؛ این درحالی است که جشنواره فیلم فجر به دلیل ماهیت و رویکردش پتانسیل جذب فیلم هایی را دارد که در راستای اهداف و رویکرد جشنواره فیلم فجر هستند و می توانند فیلمسازان مستقل با نگاه ضد امپریالیستی و ضد صهیونیستی را با خود همراه کند و این جشنواره محمل خوبی برای فیلمسازان خلاق و مستقل باشد.
جشنواره فجر در کشوری برگزار می شود که آرمان های انقلابی و ضد نظام سلطه دارد و می تواند محملی برای معرفی و گردهم آوردن فیلمسازان مستقل جهان باشد، فیلمسازانی که هم نظر با آرمان های انقلابی ما هستند و می توانند در ارائه پیام ما به جهانیان موفق عمل کنند را باید در این جشنواره گرد هم آورد.
این بخش از جشنواره فجر می تواند محل عرضه فیلمهای فیلمسازانی باشد که فرصت حضور در جشنوارههایی چون برلین، کن و سن سباستین و... را ندارند. این بخش از جشنواره می تواند محل شکوفایی استعدادهایی باشد که جشنوارههای غربی اجازه رشد به آنها نمی دهند؛ زیرا این دسته از فیلمسازان بر علیه نظام سلطه در جهان فیلم می سازند و این آرمان را در فیلم هایشان به بهترین نحو به مخاطب انتقال می دهند، اما در سال های اخیر به این امر توجه دقیق و جدی از سوی برگزارکنندگان صورت نگرفت، درحالی که مدیران می توانستند به گونه ای در این بخش هدف گذاری کنند که در جهان به این بخش نگاه خاصی صورت گیرد و جشنواره فجر به فیلمسازان با نگاه مستقل و ضد سلطه اینگونه معرفی شود تا بتوانیم بعد از چند سال و هدفگذاری مشخص فیلمسازانی با این نگاه را دور هم جمع کنیم و به اهداف خود که انتقال پیام نظام ضد سلطه است، موفق عمل نماییم.
اولین قدم ها در جشنواره سی و یکم دیده می شود، در این جشنواره 30 کشور عضو جنبش غیرمتعهدها فیلم ارائه داده اند که اتفاقی بسیار خوشایند است. همچنین ایجاد اتحادیه فیلمسازان کشورهای عضو جنبش عدم تعهد باعث می شود تا با توجه به دیدگاه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی مشترکی که میان کشورها وجود دارد، بستری مناسب برای فعالیت های مشترک در زمینه تبادل اطلاعات و تجارب سینمایی، تولیدات مشترک و همکاری های مختلف از جمله آموزشی، فرهنگی و... فراهم شود.
این نوع نگاه و تغییر هدفگذاری در بخش بین الملل پروسه ای زمانبر خواهد بود اما باید پایه گذاری و در سال های آتی ادامه یابد. کشور ما در حال حاضر به مدت سه سال ریاست جنبش کشورهای غیرمتعهد را عهده دار است و این فرصت بسیار خوبی است تا تعاملات جدی با کشورهای اسلامی و غیرمتعهد صورت گیرد تا بتوانیم آثار یکدیگر را در کشورها حمایت و عرضه کنیم و مردم این کشورها بتوانند از طریق سینما با اندیشه یکدیگر خصوصا کشورهای اسلامی آشنا شوند.
برای رسیدن به این مهم بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر می تواند درست و موفق عمل کند تا به آنچه اهداف برگزاری جشنواره فیلم فجر که همان تاثیرگذاری در کشورهای مختلف از جمله کشورهای همسایه و ترویج آرمان های انقلاب است، دست یابیم.
و بالاخره اینکه محمدرضا عباسیان، دبیر سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر از مجهز شدن سالن های سینمایی میزبان جشنواره به امکانات دیجیتال خبر داد و افزود: کلیه سینماهای نمایش دهنده فیلم های جشنواره در تهران برای میزبانی جشنواره فجر به امکانات دیجیتال مجهز خواهند شد.
تجهیز سالن های سینما به امکانات پخش دیجیتال مزیت های گسترده ای دارد که قطعا، آغاز آن در جشنواره سی و یکم یک اقدام اساسی، ماندگار و پویایی خواهد بود که به نفع سینما، فیلم ها و فیلمسازان است.
به گفته وی، کیفیت پخش قوی، کیفیت رنگ و نور، نبود مشکلاتی از نوع نرسیدن کپی ها با سیستم دیجیتال منتفی می شود. سیستم پخش دیجیتال در اکثر کشورهای دنیا رایج است. سازمان سینمایی هم از مدتی پیش در صدد تجهیز کردن سالنهای سینما به این سیستم بوده است.
دبیر سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر معتقد است به لحاظ کیفیت پخش سیستم دیجیتال بسیار قوی تر از سیستم آنالوگ است و رنگ و نور در این سیستم از کیفیت بیشتری برخوردارند. همچنین، به لحاظ هزینه هم به نفع سینما است، ضمن اینکه سیستم دیجیتال برای آثار سینمایی امنیت زیادی دارد این در حالی است که فیلمسازان میتوانند قبل از پخش کیفیت آثار خود را به لحاظ نور و رنگ بررسی کنند و نگرانی نداشته باشند.
وی اضافه کرد: دیجیتالی کردن سیستم پخش در سینماهای کشور یک راهبرد جدی سازمان سینمایی بوده است و امیدواریم با سی و یکمین جشنواره فیلم فجر کلید این تحول به صورت اساسی و گسترده زده شود.
لازم به ذکر است، سازمان سینمایی کشور، مقارن با سی و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، سی و یکمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم فجر را در قالب مسابقه سینمای ایران و جهان از تاریخ 12 تا 22 بهمن ماه 1391 به دبیری محمدرضا عباسیان برگزار میکند.
اميدوارم مثل نارنجي پوش و چند تا فيلم اخيرش، بي مزه و مزخرف نباشه!
واقعا براي خودم متاسفم