کد خبر:۲۲۶۶۲۲
نگاهی به جشنواره سی‌ویکم – 10

«قاعده تصادف» با تجربه‌ای تئاتری از روایتی سینمایی

«قاعده تصادف» یکی از فیلم‌های خوش ساخت جشنواره امسال است که مجموعه عوامل موثر در فراهم آمدن اثری که هم مخاطب عام را درگیر کند و هم باب میل منتقدان و اهالی حرفه‌ای سینما باشد را در خود جمع کرده است.
گروه فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»؛ از جهت ساختاری و تکنیکی، مهم‌ترین ویژگی فیلم «قاعده تصادف» بهنام بهزادی میزانسن تئاتری فیلم اوست که با پرداختی سینمایی، نوعی تلفیق از تئاتر و سینما را برای روایتش پدید آورده؛ این ساختار بصری با استعانت از مضمون و قصه فراهم آمده است. 
 
فیلم داستان یک گروه تئاتری است که خود را برای اعزام و اجرا در جشنواره ای در خارج از کشور آماده می‌کند و در این میان مشکلاتی برای یکی از اعضای گروه به وجود می آید که همین امر موجبات تنش‌ها و مشکلات دیگری را برای این جمع جوانانه پدید می‌آورد.
  
این بستر روایی، موقعیتی شده است برای پرداخت به موضوع روابط میان جوانان و والدین‌شان و آسیب‌شناسی این موضوع از منظر بهنام بهزادی، نویسنده و کارگردان این فیلم. 
 
فیلم که در سالن ا‌هالی رسانه با استقبال فوق‌العاده‌ای روبرو شد، اثری خوش ریتم با بازی‌های خوب مجموعه بازیگرانش است، بویژه نابازیگرانی که در ایفای نقش خود بسیار خوب عمل کرده‌اند. 
 
علاوه بر اینکه بهنام بهزادی که با خاطره فیلم مهم و غیر منتظره و خوش ساخت «تنها دو بار زندگی می‌کنیم» در ذهن علاقه‌مندان به سینما و منتقدان حضور داشت، این بار فضایی کاملاً متفاوت با داستان‌ و فضای فیلم قبلی‌اش را تجربه کرده است.
 
فضایی که در آن دغدغه‌ها و روحیات و خلقیات جوانان امروزی در گیر و دار و کش و قوس با والدین‌شان و دغدغه‌های آنها موقعیتی دراماتیک و جلوه‌ای از آسیب شناسی اجتماعی را در این حوزه به همراه دارد.
  
«قاعده تصادف» یکی از فیلم‌های خوش ساخت جشنواره امسال است که مجموعه عوامل موثر در فراهم آمدن اثری که هم مخاطب عام را درگیر کند و هم باب میل منتقدان و اهالی حرفه‌ای سینما باشد را در خود جمع کرده است. 
 
بازی‌های خوب، فضای جوانانه، قصه تئاتر و میزانسن سینمایی- تئاتری همگی از جمله این عواملند، ضمن آن که سابقه یگانه و خاص بهنام بهزادی با اثر قبلی‌اش هم در جذب مخاطب خاص به این فیلم موثر خواهد بود.
  
اما نکته‌ای که فیلم «قاعده تصادف» را به لحاظ مضمونی، خاص و قابل تامل می‌‌کند، نوع تصویرپردازی است که از کاراکتر «پدر» در این فیلم صورت گرفته و نوع مراوده و تعاملی که او با دخترش دارد.
 
قرار گرفتن این خانواده در مظان اتهام، فاصله و جدایی و نشانه‌گذاری‌هایی که از یک انسان و خانواده فروپاشیده از او رقم می‌خورد. 
 
این در حالی است که گروه دوستان، جایگزین تمام نیازها و مراودات و خلقیات و خواسته‌ها و آرمان‌های دختر شده و این تصویر گر چه قابل رویت آن هم به کرات و دفعات در سطوح مختلف جامعه است، اما نکته اینجاست که موضع کارگردان با این افق و میزانسن مبتنی بر آن چیست و چگونه است و چرا؟ 
 
«قاعده تصادف» بی‌تردید جزو یکی از آثار شاخص جشنواره امسال و از پدیده‌های خوش ساخت و موفق سینمای سال‌های اخیر ایران خواهد بود.
ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار