به گزارش خبرنگار فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»، حسن فتحی در دومین نشست خبری مجموعه تلویزیونی «زمانه» که ظهر امروز در خانه هنرمندان برگزار شد، با بیان اینکه حدود 20 سال برای تلویزیون کار کرده ام، گفت: مشکلات سریال زمانه را به خاطر مخاطبان تحمل کردم.
وی با بیان اینکه صدا و سیما یک رسانه تاثیرگذار است، گفت: زمانی که یک اثر تاثیرگذار از صدا و سیما پخش میشود، همزمان 20 میلیون مخاطب پای تلویزیون مینشیند و این فرصت مناسبی برای طرح یک داستان با توده مردم است.
کارگردان مجموعه «زمانه» با بیان اینکه منسجمترین، فعالترین و هنرمندترین فعالان عرصه نمایش در حوزه تئاتر فعالیت میکنند، بیان داشت: افتخارم این است که از تئاتر پا به عرصه سینما و تلویزیون گذاشتم و خود را وامدار حوزه تئاتر میدانم.
فتحی با اشاره به اینکه همچنان به حضور در حوزه تئاتر علاقه دارم، افزود: سال گذشته قرار بود نمایشنامهای را در قالب تئاتر اجرا کنیم که در جشنوارههای خارجی نیز شرکت داشته باشد، ولی به دلایلی این اتفاق نیفتاد.
وی گفت: در طول این سه، چهار سال در جامعه موضوعاتی رواج پیدا کرده است که همه جامعه را آزرده میکند، موضوعاتی مانند دروغ، پنهانکاری و خشونت؛ بنده به عنوان عضوی از هنرمندان متعهد، خود را معطوف به این موضوعات کردهام.
کارگردان مجموعه «زمانه» با بیان اینکه همچنان دغدغه ساخت فیلمهای تاریخی را دارم، گفت: یک فیلمنامه تاریخی را سه سال قبل آماده کردهایم و برای ساخت آن منتظر تصمیم مدیران تلویزیون هستیم.
فتحی در خصوص این فیلمنامه گفت: این فیلمنامه با همکاری علیرضا کاظمیپور و اسماعیل عفیفه آماده شده است و موضوع آن به اثر صفویه برمی گردد.
وی گفت: اطمینان دارم که این فیلم با مخاطب ارتباط برقرار میکند و امیدوارم که بتوانم این فیلم را بسازم.
کارگردان مجموعه «زمانه» ادامه داد: پایان مجموعه «زمانه» را هم طوری طراحی کردیم که تکلیف بسیاری از کاراکترها مشخص نیست؛ در واقع این سریال پایانی باز دارد و دلیل این کار هم این است که قرار بود این مجموعه در سه فصل ساخته شود.
فتحی اظهار داشت: اگر شرایط و امکانات فراهم باشد، فصل دوم مجموعه «زمانه» را می سازیم و در آن تکلیف بعضی از کاراکترها را مشخص میکنیم.
وی افزود: در 10 سریالی که در طول 20 سال حضور در تلویزیون ساختهام، دلنشینترین پایان را، پایان مجموعه «زمانه» میدانم؛ چرا که در سریال «زمانه» تصمیمگیری و جمعبندی را به مخاطب واگذار کرده ام.
کارگردان مجموعه «زمانه» با اشاره به قسمت پایانی این مجموعه گفت: دوپهلو بودن قسمت پایانی مجموعه به دلیل این است که قرار بود فصل دوم این سریال ساخته شود، ولی اگر مشکلات مالی و شرایطی که در ساخت فصل اول مجموعه «زمانه» وجود داشت، برای فصل دوم هم وجود داشته باشد، فصل دوم را نخواهیم ساخت.
فتحی با اشاره به شخصیت منوچهر در مجموعه «زمانه» گفت: منوچهر آدم فرصتطلبی بود، چنین آدمهایی در هر عرصهای که باشند زیانهای جبرانناپذیری را وارد میکنند، بنابراین اینکه عاقبت منوچهر و امثال منوچهر چه خواهد بود را بر عهده خود مخاطب گذاشتیم.
وی با بیان اینکه ممکن است انتقاداتی نسبت به پایانبندی مجموعه «زمانه» وجود داشته باشد، گفت: در هر سریالی ممکن است مخاطب از پایان فیلم خوشش نیاید و آن را قبول نداشته باشد، ولی من به عنوان کارگردان مجموعه این پایانبندی را دوست دارم.
کارگران مجموعه «زمانه» در خصوص کار نکردن با طالبزاده گفت: طبیعتاً نادر طالبزاده جزو فیلمنامهنویسان خوب کشور است.
فتحی ادامه داد: فیلمنامه «صاحبدلان» را که توسط آقای طالبزاده نوشته شده بود، به من دادند، ولی به دلیل خستگی و اینکه این فیلم، فیلم مناسبتی بود، آن را قبول نکردم و کارگردانی آن به حسین لطیفی سپرده شد.
وی در خصوص فیلم «سرزمین من» نیز گفت: فیلمنامه این فیلم بسیار خوب است، ولی من با برخی مسائل آن که به تاریخ معاصر بر میگردد، مسئله داشتم و چون نمیخواستم فیلمنامه را تغییر دهم، کارگردانی آن را قبول نکردم.
کارگردان مجموعه «زمانه» بیان داشت: اگر فیلمی در جامعه ما با استقبال مخاطبان روبرو نشود، انتقادی به آن فیلم وارد نمیکنند، ولی اگر فیلمی با استقبال مواجه شود، مورد آماج انتقادات قرار می گیرد و من متاسفم که در سرزمینی زندگی میکنم که بابت موفقیت باید تاوان داد.
فتحی افزود: همان قدر که هنرمند حق دارد فیلم بسازد، مخاطب نیز حق دارد که نسبت به آن فیلم انتقاد و اعتراض داشته باشد.
وی با اشاره به اعتراض صنف بارفروشان به مجموعه «زمانه» گفت: در فیلم «زمانه» از کلمه چالهمیدان استفاده شده و همین امر باعث اعتراض صنف بارفروشان شده است، در حالی که این اصطلاح مربوط به فرهنگ عامه ماست و قصد توهین به هیچ صنف و شخصی را در این فیلم را نداشتیم.
کارگردان مجموعه «زمانه» با اشاره به اعتراض صنف وکلا از این سریال نیز گفت: وکالت یکی از شریفترین اصناف در کشور است و ما در این فیلم نشان دادیم که کانون وکلا زمانی که میبیند «نیکخواه» از اصول تخطی کرده، پروانه وکالت او را باطل میکند.
فتحی بیان داشت: در یک اثر دراماتیک باید مشاغل شخصیتها را بیان کنیم و ویژگی اثر دراماتیک این است که به هویت و شغل شخصیت قصه می پردازد.
وی ادامه داد: ما باید ظرفیتهای خود را به عنوان یک شهروند جامعهای بزرگ بالا ببریم و به جوهره قصه توجه داشته باشیم.
کارگردان مجموعه «زمانه» با بیان اینکه کارگردان سفارشی ساز نیستم، گفت: اگر سفارشی کار میکردم، قطعاً موقعیت مالی بسیار بهتری داشتم.
فتحی با بیان اینکه تعداد فیلمنامههایی که به من پیشنهاد میشود، کم نیست، اظهار داشت: ولی از این میان فیلمنامههایی را انتخاب میکنم که دغدغه آن را دارم، بنابراین طرح عفیفه و کاظمیپور به دغدغههای شخصی من بسیار نزدیک است.
وی گفت: برای ارتباطگیری با مخاطب حد و مرزی ندارم و تنها خط قرمزم این است که به دام ابتذال نیفتم.
کارگردان مجموعه «زمانه» ادامه داد: در دو سال پیش، رقابت تنها بین شبکههای داخلی بود، ولی الان وارد فاز جدیدی از رقابت شدهایم و آن رقابت ماهوارهای است.
فتحی با بیان اینکه در رقابت ماهوارهای اگر شجاعت و جسارت نداشته باشیم، بازنده میشویم، گفت: در این رقابت باید مخاطبان خود را بشناسیم و همچنین جذابیتهای مخاطبان ایرانی را شناسایی کنیم و در کنار احترام گذاشتن به مخاطب، داستان را نمایش دهیم.
وی با بیان اینکه فیلمهای «مدار صفر درجه» و «میوه ممنوعه» را کارگردانی کردهام، گفت: در حال حاضر شرایط اجتماعی به طور اجتناب ناپذیری ما را وارد رقابت ماهوارهای کرده است و ما باید متناسب با این شرایط فیلم بسازیم.
کارگردان مجموعه «زمانه» اظهار داشت: در شرایط رقابتی جدید، دیگر سریالهای 30 قسمتی مناسب نیست، بلکه باید سریالهای 90 قسمتی ساخت و دلیلش هم این است که 10 تا 15 قسمت اول فیلم برای جذب مخاطب نمایش داده می شود.
فتحی ادامه داد: بسیار خوشحالم که تهیهکننده این مجموعه به کیفیت کار بیشتر از زمان آن توجه میکند.
وی افزود: سریالهایی که الان تولید میشود، باید ریتم تندی داشته باشد تا مخاطب با دیدن آن خسته نشود.
کارگردان مجموعه «زمانه» بیان داشت: گروه نویسندگان مجموعه «زمانه» با صبر و حوصله توانستند ریتم و ضربآهنگ خوبی را به این مجموعه ببخشند تا جایی که اکثر مخاطبان از ریتم تند این سریال تعریف می کنند.
فتحی با بیان اینکه یکی از دلایل جذابیت مجموعه زمانه نحوه شخصیت پردازی آن است، گفت: در این مجموعه شخصیتها نه کاملاً سفید بودند و نه سیاه، بلکه در هر موقعیت عکس العمل قابل انتظاری را داشتند.
وی ادامه داد: قرار بود قسمتی که ارغوان ماشین را آتش میزند قسمت پایانی فیلم باشد و بعد از آن فصل دوم فیلم ساخته شود، ولی به دلایلی این اتفاق نیفتاد و مجبور شدیم برای فیلم پایانی در نظر بگیریم.
کارگردان مجموعه «زمانه» گفت: تمام بازیگران این مجموعه علاقهمندند که در صورت ساخت فصل دوم، در این سریال با ما همکاری داشته باشند.
فتحی با بیان اینکه با مخاطبان فهمیده روبرو هستیم، گفت: تلاشمان این بود که یک نگاه واقع بینانه به مسائل داشته باشیم.
وی با بیان اینکه باید نسبت به فرآیندهای ناگواری که در جامعه وجود دارد هشدار دهیم، گفت: گاهی این هشدار در کنفرانسها و نشستهای خبری اتفاق میافتد و گاهی هم به صورت درام و داستان است.
کارگردان فیلم «زمانه» گفت: در ساخت هر اثری، قصه در اولویت است و در واقع قصه تعیین می کند که اثر به چه سمت و سویی حرکت کند.
فتحی در پایان خاطرنشان کرد: زمانی که «شب دهم» را ساختم عدهای می خواستند آن را به فیلم سینمایی تبدیل کنند ولی مخالفت کردم چون قصه شب دهم مشخص کرده بود که این اثر باید اثری تلویزیونی باشد نه سینمایی.