گروه فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»؛ برنامه «اسرا» پرمخاطب ترین برنامه شبکه قرآن و نیز بهترین مسابقه قرآنی شد. نام این برنامه را از مردم هم بسیار می شنیدیم. هر کجا می نشستیم نامی از این برنامه می رفت. اگر برنامه ای را از دست می دادیم، آن قدر تعریفش را از افراد گوناگون می شنیدیم که مجابمان می کرد به گونه ای آن برنامه را بدست بیاوریم و ببینیم.
همین دلایل کافی بود تا با مرتضوی، مجری و اکرمی، تهیه کننده این برنامه هماهنگ کنیم که بازدیدی از پشت صحنه برنامه اسرا داشته باشیم و با عوامل و کارشناس این برنامه گفت و گو کنیم.
به پیشنهاد مرتضوی دوشنبه را که مخصوص تلاوت های مجلسی است و از پر طرفدارترین بخش های برنامه محسوب می شود، برای این بازدید انتخاب کردیم. با دو تن از دوستان خبرگزاری قرار گذاشتیم که ساعت 19 در محل صدا و سیما در خیابان ولیعصر حاضر باشیم.
از همان ابتدا متوجه شدیم بی جهت نیست یک برنامه مثل اسرا این مقدار مخاطب پیدا می کند و در جامعه اثرگذار می شود. اکرمی که تهیه کننده این برنامه است و اولین تهیه کننده شبکه قرآن و حتی پرکارترین تهیه کننده این شبکه به حساب می آید و احتمالاً باید به قول معروف برایمان کلاس می گذاشت، در کمال تواضع دو خبرنگار را از درب جام جم و یک خبرنگار را از درب دیگر صدا و سیما سوار کرد و به محل استودیو 15 رساند.
قبل از آن که دوستانم برسند با مرتضوی و دیگر دوستانش همراه بودم. بین آنها بحث های مختلفی از چگونگی قاب بندی و مجری گری مرتضوی در جریان بود. تا آن که اکرمی به ما ملحق شد و سپس مرتضوی برای آماده سازی مقدمات برنامه رفت. ابتدا از اکرمی در خصوص شکل گیری این برنامه پرسیدیم که وی در جواب گفت: طرح اولیه این برنامه شهریور 90 ارائه شد، اما سپری شدن مراحل اولیه، تا آذر ماه همان سال طول کشید، بنابراین اولین برنامه اسرا 14 آذر سال 90 بر روی آنتن رفت.
اکرمی تصریح کرد که این برنامه در ابتدا روزی دو ساعت پخش می شد و مسابقه، بخشی از برنامه به حساب می آمد. آیتم های دیگری همچون مهمان، آیتم های تولیدی و «پلی بک» هایی شامل تلاوت و تواشیح نیز در این برنامه وجود داشت؛ یعنی به نوعی جُنگ گونه بود، اما سپس تصمیم گروه اکرمی این شد که از کل برنامه تنها بخش مسابقه و تلاوت باقی بماند؛ همچنین زمان برنامه به یک ساعت تقلیل یافت تا بینندگان خسته نشوند.
در ابتدای این برنامه، تنها رشته «قرائت» برای مسابقه وجود داشت، اما سپس رشته های «اذان» و «دعا» نیز به آن اضافه شد و در نهایت نیز «حفظ»، این مجموعه را تکمیل کرد.
البته این برنامه، دومین سری برنامه اسرا است که تقریباً از 20 خرداد امسال آغاز شده و همین هفته فینال مسابقه در حال برگزاری است.
اکرمی در خصوص انتخاب اساتید اسرا، از سختی انتخاب کارشناس برای صدا و سیما گفت؛ طبیعتاً کارشناسان بسیاری در کشور هستند که از جهت فنی سطحی بالا دارند، اما مهم این است که از جهت رسانه ای نیز مقبولیت کافی را نزد مخاطبان داشته باشند؛ در نهایت به این کارشناسان رسیدیم؛ تا به حال صدها پیامک به این برنامه رسیده است که از اخلاق خوش و ارتباط خوب کارشناسان، بخصوص استاد صدیق که کارشناس بخش قرائت است، تعریف و تشکر کرده اند.
اکرمی با ذکر برنامه های دهه 60 گفت: پس از آن دهه رکودی در این زمینه شکل گرفته بود، اما می بینیم که با این برنامه آن موج باز هم شکل گرفته است؛ جالب است که حتی بینندگانی از آلمان، هند و اتریش به اشکال گوناگون خواسته اند در این مسابقه شرکت کنند، اما به دلیل محدودیت هایی نتوانسته ایم آنها را شرکت دهیم.
إسرا یا أسرا
در ابتدا قرار بود نام این برنامه سیمای شبانگاهی باشد، اما برنامه سازان دیدند این نام با سیر و حرکت شبانگاهی پیامبر منطبق است، پس نام برنامه را اسرا گذاشتند.
نام این برنامه از سورۀ إسراء گرفته شده است. إسراء اسم مصدر است که نام خود سوره نیز هست و به معنی «سیر دادن» می باشد، اما در آیه اول این سوره، در جایگاه فعل یعنی أسرا آمده است.
التبه إسری که بر روی دخترها به عنوان اسم می گذارند به معنای زن واله و شیدا است که بر وزن فِعلی است.
اما دلیل آن که همزه در پایان اسم این برنامه حذف شده این است که زمانی که نامی از عربی به فارسی می آید، همزه آخر آن حذف می شود.
عمو وحید
یکی از ویژگی های برنامه اسرا مجری این برنامه است. مجری محبوبی که به واسطه ارتباط صمیمانه ای که با مخاطب برقرار می کند، به یکی از عوامل مهم جذب این برنامه تبدیل شده است؛ به همین دلیل مجری برنامه اسرا و در مجموع، ویژگی های یک مجری خوب را سوژه بحث هایمان قرار دادیم.
اکرمی نیز همین ارتباط خوب با مخاطب را مهمترین عامل برای دعوت مرتضوی به این برنامه عنوان کرد؛ همچنین از دیگر ویژگی های مرتضوی را تسلط وی به قرائت، مداحی و برخی دیگر هنرهای این چنینی دانست. مرتضوی سال ها در امر قرائت کار کرده و به خاطر پدرش که در این فضا بوده، با قرائت آشناست.
از جهت دیگر کارشناسان نیز ارتباط خوبی می توانند با مرتضوی برقرار کنند.
معمولاً مجری های تلویزیون ویترین برنامه ها هستند و اکثراً در خاج از سازمان هم برنامه قبول می کنند، اما مرتضوی به این علت که در این برنامه مشغول است، عملاً نمی تواند برنامه ای دیگر قبول کند.
استاد صدیق مهمترین عامل موفقیت مرتضوی در این برنامه را نوع اجرا می داند که با این برنامه به خوبی هماهنگ شده است.
شاد بودن مرتضوی چه از نظر اجرا و چه از نظر طرز پوشش لباس، بسیار مؤثر می باشد؛ همچنین ارتباط خوب او با کودکان از دیگر عوامل موفقیت مرتضوی است. برخی کودکان به قدری ارتباطی صمیمانه با او برقرار کرده بودند که گاهی «عمو وحید» صدایش می زدند. یعنی هم وقار شبکه قرآن را داشت و هم صمیمیت و شیطنت هایی که مورد علاقه کودکان است در رفتارش متجلی بود.
سپس اکرمی به دیگر ویژگی های عمو وحید که این قدر او را محبوب کرده، پرداخت؛ او می گفت: در رسانه خیلی ها هستند که فن و حرفه مجری گری را خوب بلد هستند، اما مایه اصلی مجری گری را شاید نداشته باشند. این امر 80 درصد کار را انجام می دهد و فن و حرفه تنها به اندازه 20 درصد اهمیت دارد.
همچنین از نکات مهم دیگری که در این زمینه مهم است، این است که باید یک مجری با موضوع برنامه هماهنگ باشد. ممکن است سطح برخی مجری ها بسیار عالی باشد، اما جنسشان معارفی نباشد، در حالی که جنس مرتضوی با این برنامه کاملاً هماهنگ شده است.
البته این مسائل، تنها دلیل محبوبیت این مجری موفق نیست؛ دلایل دیگر را خود ما در زمانی که با مرتضوی بودیم، متوجه شدیم. آن دلیل را می توان این گونه خلاصه کرد؛ مرتضوی عامل به قرآن بود و این امر را می توان حتی در ارتباطی کوتاه با وی نیز درک کرد.
ما در زمانی بسیار کوتاه که در پشت صحنه این برنامه حضور داشتیم، تمام تعریف هایی را که از مجری و کارشناس این برنامه شنیدیم، دیدیم. ارتباط صمیمانه مرتضوی با مخاطب را که همه دیده اند، اما ارتباط خوب او با دیگر عوامل نیز بسیار جالب توجه بود. گاهی زمانی که میانبرنامه ای پخش می شد، مرتضوی حرکاتی طنز انجام می داد که موجب نشاط بیشتر عوامل می شد. استاد صدیق نیز به همین شکل، اولاً با تواضع و دوماً با روحیه شاد و خنده های مشهورش، ما را شگفت زده کرد.
خود مرتضوی کار با اکرمی را یکی از افتخارات کاری خود می دانست؛ مرتضوی می گفت «هرگاه با آقای اکرمی کار می کنی، احساس می کنی کار برای خودت است؛ یعنی در تقسیم کار بسیار خوب عمل می کند.»
در این مسابقه محدودیت سنی وجود ندارد، اما عوامل این برنامه، خودشان گروه های سنی را به دو دسته تقسیم کرده اند؛ یعنی افراد زیر 16 سال را با یکدیگر و افراد بالای 16 سال را نیز جداگانه مقایسه خواهند کرد. در فینال نیز در هر بخش مسابقه سه نفر از نوجوانان زیر 16 سال و سه نفر از افراد بالای 16 سال دعوت شده اند.
در خصوص استقبال از این برنامه نیز همین بس که شبی حدود 8000 پیامک به دستشان می رسد؛ پیامک هایی که مربوط به مسابقه نیستند و جایزه ای هم در کار نیست. این پیامک ها مخاطب را کاملاً در ارتباط با برنامه قرار می دهد؛ یعنی انتقادها و پیشنهادهایشان را به این برنامه می رسانند و حتی اثر نظرهایشان را نیز در شب های آینده مشاهده می کنند. از نکات مهم برنامه اسرا این است که 99.7 درصد مخاطبان نسبت به این برنامه ابراز رضایت کرده و تنها 0.3درصد مخاطبان نقدهایی نسبت به آن داشته اند.
اکرمی از استقبال سازمان اوقاف از این برنامه گفت؛ استقبال سازمان اوقاف به حدی است که به گفته یاراحمدی، مسئول بخش قرآنی سازمان اوقاف قرار است سال آینده برخی بخش های این مسابقه از جمله دعا را به صورت سراسری برگزار کنند.
همچنین قرار است برای سری سوم برنامه اسرا، سازمان اوقاف مرحله کشوری مسابقه را در سطح استان ها برگزار کرده و برگزیدگانی که می توانند در برنامه تلویزیونی شرکت کنند را معرفی کند، در حالی که در دو سری گذشته برنامه، خود مسئولان برنامه اسرا با کسانی که پیامک می زدند، تماس گرفته و از بین چند هزار نفر، برگزیدگانی را انتخاب می کردند و به روی آنتن برای مسابقه می فرستادند. فینال سری بعد نیز با سازمان اوقاف به صورت مشارکتی انجام می گیرد.
بازخورد اسرا در میان مردم
در مورد بازخورد برنامه اسرا در میان مردم هم مرتضوی حرف های بسیاری داشت و هم اکرمی. اکرمی تعریف می کرد که مدیر شبکه جهانی العالم به مدیر شبکه قرآن و معارف سیما یک بار گفته بود «این برنامه اسرا چیست که راه اندازی کرده اید. من به عنوان رئیس یک شبکه خبری باید مدام برنامه های شبکه را رصد کنم، اما بچه ام ساعت 8 نمی گذارد برنامه ای جز اسرا ببینیم. جدیداً مادرش هم به او پیوسته و اصلاً نمی شود کاری کرد.»
مرتضوی هم تعریف می کرد: در مکه در طبقه سوم مسجد الحرام نماز می خواندم که یک نفر لیوان آبی گذاشت و رفت. پس از نماز اطراف را نگاه کردم اما متوجه نشدم آن فرد که بود. دیدم مردی آمد که با لهجه عربی، اما با زبان فارسی صحبت می کرد. او گفت که از کشور بحرین است و فرزندش نیز در حوادث اخیر به شهادت رسیده. او گفت که ما برنامه شما را زیاد می بینیم. سپس بسیار از ما تشکر کرد.
یک بار هم طبقه دوم مسجد الحرام بودم و قاریان در حال تلاوت قرآن بودند. ناگهان فردی آمد و گفت تو اینجا چه می کنی؟ و با حالت عصبانیت گفت مدیر شبکه یا مدیر برنامه اسرا کجاست؟ سپس سراغ آقای گروسی، مدیر شبکه قرآن رفت و گفت: مرتضوی را برای چه آوردید اینجا؟ برنامه اسرا را بی پدر و مادر رها کرده اید و او را به اینجا آورده اید؟!
خاطره دیگر مرتضوی مربوط به ترکیه بود که به استان «اغری» رفته بود. مرتضوی از جمع شیعیان این استان تعریف می کرد که می گفتند برنامه اذان و تلاوت اسرا را دیده اند.
در 22 بهمن امسال در خیابان آزادی در قسمتی که به شبکه قرآن اختصاص داده بودند، اکثر مردم برای همین برنامه اسرا آمده بودند.
از جمله بازخوردهایی که برنامه اسرا داشته این بوده است که افراد بسیاری به این برنامه پیامک می زده و از اثرات معنوی برنامه تعریف می کردند. مثلاً وقتی برخی از قاریان نوجوان که به قرائت قرآن می پرداختند، مردم پیامک می زند که اشکمان جاری شد یا پیامک هایی می فرستادند که ما چندان اهل قرآن نبودیم، اما پس از برنامه اسرا به سمت قرآن کشیده شدیم؛ همچنین پیامک هایی به این برنامه فرستاده می شد که ما آرزو می کنیم فرزندانی این چنین داشته باشیم؛ از این دست پیامک ها بسیار زیاد به این برنامه فرستاده می شد.
از اکرمی پرسیدیم چرا این برنامه را در شبکه ای پر مخاطب تر مانند شبکه سوم سیما نگذاشتید. اکرمی پاسخ داد به هر حال من تهیه کننده شبکه قرآن هستم، اما این انتظار را داشتیم و مردم نیز درخواست های بسیاری داشتند که این برنامه در شبکه ای دیگر تکرار و تبلیغات داشته باشد.
چرا برنامه اسرا اثرگذار است؟
مهمترین ویژگی اسرا از نظر استاد صدیق، مخاطب محوری بودن برنامه است؛ زیرا کل برنامه روی مخاطب می چرخد. یعنی 90 درصد برنامه در دست مخاطب است و کارشناسان و مجری برنامه فقط نقش ارتباط دهنده بین اجزای مسابقه را در دست دارند.
همچنین دلیل دیگر محبوبیت و اثرگذاری برنامه از منظر استاد صدیق، تلاوت زیبای نوجوانانی است که در این مسابقه شرکت می کنند؛ یعنی تا به حال چنین برنامه ای که این دو ویژگی را داشته باشد در تلویزیون نداشته ایم. پیامک هایی که به دست این برنامه نیز می رسد، بر این دو ویژگی تأکید می کند.
یکی از مزایای برنامه اسرا از نظر خود اکرمی ارزانی و کم خرج بودن آن است؛ مبلغی که برای این برنامه صرف می شود، یک پنجم دیگر برنامه مسابقات سیماست.
اما در مجموع اگر بخواهیم مهمترین عامل تأثیرگذاری برنامه را بگوییم، باید به اخلاص و نورانیت خود عوامل برنامه از کارشناسان گرفته تا تهیه کننده و مجری اشاره کنیم. همین موضوع را از مرتضوی پرسیدیم. مرتضوی گفت: عوامل برنامه را که خودتان مشاهده می کنید. آقای اکرمی خود از قاریان و مدرسان قرآن و مهذب به اخلاق قرآن است و اصلاً نیازی نیست در این مورد صحبت کنیم؛ زیرا این امر در چهره اش کاملاً عیان است؛ اساتید خوب برنامه هم از متبحران کار خود هستند.
اما چیز دیگری می خواهم به شما بگویم. هر چیزی دارای یک ظرف و یک مظروف است. شما بالاتر از این مظروف و محتوا را کجا می خواهید پیدا کنید؟ یعنی بهتر و متعالی تر از این محتوا کجا هست؟ بالاتر از کلام الهی چه چیزی می شود در این عالم پیدا کرد؟ همچنین زیباتر از اذان که شعار اسلام است، کجا می توان پیدا کرد؟ مهمترین بخش اثرگذاری این برنامه همین امر است.
اما این محتوا که در برنامه های دیگر نیز وجود دارد. چرا آن برنامه ها با این مقدار اقبال روبرو نشد؟ دلیل آن ظرفی است که برای این مظروف در نظر گرفتیم. یعنی بخش هنری برنامه را بسیار قوی گرفتیم. عموماً کارهایی مورد اقبال قرار می گیرد که مردم خود را در آن کار دخیل بدانند.
به نظر من اقبال به برنامه سمت خدا، به علت حضور کارشناسان ویژه است؛ یعنی در آن جا شما آقای قرائتی، عالی، ماندگاری، نقویان و غیره را می بینید و سؤالاتی مطرح می شود که در هیچ کجای دیگر مطرح نمی شود، ولی برنامه ما بجز محتوای عالی به بحث هنری نیز پرداخته است. تلاوت های زیبا، اذان های ماندگار و دعاهای زیبا بسیار مؤثر هستند. زمانی که یک بچه 8 یا 9 ساله که حافظ کل قرآن کریم است و قرآن را به زیبایی تلاوت می کند، جذابیت دارد، یعنی جدای از محتوای عالی، بحث مخاطب محوری را نیز در نظر گرفته ایم.
جز این موارد، در انتخاب کارشناس نیز هفته ها بحث کردیم. یعنی درست است کارشناسی که می آید، باید در فن خود استاد باشد، اما ما جلوه های بصری را نیز در نظر گرفتیم. برایمان مهم بود استادی باشد که راحت بگوید و بخندد و به قول معروف «خلاص» باشد.
از طرف دیگر پیامک نیز از دیگر بخش های جذاب این برنامه است. قبل از این برنامه بعید می دانم حدود 20 دقیقه از یک برنامه یک ساعته به پیامک اختصاص داده شده باشد، بخصوص که این پیامک ها در برنامه اثر می گذاشت. مواقعی بود مخاطب پیامک می داد و فردا چراغ دکور، شکل ساعت برنامه یا رفتار ما عوض می شد.
نکته بعد ارتباطی بود که خود من سعی می کردم با مخاطب بگیرم. سعی می کنم ارتباطی بسیار صمیمی با مخاطب داشته باشم. مثلاً کت نمی پوشم تا اولاً ارتباطی صمیمانه تر داشته باشیم و دوماً بتوانیم از تنوع بیشتری بهره ببریم. مردم در برنامه اسرا در تن مجری و کارشناسان رنگ را دیدند. خنده را دیدند. شوخی و صمیمیت را دیدند. من یادم هست، زمانی که این برنامه از طرف شورای عالی نظارت بر سازمان تقدیر شد، به دلیل همین ایجاد زمینه برای حضور نوجوانان و کشف استعدادهای بچه ها بود. شاید اگر این برنامه نبود، تا 20 سال دیگر نیز مردم چنین افرادی را نمی شناختند. از طرف دیگر بدون آن که مردم را دست بیندازیم، با آن ها شوخی کردیم. هر گاه گفتند از فلان تلاوت لذت بردیم، دوباره پخش کردیم. یعنی انگار این برنامه را خود مردم هدایت می کنند. مردم نیز از این که کرامت شوند، لذت می برند.
تلاوت هایی نیز که از اساتید انتخاب می شد، از نقاط قوت برنامه بود. گاهی تلاوت هایی از استاد منشاوی انتخاب می شد که بسیاری از اساتید درجه یک قرآن می گفتند این تلاوت را از کجا پیدا کردید؟
همچنین حضور بچه ها در برنامه بسیار مهم بود؛ زمانی که یک کودک یا نوجوان 9 ساله، 10 ساله یا 12 ساله به این زیبایی می خواند، همه را به هم می ریزد.
صحبت های مرتضوی در مورد ویژگی های اسرا را کامل منعکس کردیم؛ زیرا بیان کننده تمام آن چیزی است که این برنامه را پر مخاطب می کند.
اما در نهایت آن که همه عوامل اسرا علت اصلی تأثیرگذاری برنامه را «لطف خدا» می دانستند.
وعدههایی که انجام نشد
البته برنامه اسرا وعده هایی را به مخاطبان داده بود که هم اکرمی و هم مرتضوی آنها را یاد کردند. مثلاً قرار بود چهارشنبه ها به شهرستان ها بروند و با مردم از نزدیک ارتباط برقرار کنند.
از طرف دیگر علاقه داشتند دکوری زیباتر برای برنامه برپا کنند، اما هرچه در توان داشتند را عرضه کردند.
اما از نکات جالب توجه این برنامه این است که زمانی که از آنها پرسیدیم چه موانعی در راه شما وجود داشته که بخواهید بیان کنید، از مشکلات و سختی ها چیزی نگفتند. اتفاقاً سختی ها و موانع را به عنوان راه پیشرفت خود برمی شمردند؛ یعنی اولاً مانع را مایه آبدیده شدن خود می دانستند، دوماً مانع را برای عبور از آن می دانستند؛ یعنی همه آن موانع را به عنوان مسئله نگاه می کردند نه سد. حتی عوامل برنامه به جای آن که مدام از موانع بگویند و به قول معروف غر بزنند، اتفاقاً گفتند مسئولان شبکه و جامعه قرآنی در برطرف شدن موانع بسیار همکاری کردند.
سپس با استاد صدیق، کارشناس بخش تلاوت صحبت کردیم و از دلایل تلاوت های زیبای کودکانی مثل سید طه حسینی پرسیدیم؛ یکی از دلایلی که استاد صدیق برشمرد تقلید بسیار زیبا و دقیق نوجوانان از تلاوت های سخت اساتید بزرگی همچون منشاوی، عبدالباسط و مصطفی اسماعیل بود، به هر حال این استادان آن قدر بزرگ هستند که تمام قاریان جهان سر تعظیم در مقابل آنها فرود می آورند.
استاد صدیق از میان تمام تلاوت های این اساتید بهترین تلاوت ها و از کل آن تلاوت، بهترین قسمت آن که اساتید در اوج خوانده اند را پیدا کرده است؛ این استادان مثلاً حدود یک ساعت در یک فضای خاص تلاوت کرده و به ملکوت رفته اند، حال استاد صدیق همان بخش را انتخاب کرده که تلاوت چنین قطعه هایی بسیار سخت است، اما کودکان و نوجوانانی با این برنامه تماس می گرفتند و آن قدر زیبا تلاوت می کردند که حتی خود استاد صدیق هم تعجب می کرد که این کودکان چگونه توانسته اند از پس این تلاوت ها بربیایند.
جالب است کودکانی با این برنامه تماس می گرفتند که شاید نام روستایشان را نیز تا به حال نشنیده باشیم، اما به برکت این برنامه کشف شدند. زمانی که بینندگان می بینند کودک بسیار نزدیک به تلاوت اساتید می خواند، حتی برخی کودکان زیباتر از خود اساتید می خوانند، به وجد می آیند.
مرتضوی می گفت، این برنامه در طول این مدت، جزئی زندگی مان شده؛ آنها با اسرا زندگی کردند، خوابیدند، بیدار شدند، به آن فکر کردند، هر جا که شد صحبت کردند و هر طور که می شد برای ارتقای این برنامه تلاش کردند. جالب است، به گفته عمو وحید، بسیاری از عوامل سعی می کردند با وضو وارد استودیو شوند. همچنین سعی می کردند آن گونه که هستند با مردم رفتار کنند؛ یعنی برای مردم فیلم بازی نکردند. این صافی و صادقی را ما به عنوان بیننده هم از رفتارشان دریافتیم.
جلوهای از برکت انقلاب اسلامی
در نهایت آن که این برنامه برکت انقلاب اسلامی را نشان می دهد. اگر یک زمانی تنها یک «جواد فروغی» داشتیم و از تلاوت های زیبای دوران نوجوانی اش لذت می بردیم، امروزه به برکت انقلاب اسلامی آن قدر قاریان کودک و نوجوان داریم که بتوانیم افتخار کنیم.
اگر یک زمانی تنها «محمدحسین طباطبایی» داشتیم، برنامه اسرا نشان داد که به برکت انقلاب کودکان حافظ کل قرآن کم نداریم که حتی قرآن را با شماره صفحات و حرکات خاصی که موجب بهت تمام عالم اسلام می شد، حفظ کرده اند.
ما در گذشته در این گونه شاخه ها آن قدر کم آدم داشتیم که معدود افراد این شاخه ها را حلوا حلوا می کردیم، اما امروزه روز، هر سری از برنامه اسرا قاریان نوجوانی را به کشور معرفی می کند که تنها توان تقدیر از این افراد را داریم؛ یعنی آن قدر زیاد هستند که نمی توانیم یک یا ددو نفرشان را به شکل برجسته در جهان معرفی کنیم.
این برنامه نشان داد انقلاب اسلامی امثال «سید طه حسینی» را بسیار تربیت و تقدیم اسلام کرده است.