آخرین اخبار:
کد خبر:۲۳۱۸۵۶

بایدها و نبایدهای رسانه‌ها در انتخابات پیش رو

حال که در آستانه‌ی انتخاباتی دیگر (که به اذعان دوست و دشمن، اهمیتی به مراتب بیش از انتخابات قبل دارد) قرار داریم، باید به این سؤال مهم پاسخ دهیم که رسانه‌ی هم‌تراز انقلاب اسلامی‫چگونه باید به انتخابات بپردازد؟
بایدها و نبایدهای رسانه‌ها در انتخابات پیش رو

به نقل از جهان نیوز - مهدی حسینی:

 

‫مقام عظمای ولایت حضرت امام خامنه‌ای (حفظه الله) به عنوان سکان‌دار انقلاب اسلامی، تا کنون بارها به مضرات، اشکالات و نقاط ضعف غرب و استکبار جهانی از منظرهای مختلف پرداخته‌اند. ایشان در تمامی بیاناتشان تأکید داشته‌اند راهی که غرب تا کنون رفته اشتباهات فاحشی دارد و این گمان، که با حرکت در همان مسیری که آنان را به موقعیتِ به ظاهر پیشرفته‌ی امروزی رسانده، ما نیز پیشرفته خواهیم شد، باوری از ریشه غلط است.

 

اما ایشان در دیدار با کارگزاران نظام در 3 مرداد 91 به یک نقطه‌ی قوت غرب این‌گونه اشاره می‌کنند: «این چیزى که ما باید اقرار کنیم که آمریکایى‌ها و غربى‌ها انصافاً در این قضیه قوى هستند، قدرت رسانه‌اى است، قدرت تبلیغات به معناى پروپاگاندا است؛ همانى که خودشان می‌گویند. آن چیزى که ما اقرار می‌کنیم که اینها در آن قوى هستند، قدرت تبلیغاتى و قدرت رسانه‌اى و وانمود کردن مطالبى است که می‌خواهند وانمود شود.»

 

ایشان همچنین در دیدارهای مختلف دیگری بر نقش پررنگ رسانه‌ها در جهت‌دهی به افکار عمومی تأکید فراوان داشته‌اند. نمونه‌ی این اثرگذاری را البته در انتخابات دوره‌ی قبل ریاست جمهوری نیز مشاهده کردیم. آنجا که دشمن چه دروغ‌هایی را با استفاده از ابزار رسانه راست نشان داد و چه تهمت‌هایی که از همین راه به نظام اسلامی ما وارد کردند؛ و آنجا که ضعف و ناهمگونی رسانه‌های داخلی چه بسیار آسیب‌هایی که در جامعه ایجاد کرد.

 

قطعاً اگر رسانه‌های ما - بالاخص رسانه‌ی ملی- در آن ایام به درستی به رسالت خود عمل می‌کردند، اتفاقاتی نظیر فتنه‌ی 88 خیلی زودتر به سرانجام نیکو می‌رسید. حال که در آستانه‌ی انتخاباتی دیگر (که به اذعان دوست و دشمن، اهمیتی به مراتب بیش از انتخابات قبل دارد) قرار داریم، باید به این سؤال مهم پاسخ دهیم که رسانه‌ی هم‌تراز انقلاب اسلامی‫چگونه باید به انتخابات بپردازد؟ مهم‌ترین مسأله‌ای که در بیانات امام خامنه‌ای (حفظه الله) بدان اشاره شده، برقرای امنیت و آرامش اخلاقی در جامعه است.

 

‫پس این مهم باید مد نظر رسانه‌ها قرار گیرد و مورد مطالبه‌ی جدی آنها از همگان و بالاخص مسؤولین باشد. ایجاد آرامش و پرهیز از جنجال در رسانه‌ها به شدت موضوعیت دارد. زیرا رسانه‌ها می‌توانند مطلبی را آنگونه که دلخواهشان است رواج دهند و یا موضوع دیگری را بایکوت کرده و به فراموشی بسپارند. مقام معظم رهبری در دیدار امسال با مردم قم در تاریخ 19 دی می‌فرمایند: «ما این همه عرض می‌کنیم، توصیه می‌کنیم، تأکید می‌کنیم، هم به مسئولین، هم به مردم، که خودتان را به مسائل فرعى سرگرم نکنید ... به مطبوعات، به رسانه‌ها، به روزنامه‌ها، به پایگاه‌هاى اینترنتى که امروز رواج پیدا کرده است، هى سفارش می‌کنیم که از وارد کردن حرف‌ها و مطالب نادرست - که ذهن مردم را مشغول می‌کند - به فضاى ذهنى مردم پرهیز کنید.»

 

‫نکته‌ی مهم دیگر برای رسانه‌ها پررنگ‌کردن نیازهای جدی گفتمانی در سال‌های پیش رو و نیفتادن در دام بازی‌های سیاسی و مجادلات است. به عنوان مثال رهبر معظم انقلاب این دهه را دهه‌ی پیشرفت و عدالت نام نهادند، و در مناسبت‌ها و دیدارهای مختلف به تبیین راه‌ها و مسایل مرتبط با پیشرفت از منظر اسلامی و ایرانی پرداخته‌اند. لذا این مورد باید به عنوان یک گفتمان غالب در رسانه‌ها وجود داشته باشد و به همین میزان از کاندیداها و حامیان آنها مطالبه گردد.

 

به عبارت دیگر چون مشکلات روزمره به ویژه اقتصادی زیاد شده و عموم مردم را به خود مشغول ساخته است، نباید محورهای گفتمانی و کلیدی انقلاب توسط رسانه‌ها نیز از یاد برود. البته این مسأله تناقضی با مطالبه‌ی راهکار برای مشکلات اقتصادی از کاندیداها ندارد. اما باید میان اهم و مهم تمیز قایل شد. ‫‫‫یکی از آسیب‌هایی که همواره مبتلابه انتخابات ریاست جمهوری بوده آن است که این انتخابات به شدت شخص‌محور می‌باشد.

 

اما در انتخابات آتی، رسانه‌ها باید به صورت جدی از کاندیداها برای ارایه‌ی برنامه‌ی متناسب با آرمان‌های انقلاب مطالبه نمایند و این برنامه‌ها را توسط کارشناسان مختلف مورد نقد و بررسی قرار دهند. چون در غیر این صورت فضای تبلیغاتی ایام انتخابات صرفاً شعارزده می‌شود و کاندیداها فقط به ارایه‌ی وعده‌های خوش رنگ و لعاب اکتفا می‌نمایند. هر چند باید توجه داشت که شعارها، تبلور نگاه و برنامه‌های یک نامزد انتخاباتی می‌تواند باشد، ولی کاندیداها باید در حوزه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و... مورد سؤال واقع شده و برنامه‌های خود برای اداره‌ی کشور را به روشنی ارایه دهند.

 

‫ نکته‌ی دیگر مطالبه از کاندیداها برای معرفی همکاران و کابینه‌ی احتمالی‌شان برای اداره‎ی کشور است. این نکته از چند جهت اهمیت دارد. نخست سلامت اخلاقی، مالی و کاری اطرافیان است که در آینده مشکل‌ساز نگردد. در ضمن توانمندی تیمی که می‌خواهد کشور را اداره کند نیز مهم است. هم از این لحاظ که تک تک این نیروها در حوزه‌ی کاری خود کارآمد و توانا باشند، و هم اینکه تمام افراد در کنار هم بتوانند کار کنند و مسؤول آن کابینه نیز قائل به کار تیمی و گروهی باشد.

 

البته این نکته‌ی ظریف نیز در مطالبات نباید فراموش شود که آیا افرادی که کاندیداها برای پست‌های مختلف مد نظر دارند، متناسب با تحقق برنامه‌های این فرد هستند یا نه. به عنوان مثال فردی که در حوزه‌ی اقتصاد گرایش لیبرالی دارد، قطعاً نمی‌تواند گزاره‌های اقتصاد اسلامی را در عرصه‌ی عمل به اجرا در آورد. ‫و در پایان ذکر یک نکته لازم می‌نماید و آن اینکه ایجاد فضای جدی آزاداندیشی و گفتگو بین جریانات مختلف سیاسی و کاندیداهای بالقوه از حیث اینکه نقاط قوت و ضعف هر کدام از این افراد و گروه‌ها معلوم شود، به پرشورتر کردن فضای انتخابات کمک زیادی خواهد کرد. البته با لحاظ همان نکته‌ی ابتدایی که نباید فضا تبدیل به جدل و بحث‌های بیهوده شود و همه‌ی رسانه‌ها باید در ایجاد آرامش روانی جامعه کوشا باشند.

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار