به گزارش گروه اقتصادی «خبرگزاری دانشجو»، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با ابلاغ اطلاعیه ای نکاتی مهم امنیتی را برای استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک برای اطلاع عموم شهروندان اعلام کرد.
در این اطلاعیه آمده است که این نکات با هدف جلوگیری از سوء استفاده های افراد سودجو از عدم آگاهی شهرواندن گرامی کشورمان حین استفاده از دستگاههای خودپرداز و خدمات بانک الکترونیک اعلام شده است.
بنابراین گزارش، نکاتی مهم امنیتی اعلام شده توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران برای پیشگیری از وقوع جرم در ارایه خدمات بانکداری الکترونیک به شرح ذیل می باشند:
1- هنگام دریافت پاکت رمز کارت بانک خود از شعبه به سلامت و پاره نبودن پاکت دقت کنید.
2- به محض وصول رمز کارت صادره، به دستگاه خودپرداز شعبه مراجعه و رمز خود را تغییر دهید.
3- به محض دریافت کارت بانک، نسبت به یادداشت شماره 16 رقمی آن اقدام کنثید . به خاطر داشته باشید برای بستن حساب هنگام سرقت یا مفقود شدن کارت به این شماره نیاز دارید.
4- شماره چهار رقمی که به عنوان رمز استفاده میکنید، به سادگی برای دیگران قابل حدس زدن نباشد. برای مثال از سال تولد، سال ازدواج یا شماره تلفن خود استفاده نکنید.
5- رمز جدید را به خاطر بسپارید و از یادداشت کردن رمز کنار کارت و قرار دادن برگه رمز در کیف کارت به شدت خودداری کنید .
6- هنگام وارد کردن رمز در دستگاه خودپرداز، طوری جلوی دستگاه بایستید که کسی امکان دیدن صفحه کلید را نداشته باشد.
7- رمز خود را هر سه یا چهار ماه تغییر دهید.
8- در فروشگاهها و هنگام خرید از پایانه فروش، خودتان رمز را وارد دستگاه کنید و از اعلام آن به فروشن
ده خودداری کنید.
9- در صورتی که در فروشگاهی مجبور به اعلام رمز خود شدید، حتیالمقدور به سرعت درباره تغییر رمز خود اقدام کنید.
10- از سپردن کارت خود به دیگران خودداری و در صورت لزوم، فوری درباره تغییر رمز خود اقدام کنید.
11- رسید دریافتی از دستگاه خودپرداز و کارت خوان را در محل رها نکنید.
12- در صورت بروز اشکال در عملیات بانکی، از توسل به افراد غریبه به شدت خودداری کنید .
13- هنگام انتقال وجه، فرد دریافت کننده فقط شماره 16 رقمی کارت خود را اعلام میکند و نیازی به ارائه سایر اطلاعات کارت یا مراجعه به دستگاه خودپرداز ندارد.
14- ازپایانه فروش فقط برای خرید، مانده گیری و پرداخت قبض استفاده کنید.
15- برای انتقال وجه به سایر حسابهای خود یا دیگران به هیچوجه از پایانه فروش استفاده نکنید.
16- برای انتقال وجه از دستگاههای خودپرداز، پایانه شعب یا خدمات ساتنا و پایا که در داخل شعبه ارائه میشود، بهرهبرداری کنید .
17- سقف انتقال وجه دستگاه خودپرداز روزانه سه میلیون تومان است .
18- با مراجعه به شعبه و استفاده از پایانه شعبه میتوانید تا سقف پانزده میلیون تومان، فوری به سایر کارتهای خود یا دیگران انتقال دهید.
19- با مراجعه به شعبه و استفاده از سامانه پایا میتوانید به هر حسابی در هر بانک تا سقف پانزده میلیون تومان در همان روز انتقال دهید.
20- با مراجعه به شعبه و استفاده از سامانه ساتنا میتوانید به هر حسابی در هر بانک به طور نامحدود در همان روز انتقال وجه کنید.
21- برای انتقال وجه با پایا و ساتنا دانستن شماره شبای حساب مقصد الزامی است.
22- یک راه اطلاع از شماره شبا، مراجعه به شعبه یا پایگاه اینترنتی بانک افتتاح کننده حساب است.
23- هرگز برای دریافت شماره شبای بانک الف به سایت بانک ب مراجعه نکنید .
24- بانک مسئولیتی برای جبران خسارت مشتریانی که شماره شبای مقصد را اشتباه ثبت کردهاند، نخواهد داشت.
25- با داشتن کارتبانک میتوانید قبوض خود را بدون مراجعه به شعب بانکها پرداخت کنید.
26- مراجعه به دستگاه خودپرداز هریک از بانکها یک راه پرداخت سریع قبض شما است.
27- مراجعه به پایانه فروش نصب شده در فروشگاه محل سکونت شما، یک راه پرداخت سریع قبض شما است.
28- مراجعه به پایانه شعبه هریک از بانکها یک راه پرداخت سریع قبض شما است.
29- مراجعه به پایگاه اینترنتی هریک از بانکها یک راه پرداخت سریع قبض شما است.
30- برای خریدهای اینترنتی داشتن رمز دوم الزامی است.
31- برای دریافت رمز دوم کارت به دستگاه خودپرداز بانک خود مراجعه کنید .
32- رمز اول و دوم کارت شما محرمانه است. از ارائه اطلاعات محرمانه کارت خود به دیگران خودداری کنید .
33- کد CVV2 کارت شما محرمانه است. از ارائه اطلاعات محرمانه کارت خود به دیگران خودداری کنید .
34- به محض اطلاع از مفقود شدن کارت خود، به بستن آن اقدام کنید.
35- به محض اطلاع از به سرقت رفتن کارت خود، به بستن آن اقدام کنید.
36- یک راه بستن کارت بانک، مراجعه به شعب بانک صادرکننده آن است.
37- یک راه بستن کارت بانک، مراجعه به پابگاه اینترنتی بانک صادرکننده کارت است.
38- یک راه بستن کردن کارت بانک، تماس با میز امداد بانک صادرکننده کارت است.
39- برای بستن کردن کارت بانک داشتن رمز دوم کارت الزامی است.
40- هرگز برای پرکردن حساب جاری از پایانه فروش استفاده نکنید.
41- انتقال وجه با اینترنت بانک، فقط با داشتن رمز مخصوص اینترنت بانک امکان پذیر است.
42- برای انتقال وجه شتابی از همراه بانک استفاده نکنید.
43- در صورت پرداخت نشدن اقساط کارتهای اعتباری، کارت اعتباری شما به مدت شش ماه بسته خواهد شد.
44- برای بهره برداری موثر از خدمات بانکداری الکترونیکی و ایمن ماندن از ریسکهای احتمالی، هنگام باز کردن حساب و درخواست کارت بانک بروشورهای مربوطه را به دقت مطالعه کنید .
45- پایگاه اینترنتی بانکها منبع مفیدی برای دریافت نکات ایمنی هنگام بهره برداری از خدمات بانکداری الکترونیکی است.
46- پایگاه اینترنتی پلیس فتا www.cyberpolice.ir منبع مفیدی برای دریافت آخرین اطلاعات مربوط به تهدیدات امنیتی است.
47- شماره تلفن 29911 راهی آسان برای ثبت مغایرت های شما است.
48- مامورین تعمیر پایانه فروش شرکت شما دارای کارت شناسایی از شرکت مربوطه هستند. از سپردن دستگاه خود به افراد ناشناس خودداری کنید.
49- رسید تراکنشهای ناموفق خود را تا حصول اطمینان از کسر نشدن وجه از حسابتان نگهداری کنید.
50- استفاده از صفحه کلید مجازی سایت راهی مطمئن برای وارد کردن رمز.
51- هنگام انجام خرید یا پرداخت قبض در اینترنت، حتما از صفحه کلید مجازی برای وارد کردن رمز خود استفاده کنید.
52- شب ها از مراجعه به خودپردازهایی که در محلهای کم رفت و آمد و تاریک قرار دارند، خودداری کنید.
53- توجه داشته باشید آدرس سایت سامانه اینترنت بانک یا پرداخت اینترنتی در مرورگر باید با https آغاز شود.
54- برای ورود به سیستم اینترنت بانک یا پرداخت اینترنتی هرگز از مکانهای عمومی مانند کافینتها استفاده نکنید.
55- در انتخاب نام کاربری و کلمه عبور خود دقت کنید تادیگران نتوانند آن را حدس بزنند.
56- بدون خروج قطعی از اینترنت بانک، رایانه را ترک نکنید.
57- فقط کلاهبرداران وانمود میکنند که برای انتقال وجه، باید از کارت ارزی خود استفاده کنند و شما را ترغیب به استفاده از منوی انگلیسی می کنند.
58- با وارد کردن نشانی پست الکترونیکی هنگام پرداخت قبض یا خرید اینترنتی، بانک رسید عملیات را برای شما می کند که برای اطلاع و بهره برداری آتی بسیار مفید خواهد بود.
59- از انجام پرداختهای اینترنتی از طریق سایتهای متعلق به موسسات غیرمعتبر و ناشناس در اینترنت خودداری نمایید.
60- هیچ بانکی به اطلاعات محرمانه کارت شما (نظیر رمز اول یا دوم، کد CVV2 و تاریخ انقضای کارت) نیاز ندارد. به ایمیلها و پیامکهایی که به عنوان بانک این اطلاعات را از شما میخواهند، هرگز پاسخ ندهید.
61- هرگز به تقاضاهایی که با ایمیل یا پنجرههای pop-up اطلاعات شخصی شما را میخواهند پاسخ ندهید.
62- از رایانه افراد ناشناس یا کافینتها برای عملیات بانکی خود استفاده نکنید.
63- روشهای متعدد بستن کارت عبارتند از: اینترنت بانک، تلفنبانک، موبایل، خودپرداز، شعبه، مرکز تماس. به چگونگی بستن کارت در بانک صادرکننده کارت خود را در ساعات کاری و ایام تعطیل توجه کنید.
64- برای انتقال وجه نیازی به استفاده از منوی انگلیسی نیست. منوی انگلیسی برای بهرهبرداری مسافران خارجی ایجاد شده است.
65- مراقب باشید: فقط کلاهبرداران شما را به استفاده از منوی انگلیسی ترغیب می کنند.
66- خواهشمند است، به محض اطلاع از مفقودی یا سرقت کارت خود، حساب خود را ببندید .
67- هنگام دریافت کارت خود از شعبه بانک، شماره 16 رقمی کارت و شماره تماس خدمات مشتریان بانک را از پشت کارت برای موارد ضروری یادداشت کنید.
68- برای دریافت رمز دوم به دستگاه خودپرداز بانک صادرکننده کارت خود مراجعه کنید.
69- درخواست ارسال پیامک در انجام تراکنشها و ورود به خدمات غیرحضوری مانند اینترنت بانک، تلفنبانک و غیره سبب آگاهی مشتری از سوء استفاده احتمالی و جلوگیری از سوء استفاده بیشتر است. به محض دریافت چنین پیامکی در صورتی که خودتان تراکنشی انجام ندادهاید، نسبت به تعویض رمز خود اقدام کنید.