گروه دین و اندیشه «خبرگزاری دانشجو»، غلامرضا صفرپور؛ حضرت علی(ع) دوران کودکی و جوانی خود را در سایة پیامبر گذراند، از انفاس قدسی و تعالیم نبوی به اعتلای روحی و فکری رسیده و در دوران پرفراز و نشیب رسالت پیامبر اسلام (ص) به ایفای نقش پرداخت و در تمامی لحظات سخت، یار و پشتیبان رسول خدا بوده و در تمامی جنگ ها (جز تبوک که جانشین پیامبر در مدینه بود) نقش تعیین کننده و بنوعی تمام کننده جنگ از جمع جنگ های بدر، خندق و خیبر بوده است و پیامبر اسلام نیز در این مدت 23 سال، مأموریت های مهم را به ایشان واگذار کرده و نزد رسول الله(ص) از جایگاه و احترام ویژه ای برخوردار بودند. که به برخی از آنها اشاره میشود:
الف) عقد اخوت پیامبر و حضرت علی (ع)
ب) ازدواج با حضرت زهرا (ص)
ج) بستن تمام درب های صحابه به مسجد جز درب خانه حضرت
د) قرائت سوره توبه (برائت) به دستور پیامبر
و ...
این مسائل باعث حسادت و کینه برخی نسبت به ایشان شد که در زمان حیات پیامبر اسلام (ص) جرأت علنی کردن آن را نداشتند. اما این دشمنی ها را پس از رحلت آن حضرت علنی کردند و با غصب جانشینی و خلافت، وی را 25 سال خانه نشین و سه جنگ را بر وی تحمیل کردند.
در زیر اشاراتی به ویژگی های آن حضرت از دیدگاه قرآن و احادیث میشود:
الف) تولد در خانه: حضرت مریم در زمان متولد کردن حضرت مسیح در معبد بود، به وی خطاب شد که از آنجا خارج شود و حضرت مسیح زیر درختی متولد شد. ولی حضرت علی (ع) در خانه خدا متولد و سه روز مهمان صاحب خانه می شود.
ب) اولین گرونده با اسلام (یوم الانذار): بعد از نزول آیه "و انذر عشیرتک الاقربین" (شعرا/26) پیامبر بفرمان خداوند، قوم خود قریش را دعوت می کند در آنجا می فرمایند که هر کسی به خدای من و رسالت من ایمان بیاورد، او وصی و جانشین من خواهد بود؛ که این حرف را حضرت 3 بار تکرار می کند و در هر سه بار حضرت علی (ع) اعلام آمادگی می کند. 1- آیه لیله المبیت: وقتی مشرکین مکه تصمیم می گیرند که حضرت را ترور کرده و به شهادت برسانند،
پیامبر (ص) از حضرت علی می خواهند که در بستر وی بخوابند که حضرت به مدینه مهاجرت می کنند که آیه: " و من الناس من یشتری نفسه ابتغاء مرضات الله" (کسانی از مردم هستند که جان خود را برای رضای خدا می فروشند) (بقره/207)
در همین رابطه به پیامبر نازل می شود.
2- آیه ولایت "انما ولیکم الله و رسوله و الذین آمنوا الذین یقیمون الصلوة و یؤتون الزکاة و هم راکعون" ( ولی شما خواسته و پیامبر و کسی ه هنگام نماز او رکوع و زکات داده است). و تمام مفسیرین شیعه و سنی بر این باورند که این آیه شأن نزول آن به انگشتری دادن حضرت علی (ع) به فقیر در هنگام نماز می باشد.
3- آیه اطاعت "اطیعوا الله واطیعو الرسول و اولامر منکم" این آیه، بنوعی آیه قبلی را تفسیر می کند. و چنین می فرماید که اطاعت از ائمه، اطاعت از پیامبر و اطاعت از پیامبر اطاعت از خداست.
4- آیه مباهله " فقل تعالو ندع ابنائنا و ابنائکم و نسائنا و نسائکم و انفسنا و انفسکم ..." شأن نزول این آیه این است که حضرت پیامبر با مسیحیان بدان درخواست مباهله ( نفرین) داشتند که اگر کسی حق نباشد لعنت خدا بر آن باد. وقتی آنها دیدند حضرت پیامبر با حسنین و حضرت زهرا (س) و حضرت علی (ع) برای مباهله بیرون آمدند، آنها از مباهله صرفنظر کردند. در این آیه، حضرت علی (ع) بعنوان نفس پیامبر معرفی شده و حدیث کساء (پنج تن آل عبا) هم شاهدی بر این ادعا است.
5- آیه تطهیر "انما یرید الله لیذهب عنک الرجس اهل البیت و یطهرکم تطیرا" ( خدا اراده کرده است که هر گونه پلیدی از اهل بیت پاکیزه سازد) (احزاب/ 33) و برخی خواسته اند این آیه را به عایشه زن پیامبر نسبت دهند، ولی در حدیث سلمان اهل البیت و روایات متعدد دیگر می رساند که اهل بیت حضرت علی(ع) و حضرت زهرا (س) و فرزندان آنها هستند.
6- آیه ابلاغ " یا أیها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک فان لم تفعل فما بلغت رسالته..." ( ای پیامبر، آنچیزی که از سوی پروردگارت به تو نازل شده به مردم برسان و اگر اینکار را نکنی، رسالتت را انجام نداده ای) و شأن نزول این آیه در حجة الوداع و غدیر غم است. که رسول خدا (ص) حضرت علی (ع) را به جانشینی خود معرفی کرد و فرمودند: " من کنت مولاه فهذا علی مولاه"؛ و همه به حضرت تبریک گفتند.
ولی امروزه "ولی" را به معنای دوست می گیرند. و این آیه ابلاغی از سوی خدا می راسند که هم وزن و هم سنگ رسالت می باشد. و در آن گرمای حجاز، پیامبر (ص) مردم را نگه دارد و خطبه بخواند برای یک امر معمولی (دوستی با حضرت (ع))؛ با عقل و منطق سازگار نیست. ضمناً حضرت علی پسر عم و دامان پیامبر است و از یک دوست، مقام وی پیش رسول خدا بالاتر است و لازم به نزول آیه نبود. اگر منظور دوستی بود، نیاز به بیعت مسلمانان با آن حضرت که خود بزرگان اهل تسنن ذکر کرده اند، نبود.
و بعد آیات "الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دیناً" نازل می شود.
و این می رساند که امامت تداوم بخش رسالت تا روز قیامت است. و غیب کبری آقای امام زمان (عج) دلیلی بر این ادعاست. البته آیات متعددی دیگر است که شیعه 300 آیه شأن نزول آن اهل بیت می دانند و اهل تسنن لااقل 40 آیه را قبول دارند.
که در اینجا به صورت مختصر به 6 آیه اشاره شد. علاوه بر این، ویژگی ها و آیات و حادیث متعددی از پیامبر اسلام داریم که به سه نمونه آن به صورت مختصر پرداخته می شود:
1- حدیث منزلت " انت بمنزله هارون من موسی الا إنه لا نبی بعدی" پیامبر به حضرت علی (ع) می فرمایند: ( جایگاه شما پیش من، مثل جایگاه هارون برای موسی است ولی بعد از من پیامبر نیستی (با توجه به خاتمیت پیامبر اسلام).
2- حدیث یوم الخندق در جنگ خندق که معروف به جنگ احزاب است، و مشترکین و یهودیان هم جمع شده بودند، که کار اسلام را تمام کنند، وقتی حضرت علی (ع) در مصاف عمر بن عبدو وی را به قتل رساند، پیامبر اسلام فرمود: « ضربة علیٍ فی یوم الخندق کافضل من عبادة الثقلین" ( (ثواب) شمشیر علی در جنگ خندق بالاتر از عبارت جن و انس است). ولی بعد از رحلت پیامبر (ص) گفتند که علی (ع) خشونت طلب است و مصلحت نیست رهبری امت اسلامی را به دست گیرد.
ظاهراً اینها مصحلت امت اسلامی را بهتر از خدا و پیامبر تشخیص می دادند!! 3- حدیث ثقلین " انی تارکم فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی و..." ( اگر من (پیامبر) شما را ترک می کنم، دو چیز گرانسنگ قرآن و عترت و اهل بیتم را برای شما می گذارم، اگر به اینها توسل و تمسک جستید، گمراه نمی شوید). بعد از رحلت پیامبر عده ای فرصت طلب گفتند «حسبنا کتاب الله» قرآن در مقابل عترت در جنگ صفین عَلَم کردند؛ چه حضرت علی (ع) فریاد برآورد که این قرآن صاحمت است و من قرآن ناطق، عده ای بی بصیرت، حکمیت را به حضرت (ع) تحمیل کردند. و انقلاب صدر اسلام بعد از 50 سال منحرف شد (سال 61 هجری) و انقلاب به دست بنی امیه و بنی عباس افتاد.
و اما... بهعلت عدم تبعیت از رهبری و نادیدهگرفتن روایات و احادیث، مبنی بر جانشینی حضرت علی (ع) انقلاب پیامبر منحرف شد. در نهضت مشروطیت بهعلت عدم تبعیت از رهبری، با دار آویختن آیتا... شیخ فضل الله نوری، نهضت به دست رضاخان افتاد و در نهضت ملی شدن صنعت نفت، اختلاف فی ما بین دکتر مصدق و آیت ا.. کاشانی و حذف جریان مذهبی بوسیله دکتر مصدق، انگلیسی که از در بیرون کرده بودیم، از پنجره وارد شد.
و تاریخ نباید تکرار شود، تاریخ میخوانیم که عبرت بگیریم. ملت مسلمان ایران به توصیه حضرت امام(ره) که فرمودند: «پشتیبانی ولایت فقیه باشید تا به کشور شما آسیب نرسد» وفادار ماندند و در مقاطع مختلف بویژه در 9 دی با حضور خودشان نشان دادن که اهل کوفه و حجاز نیستند و دشمنان اکنون باید بدانند که در انقلاب اسلامی با این مردم ولایتدار تاریخ تکرارشدنی نیست.