به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از مشهد، آیتالله علم الهدی دقایقی پیش در خیل عظیم عزاداران شهادت امام صادق (ع) در رواق امام خمینی حرم مطهر رضوی با اشاره به لزوم توسعه معرفت نسبت به ائمه بیان داشت: شخصیت امام صادق (ع) در جریان عرفان به حق و امامت در کانون اندیشه ما بهعنوان یک عنصر انقلابی فرهنگی و استاد معلم مجسم است در حالی که اینها تنها یک بعد از امام صادق (ع) است.
وی ادامه داد: محوریت سیره امام صادق (ع) شخصیت انقلابساز، سیاسی و مبارزی با جریان حاکمیت غاصب و ظالم بوده است.
امام جمعه مشهد مقدس با بیان اینکه امام صادق (ع) در محوریت آموزههای دینیاش بصیرت سیاسی را قرارداده بود اظهار داشت: برای همین خطرناکترین عنصر برای دستگاه خلیفه غاصب امام صادق (ع) بود.
آیتالله علم الهدی با اشاره به این موضوع که اگر در سیره امام صادق (ع) بنگریم به نظر میرسد دو جریان پارادوکس وجود دارد در تحلیل این مسئله بیان داشت: امام صادق (ع) حشامابنحکم را در جهت توسعه سیاسی و توجه دادن مردم به امامت و حکومت اسلامی تحریک میکرد اما وقتی دوستان از ایشان میخواستند که قیام کنند حضرت میفرمودند اگر به تعداد 15 نفر نیرو داشتم هیچگاه نمینشستم و حتما قیام میکردم.
وی در ادامه با اشاره به مکتب انسانساز امام راحل گفت: آن روز که امام راحل اراده قیام کردند افراد زیادی آماده جان دادن در رکاب ایشان بودند اما آیا امام صادق (ع) با چهار هزار دانشمند که شاگردشان بودند نتوانستند تعدادی را برای قیام آموزش بدهند.
عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: در هشت سال دفاع مقدس امام راحل کسانی را ساخت که امروز دشمنان ما در اطرافمان مثل سگ پارس میکنند اما جرئت کاری ندارند. این به خاطر ایثارگریهای همان افراد است.
آیتالله علم الهدی با طرح جدید این سوال که آیا امام صادق (ع) در میان این دانشمندان توانایی انسانسازی نداشت تصریح کرد: اگر یک واحد اجتماعی در حد 15 نفر میبود امام صادق (ع) میکرد واحد اجتماعی یعنی کسانی که در عرصه مدیریت و سیاست دلسپرده ولایت باشد و به صورت منسجم تحت امر امام باشد.
وی تأکید کرد اینگونه نبود که امام صادق (ع) یار فداکار نداشته باشد و یا نتواند بسازد بلکه جریان اجتماعی در آن زمان اقتضای قیام را نداشت.
امام جمعه مشهد مقدس ادامه داد: در فرهنگ سیاسی مردم آن زمان انفکاک دین از سیاست حاکم بود انحرافی که بعد از رحلت پیامبر به مردم القاء شده بود.
آیتالله علم الهدی افزود: 20 سال حکومت جائرانه معاویه این مسئله را جاانداخته بود که سیاست نیاز به شیطنت و حب دنیا دارد و هر کس وارد عرصه سیاست شود این دو ویژگی را دارد.
وی ادامه داد: لذا اگر امام صادق (ع) میخواست صریحا وارد عرصه سیاست شود مردم از موضع فرهنگسازی امام (ع) منحرف میشدند.
امام جمعه مشهد مقدس با بیان اینکه محور اصلی قیام امام صادق (ع) تولید بصیرت برای شناخت امامت جهت رهبری امت بود گفت: تمام نحلههای فکری آن زمان در حد این بودند که دین و حاکمیت را از هم جدا کنند امام صادق (ع) با این تفکرات مبارزه میکرد.
آیت الله علم الهدی با شرایط امروز جامعه شیعه بیان داشت: امروز در دل شیعه از جریان تحجری رنج میبریم که میخواهد امامت و ولایت را بهعنوان یک جریان اسطورهای دربیاورد.
وی تأکید کرد: این جریان تحجر هرچه میخواهد از مسئله امامت علی (ع) بعد از پیامبر بحث میکند اما در مورد اینکه امروز مدیریت جامعه دینی برعهده چه کسی است چیزی نمیگویند.
عضو مجلس خبرگان رهبری در پایان با اشاره به حدیث سلسله الذهب امام رضا (ع) گفت: امام رضا (ع) در این حدیث نفرمودند که امام علی (ع) جز شرطهاست بلکه فرمودند انامنشروطها آنچه مطرح است مسئله پیاده شدن ولایت و امامت از سیاست و زندگی امروز ماست.