به گزارش گروه فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»، مهوش شیخ الاسلامی در گفت و گو با ستاد خبری جشنواره بین المللی سینماحقیقت درخصوص کیفیت مستندهای ایرانی حاضر در این جشنواره گفت: برخی از این فیلمها را دیده ام که در میان شان آثار خوب و باکیفیت هم وجود دارد، اما این مسئله مهمی نیست چون در درجۀ اول باید در زمینۀ مستندسازی فعالیت بیشتری شود تا به تدریج به کیفیت مطلوب تری در این آثار برسیم.
شیخ الاسلامی که خود، با فیلم مستند «برد شیر» در بخش مسابقه ملی هفتمین دوره جشنواره سینماحقیقت حضور دارد، ضمن تأکید بر اهمیت برگزاری جشنواره سینماحقیقت اظهار کرد: در شرایطی کنونی که امکان چندانی برای نمایش آثار مستند فراهم نیست، این جشنواره فرصتی را برای فیلمسازان فراهم می کند تا فیلم-هایشان به نمایش درآید، دیده شود و مورد نقد و بررسی قرار گیرد؛ در واقع هر اتفاق کوچکی در سینمای مستند می تواند تأثیرگذاری زیادی داشته باشد. ما همچنین باید فیلم¬های مستند خارجی را هم ببینیم، چون سیر پیشرفت تکنیک و هنر در دنیا بسیار سریع است. به این معنا، جشنواره سینماحقیقت تنها روزنه ای است که برای مستندسازان و علاقمندان سینمای مستند وجود دارد تا طی چند روز، بهترین آثار مستند ایرانی و خارجی را نظاره گر باشند.
این مستندساز در پاسخ به این سؤال که آیا جشنواره سینماحقیقت در طول هفت دوره برگزاری اش، تأثیری در گسترده تر شدن طیف مخاطبان فیلم های مستند داشته است، گفت: به طور کلی طیف خاصی از مخاطبان به تماشای فیلم های مستند علاقه مند هستند؛ گروهی که بیشتر شامل دانشجویان و فیلمسازان است. سینمای مستند سینمای خانواده نیست که افراد برای سرگرمی، فیلمی را تماشا کنند. در همه جای دنیا هم به همین صورت است؛ یعنی مخاطبان خاصی برای تماشای این آثار به سینما می آیند؛ اما به نظر من در طول سالهای برگزاری جشنواره سینماحقیقت بر مخاطبان این سینما افزوده شده است. ضمن اینکه با دادن اطلاعات و ارائه کارهای جدید و جذاب میتوان مخاطب عام را هم به تماشای فیلم های مستند دعوت کرد.
وی در پایان، پیرامون کیفیت امروزی سینمای مستند ایران اظهار کرد: متأسفانه طی این سالها بسیاری از آثار مستند ما ملال آور شده¬اند! به اعتقاد من همکاران ما در سینمای مستند باید دست به دست هم دهند تا کمتر به ساخت و نمایش چنین فضایی در فیلم¬ها بپردازند؛ چون اگر فیلم مستند جذابیت نداشته باشد، باعث خستگی مخاطب می¬شود و او را از تماشای ادامۀ فیلم بازمی¬دارد. البته هیئت انتخاب جشنواره که برای نمایش این آثار تصمیم می¬گیرد هم نباید چنین آثار ملال¬آوری را انتخاب کند.