گروه علمی «خبرگزاری دانشجو»، یکی از آسیبهای جدی نظام آموزشی کشور جزوه محوری است و چنانچه مسئولان آموزشی کشور فکری به حال این موضوع نکنند در آینده نزدیک نخواهیم توانست تولید علم و محتوا کنیم.
این در حالی است که خود اساتید که یک سوی این ماجرا هستند گویا هیچ رغبتی به تغییر این جریان در نظام آموزشی کشور ندارند و همین رویه را دنبال میکنند.
دانشگاهی که باید محل تولید و بحث علمی باشد امروز تنها به مکانی برای کپی کردن تحقیق و پایاننامه تبدیل شده است و این جای بسی تعجب است که چرا اقدامی در این خصوص انجام نمیشود؟
برگزاری امتحانات به صورت تستی برای دروس تخصصی مضر است
دانشجوی رشته متالوژی دانشگاه آزاد مشهد در خصوص سیستم امتحانات در این دانشگاه گفت: بسته به نوع دروس، امتحانات دانشگاه متفاوت است. دروس تخصصی با توجه به اینکه نیاز به تحلیل و بررسی بیشتر دارند بنابراین باید نوع امتحاناتشان تشریحی باشد و برگزاری امتحانات به صورت تستی برای دروس تخصصی مضر است.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه برای امتحانات تستی تنها از روی کتاب میخوانند و تحلیلی را ارائه نمیدهند بنابراین این شیوه امتحانی برای دروس تخصصی بیفایده است.
این فعال دانشجویی تصریح کرد: اما دروسی مانند الهیات و یا دروس آزمایشگاهی تفاوتی ندارد که امتحانات تستی باشد یا تشریحی و حتی بهتر است که امتحانات این دروس به صورت تستی برگزار شود.
وی با اشاره به اینکه تا کنون در نحوه نمرهدهی اساتید مشکلی نداشتهایم، بیان داشت: نمرههایی که توسط اساتید داده میشود مطابق با قانونی است که ارائه شده بنابراین در این ارتباط مشکلی وجود ندارد.
این دانشجوی دانشگاه آزاد مشهد با بیان اینکه 30 تا 40 درصد نمرات میان ترم در پایان ترم لحاظ میشود، گفت: برخی از اساتید سر فصلهایی را که در امتحان میان ترم امتحان گرفته میشود را در امتحان پایان ترم لحاظ نمیکنند اما برخی دروس که با دیگر سر فصلها مرتبط است به میزان بسیار کمی در امتحان میآید.
برخی تنها برای تثبیت شخصیتی که خانواده برای آنان در نظر گرفته است به دانشگاه میآیند
وی با تاکید بر اینکه متاسفانه فرهنگ دانشجویی ما بسیار نادرست است، بیان کرد: اکثر دانشجویان تنها برای دریافت مدرک و یا تثبیت شخصیتی که خانواده برای آنان در نظر گرفته است به دانشگاه میآیند.
این فعال دانشجویی افزود: متاسفانه خانوادهها نیز در این امر دخیل هستندغ زیرا آنان تنها آرمانهای خود را در نظر میگیرند و به علایق و استعدادهای فرزندان خود توجه ندارند.
دانشگاههای کشور از دانشجو مداری خارج شده است
وی ادامه داد: سیستم دانشگاهی نیز به نوبه خود ایراداتی دارد به طور مثال دانشگاههای کشور از دانشجو مداری خارج شده است به طوری که استاد مبحث را ارائه میدهد و دانشجو تنها به حفظ جزوه استاد میپردازد و هیچ تحلیل و بررسی به دنبال آن وجود ندارد.
این دانشجوی دانشگاه آزاد مشهد با اشاره به اینکه در دانشگاههای کشور کلمه دانشجو تحریف شده است، تصریح کرد: امروز دانشجویان ما بیشتر دانشآموز هستند؛ این در حالی است که دانشجویان باید سرفصلها را از استاد دریافت و در نهایت خودشان به ارائه فصل بپردازند.
وی بار دیگر با بیان اینکه خانوادهها در این امر بیش از 80 درصد مقصر هستند، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه خانوادهها از کودکی فرزندان خود را دکتر و مهندس خطاب میکنند بنابراین آنان را در عمل انجام شده قرار میدهند و به همین دلیل است که افراد تنها برای گرفتن مدرک وارد دانشگاه میشوند.
این فعال دانشجویی افزود: هنگامی که اساتید وارد فضایی با 100 دانشجو میشوند که تنها 10 تا 15 نفر آنان برای درس خواندن و کسب علم وارد دانشگاه شدهاند و مابقی تنها برای گرفتن مدرک آمدهاند نباید انتظاری جز این داشت.
وی گفت: امروز تنها به افزایش ظرفیت دانشگاهها پرداخته میشود؛ در حالی که از طرف دیگر از تعداد دانشجویان کاسته میشود.
این فعال دانشجویی فراهم شدن بستر شغلی برای دانشجویان فارغالتحصیل را عاملی در جهت بهبود این وضعیت دانست و افزود: امروز دانشجویان بعد از فارغالتحصیلی این سوال را مطرح میکنند که حال باید چه کرد و با خود میگویند که چنانچه هم اکنون وارد بازار آزاد باشند تا سن 30 تا 35 سال زمان خواهد برد تا فرد بتواند جایگاهی برای خود در بازار کسب کند اما چنانچه در دوران دبیرستان این استعدادیابی انجام میشد قطعا دانشگاهها با این تعداد دانشجو و در نهایت جامعه با این تعداد فارغالتحصیل بیکار مواجه نبود.
دانشجوی شب امتحانی؛ آسیب نظام آموزشی فعلی
در ادامه دانشجوی حقوق دانشگاه آزاد امتحانات تشریحی را برای دروس تخصصی مناسب دانست و گفت: با توجه به اینکه در رشتههایی مانند حقوق، دروس به صورت پروندهای است بنابراین لازم است که امتحانات به صورت تشریحی برگزار شود تا دانشجو بتواند تحلیل ارائه دهد.
وی با اشاره به اینکه سوالات تشریحی بار علمی بیشتری دارند، بیان کرد: در رشته حقوق بسیاری از اساتید نمره میان ترم را در امتحانات پایان ترم لحاظ نمیکنند که این باعث ایجاد مشکل برای دانشجو شده است.
این دانشجوی حقوق ادامه داد: این در صورتی است که چنانچه بخشی از کتاب با دادن امتحان میان ترم حذف شود قطعا دانشجویان با فراغ بال بیشتری به خواندن ادامه کتاب خواهند پرداخت.
وی در ادامه یکی از آسیبهای نظام آموزشی فعلی را شب امتحانی بودن دانشجویان دانست و خاطرنشان کرد: متاسفانه معنای دانشجو در کشور مشخص نشده و واژه دانشجو بودن هنوز فرهنگ سازی نشده است اکثر دانشجویان دروس خود را در شب امتحان آماده میکنند که این امر یکی از آسیبهای نظام آموزشی کشور است.
این فعال دانشجویی افزود: در کشورهای غربی دانشجویان با تحقیق و تحلیل پیش میروند این در حالی است در دانشگاههای ایران اینگونه نیست. در ایران سیستم آموزشی نادرست است باید اطلاع رسانی و فرهنگ سازی شود.
وی تاکید کرد: در مقطع کارشناسی ارشد سیستم تحقیق و تحلیل وجود دارد؛ اما در مقطع کارشناسی این روند نیست که باید به این امر پرداخته شود.
برخی از اساتید در دادن نمره سلیقهای برخورد میکنند
در ادامه و.ج، دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد مشهد در خصوص سیستم امتحانی این دانشگاه گفت: در ابتدای ترم برنامه کلاسها، ساعت و زمان امتحانات به دانشجویان ارائه و دانشجویان بر اساس این برنامه به انتخاب واحد میپردازند و در نهایت در زمان مقرر به دادن امتحانات مشغول میشوند.
بهتر است فرم ارزشیابی اساتید بعد از امتحانات در اختیار دانشجو قرار گیرد
وی ادامه داد: قبل از برگزاری امتحانات دانشجویان باید فرم ارزشیابی اساتید را کامل کنند که این اقدام را قبل از امتحان نادرست میدانم؛ زیرا برخی از سوالاتی که در این فرم است مربوط به بعد از دادن امتحان میشود بنابراین بهتر است این فرم بعد از امتحانات و قبل از اعلام نتایج در اختیار دانشجو قرار گیرد.
این فعال دانشجویی با اشاره به اینکه نحوه برگزاری امتحانات به صورت تستی و تشریحی بستگی به نوع دروس و استاد دارد، تصریح کرد: دروسی که حجم سنگینی دارند و به صورت تحلیلی نیستند بهتر است که به صورت تستی برگزار شود و دروسی که حجم سبک و تحلیلی هستند بهتر است به شکل تشریحی برگزار شوند.
وی با بیان اینکه برخی از اساتید در دادن نمره سلیقهای برخورد میکنند، بیان داشت: برخی اساتید نمره میان ترم را در پایان ترم لحاظ میکنند اما برخی اساتید بسته به تحقیق و فعالیت دانشجو در کلاس و نمره پایان ترم نمره میدهند و این شیوه نمره دهی به صورت سلیقهای است.
اساتید باید از دانشجویان بحث و تحلیل بخواهند
این دانشجو روش تدریس در دانشگاهها و خاصه در رشته علوم سیاسی را مناسب ندانست و گفت: متاسفانه امروز برخی اساتید بار علمی لازم را ندارند حتی برخی اساتید کتاب ندارند و تنها چند مقاله ارائه دادهاند و شاید یک کتاب تالیف کردهاند.
وی ادامه داد: اساتید باید از دانشجویان بحث و تحلیل بخواهند و به جای دادن نمره به دانشجو امتیاز دهند.
بار علمی بسیاری از اساتید بر روی کاغذ و یا پاورپوینت است
این فعال دانشجویی با اشاره به اینکه بار علمی بسیاری از اساتید بر روی کاغذ و یا پاورپوینت است، بیان داشت: در بین اساتید آزادی نیست؛ به طوری که برخی از اساتید از این هراس دارند که چنانچه مطلبی را عنوان کنند از آنان تعهد گرفته خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: متاسفانه در نظام آموزشی ما اساتید تنها به دادن جزوه بسنده میکنند و دانشجو نیز خیالش از این بابت راحت است و برای امتحان تنها همان جزوه را میخواند و به دنبال افزایش علم خود و یا تحلیل مباحث نیست.
این دانشجوی علوم سیاسی دانشگاه آزاد بیان داشت: این در حالی است که استاد باید تحلیل ارائه دهد و دانشجو را به دادن تحلیل و توصیف مطالب ترغیب کند نه اینکه تنها به دادن جزوه بپردازد.
وی در ادامه به نوع تحقیقی که دانشجویان انجام میدهند گلایه کرد و بیان داشت: هنگامی که اساتید از دانشجویان تحقیقی را میخواهند متاسفانه بعد از انجام تحقیق توسط دانشجو، این تحقیق توسط استاد پیگیری نمیشود و استاد تنها نمره دانشجو را میدهد و آنگاه کار تمام میشود.
این فعال دانشجویی افزود: به طور مثال اکثر دانشجویان تحقیق خود را به دیگران واگذار میکنند و خودشان این کار را انجام نمیدهند و استاد به این امر نمیپردازد که دانشجویی که از اول ترم هیچ فعالیتی انجام نداده است چگونه تحقیقی به این خوبی را ارائه داده است!
وی با اشاره به اینکه بسیاری از دانشجویان تنها برای گرفتن مدرک و معدل درس میخوانند، افزود: زمانی افراد برای یافتن شغل درس میخواندند اما امروز برخی برای افزایش درآمد مقطع ارشد شرکت میکنند حتی برای اینکه بیکار نباشند درس میخوانند.
این دانشجوی دانشگاه آزاد در پایان گفت: باید دولت سیاستگذاری کند به طور مثال چنانچه برای مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه آزاد 20 دانشجو پذیرش میشود مشخص کنند که آیا این 20 نفر ضمانتی برای یافتن شغل دارند؟ چنانچه ندارند به چه علت این تعداد دانشجو پذیرش میشود؟
من ترم پيش کتابهاي مرجع رو خوندم و ب تمام دروس تسلط نسبي داشتم اما چون امتحانات تستي بود فقط کساني نمره آوردن ک جزوه استاد رو از حفظ بودن...
من هم اين ترم همين رويه رو پيش گرفتم
گاهي نميشه برخلاف جريان رود حرکت کرد...
راه حل تشريحيش را هم بايد کامل نوشت
اونم تو ارشد
جل الخالق