آخرین اخبار:
کد خبر:۲۸۸۲۹۵
سرپرست مرکز علوم تحقیقات قرآن، حدیث و طب:

مکاتب الهی انسان دارای هویت جسمانی و روحانی است

سرپرست مرکز علوم تحقیقات قرآن، حدیث و طب گفت: انسان در مکاتب غیرالهی، اعتقاد به ماورا الطبیعه ندارد؛ اما در مکاتب الهی انسان دارای هویت جسمانی و روحانی است.

به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از شیراز، محمدمهدی اصفهانی ظهر امروز در نخستین کنگر  بین‌المللی سیره نبوی در طب در مجتمع ولایت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: این کنگره بر اساس توصیه‌های دانشمندان ایرانی اسلامی برگزار شد و بازتاب آن علم و شفابخشی برای بشریت است.


وی در ادامه افزود: دستیابی به یک برنامه صحیح ارائه خدمات پزشکی به عنوان حقی از حقوق مردم، مستلزم تربیت نیروی انسانی ماهر، توانمند و متناسب است.


سرپرست مرکز علوم تحقیقات قرآن، حدیث و طب با اشاره به آیه 15 سوره مائده مبنی بر اینکه یَا أَهْلَ الْکِتَابِ قَدْ جَاءکُمْ رَسُولُنَا یُبَیِّنُ لَکُمْ کَثِیرًا مِّمَّا کُنتُمْ تُخْفُونَ مِنَ الْکِتَابِ وَیَعْفُو عَن کَثِیرٍ قَدْ جَاءکُم مِّنَ اللّهِ نُورٌ وَکِتَابٌ مُّبِینٌ(اى اهل کتاب پیامبر ما به سوى شما آمده است که بسیارى از چیزهایى از کتاب [آسمانى خود] را که پوشیده مى‏داشتید براى شما بیان مى‏کند و از بسیارى [خطاهاى شما] درمى‏گذرد قطعا براى شما از جانب خدا روشنایى و کتابى روشنگر آمده است)، تصریح کرد: در این آیه را‌ههای دستیابی به سلامت در آموزه‌های قرآنی وعده داده شده است.


اصفهانی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: پزشکی در فرهنگ ما دارای  چند گام است، نخست حفظ سلامت و بعد اگر بیماری عارض شده باشد بازگردان سلامت است.


وی در باره مطلب فوق‌الذکر بیان کرد: در بحث‌های پزشکی صحبت از مراقبت سلامت و ترمیم و ارتقای سلامت می‌شود؛ در واقع افرادی که سیر و سلوک را پیشه خود کرده‌اند از کلماتی مانند مراقبه و تخلیه استفاده می‌کنند


سرپرست مرکز علوم تحقیقات قرآن، حدیث و طب افزود: بحث ارتقای سلامت به عنوان یک شعار جدید مطرح است و برای هزاره سلامت گفته‌اند و در آن دعای حضرت سجاد دعای 23 صحیفه سجادیه آمده است که اکنون بعد از 1400 سال شعار مجمع جهانی است.


اصفهانی با اشاره به این نکته که بسیاری از منابع علمی روحی که در دانشگاه‌ها در دسترسی قرار دارند توسط کسانی نوشته شده که اعتقاد به کلیسا دارند اما در کتاب‌های آنان نامی از خدا وجود ندارد، گفت: انسان در مکاتب غیرالهی، اعتقاد به ماورا الطبیعه ندارد و ثواب و عقاب برای او مطرح است، اما در مکاتب الهی انسان دارای هویت جسمانی و روحانی است.


وی همچنین با اشاره به سامانه طب اسلامی عنوان کرد: این سامانه، سیستمی است که پیشرفته‌ترین اطلاعات امروز و فردا را همراه با بالاترین دست یافته‌های تجربی بشر مورد استفاده قرار می‌دهد، اما حلال و حرام آنرا مراعات می‌کند.


سرپرست مرکز علوم تحقیقات قرآن، حدیث و طب  با اشاره به دو واژه دل یا ضمیر بیان کرد: دل به مفهوم قرآنی و روایی آن با آنچه که به عنوان معنویت می‌شناسیم ارتباط دارد؛ در قرآن کریم می‌خوانیم که زمین گنجایش خداوند را ندارد اما دل انسان را دارد.


اصفهانی قلب سلیم را برای تأمین حیات انسان ضروری دانست و بیان کرد:  حیات طیبه، حیات ایده‌آلی است که راه دنیا و آخرت را می‌گشاید.


وی وجود نیروی انسانی باتقوا، عالم، کارآمد، میهن دوست مستقل و خدمتگزار را نیازمند یک برنامه عملیاتی نوآور دانست.

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار