گروه فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»؛ هفته ای که گذشت سینمای ایران با خبرهای متفاوتی همراه بود، خبر اول اینکه:
رضاداد: جشنواره فیلم فجر جشنواره ای ملی است نه یک جشنواره موضوعی
علیرضا رضاداد جمعه شب 4 بهمن ماه در برنامه تلویزیونی «هفت » درباره سی و دومین جشنواره فیلم فجر مطالبی را عنوان کرد که بخشی از آنها به شرح زیر است:
وی با اشاره به برگزاری مراسم افتتاحیه این دوره از جشنواره در تالار وحدت، درباره وضعیت کاخ جشنواره یادآور شد: از حدود 3 ماه قبل کار ستاد اجرایی جشنواره آغاز و مشکلات اصلی کاخ جشنواره در دوره های گذشته بررسی شد. مهم ترین نتیجه این بود که اصحاب رسانه و منتقدان در کنار صاحبان آثار و هنرمندان در فضایی آرام بتوانند نقش مکمل را هم ایفا کنند ولی ازدحام موجود در کاخ جشنواره این فضا را ایجاد نمی کرد.
وی مشکل اصلی را در این دانست که سینما با همه اهمیتش در کشور متاسفانه هنوز یک کاخ مخصوص برگزاری جشنواره که یکی از نیازهای سینمای ایران است، ندارد و باید از امکانات موجود در برج میلاد بهره برد.
دبیر سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر در ادامه توضیحات خود نبود سازمان جشنواره ها را نقصان بزرگی در سینمای ایران دانست و تأکید کرد: باید سازمان جشنواره ها در این چند سال ایجاد می شد. در این سالهای اخیر جشنواره را از موسسات مستقل کردند ولی سازمان متناسب با آن تشکیل نشد. در دوره ای که مسعودشاهی دبیر جشنواره فیلم فجر بود از او درخواست کردم که توجه لازم را داشته باشند. کاری کند تا سازمان جشنواره ها ایجاد شود اما متأسفانه این اتفاق در دوره های گذشته جشنواره رخ نداده و به همین دلیل هر دوره جشنواره با ساختاری متفاوت از دوره های دیگر برگزار شده است.
دبیر جشنواره فیلم فجر در پاسخ به سؤالی دیگر مبنی بر اینکه چرا با وجود پایان مهلت تعیین شده برای ارسال آثار به جشنواره هنوز آثار در حال دریافت هستند؟ توضیح داد: در مقررات گفته ایم که دبیرخانه این اختیار را برای خود محفوظ می داند که برای احترام به مخاطبان سینما، فیلم هایی را که تا مهلت تعیین شده به دبیرخانه ارائه نشوند، حذف و یا جایگزین کند. تا مهلت مقرر هم تعدادی فیلم تحویل شده و مابقی هم در حال تحویل هستند دلیل این تمدید مهلت هم وضعیت خاص و شرایط غیر عادی این دوره بود. بنا بود بازبینی ها پایان آذر به اتمام برسد اما متوجه هستیم که امسال با شرایط ویژه ای مواجه بودیم و حدود 126 فیلم به دبیرخانه رسید و ما نمی توانستیم آنها را نبینیم. اطلاعات اولیه دبیرخانه و همکاران از سابقه آن می گفت ما با حدود 70 فیلم اولی و غیر اولی روبرو هستیم اما تعداد فیلم ها به 126 فیلم بازبینی شده رسید. توجه کنید که سال تغییر دولت بود و به دلایل گوناگون خیلی ها کار را دیر شروع کردند و البته حسنی که در کار ما در دبیرخانه امسال وجود داشت این بود که ما کار را با تأخیر شروع نکردیم و در نتیجه توانستیم با قدری فاصله همه فیلم ها را هیات انتخاب بازبینی کنند. بسیاری از این فیلم هایی که با تاخیر فیلمبرداری شان آغاز شد آثار کسانی بود که همه منتظر و مشتاق دیدن آنها بوده و هستند و بی توجهی به آنها شایسته نبود.
وی با اشاره به تعدادی از این فیلم ها مثل اثر مهرجویی یا کیومرث پوراحمد و یا حمید نعمت الله گفت: آیا اگر این فیلم ها را نداشتیم با نقدهای مختلف مواجه نمی شدیم؟ همیشه مهم این است که بتوانیم باتصویری کامل از سینما سه ضلع مثلث هنرمند، مردم و نخبگان یا منتقدین را به هم پیوند دهیم.
رضاداد در پاسخ به سؤالی دیگر درباره اینکه برخی معتقدند که آثار حاضر در جشنواره فیلم فجر با استراتژی های جشنواره مطابقت ندارند و اینکه چه استراتژی ای برای انتخاب فیلم ها در جشنواره تعریف شده است؟ تصریح کرد: جشنواره فیلم فجر دارای فراخوان و مقرراتی است که اولویتها و قواعد در آن تعریف شده است. جشنواره ای ملی و متعلق به همه سینمای ایران است و یک جشنواره موضوعی نیست.
دبیر جشنواره فیلم فجر اظهار کرد: حتی ممکن است برخی افراد نسبت به برخی فیلم ها منتقد باشند. جشنواره محل تقاطی همین افکار و اظهارات متفاوت در جهت رشد و کمال سینمای ایران است و بالاخره باید قبل از اکران عمومی در جایی این فیلم ها پخش بشود که همه هم در چهارچوب قانون است تا این بحث ها را بشود دنبال کرد.
دبیر جشنواره سی و دوم فیلم فجر در بخش دیگری از برنامه تلویزیونی «هفت» با اشاره به استقبال مردمی بسیار زیاد از پیش فروش بلیت های این دوره از جشنواره، تأکید کرد: این استقبال از فجر نشان می دهد مردم با سینما قهر نیستند. هنرمندان و فیلمسازان و مدیریت سینما باید راهکارهای برقراری ارتباط سینما با مردم را با محصول خوب را پیدا کنند. مردم ایران به سینما خیلی علاقه مندند زیرا سینما متعلق به مردم و بازتاب دهنده زندگی و علایق آنها است.
وی در پاسخ به سؤالی دیگر مبنی بر اینکه چرا تعداد داوران بخش مسابقه سینمای ایران زوج است و اینکه این گزینه مطرح شده که خود شما به عنوان دبیر جشنواره در رأی داوران اعمال نظر خواهید کرد یا نه؟ توضیح داد: کارنامه ما روشن است، ما جشنواره را به نمایندگی از جامعه سینما برگزار می کنیم و نیازی به دخالت در رایی نداریم. وظیفه دبیر دخالت در آرای هیأتهای انتخاب و داوری نیست بلکه وظیفه اش مواظبت و صیانت از آرا است. وقتی ترکیت هیأت داوران مسابقه ایران کامل شد اصراری به فرد یا زوج بودن تعداد داوران نداشتم زیرا معتقدم ترکیب داوران باید مورد وفاق و قبول جامعه سینمایی ایران باشد. ضمن اینکه داوران تلاش شان به رأی حداکثری است و از این رو مشکلی به لحاظ فرد بودن تعداد داوران وجود نخواهد داشت البته این موضوع بی سابقه هم نیست. در همین دوره از جشنواره برلین داورانش هشت نفرند و در دوره ای که آقای کیارستمی داور کن بودند تعداد داوران زوج بود. این بحث ها بی اهمیت است و هیات داوری بنایش بر اجماع و توافق حداکثری است و نمی خواهد رای لرزان داشته باشد. از طرفی اگر 9 نفر بودند و آن وقت مثلا سه گزینه سه رایی داشته باشند آنوقت چه؟ بنابراین مهم این است که هیات داوری جامع و مورد وثوق و وفاق جامعه سینما باشد که الحمد الله اینگونه است.
رضاداد در پاسخ به پرسشی دیگر درباره زیاد بودن تعداد فیلم های پذیرفته شده در جشنواره سی و دوم فیلم فجر و اینکه انتخاب این تعداد فیلم انتخابی مصلحت بینانه یا سفارشی است؟ تأکید کرد: به طور حتم هیأت انتخاب این نگاه را که انتخاب این تعداد فیلم سفارشی بوده است، ندارد. دوره های اخیر هم بین 25 تا 30 فیلم بوده است بااین حال یکی از کارهای هیأت انتخاب همین مصلحت جویی ها است. نگاه مصلحت جویانه در وجه مثبت اش خوب است. یک نگاه سخت گیرانه می توانست 15 تا 17 انتخاب داشته باشند که این سختگیری مورد نظر هیات انتخاب نبود و آنان ترجیح دادند تعداد فیلم بیشتری در معرض قضاوت داوران و مخاطبان قرار گیرد تا تصویر کاملتر و جامعتری از سینما ارایه شود.
رضاداد در ادامه سخنان خود درباره بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر تأکید کرد: بخش بین الملل ظرفیتی برای سینمای ایران است که طی آن مهمانان خارجی با حضور در جشنواره با سینمای ایران آشنا می شوند. البته از ظرفیت حضور میهمانان خارجی به دلیل کثرت اشتغال آنها برای آشنایی با سینمای ایران استفاده حد اکثری نمی شود که ما در این دوره از آقای جلیل اکبری صحت مدیر روابط عمومی جشنواره خواهش کردم فضای رسانه ای بیشتری را برای مهمانان خارجی فراهم کنند و از شما هم میخواهیم که حتما یکی دو برنامه تان را در ایام فجر به این بخش اختصاص بدهید.
فیلمفارسیهای بعد از انقلاب اسلامی در جشنواره فجر امسال
بعد از حضور تئاتر دره گل زرد در دوره اخیر جشواره تئاتر فجر این بار یک محصول مستند به تهیه کنندگی مرکز امام ولایت فقیه و انقلاب اسلامی در جشنواره فیلم فجر در جمع 22 اثر برگزیده برای داوری قرار گرفت.
این مستند با نام «رژیستور عقب مخاطب می گردد» در سال 1391 به تهیه کنندگی این مرکز و به کارگردانی سید وحید حسینی، با هدف بررسی و مقایسه سینمای بعد از انقلاب ایران با سینمای قبل از انقلاب تهیه گردیده است.
لازم به ذکر است پیش از این نیز مستندی با عنوان «موسیقی ما» در چهارمین جشنواره مردمی فیلم عمار جزء آثار تقدیر شده قرار گرفت.
خلاصه ای از موضوعات مطروحه در مستند «رژیستور عقب مخاطب می گردد» به شرح زیر است:
فیلمفارسی در سینمای پیش از انقلاب اسلامی به عنوان یک ناهنجاری هنری سینمایی به شمار میآمد و با وقوع انقلاب اسلامی انتظار آن میرفت که تحولی بنیادین در سینمای ایران پدید آمده و دیگر شاهد تولید چنین آثار مبتذل فرهنگی نباشیم. اما انقلاب فرهنگی پدیدهای نیست که همچون انقلاب سیاسی -که در طی چند روز و چند ماه بساط یک حکومت را برمیچیند- ریشه های فاسد و علفهای هرز زمین فرهنگ یک ملت را در اندک زمانی بسوزاند و بذر شجره طیبه را جای آن بکارد! از این رو با گذشت سی و چند سال از انقلاب اسلامی، میبینیم به دلیل بی برنامگی و عدم مدیریت اصولی و کارآمد در حوزه فرهنگ و سینما، هنوز فیلمفارسی با لباس و رنگی دیگر در سبد کالای فرهنگی خانواده ایرانی وجود دارد. مستند مذکور طی 90 دقیقه با بیان تعریف و تاریخچهای از پدیده فیلمفارسی در قبل و بعد از انقلاب اسلامی رد پای مدیران فرهنگی را در دوام این نوع سینمای سخیف مییابد.
رویکرد کلی این مرکز انجام فعالیتهای فرهنگی، با استفاده از قالب های جذاب هنری و نوآورانه می باشد و شعار اصلی مرکز انجام علمی و مطالعه شده ی کارهای فرهنگی است که ان شاالله مسئولین ذیربط با مشاهده ی خروجی های این مرکز مسیر را برای انجام هرچه بهتر فعالیتهای فرهنگی سودمند و اثربخش هموار نمایند.
«تمشک» سالور آماده شد
در حال حاضر مرحله تصحیح رنگ فیلم سینمایی «تمشک» زیر نظر محمود کلاری در حال انجام است و نسخه نهایی آخرین فیلم سامان سالور تا اواسط هفته آماده نمایش خواهد شد.
هم اکنون شهروز وظیفه شناس مشغول ساخت جلوههای ویژه رایانهای این فیلم است و کار تصحیح رنگ هم در استودیو ایران نوین فیلم تحت نظارت محمود کلاری مدیر فیلمبرداری «تمشک»در حال انجام است.
با تمام شدن مراحل فنی پایانی فیلم، «تمشک» اواسط هفته برای حضور در بخش سودای سیمرغ سی و دومین جشنواره بینالمللی فیلم فجر آماده نمایش میشود.
در این فیلم نیکی کریمی، مهدی پاکدل، مهران احمدی، حبیب دهقان نسب، سمیرا حسن پور، شعله مرادی، سید علی موسویان، تبسم هاشمی، بیژن افشار، محمود نظرعلیان، سهی بانو ذوالقدر، شیرین بیده، منصور نوبخت، رومینا سوری به ایفای نقش میپردازند.
خلاصه داستان: حمید وهما زوج ناباروری هستند که تصمیم گرفته اند از راه اجاره رحم بچه دار شوند ایندو درراه پیگیری وانتخاب شخص مورد اطمینان برای این منظور به زن جوانی به نام رضوان برمی خورند که با وجود شرایط مساعد دارای مشکلاتی است اتفاقی که برای این زوج پس از آشنایی با رضوان می افتد سبب میگردد تا آنها به شناخت تازه ای از خود وپیرامونشان برسند.
عوامل تولید این فیلم عبارتند از:نویسنده و کارگردان:سامان سالور، مدیر فیلمبرداری:محمود کلاری، مدیر صدابرداری:وحید مقدسی، طراح صحنه و لباس: سامان سالور و حمید نظیفی، طراح گریم: رسول سید عربی، مدیر تولید: ساسان سالور، و تهیه کننده: ساسان سالور، محصول موسسه فرهنگی پژواک سکوت.
سینماها رایگان میشود
پنجشنبه، 10 بهمن سینماهای کشور به صورت رایگان میزبان مردم خواهد بود. هزینه های اکران فیلم در این روز که تحت عنوان «سینما سلام» به اکران رایگان فیلم های سینما اختصاص یافته توسط وزارت ارشاد تأمین می شود.
بر اساس این گزارش، «سینما سلام» به مناسبت نزدیکی به ایام دهه فجر و همزمان با آغاز سال نو سینمای کشور برگزار می شود.
گفتنی است، علاوه بر 10 بهمن ماه، در روز 21 شهریور ماه به عنوان روز سینما نیز مردم می توانند بصورت رایگان به سینما بروند.
رویگری: وضعیت جسمانیام در حال بهبود است/ در مدت بستری تنها ایوبی به دیدنم آمد
رضا رویگری با بیان این مطلب که حال جسمانی او رو به بهبود است، گفت: بعد از مرخص شدن از بیمارستان، دوره فیزیوتراپی خود را در خانه می گذرانم و تا زمانی که دست و پایم به وضعیت سابق برگردد، این روند ادامه دارد.
وی بیان کرد: در مدتی که در بیمارستان بستری بودم، از بین مدیران سینمایی تنها حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی به دیدنم آمد.
رویگری در پایان گفت: با دعای مردم امیدوارم هرچه سریعتر بهبودی کامل را حاصل کرده و دوباره فعالیتهای خود را آغاز کنم.
رضا رویگری متولد 1325 از 13 دی ماه به دلیل آنچه عارضه مغزی نام بردند در بخش آی سی یو بیمارستان پارسیان بستری شد. وی پیش از این عارضه مشغول بازی در سریال «معراجیها» بوده است.
مجید مشیری: مشکل اصلی سینمای ما فیلمنامه است/ قشنگ نشان دادن موضوعات از سوی غرب دلایل گرایش مردم به ماهواره است
مجید مشیری بازیگر سینما و تلویزیون گفت: من همیشه به عنوان یک بازیگر، «امید» را به عنوان یک معیار اساسی در انتخاب نقش هایم در نظرم می گیرم و فراتر از آن، این عنصر مهم همیشه برای من معیار مهمی در کل زندگی محسوب می شود چراکه همه آدم ها باید امید داشته باشند، هیچ کس بدون امید زندگی نمی کند.
وی افزود: اصلا صرف نظر از فیلم و سریال هر فردی در اجتماع باید به یک چیزی دل ببندد و در دلش امید ایجاد کند حالا امید من به عنوان یک بازیگر این است که یک اتفاقی در سینمای ما بیفتد که مردم به این هنر گرایش بیشتری پیدا کنند و با اقبال عمومی تری رو به رو شود.
مشیری عنوان کرد: به نظر من در حال حاضر معضل کلی ما در سینما و تلویزیون فیلمنامه است. یعنی اگر که ما فیلمنامه خوب داشته باشیم مردم ما پای تلویزیون ایران می نشینند و اینقدر معتاد سریال های ماهواره ای نمی شوند.
وی تشریح کرد: یکی از مهم ترین دلایل گرایش مردم به آن سریال ها این است که غربی ها همه چیز را قشنگ نشان می دهند و مخاطب فکر می کند آنها در چه مدینه فاضله ای زندگی می کنند و جذبشان می شود. درحالیکه فیلم ها و سریال های ما وضعیت کشور را از آنکه هست به مراتب بدتر نشان می دهند.
وی در پایان تاکید کرد: آنها امکانات ویژه ای ندارند و با فضاهای محدود آپارتمانی تا 300 قسمت مخاطب را به خود جذب می کند و در سریال هایی مانند «حریم سلطان» آنقدر از افتخارات و شهامت و فرهنگ نداشته شان می گویند که همه باور می کنند اما ما از واقعیت های موجودمان به راحتی می گذریم و کمترین تلاشی برای بیان نه جهانی بلکه داخلی آن نمی کنیم.
فرزاد باقری: «خسته نباشید» در کرمان طرفداران زیادی دارد/ با وجود اینکه حوزه هنری در این استان سینما ندارد، ولی فیلم اکران خواهد شد
فرزاد باقری بازیگر فیلم سینمایی «خسته نباشید» با تاکید بر اینکه هیچوقت تصور میکرد نخستین حضورش در سینما را در شهر خود و با لهجه مادریاش تجربه کند، اظهار کرد: هیچ وقت فکرش را هم نمیکردم که چنین اتفاقی برای من بیفتد و بتوانم در شهر خودم فیلمی را با لهجه کرمانی بازی کنم. در واقع پیشنهاد بازی در این فیلم برایم یک اتفاق خوب بود و شانس زیادی به من رو کرد چراکه هنرمندان تئاتر در شهرستان با حضور در صحنه خود را در حرفهشان قوی میکنند و مدام منتظرند کسی بیاید و از آنها تست بگیرد و بتوانند بازی در سینما را هم تجربه کنند.
وی افزود: این اتفاق سر فیلم «محمد (ص)» هم برای من افتاد و گرچه در تست قبول شدم اما کسی به من زنگ نزد. درباره این فیلم هم ابتدا مرا برای نقش دیگر فیلم که حسام محمودی آن را بازی میکند میخواستند، بعدها به عنوان مشاور لهجه به من زنگ زدند و سرانجام نقش حسین را بازی کردم. خدا را شکر من با تئاتر تجربههای خوبی به دست آوردم و از آقا عباسی گرفته تا آرش دادگر و نادر فلاح کار کردم بنابراین اعتماد به نفس داشتم و میدانستم چیزی برای ارائه دارم.
ایفاگر نقش حسین در فیلم «خسته نباشید» اضافه کرد: شانس من این بود که یکی از کارگردان های ما تئاتری بود و ما حرف هم را می فهمیدیم. از سوی دیگر محسن قرایی و افشین هاشمی طوری فضا را شکل داده بودند که ما احساس می کردیم تمرین تئاتر می کنیم. خوشبختانه رضا میرکریمی هم گهگاه سر صحنه می آمد و تقریبا در یک سوم کار حضور داشت و من با او بده بستان بازیگری و تحلیل نقش داشتم و از اینکه از بازی ام راضی است خوشحال بودم. در واقع این تیم به من که مثل یک هندوانه سربسته بودم اعتماد کردم. در حالی که پیش از کار از حسام تئاتر دیده بودند اما از من ندیده بودند.
باقری در این خصوص که آیا فیلم در کرمان هم اکران شده یا خیر؟ افزود: خود من به شخصه دنبال این هستم که فیلم در کرمان اکران شود. متاسفانه حوزه هنری در کرمان سینما ندارد اما من رییس سینمای اصلی کرمان را پیدا کردم و او راضی شده فیلم را در سالن اصلی سینما اکران کند. منتظر نسخه کپی فیلم هستیم.
این بازیگر که در عرصه تئاتر تجربه دارد، یادآور شد: مطمئنم حداقل تمامی تئاتریهای کرمان «خسته نباشید» را میبینند. لااقل هزار نفری منتظر هستند تا ببینند فیلم چطور از آب درآمده است و اگر تبلیغ درستی در سطح شهر صورت بگیرد مطمئنم کار فروش خوبی خواهد داشت.
باقری که به همراه چند بازیگر دیگر و برخی از عوامل فیلم از جمله هنرمندان بومی این فیلم محسوب میشوند، ادامه داد: برخی از این افراد را خودم به افشین هاشمی و محسن قرایی معرفی کردم.
وی در این خصوص که برایش اهمیت نداشت اولین تجربهاش کنار سوپراستارها باشد؟ تصریح کرد: وقتی برای بازی در یک فیلم آن هم برای اولین بار انتخاب میشوی دیگر هیچ چیز مهم نیست. مهم اولین فیلم را بازی کردن است. آن هم اثری مثل «خسته نباشید» که فکر نمیکنم تا سالهای آینده فیلمی با این کیفیت تولید شود و خود من که کار را دیدم غافلگیر شدم. من فیلم را از بازی خودم بالاتر میدانم.
بازیگر شخصیت حسین با بیان اینکه او فاصله زیادی با نقشی که بازی میکرده داشته است، گفت: من با جنس آدمهایی مثل حسین ارتباط داشتم و در میان بچههای پایین شهر اینطور افراد را دیده بودم.
باقری در این باره که آیا همشهریهای او مثل مرتضی به فکر سوءاستفاده از توریستها هستند یا خیر؟ تأکید کرد: اتفاقا برعکس کرمانیها خیلی مهماننواز هستند و در اواخر فیلم میبینید که مرتضی جا میزند و حسین از توریستها پذیرایی میکند. خود من گرچه بیشتر در تهران هستم تا کرمان، روی کرمان تعصب دارم و معتقدم این شهر جزو سه شهر توریستی ایران است. جیرفت که مهد تمدن بشریت به حساب میآید و نخستین جایی است که بشر در آن زندگی کرد و تاریخ عجیب و غریبی دارد.
این بازیگر که در جشنوارههای تئاتر فجر و تئاتر دانشجویی حضور داشته است، خاطرنشان کرد: بعد از «خسته نباشید» دو کار به من پیشنهاد شد که یکی را من دوست نداشتم و با عوامل دیگری به توافق نرسیدم.
فرهمند: «لطفا بوق نزنید» به جشنواره سی و دوم فجر می آید/ این مستند در هندوستان تولید شده است
رضا فرهمند کارگردان که با فیلم «لطفا بوق بزنید» در سی و دومین جشنواره بینالمللی فیلم فجر حضور دارد گفت: به نظر من هر جشنوارهای در جهان سیاست و منش خاص دستاندرکارانش را دارد و این فیلمسازان نیستند که خط مشی جشنوارهها را تعیین میکنند بلکه فیلمسازان براساس چهارچوبهای از پیش تعیینشده در جشنوارهها شرکت میکنند. در واقع این همان تاثیر سیاست بر هنر است که متاسفانه از سوی جامعه هنرمندان در سراسر دنیا پذیرفته شده است.
این مستندساز با اشاره به اینکه جداسازی محل نمایش فیلمهای مستند از سینمای داستانی در جشنواره فیلم فجر از ارزشهای سینمای مستند کم نمیکند، بیان کرد: نه تنها جداسازی فیلمهای مستند از سینمای داستانی حتی اگر بخش مستند از کلیت جشنواره هم حذف شود باز هم از ارزشهای سینمای مستند کم نمیشود زیرا هویت اجتماعی و هنری سینمای مستند در ایران آنچنان تنومند است که با حذف از یک جشنواره، خللی در کیفیت و کمیت آن ایجاد نخواهد شد.
فرهمند درباره جداسازی نمایش آثار سینمای مستند از سینمای داستانی فجر و امکان دیده نشدن خوب این مستندها گفت: هدف از دیده شدن سینمای مستند دستیابی به هویتی اجتماعی و هنری در پیکره فرهنگی کشور است و هویت اجتماعی و هنری مستند در اثر یک جشنواره به وجود نمیآید بلکه این هویت در اثر احترام و غیرتمندی است که فیلمسازان مستند در مورد یکدیگر و در مورد مستند دارند.
کارگردان «لطفا بوق بزنید» که در جشنواره سینما حقیقت تقدیر شد، بیان کرد: به هر حال نمایش فیلمهای مستند در خانه هنرمندان منجر به حاشیه کشیده شدن سینمای مستند و یا حتی ایجاد هویت مستقل نمی شود، بلکه آنچه در رشد کیفی فضای مستند اهمیت دارد ایجاد یک هویت مستقل و قابل ارائه در فیلمسازان مستند است که شکلگیری صحیح این هویت در درون خود مستندساز رخ می دهد.
این مستندساز درباره موضوعی که در فیلم «لطفا بوق بزنید» مطرح شده است، توضیح داد: این مستند فیلمی است که با رویکردی انسان شناسانه سعی دارد بحران هایی را که در مواجهه انسان چه در شکل جمعی و چه در شکل فردی با محیط اطراف وجود دارد، بررسی کند و در عین حال این مواجه با روش و بیانی مطرح شده که قابل فهم برای همه مردم دنیا با هر دین و مسلکی باشد. بنابراین در شکل گیری و انسجام این فیلم انسانهای بسیاری از نقاط مختلف دنیا حضور دارند و مهمترین نکته این فیلم از دیدگاه انسان شناسانه همین خصلت است؛ یعنی زبانی که در آن پیوستهای مشترک انسانی بیش از هر موضوع اختلاف برانگیزی، مطرح است.
فرهمند با اشاره به ساختار این فیلم مستند گفت: یکی دیگر از خصوصیات این فیلم داشتن نگاهی فراتر است که در دوربین علاوه بر حضور شاهدگونه، همه تلاشش این است که در یک بحران انسانی تربیت را در موضوع انسان فراموش نکند. این فیلم به دنبال ایجاد بستری برای رشد انسان مستقل است انسانی که خارج از همه مرزها، بدنبال عدالت و استقلال انسانی است.
این مستندساز مشهدی درباره ضرورت پرداخت به سوژه ای که در این فیلم مطرح شده است، عنوان کرد: بحران دینی و قومی میانمار موضوعی بود که به اشکال دیگری هر روز در نقاط مختلف دنیا در حال رخ دادن است ولی نگاه فیلمسازانی که با اینگونه ماجراها درگیر میشوند نگاهی جرمشناسانه و آکنده از حس ترحم است در حالی که آنچه در این بحرانها بسیار اهمیت دارد و میتواند در آینده به کمک بحرانزدگان برسد، گرفتن حس انتقام و دادن اندیشه به کودکان و افراد بحرانزده است و این رویکردی بود که در مرحله پژوهش به آن دست پیدا کردیم و مرا بر آن داشت تا به عنوان یک انسان مسلمان به سراغ آن برویم.
فرهمند در پایان صحبتهایش با اشاره به عنوان «لطفا بوق بزنید» برای این مستند گفت: این فیلم در کشور هند تولید شده است و نکته این است که پشت هر ماشینی نوشته شده است «لطفا بوق بزنید». این جمله در هند به معنای نوعی تایید است در حالیکه این جمله در مفهوم اجتماعیش نوعی اعتراض است و با توجه به اتفاق هایی که در فیلم رخ می دهد، در جستجوی نامی بودم که این اعتراض را در مفهوم جهانی ارائه کند.