به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از مشهد، حجتالاسلام رستمی ظهر امروز در همایش «سبک زندگی امام رضا(ع)» در دانشگاه آزاد اسلامی مشهد با انتقاد از استقبال کمرنگ دانشگاهیان مشهد از این همایش و مظلومانه خواندن برگزاری آن در دانشگاه آزاد اسلامی مشهد، گفت: برگزاری همایشهای سبک زندگی ائمه (ع) در بعضی استانها با توجه به این که مرقد آن امام در آن شهر نیست، بسیار باکیفیت و عالی برگزار میشود و انتظار از مشهد که بارگاه حضرت علی بن موسیالرضا (ع) را در کنار خود دارد برای برگزاری بهتر و باکیفیت تر این همایش بیشتر است.
وی به موضوع همایش اشاره کرد و با طرح انتظارات رهبری از ارائه سبک زندگی، بیان داشت: یکی از مطالبات جدی مقام معظم رهبری به خصوص از خراسان بزرگ که در سفر به خراسان شمالی مطرح کردند، سبک زندگی است.
مدیرکل نظارت و ارزشیابی فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: سبک زندگی یعنی الگو گیری، الگوسازی و چگونه زیستن که حاصل یک جهانبینی و ایدئولوژی است؛ متأسفانه غربیها خیلی پیش تر از ما فعالیتهای خود را در این حوزه آغاز کردهاند و مبانی نظری خود را به طور تطبیقی و ارائه دهها مقاله به شکل عملی عرضه کردهاند.
وی به بیان گزارشی از فعالیتهای معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی پرداخت و اظهار داشت: در راستای منویات مقام معظم رهبری پیرامون موضوع سبک زندگی، معاونت فرهنگی رسالتی را بر دوش دارد که به همین منظور، طی جلسهای با معاونتهای فرهنگی دانشگاه آزاد سراسر کشور، طرح برگزاری سلسله همایشهای سراسر کشور تدوین و به تمام مناطق ابلاغ شد.
حجتالاسلام رستمی با بیان این که اولین جلسه از سلسله همایشها در زاهدان و با موضوع سبک زندگی نبی اکرم (ص) برگزار شد، تصریح کرد: سبک زندگی امام موسی کاظم (ع) در شیراز، سبک زندگی حضرت فاطمه (س) در قم، سبک زندگی امام علی (ع) در کرمان، سبک زندگی امام حسین (ع) در خوزستان و در مشهد مقدس نیز سبک زندگی حضرت علی بن موسیالرضا (ع) مورد بررسی قرار گرفت.
وی افزود: بررسی و تحقیق کارشناسان نشان میدهد که انسانها بدون الگو نمیتوانند زندگی کنند، اگر ملجأ و الگویی نداشته باشند، انسانی مردهاند همان طور که اگر از یک بت پرست هم بپرسید چرا بت میپرستی، خواهد گفت که این بت تنها یک رابط و الگوست و آن بت را معبود اصلی میداند.
مدیرکل نظارت و ارزشیابی فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی بیان داشت: عرصه سبک زندگی، عرصهای میدانی و تحقیقاتی است، هر فردی در زندگی خود هم در مبانی نظری و هم مبانی عملی الگویی انتخاب کرده و ما نیز از این امر مستثنا نیستیم؛ الگوی ما قرآن و ائمه اطهار است.
وی سبک زندگی ائمه (ع) را به سه بخش چگونه زندگی کردن، چگونه موضعگیری کردن و چگونه از دین حمایت کردن تقسیم کرد و ادامه داد: یکی از آسیبهای دانشگاهی ما این است با وجود مقالهها و مبانی نظری بسیار، کمبود مبانی عملی و رفتاری را شاهد هستیم.
حجتالاسلام رستمی در خصوص نقش امام رضا (ع) در حفظ و نشر اسلام، تاریخ اسلام را به سه بخش نگهداری اسلام، شکلدهی به اسلام و گسترش اسلام تفکیک کرد و گفت: دوره اول مربوط به امامت امام علی (ع) تا امام سجاد (ع) است، دوره شکلدهی به اسلام که تا امام موسی کاظم (ع) ادامه داشت و دوره گسترش اسلام که از امامت امام رضا (ع) آغاز شد.
وی به دوره نگهداری اسلام اشاره و تصریح کرد: رفتار امام علی (ع) در سکوت و پس از آن در پذیرش حکومت، در شرایطی که منافقان و یهودیان در انتظار بودند تا رسول خدا از دنیا برود تا مبانی دینی را از بین ببرند، ایشان با این رفتار خود تلاش کردند تا اختلافات، موجب نشود دین، اسلام و سنت رسولالله به خطر بیفتد.
مدیرکل نظارت و ارزشیابی فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی به فعالیتهای حضرت فاطمه (س) اشاره کرد و ادامه داد: بنیامیه به دنبال حکومت بودند و دین و دیانت را نمیخواستند، در دورهای جاهلیت دوباره به حکومتداری بنیامیه بازگشته بود، کار مشکلی توسط ائمه به انجام رسید.
وی به تفاوت در نوع عملکرد ائمه در مقاطع زمانی خاص اشاره کرد و اظهار داشت: امام سجاد (ع) در شرایط آن زمان، سخنان خود را در قالب دعا به مردم منتقل میکردند تا از انقلاب امام حسین (ع) حفاظت کنند.
حجتالاسلام رستمی به دوره شکلدهی به اسلام اشاره کرد و بیان داشت: در این دوره تضاد و خطراتی ایجاد و تفکرات مختلفی وارد جامعه شد، برخی جبری و برخی تفویضی بود تا اندازهای که در احکام و موارد اعتقادی نیز واردشده بودند.
وی به تربیت چهار هزار شیعه در این دوره اشاره و تصریح کرد: ائمه (ع) تا امام کاظم (ع) مبانی نظری شیعه را معرفی و پایهگذار فقه شیعه شدند.
مدیرکل نظارت و ارزشیابی فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی یکی از ارکان گسترش اسلام در آن دوره را مناظرات امام رضا (ع) عنوان کرد و گفت: با توجه به این که ماهیت حاکمان با ائمه مخالف بودند و در جهان تفکر علوی شکل گرفته بود، مأمون برای جلوگیری از این توسعه، امام رضا (ع) را فراخواند.
وی ادامه داد: مأمون برای در تنگنا قرار دادن امام رضا (ع) مناظراتی را ترتیب داد اما ایشان با پاسخگویی به تمام این مناظرات، نقشه او را بیاثر کرد.
حجتالاسلام رستمی به لزوم توجه دانشگاه به مبانی و روششناسی مناظرات حضرت علی بن موسیالرضا (ع) تأکید کرد و بیان داشت: اقتضای محیطهای دانشگاهی اینچنین است که باید فضایی برای بیان مطالب، مباحث و نظرات فراهم آورد همان طور که چنین فضایی همچون کرسیهای آزاداندیشی مورد توجه مقام معظم رهبری است.
وی خاطرنشان کرد: بهرهگیری از استدلالهای عقلی و نقلی، بهرهگیری از تمثیل و مناظره فرد فرد برای جلوگیری از مخدوش شدن مباحث، از جمله روشهای امام رضا (ع) در مناظرات بود.