عباس بایرامی در گفت و گو با خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» در رشت گفت: فرهنگ به عنوان خون جاری در شریان جامعه می تواند پیش زمینه ی تمام مباجث باشد. آنچه که ما در رابطه با موضوعات مختلف خصوصا در بحث سیاسی و موضوعات مربوط به دیپلماسی و همچنین حضور مردمی در 33 سال گذشته و حتی بحث دفاعی،در این 33 سال توانستیم یک فرهنگ عمومی ایجاد کنیم و توده های مردم را پای کار بیاوریم و نگاه ها را به سمت آن معطوف کنیم. متاسفانه به اندازه ی این، در زمینه ی اقتصادی موفق نبوده ایم.در عین حال می بینیم که در بعضی نقاط در حوزه ی اقتصاد دچار آسیب پذیری هستیم.
وی گفت: اگر میخواهیم بر اساس منویات امام عزیز که فرمود باید روی پای خود بایستیم و همینطور فرمایشات آقا که فرمود مدلی که ما برای اقتصاد میتوانیم تعریف کنیم تا از هجمه ی دشمن در امان بمانیم،اقتصاد مقاومتی ست،حتما باید آحاد اجتماعی را با این مسئله آشنا کنیم.
استاد دانشگاههای گیلان گفت: به نظر من تک تک افراد اجتماع روی اقتصاد تاثیر گذارند. مردم یا مصرف کننده اند یا تولید کننده و مصرف است که مسیر تولید را شکل میدهد. مصرف و تولید باهم مدل و نظام سرمایه و مالی را در جامعه شکل میدهد و اینها همه مکمل هم هستند و لذا همه آحاد اجتماع میتوانند در واقع در این رابطه نقش داشته باشند و مردم اصل و مبنا هستند و چون همه مصرف گر هستند و مدل مصرف مردم ما اگر بشود مدل الگوی مصرف ایرانی و اسلامی، این موضوع میتواند ما را از خیلی از مسائل نجات بدهد در حوزه اقتصاد.
بایرامی گفت: اینکه مقام معظم رهبری فرمودند: امسال اقتصاد مثل سیاست حماسه ساز نشد،دلیلش این است که نتوانستیم بحث فرهنگی انقلاب را مثل سایر مباحث انتشار دهیم. اینکه مقام معظم رهبری از سال 83 در سخنرانی های خود روی بحث فرهنگ تاکید می کنند، نشان از این دارد که میخواهند جامعه را برای یک حرکت جهادی بزرگ در عرصه ی فرهنگ و اقتصاد آماده کنند.
وی افزود: من معتقد به سیاه نمایی نیستم و اعتقاد دارم حرکات خوبی هم در حوزه ی اقتصاد به خصوص توسط بسیجیان کشور در راستای تحقق هدف اقتصاد مقاومتی شکل گرفته است.
استاد دانشگاههای گیلان گفت: به نظر میرسد که مقام معظم رهبری احتمالا و با توجه به نهیب هایی که ظرف دولت های گذشته زده است، گریزی به بحث فرهنگ خواهد زد و البته که ما به تداوم بحث حماسه ی اقتصادی نیازمندیم و ممکن است رهبری تعریفی مابین فرهنگ و اقتصاد را برای سال 93 در نظر بگیرد.
بایرامی خاطرنشان کرد:جمله ای در حوزه ی دفاع و جنگ وجود دارد که میگوید: ما جنگ را درشت نوشتیم و درست ننوشتیم. همین اتفاق در مورد کاری که ما با فرامین حضرت آقا بخصوص در همین بحث نامگذاری سالها کرده ایم،صادق است. البته من به بحث تبلیغات معتقد هستم و فضاسازی محیطی و تبلیغاتی درباره ی نام آن سال تا حدی که اصراف نشود و زیاده روی نشود درست است .اما اصل آن محتوای مطلب و باور آن و بازی نکردن با کلمات و جملات است.
وی بیان داشت: اینکه مقام معظم رهبری می فرمایند: هرجا هستید همانجا را مرکز جهان بدانید،هر مسولی در نظام جمهوری اسلامی این مطلب را باید باور کند و بر اساس آن این مطلب را اجرایی کنند . البته بخشی از مدیران در کشور ما هنوز به این باور نرسیده اند و در حوزه ی مدیریتی خود همه چیز به چشم میخورد الا زمینه ی تحقق اهداف نظام اسلامی.