به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از یزد، بسیج دانشجویی دانشگاه های استان یزد در نامه ای سر گشاده به ضرغامی، رئیس صدا و سیما، خواستار تغییر در برخی از رویکردها و برنامه های این مرکز شدند و انتقادات و پیشنهاداتی را ارائه کردند؛ متن نامه به شرح زیر می باشد:
جناب آقای ضرغامی، با توجه به سفارشات مقام معظم رهبری در رابطه با مسئل فرهنگی و نام گذاری این سال با نام «اقتصاد وفرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» و تاکید ایشان بر این دو مقوله، بر آن شدیم تا نکاتی را متذکر گردیم. انتقاد پذیری شما برادر فهیم بسیجی بر هیچ کس پوشیده نیست، فلذا اطمینان خاطر داریم که این انتقادات جامعه عمل خواهند پوشید و زمینه ارتقا روزافزون برنامههای سازمان صدا و سیما، بخصوص در مورد برنامههای پخش شده از آن سازمان در ایام نوروز را فراهم می آورد.
در بررسی برنامه های نوروزی در اولین گام به برنامههای سال تحویل خواهیم پرداخت که با وجود محاسنی که البته در آن به چشم میآمد، برخی موارد ناهماهنگ با فرهنگ اصیل اسلامی-ایرانی نیز در آن دیده میشد که از آن جمله میتوان به کمرنگ بودن عطر و بوی فاطمی در بعضی از برنامه ها مثل برنامه سه ستاره که حتی در سفره هفت سین نشانی از نام مبارکشان هم گذاشته نشده بود اشاره داشت.
البته دردآورتر از آن کلیپی بود که هر چند به عنوان تیتراژ برنامه، تهیه شده بود ولی چندین مرتبه با اجرای خوانندگان آن به اجرا در آمد و متاسفانه بروز حرکات نامتعارف و دونشان آن سازمان که سیمای جمهوری اسلامی ایران می باشد را به شکلی برجسته شاهد بودیم این در حالیست که صدا و سیما میتوانست از کلیپ های ارزشی و مناسب آن ایام و حتی گروههای تواشیح دعوت به عمل آورد.
در بین میهمانان جای خالی شخصیتهای مذهبی برای بیان شخصیت والای حضرت زهرا(س) به عنوان الگویی بینظیر و نیز زینت بخشیدن به آن لحظات با مطالب مذهبی همخوان به شدت احساس میشد، این در حالیست که نتایج نظرسنجی مجریهای برنامههای شبکه سه با انتخاب مجری برنامه سمت خدا بیانگر تمایل مردم به برنامههای مذهبی و نیز شخصیتهای ارزشی بود.
البته این مساله در شبکههای دو به شکلی دیگر ظاهر شده بود؛ به عنوان مثال در برنامه سال تحویل شبکه 2 (برنامه نو در 2 ) تکلم آزاد و بیپروا با نامحرم و شوخیها و صحبتهای بیمورد بین مجری و مهمانان و دعوت از مهمانانی که به جای ترویج فرهنگ ایرانی-اسلامی، از خانمهایی دعوت شده بود که دلیل مجرد ماندن خود را حفظ شادابی و نشاط و جوان ماندن دانسته و ارزشهایی همچون ازدواج و مادر شدن را برای جفظ طراوت خود در رسانه ملی پایمال نمودند یا کسانی که به خاطر حرفه شان مجبورند ماهیانه دست کم یک میلیون تومان خرج لباس و ظاهرشان کنند و جالب تر اینکه در ادامه از مهمانی دعوت به عمل میآید که به خاطر فاحش بودن وضعیت بد و نامتعارف وی، در تمام مدتی که در استودیو حضور داشت، کارگردان نتوانست حتی یک صحنه بسته از وی نشان دهد، آیا این فرهنگی است که مدنظر ولی امرمان است؟ البته نمیتوان در این میان از برنامه هفت سین و برنامه سال تحویل شبکه قرآن که هم دکور و هم سفره هفت سین، همینطور مهمانان آنها رنگ و بوی خدایی با فرهنگ فاطمی داشت چشم پوشی کرد.
ضمن تقدیر از سریال خوب، بد، زشت که توانست معضلات و آسیبهای ماهواره را به خوبی به مخاطب ارائه کند و همچنین سریال عامه پسند پایتخت که در خانوادههای ایرانی مورد استقبال قرار گرفت باید گفت، که متاسفانه اخیرا استفاده از الگوهای لمپن در رسانه ملی به شدت رو به افزایش است.
متاسفانه سوال دیگری که به ذهن خطور میکند این است که آیا فیلمهای فارسی دهه 40 و اوایل 50 شمسی که عموما فیلمهایی مملو از قهرمانانی یکه بزن، همیشه مست و منفی بود؛ نتیجه مثبتی را برای جامعه ایرانی به همراه آورد که نیاز به بازگشت به آن دوران و استفاده مجدد از شخصیتهای این چنینی با ایجاد جوی لات منشانه در میان برخی از فرزندان کم سن در میان برنامه سازان صدا و سیما احساس شده است ؟
یا برای سریال ما فرشته نیستیم باید پرسید که سازنده، در خوانندگی خانم ها در تیتراژ ابتدایی فیلم به دنبال چه میگردد که آب در آسیاب مخالفان شرع مقدس که همان موافقان خوانندگی خانم ها هستند، میریزد؟
مبحث بعدی برخی از فیلم ها و تله فیلمهایی است که در آن سیما پخش میگردد گاه آنقدر کیفیت پایینی دارد که به راحتی وضعیت نامناسب مالی سیما را می توان از آن خواند، این انتظار میرود که زمان بیشتری را برای تهیه محتوا و سناریوی آنها اختصاص داد که متاسفانه در برخی موارد نه تنها تهی از محتوای لازم بودند بلکه با انتخاب نامناسب بازیگر ها و نیز وجود متونی ناموزون به تخریب نیز پرداخته شده است که از آن جمله می توان به فیلم تلویزیونی همایش اشاره کرد که در آن رابطه آزاد دانشجویی برای کار علمی به وضوح دیده میشود.
هر چند که هدف آن ها ازدواج بود اما رابطه آزاد بین دختر و پسر، قبل از ازدواج و بدتر از آن به طور پنهانی و بدون اطلاع خانواده ها آیا این مقوله متناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی ماست؟
آیا صدا و سیما نمیتواند یک الگوی ایرانی-اسلامی ازدواج دانشجویی بدون شکستن حد و مرزها را به مخاطب ارائه دهد؟
در خصوص فیلمهای سینمایی باید این نکته را نیز فراموش نکرد که نباید برای پر کردن اوقات فراغت از هر مجموعه و فیلم سینمایی استفاده کرد؛ مثلا چه لزومی برای پخش فیلم سینمایی تخیلی هابیت های1و2 از شبکه سه سیما که می توان گفت با وجود سال ساخت جدید تر ، دنبالهای بود از فیلم پر از راز و رمز ارباب حلقه ها، که برنامه سازان آن سازمان نقدها و مجموعه های مستند عدیده ایی در این زمینه ساخته اند وجود داشت یا فیلم سینمایی تایتانیک که از جمله فیلمهای مستهجن ساخت هالیود است که مداوما حول ماجرای جنسی و رابطه نامشروع ما بین یک زن متاهل با مردی دیگر شکل میگیرد؟
انیمیشنهای سینمایی و برنامههای کودک شبکههای مختلف خصوصا پویا متاسفانه بیشتر به یک فاجعه تبدیل شده است تا برنامه کودکان و متاسفانه باید گفت که حیاط خلوتی برای محصولات منافی دین و اخلاق غربی شده است که با کمال تاسف روز به روز سیر وحشتناکی را برای پیوستن به قهقرای جهنم غرب را برای کودکان این آب و خاک رغم می زند از آن جمله میتوان تنها اشاره ای به انیمیشنهای سینمایی از جمله دانشگاه هیولاها و یا پاندا کونگفو کار و بعضی برنامههای کودک مثل باب اسفنجی و دهها مجموعه دیگر داشت .
الیته در بین تمامی این برنامهها پیامهای تبلیغاتی نیز برای خود جایی باز کرده اند و با کمال تاسف، این مشکل در طی سالهای اخیربه شکلی نامناسب خودنمایی میکند و در این میان مباحث محتوایی آنهاست که نیازمند توجه بیشتری است. دیدن پیام های بازرگانی که دقیقا کپی برداری شده از تبلیغات ماهوارههاست واقعا انسان را آزرده خاطر میکند.
آیا واقعا مغز مبتکر و خلاق ایرانی تا این حد نیازمند تقلید از ایدههای اروپایی و غربی است؟ چرا باید تبلیغات با آهنگهایی همراه باشد که در شان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران نیست؟ آیا نمیتوان برای تبلیغ یک مادهی شوینده از ایده بهتری استفاده کرد؟ و یا تبلیغ لوازم لوکس خارجی و گاه غیر ضروری به جز ترویج فرهنگ مصرف گرایی چیز دیگری را به برای جامعه ایرانی به ارمغان میآورد؟ این در حالی است که تاکید مکرر و چندین باره مقام معظم رهبری بر سبک زندگی اسلامی است و صدا و سیما مهمترین نقش را برای ترویج این مهم ایفا میکند.
ایشان همچنین تاکید ویژه بر استفاده از لوازم تولید داخل دارند و نگرانی ایشان در مورد این موضوع را در سخنرانی اول فروردین ماه در حرم رضوی شاهد بودیم، لذا بر خود لازم دانستیم که در راستای اطاعت از ولی امرمسلمین خواسته خود مبنی بر عدم تبلیغ کالاهای خارجی از جمله وسایل نظافتی و بهداشتی و موادغذایی که متاسفانه در گذشته شاهد آن بودیم را به استحضار برسانیم که با توجه به وجود پتانسیل بالای منابع طبیعی و انسانی کشور عزیزمان دیدن چنین تبلیغات دردآور است.
نقد ویژه
همانطور که مستحضر هستید اخیرا برنامه فوتبال 120 به تهیه کنندگی عادل فردوسی پور، جمعه هر هفته ساعت 22 از شبکه ورزش به روی آنتن میرود که توانسته بسیار موفق عمل کند و پر مخاطبترین بخش این برنامه بخش fun است که در آن حاشیههایی از فوتبالهای مختلف پخش میشود، اما با کمال تأثر و ناراحتی در این قسمت از برنامه 12 اسفند ماه سال1392 حاشیه یکی از بازیهای لیگ برتر رژیم صهیونیستی که بین دو تیم بنی یهودا و هاپول تل آویو و در شهر تل آویو برگزار شده بود و به دلیل ورود یک خروس به زمین در حین بازی این مسابقه برای دقایقی متوقف شده بود، پخش شد.
این درحالیست که ملت ایران این رژیم غاصب را به رسمیت نمیشناسد و فراموش نمیکنیم ورزشکاران دلاوری که لیاقت آنان کسب مدال در مسابقات جهانی و بینالمللی بود اما به دلیل حمایت از مردم مظلوم فلسطین از مسابقه با ورزشکاران این رژیم صهیونیستی خودداری و از دور مسابقات حذف شدند. حال با وجود همه اینها پخش این حاشیه چه لزومی داشته است و چه هدفی را دنبال میکرده است؟ این سوالی است که تا کنون هیچ جوابی برای آن پیدا نشده است.
امید است در آینده شاهد چنین صحنههایی نباشیم و به برنامههای پر مخاطبی چون این برنامه از نظر محتوایی توجه بیشتری شود.
تشکر ویژه
در میان همه برنامههایی که در طی این ایام توانست مخاطب خود را راضی نگهدارد، برنامه های مربوط به راهیان نور بیش از همه خودنمایی میکرد که انصافا بایستی به دلیل محتوا، زمان پخش، مجری، فضای مناسب و مهمتر از همه تلاش برای زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا از همه دست اندرکاران آن تشکر ویژه به عمل آورد، امیدواریم که در آینده نیز شاهد پخش چنین برنامه هایی باشیم.
در آخر بر خود لازم میدانیم، از تلاشهای بیشائبه جناب عالی و همکاران محترمتان در جبهه حساس و خطیر فرهنگی تشکر نماییم.