به گزارش گروه فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»؛ با تأمل در سینمای ایران و نگاه حکیمانه سید مرتضی آوینی، اولین برداشت از مجموعه مقالات سید شهیدان اهل قلم به شرح ذیل است:
یکی از مهمترین دغدغههای شهید آوینی، دستیابی سینمای کشورمان به هویت خویش و قرار گرفتن این هنر- صنعت در خدمت اسلام و انقلاب بود.
همچنان که در جزه « تأملاتی در ماهیت سینما» با بیان اینکه سینما هنری تکنولوژیک و برآمده از فرهنگ غرب است، تصریح کرده بود: « برای پایه گذاری عالمی بر مبنای اسلام ناچار هستیم که با یقینی برآمده از ایمان به اسلام، و در پرتو آن به تمدن غرب و لوازم و محصولات آن نظر کنیم.»
بزرگداشت سالگرد شهادت سید مرتضی آوینی، فرصت مناسبی است برای پرداختن به مسائل و فراز و نشیبهای جاری در سینما کشورمان.
چرا که آوینی هم در نظر و هم در عمل ( با تولید مجموعه روایت فتح) کاملترین و بارزترین تجلی و نماینده سینمای انقلاب است. گفتارها و نوشتارهای سینمایی آن هنرمند شهید که در سه جلد به نام «آیینه جادو» گرد آوری و منتشر شدهاند، اگر چه مربوط به سالهای دهههای 60 و اوائل دهه 70 هستند، اما محدود به آن زمان نیستند. با کمی تأمل در مییابیم که آنچه آوینی به عنوان مسئله و مشکل و یا چشم انداز و راه حل مطرح کرده بود، امروز هم به همان اندازه صادق و حاکم و کاربردی هستند.
اساسا رویکرد شهید آوینی به سینما، هویت مند بوده و آن را ابزاری برای ایجاد تحول فرهنگی در جامعه ما میدانست:
«سینما رسانهای عظیم است که میتواند منشأ تحول فرهنگی باشد و متأسفانه ما از این واقعیت غفلت کردهایم. معتقدیم که همه امکانات حیاتی بشر، اعم از تکنولوژی، علم یا هنر باید در خدمت تعالی انسان باشد، به سوی آن نهایتی که انبیای عظام میخواهند. فیلم و سینما نیز جدا از این اصل برای ما معنایی ندارد.»
سید شهیدان اهل قلم از همان زمان نسبت به ابتلای سینمای ایران به بحران هویت هشدار داده ونوشته بود: « سینمای ایران گرفتار بحران هویت است و این بحران به این دلیل ایجاد شده که سینما از مردم و غایات فرهنگی آنان دور است.»
خداقوت . اين کارتان عاليست .لطفا ادامه دار باشد.