به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از مشهد، سید محمد حسین حسینی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد مشهد روز گذشته در میزگرد «معلم، سیاست و چالشهای علوم سیاسی» که در دانشگاه آزاد مشهد برگزار شد، گفت: قدرت سه ویژگی عمده دارد که توجه به آن حائز اهمیت است که یکی از این ویژگیهای آن داشتن جذابیت و شیرینی برای دارنده آن و به طور کلی تمامی انسانهاست.
وی ادامه داد: دومین ویژگی قدرت، غیر قابل کنترل بودن و میل به سرگشتگی داشتن است و ویژگی سوم این است که قدرت بسیار طبع لطیفی دارد به این معنا که هیچ حرف نقد حتی ملایمی را تحمل نمیکند. حال پرسش این است که آیا معلم باید به گونهای رفتار کند که هیچ لطمه و خدشهای به قدرت وارد نشود؟
در جمهوری اسلامی ایران محدودیت برای آزادی بیان وجود ندارد
در ادامه سعید گازرانی به اندیشههای شهید مطهری اشاره و بیان کرد: مطهری عنوان میکند ما با دو مسئله علم و پرورش عقل سر و کار داریم، از نظر علم وظیفه معلم تعلیم و وظیفه دانشجو آموختن است؛ اما چنانچه این دو را به این مسائل تقلیل دهیم صحیح نیست و آنچه مهم می باشد بحث پرورش عقل است.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد مشهد بیان داشت: مطهری در جایی دیگر به نهجالبلاغه اشاره میکند و میگوید علم دو گونه است علم مسموع که علمی است که از دیگران میآموزیم و علم مطبوع که علمی است که حاصل تلاش عقلی انسان است و چنانچه علم به مسموع خلاصه شود راه به جایی نخواهیم برد.
وی خاطرنشان کرد: مطهری نتیجه میگیرد که معلم کسی نیست که ذهن شاگرد را با معلومات خود آکنده کند، بلکه معلم کسی است که باعث رشد فکری شاگرد خود شود یعنی باعث شود شاگرد تجزیه و تحلیل ارائه دهد و رشد کند، نه اینکه بیاموزد، حفظ کند و تعلیم دهد.
گازرانی در خصوص چالشهای مهم علوم سیاسی در کشور گفت: مطهری مطرح میکند هر مکتبی که به ایدئولوژی خود ایمان داشته باشد به آزادی عقیده اعتقاد دارد؛ اما مکاتبی که به ایدئولوژی خود ایمان نداشته باشند قطعا آزادی را نفی میکنند.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد مشهد ادامه داد: شهید مطهری می گوید: در جمهوری اسلامی ایران هیچ محدودیتی برای آزادی وجود ندارد. همه باید در بیان تفکرات خود آزاد باشند. تنها دانشگاهی که صلاحیت دارد یک کرسی به مارکسیسم اختصاص دهد، الهیات است؛ البته سخنران مارکسیسم نباید استاد مسلمان باشد و حتی نباید به خدا ایمان داشته باشد، بلکه باید اعتقادات خود را بیان کند.
وی افزود: مطهری مطرح میکند به جوانان هشدار میدهم که خیال نکنند راه حفظ معتقدات اسلامی جلوگیری از ابراز اعتقادات دیگران است و از اسلام تنها با علم و آزادی میتوان حفاظت کرد.
وظیفه دانشجو بالا بردن سطح علمی کشور است
در ادامه محسن شانه چی بیان کرد: زمانی که صحبت از استاد علم سیاست است، تصور میشود این استاد مانند سایر معلمان باشد؛ اما در باب علوم سیاسی باید به چند نکته دیگر توجه کردتا معلم علم سیاست از دیگر معلمان متمایز شود که این نکات به ویژگیهای علوم سیاسی باز میگردد.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد مشهد افزود: نکته و ویژگی نخست برخورداری از جامعیت است به این معنا که معلم علم سیاست باید از تاریخ، فلسفه، حقوق، مباحث نظری و غیره آگاهی داشته باشد.
وی اشراف به ادبیات را ویژگی دوم دانست و گفت: معلمان علوم سیاسی باید مسلح به دانستههای ادبی باشند؛ زیرا طرح و تبیین علوم سیاسی بدون فراگیری ادبیات معنا ندارد و نکته سوم نقاد بودن است.
شانه چی با اشاره به اینکه ویژگی دیگر ساده نگرفتن دروس است، خاطرنشان کرد: این معلمان نباید مانند برخی افراد به ساده انگاری دامن بزنند و نباید سطح مطالب را پایین بیاورند.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد مشهد در پایان تاکید کرد: وظیفه دانشجوست که خود را به سطوح علمی بالا برساند؛ در غیر این صورت سطح علم و آموزش پایین خواهد آمد و اثری از علم نخواهد ماند.
امروز علوم سیاسی در دانشگاهها تبدیل به یک جسد بی جان شده است
در ادامه این نشست مرتضی منشادی بیان کرد: سیاست مربوط به حوزه سیاست تجربی میشود و امر سیاسی مربوط به حوزه نظری و چگونگی تشکیل جامعه و هستی امر سیاسی است.
عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی در خصوص تفاوت سیاست با امر سیاسی خاطرنشان کرد: هدف از سیاست فرو کاستن از منافع گوناگون به یک منتفع واحد است؛ اما در امر سیاسی به تلفیق منافع اندیشیده میشود. در سیاست بیشتر بحث بر سلطه و استمرار است؛ به همین دلیل هدف وسیله را توجیه میکند و اما در مسائل سیاسی میاندیشیم جامعه چگونه راحتتر باشد.
وی با اشاره به اینکه در اکثر جوامع، سیاستمداری به عنوان یک حرفه به آموزش تخصصی نیاز ندارد، بیان داشت: چنانچه به تفکیک اهمیت ندهیم به جایی میرسیم که اعمال سیاستمداران را به عنوان سیاست تقلیل میدهیم، این در حالی است که دانش سیاسی باید بر تمایز این دو حوزه توجه کند.
منشادی در پایان این نشست گفت: متاسفانه علوم سیاسی در دانشگاهها تبدیل به یک جسد بی روح شده است که چنانچه بتوانیم به این دو نکته توجه کنیم روح و پویایی دانش باز خواهد گشت.
رشته علوم سیاسی در حال پوسیدن است
مهدی نجف زاده در ادامه این میزگرد خاطرنشان کرد: رشته علوم سیاسی در وضعیت بحرانی بسر میبرد نه به این دلیل که جلوی رشد آن را میگیرند، خیر بلکه این رشته در حال پوسیدن است.
عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی ادامه داد: دو را بیشتر نداریم یا باید به سمت جریان اصلی علم سیاست باز گردیم که باید با ریاضیات این کار را انجام دهیم و این اقدامی است که انگلستان و آمریکا انجام میدهند؛ اما در جامعه ایرانی ریاضیات و آمار افسانه است.
وی تصریح کرد: راه دوم این است که علم سیاست را توسعه دهیم و به سمتی پیش ببریم که موضوعی به نام علم سیاست باقی نماند به این معنا که آن را با باستان شناسی، روانکاوی، زبان شناسی و دیگر علوم پیوند دهیم که در این صورت علم به نام سیاست باقی نخواهد ماند.