احمد نعمتبخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی «خبرگزاری دانشجو» در پاسخ به این سوال که دلایل افزایش قیمت خودرو چه بوده است، گفت: افزایش قیمت اخیر خودرو مربوط به بازار است و از سوی کارخانجات خودروسازی انجام نشده است.
وی افزود: خودروسازان از سال 91 و 92 با شورای رقابت و همچنین وزارت صنعت، معدن و تجارت در رابطه با تعیین قیمت خودرو مشکل داشتند. به همین دلیل ما در سال 91 چهار هزار میلیارد تومان و در سال 92 بالغ بر 2هزار میلیارد تومان متضرر شدیم.
نعمتبخش ادامه داد: متاسفانه در سال گذشته بعد از آنکه آقای نعمتزاده با توجه به زیان خودروسازان اعلام کردند که قیمت فعلی، قیمت کف است و حتی در برخی موارد این قیمتها باید افزایش پیدا کند، با هجمه نمایندگان مجلس مواجه شد و اعلام کرد که قیمت خودرو تا پایان سال باید ثابت بماند.
وی به بالا بودن هزینه خودروسازان اشاره کرد و بیان داشت: قرار بر این بود که بر قیمت تعیین شده در شورای رقابت در فروردین ماه 92، هر سه ماه یکبار تورم سالیانه اعمال شود که متاسفانه این اتفاق نیفتاد و هزینههای خودروسازان افزایش یافت اما قیمت خودرو ثابت باقی ماند.
دبیر انجمن خودروسازان ایران در ادامه اظهار داشت: قیمتها در شورای رقابت بر اساس ارز مبادلهای 2540 تومان محاسبه شد بود اما به دلیل معطلی 45 تا 60 روزهای که برای دریافت این ارز داشتیم ار ارز آزاد استفاده میکردیم چرا که نمیتوانستیم اجازه دهیم خط تولید متوقف شود و همین امر نیز منجر به زیان سال گذشته ما شد.
وی با ارائه پیشنهادی به دولت افزود: به نظر من در صورتی که دولت موافقت نماید تا قیمت خودرو در حاشیه بازار تعیین شود، افزایش قیمت خودرو تعدیل خواهد شد چرا که در به دلیا ثابت ماندن قیمت خودرو و افزایش تورم در کشور، پولهای سرگردان به سمت این بازار آمد و شاهد تقاضایی کاذب بودیم.
نعمتبخش ادامه داد: بنده به عنوان دبیر انجمن خودروسازی تعهد میکنم در صورت موافق دولت با تعیین قیمت خودرو در حاشیه بازار، نه تنها میزان افزایش قیمتهاتعدیل خواهد شد، بلکه خودروساز از زیان خارج شده و رانت و فساد در این بازار نیز از بین خواهد رفت.
وی دلیل افزایش قیمت کنونی در بازار را تاخیر دولت در ابلاغ یک مصوبه خواند و توضیح داد: قرار بر این بود که مصوبه میزان آلایندگی خروجی خودروها در 17 فروردین ماه ابلاغ شود اما تنها دو روز است که این اتفاق افتاده است، در نتیجه 35 هزار دستگاه خودرو سواری تولید شده توسط خودروسازان شمارهاری نشد و همین امر موجب افزایش قیمتها در بازار شد.
نعمتبخش اظهار امیدواری کرد: انشالله با آغاز شمارهگذاری این خودروها از روز گذشته و عرضه آنها به بازار، قیمتهای افزایش یافته تعدیل شود.
دبیر انجمن خودروسازان ایران در پاسخ به این سوال که اختصاص ارز مبادلهای به خودروسازان چه تاثیری بر قیمتها خواهد داشت، گفت: اختصاص ارز مبادلهای به خودروسازها به هیچ وجه باعث کاهش قیمتها نخواهد شد، چرا که همانطور که قبلا گفتم قیمت تعیین شده در شورای رقابت بر اساس ارز مبادلهای 2540 تومان بود و ما 80 درصد ارزمان را از بازار آزاد تامین میکردیم که البته در نیمه دوم سال به 100 درصد رسید و اکنون با اختصاص این ارز تنها از میزان زیان خودروسازان کاسته میشود و تقاضای افزایش قیمتی که داریم، تعدیل خواهد شد.
وی به برنامههای آینده صنعت خودرو اشاره کرده و گفت: امسال در تولید یک میلیون و 200 هزار دستگاه خودرو را در برنامههایمان داریم. در فروردین ماه سال جاری نیز نسبت به ماه مشابه سال قبل، میزان تولید خودرو 70 درصد افزایش پیدا کرد اما به دلیل مشکلاتی که گفته شد نتوانستیم این خودروها را به بازار عرضه کنیم.
نعمتبخش در پایان تصریح کرد: خودروسازان علاقمند به افزایش قیمت نیستند، چرا که از تعداد خریدارانشان کاسته میشود و ما امیدواریم با افزایش تولید از هزینههایمان بکاهیم تا حداقلِ افزایش قیمت را داشته باشیم.
به گزارش «خبرگزاری دانشجو» آخرین قیمت خودروها در بازار به شرح جدول میباشد:
اصلا مگه تا حالا سابقه داشته کاهش قيمت؟؟
هميشه اين خودروسازاي بدبخت ضرر کردن!!!! البته ضررشون چند برابر از جيب مردم عزيز جبران شده..
اصلا تو ايران هر اتفاقي که بيفته چه مثبت چه منقي در نهايت قيمتا زياد ميشه...
قيمتا رو زياد ميکنن اخه واسشون صرف نداره.. خب بابا ببندين درش و بره... از غني سازي مهمتر که نيستين اخه!(اين قسمتش تيکه به دولت بود D:)