به گزارش خبرنگار اقتصادی «خبرگزاری دانشجو»، این روزها بازار خودرو حال و روز خوبی ندارد. از افزایش ناگهانی قیمتها گرفته - که معلوم نیست چه نهادی باید در این مورد پاسخگو باشد و همه از زیر بار مسئولیت افزایش قیمتها شانه خالی میکنند و این افزایش قیمت را مربوط به بازار میدانند - تا عدم کیفیت محصولات که هر روز بدتر شده و هیچ تناسبی با قیمت ها ندارد.
حتی اختصاص ارز مبادلهای به این صنعت نیز دردی را درمان نکرد؛ دبیر انجمن خودروسازان ایران در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی «خبرگزاری دانشجو»، در این خصوص گفت: پیش از این نیز قیمتها در شورای رقابت بر اساس ارز مبادلهای 2540 تومان محاسبه شد بود، اما به دلیل معطلی 45 تا 60 روزهای که برای دریافت این ارز داشتیم از ارز آزاد استفاده میکردیم؛ چرا که نمیتوانستیم اجازه دهیم خط تولید متوقف شود و همین امر نیز منجر به زیان سال گذشته ما شد.
وی تاکید کرد: اختصاص ارز مبادلهای به خودروسازها به هیچ وجه باعث کاهش قیمتها نخواهد شد؛ چرا که همان طور که قبلاً گفتم قیمت تعیین شده در شورای رقابت بر اساس ارز مبادلهای 2540 تومان بود و ما 80 درصد ارزمان را از بازار آزاد تامین میکردیم که البته در نیمه دوم سال به 100 درصد رسید. اکنون با اختصاص این ارز تنها از میزان زیان خودروسازان کاسته میشود و تقاضای افزایش قیمتی که داریم، تعدیل خواهد شد.
مباحث خودرویی این روزها آن چنان داغ شده است که حتی مناظره روز جمعه نیز به این مسئله اختصاص پیدا کرد و در پایان نتیجه این شد که این صنعت یک صنعت انحصاری است و از جایگاه رقابتی در میان عمومیت مردم جامعه برخوردار نیست.
به هر حال به نظر میرسد مشکل تولید، کیفیت و قیمت خودرو در کشور ما ماجرایی دنبالهدار است که به راحتی قابل حل نیست.
قیمت انواع خودرو سواری داخلی و خارجی:
به گزارش «خبرگزاری دانشجو»، قیمت روز انواع سواری در بازار تهران به شرح زیر است.
شایان ذکر است؛ این قیمتها براساس قیمت حداقل سه بنگاه در تهران و میانگیری بین آنها بدست آمده، بنابراین میتواند دارای دو تا پنج درصد تغییر در بنگاههای مختلف پایتخت باشد.
لازم به ذکر است، امروز دستورالعمل نظارت بر فروشندگان خودرو تدوین شد.
بر این اساس وزارت صنعت، معدن و تجارت در اصلاحیه آییننامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان خودرو، دستورالعمل مربوط به نحوه نظارت بر فعالیت نمایندگیهای فروش خودروهای داخلی و خارجی را تدوین کرده است.
طبق این ضوابط، تمام عرضهکنندگان خودرو باید گردش فرایند فروش را تدوین و به نمایندگیهای خود ابلاغ کنند؛ ضمن آنکه عرضهکننده موظف است سیستم نظارت بر عملکرد نمایندگیهای مجاز را تدوین و در بازههای زمانی مشخص اجرا کند.
علاوه بر آن عرضهکننده خودرو موظف است دستورالعمل اعطا و لغو مجوز و همچنین نظام تشویق و تنبیه نمایندگیهای مجاز را تهیه و اجرا کند. عرضهکننده باید نظام آموزشی پرسنل نمایندگیهای مجاز خود را در چارچوب دستورالعمل آموزشی شامل استانداردهای شغلی تدوین و اجرا کند.
براساس این ضوابط تمام عرضهکنندگان خودرو باید دستورالعملی را برای حمل مناسب خودرو از محل عرضهکننده تا نمایندگی مجاز تدوین و بر حسن اجرای آن نظارت کنند، بهگونهای که اگر در زمان حمل، خودرو دچار صدمه شود مسئولیت جبران خسارت مشتری بر عهده عرضهکننده خواهد بود.
همچنین عرضهکننده خودرو موظف است فرآیند بازرسی و سرویس قبل از تحویل خودرو را تدوین و به نمایندگیهای مجاز ابلاغ و بر حسن اجرای آن نظارت کند؛ ضمن آن که باید با انجام نظرسنجی از مصرفکنندگان، از کیفیت فرآیند فروش اطمینان حاصل شود.
تمام عرضهکنندگان خودرو باید نظام رسیدگی به شکایات مصرفکنندگان را مستقر و اجرایی کنند بهگونهای که در فرایند آن مدت زمان تعیین تکلیف نهایی شکایت مشتریان از 20 روز بیشتر طول نکشد.
عرضهکننده خودرو موظف است کتابچه راهنمای استفاده از خودرو، اوراق ضمانتنامه خودرو و مشخصات خودرو به همراه زمانهای مراجعه خودرو بابت سرویسهای دورهای را به زبان فارسی و همچنین سند فروش، نام و نشانی نمایندگیهای مجاز در سراسر کشور و لیست تجهیزات و متعلقات اضافی در خودرو را در زمان تحویل خودرو به مصرفکننده تحویل دهد.
این دستورالعمل ذیل اصلاحیه آییننامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان خودرو تدوین شده که بزودی به تصویب نهایی وزارت صنعت، معدن و تجارت رسیده و به تمام خودروسازان و واردکنندگان خودرو ابلاغ خواهد شد.