رحمت الله حافظی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی «خبرگزاری دانشجو»، گفت: متاسفانه بحث آلودگی هوا در ایران به یک چالش تبدیل شده که بر اساس اعلام بانک جهانی در سال 2006 دولت ایران هرساله متحمل پرداخت هشت میلیارد دلار خسارت ناشی از آلودگی هوا میشود.
رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران با اشاره به آمارهای وزارت بهداشت مبنی بر 2724 مرگ، 2522 بستری قلبی و 4525 بستری تنفسی به دلیل آلودگی هوا گفت: تمامی این آمارها به دلیل وجود ذرات با قطر کمتر از 2.5 میکرون است که از راه سیستم تنفسی و ریه وارد خون شده و صدمات جبران ناپذیری را به جای می گذارد.
وی در ادامه نمودار منحنیهای گزارش شده در خصوص ذرات کمتر از 2.5 میکرون از سال 88 تا امروز را بسیار وحشتناک و صعودی دانست و اظهار داشت: اینکه چه عواملی سبب این امر میشود، سوالی است که باید به آن پاسخ داد.
حافظی ادامه داد: زمانی که در پتروشیمی مایعی را وارد شبکه سوخت رسانی کردند و اسم آن را بنزین گذاشتند و زمانی که نمایندگان مجلس زمان معاینه فنی خودروها را از دو به پنج سال تبدیل کردند، در روند صعودی ذرات 2.5 میکرون و ایجاد بیماریها و مرگ و میر موثر بود.
رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران افزود: با توجه به تاثیر بنزین در بروز سرطان میتوان فهمید که چرا سن بروز سرطان در ایران نسبت به سایر کشورها بسیار پایین تر است و چرا ما رتبه نخست سرطان در دنیا هستیم.
وی در ادامه تصریح کرد: اینکه تعداد مراکز معاینه فنی محدود و فاقد استانداردهای لازم است، درست است، اما این در واقع پاک کردن صورت مسئله است. باید دانست افزایش زمان معاینه فنی از دو به پنج سال یکی از عوامل موثر در تشدید آلودگی هوا، مشکلات زیست محیطی و ابتلا به بیماریهاست و شاید بتوان این کار را به نوعی قتل غیر عمد نامید که به نظر من این موضوع نیازمند مداخله قوه قضائیه و نیروی انتظامی است.
حافظی در ادامه خطاب به نمایندگان مجلس اظهار داشت: اگر مراکز معاینه فنی استاندارد نیستند، بگویید کدام استاندارد را قبول دارید و آنان را مکلف به اعمال آن استاندارد کنید، ضمن اینکه کمبود مراکز معاینه فنی نیز با تدابیر و سیاستهای مسئولان، در طول دو سال قابل جبران خواهد بود.
رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران با بیان اینکه نمایندگان مجلس مسئله آلودگی هوا را تنها در تهران میدانند، افزود: باید پرسید چرا شهر سنندج به عنوان عروس شهرهای کشور دچار آلودگی هوا شده، به طوری که اکنون شاهد لغو پروازهای آن هستیم.
وی خاطرنشان کرد: اگرچه تا کنون اقدامات مهمی در شهرداری تهران نظیر تعویض کاتالیست تاکسیها، از رده خارج کردن تاکسیها و اتوبوسهای فرسوده و نصب فیلتر دوده در خودروهای دیزلی انجام شده که اقدامات موثری بوده، اما این موضوع کماکان نیازمند رسیدگی و در اولویت قرار گرفتن است.