به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از مشهد، حجت الاسلام محمد علی مهدوی راد در پیش همایش از همایش بین المللی «اندیشه های علامه طبابایی در تفسیر المیزان» که در سالن جلسات شماره 1 دانشگاه علوم اسلامی رضوی در حرم مطهر برگزار شد، بیان داشت: علامه طبابایی در خصوص روایات ائمه در المیزان و غیر المیزان نکات بسیار مهمی را گفته است.
وی افزود: ظرف سه سال اخیر در پژوهش های اهل سنت در خصوص روایات رسول الله (ص) به پنج جلد کتاب می رسیم.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با انتقاد از بی توجهی شیعیان به جایگاه روایات ائمه اسلام گفت: متاسفانه در جایگاه گونهها، مبانی و اصول روش ها در کل در کشور، یک کتاب در این خصوص داریم که جای بسی تاسف دارد.
حجت الاسلام مهدوی راد با بیان اینکه باید قدردان زحمات علمای بزرگ جهان بود گفت: خدا رحمت کند عبد الکریم خطیب را این عالم بزرگ مصری که جایش این روزها در پاسخ دادن به وهابیون در مصر خالی است، در تائید مولا علی (ع) به زیبایی معنا ارائه میدهد.
وی گفت: این استاد بزرگ مصری میگوید من در تعجبم چرا شیعیان در خصوص آن حرکت بزرگ خوابیدن امام علی (ع) به جای رسول الله (ص) در بستر ایشان تبلیغات مناسب را انجام نمیدهند.
این استاد دانشگاه در ادامه با بیان اینکه در این روایت اشارهای به بت شکنی در همان شب نیز شده است، افزود: در ادامه خطیب نقل میکند زمانی که پیامبر خاتم (ص) در نبود خود علی (ع) را در بستر خود به جای خود میگذارند مشخص است پس از مرگشان نیز مولا علی (ع) جانشین ایشان هستند؛ اما عالمان ایرانی به این مسئله در تفاسیر خود نگاه دقیق ندارند.
حجت الاسلام مهدوی راد با بیان اینکه ائمه از دید علامه طباطبایی معلم راه هستند، گفت: ائمه راه تفسیر و تعامل با قرآن را به ما آموختهاند و ادامه راه با خود ما است.
وی ادامه داد: این ظلم در حق مرحوم علامه است که عدهای بگویند چون تفسیر قرآن به قرآن کرده است؛ جلوی ذهنها را بسته است، در حقیقت ما نهایت بزرگی کار علامه طباطبایی را درک نکردهایم.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در ادامه بیان داشت: از دیگر کارهای بزرگ مرحوم علامه طباطبایی تفسیر معنایی است که این شاید در زبان عرب اتفاق افتاده باشد؛ اما در زبان ما هنوز جای کار دارد.
حجت الاسلام مهدوی راد در پایان گفت: تفاسیر متفاوت و گوناگون از آیات و روایات مانند سه جلد تفسیر خوب راغب نشان از این دارد که باید به دنبال ارائه احادیثی باشیم که در نقل قول آنها از زبان ائمه (ع) اطمینان داشته و معنای واقعی این روایات بر اساس آیات قرآن را درک کنیم./155ب2/