کد خبر:۳۱۹۹۷۰
معاون فرهنگی وزیر علوم در اجلاس معاونان فرهنگی:

تقسیم افراد به ارزشی و غیرارزشی در واقع ضدارزش عمل کردن است!/ آیین‌نامه کرسی‌های آزاداندیشی در مرحله بازبینی

معاون فرهنگی وزیر علوم گفت: تقسیم افراد به ارزشی و غیرارزشی توسط برخی افراد در جامعه در واقع ضد ارزش عمل کردن است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»؛ سیدضیاء هاشمی، معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم امروز در اجلاس معاونان فرهنگی دانشگاه‌ها در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران با بیان اینکه دانشگاه‌ها مهمترین نهاد آموزشی و فرهنگی کشور هستند، گفت: ما در حوزه فرهنگ در بخش ترویجی، پژوهشی و آموزشی رویکردهای مناسبی داریم.

 

وی افزود: فرهنگ جوهره اصلی یک جامعه است و ما باید در حوزه فرهنگ بخش‌های مختلف را به درستی بشناسیم.

 

معاون فرهنگی وزیر علوم ادامه داد: مدیریت فرهنگ سبب تقویت یا تضعیف هویت ملی، قومی و دینی می‌شود که این مسئله مسئولیت مدیران فرهنگی را بسیار گسترده می‌کند.

 

به گفته هاشمی امروزه نظریه‌پردازان به این مسئله توجه کردند که عقب‌ماندگی اقتصادی پیوند مستقیم با حوزه فرهنگ دارد و اگر قرار باشد به رونق اقتصادی برسیم باید متکی به حوزه فرهنگ باشیم.

 

وی ادامه داد: فرهنگ، موتور توسعه کشور بوده و یک امر فرعی نیست، بنابراین سرمایه‌گذاری در این حوزه بسیار پربازده است.

 

به گفته معاون فرهنگی وزیر علوم نقش اساسی در ترویج، آموزش و نهادینه‌سازی ارزش‌ها نه به معنای شعاری آن، مهم است و مدعیان ارزش‌ها در حال حاضر خواسته یا ناخواسته کاری می‌کنند که به ضرر فرهنگ است.

 

هاشمی با بیان اینکه برخی مدعیان دینی کار ضددینی انجام می‌دهند، عنوان کرد: باید در تربیت کارشناسان فرهنگی دقت کنیم؛ زیرا دانشگاه‌ها در زمینه فرهنگی توصیه‌کننده هستند نه توصیه‌پذیر.

 

وی اضافه کرد: سال فرهنگ یعنی سال دانشگاه‌ها؛ یعنی چشم‌ها و گوش‌ها به سمت دانشگاه باشد نه اینکه فقط زبان‌ها به سمت دانشگاه باز شود.

 

معاون فرهنگی وزیر علوم گفت: هر کسی که شعار بلندتری دارد و چهره موجه‌تری نشان می‌دهد، لزوماً ارزشی نیست، ارزش‌ها با ادعای ارزشی بودن تحقق نمی‌یابد.

 

هاشمی افزود: افرادی که جامعه را به یک اقلیت ارزشی و یک اکثریت ضد ارزش تقسیم می‌کنند ضد ارزش عمل می‌کنند و این نوع نگرش اشتباه است، باید به صورت دوستانه به این افراد تذکر داده و آموزش دهیم.

 

وی اضافه کرد: راه پیشرفت فرهنگ این مسائل نبوده، بلکه تحقق آرمان‌ها در گرو آرمان‌های عمومی است که برای این منظور تمام سرمایه‌ها باید بسیج شوند.

 

معاون فرهنگی وزیر علوم با بیان اینکه رسالت فرهنگ در برتر بودن در حوزه علم و فناوری، اخلاق و فرهنگ است، اظهار داشت: ما دانشگاهیان باید در امر فرهنگ پیشرو باشیم و نباید دچار خودباختگی شویم، بنابراین ادعاها نباید سبب سلب پیشرفت فرهنگی شود.

 

به گفته هاشمی تلاش، کوشش و پرهیز از رفاه‌زدگی شعارهای مدیریت جهادی است و مدیریت جهادی همراه با جلب حداکثری آن هم در عمل صورت می‌گیرد نه در شعار.

 

وی با بیان اینکه مدیریت جهادی مدیریت مظلومانه است، خاطرنشان کرد: باید اصول انقلاب را درست تصویر کنیم چه بسا برخی تصویرهای غلط با انگیزه خوب صورت می‌گیرد، اما غلط است، تمام طالبان حق لزوماً حق‌رو نیستند، ولی اینکه طالب حق هستند ارزش دارد، پس باید آنان را نصیحت کنیم.

 

معاون فرهنگی وزیر علوم ادامه داد: در دانشگاه‌ها فضایی به نام ارزش‌ها ساخته می‌شود، ولی استادان دانشگاه باید دغدغه خود را پنهانی مطرح کنند، بنابراین کسی که این فضا را ایجاد کرده است ضد ارزش‌های انقلاب عمل کرده است.

 

هاشمی با بیان اینکه اصول حوزه فرهنگی مبتنی بر صداقت است، گفت: دروغ در قاموس ما جا ندارد و مبتنی بر عقلانیت، تفکر، تعقل و برنامه‌ریزی است.

 

وی ادامه داد: از مدیر دانشگاه پذیرفته نیست که تابع عادات باشد، ما باید از باندبازی پرهیز کنیم، باید بدانیم فرهنگ میدان تاخت و تاز سیاسی نیست و دانشگاه نیز همین طور است.

 

معاون فرهنگی وزیر علوم گفت: مقداری از بار جامعه در دانشگاه است، ولی از اینکه برای جامعه الهام‌بخش باشیم، استقبال می‌کنیم، البته زمانی می‌توانیم هدفمان را محقق کنیم که دانشگاه کانون فرهنگ بوده و جایگاه خود را داشته باشد.

 

هاشمی افزود: این کار نیازمند ایجاد فضای مناسب برای عموم دانشگاهیان است و در این زمینه نباید کوته‌بین باشیم.

 

وی افزود: از ما به عنوان دانشگاهیان پذیرفته نیست که خود را اسیر مسائل دم‌دستی کنیم، اگر امروز دشمن در حوزه نرم‌افزاری امیدوار شده است که ما را تهدید کند باید بدانیم که چه ضعفی داشته‌ایم و باید کارهای خود را بررسی کنیم.

 

معاون فرهنگی وزیر علوم گفت: نگرانی‌های بسیاری در حوزه فرهنگ و آسیب‌های اجتماعی وجود دارد، در این حوزه وضعیت مطلوبی نداریم، ولی نباید راه خطا را که متکی به ظاهربینی و محکوم به شکست است، دنبال کنیم.

 

هاشمی ادامه داد: یکی از حوزه‌های مورد توجه دانشگاه توجه به هسته مرکزی فرهنگ یعنی ارزش‌هاست، ولی باید بدانیم ارزش‌های ما چیست؛ منبع ارزش‌ها، دین و تاریخ مملکت است که در این زمینه تنها دو یا سه ارزش با تعابیر سطحی مطرح می‌شود. ما باید این تعابیر را اصلاح کنیم و به دوستانمان که ظرفیت نداشتند با دقت به این حوزه‌ها بپردازند، به عنوان معلم آموزش دهیم.

 

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در رابطه با ارزش‌های دینی عنوان کرد: اخلاق، صداقت، پرهیز از دروغ‌گویی و ریاکاری شاخص‌های ارزش است و در جامعه امروز قانون‌مداری نیز یک ارزش محسوب می‌شود، مگر می‌شود با قانون‌شکنی از دین دفاع کرد؟ آیا می‌توان با اتکا به منکرات عظیم، نهی از منکر کرد؟ باید ریشه‌های بی‌توجهی و کم‌توجهی ارزش‌ها را پیدا کنیم. نباید اجازه دهیم تصور غلط یا ناقص از فرهنگ در جامعه رواج یابد.

 

معاون فرهنگی وزیر علوم افزود: در دانشگاه‌ها باید به مسائلی مانند حجاب به عنوان یک ارزش دینی توجه کرد، در این میان، تنظیم روابط دختر و پسر در چارچوب دینی نیز مهم است، ولی تنها وظیفه ما این مسائل نیست، بلکه ترویج صداقت، امانت‌داری، پرهیز از نفاق و دروغ نیز وظیفه ماست.

 

هاشمی اظهار داشت: نگذاریم این تصور ایجاد شود که کسانی در جامعه ما نفوذی دشمن هستند، اگر 50 درصد را نفوذی می‌دانیم باید به خودمان شک کنیم که نکند ما نفوذی هستیم؛ زیرا اگر قاطبه مدیران جامعه جزو این گروه باشند این مسئله با سنت اسلام و انقلاب مغایرت دارد، آیا انقلاب تا این حد ضعیف شده است که ظرفیت جذب نسل خود را ندارد؟

 

وی اضافه کرد: ما به درستی دم از تهدید دشمن می‌زنیم، ولی باید بدانیم که چرا وضعیت جامعه ما به گونه‌ای است که برای جوانان دانشجو جامعه سالمی نداریم. مگر کم شعار دادیم؟ مگر کم تریبون‌های فرهنگی را به تریبون‌های سیاسی تبدیل کردیم؟ سیاست امر شریفی است، ولی فرهنگ از آن شریف‌تر است.

 

معاون فرهنگی وزیر علوم گفت: خودمان انسجام خودمان را تضعیف می‌کنیم، در صورتی که باید به دین بازگردیم تا مسئولیت فرهنگ را به درستی انجام دهیم.

 

هاشمی گفت: سیاست دولت تدبیر و امید و اعتدال مبتنی بر برنامه‌های بالادستی و در چارچوب فرمایشات مقام معظم رهبری است؛ اگر بنده به عنوان یک فرد مسئول احساس کنم نمی‌توانم این امانت را به دوش بگیرم، آن را واگذار می‌کنم، البته معنای این حرف این نیست که تحمل ندارم.

 

وی گفت: این سیاست‌ها با هدف جذب حداکثری و اقتضای فرهنگ حداکثری انجام می‌شود.

 

معاون فرهنگی وزیر علوم با اشاره به فرموده امام خمینی (ره) مبنی بر اینکه مملکتی که 20 میلیون جوان دارد باید 20 میلیون بسیجی داشته باشد، گفت: بسیجی یعنی جوانی که در چارچوب نظام حرکت می‌کند و مسئولیت‌پذیر است.

 

هاشمی افزود: انحصاری عمل کردن و هستی نظام را با سرنوشت گروه‌های خاص گره زدن، خلاف منویات مقام معظم رهبری است.

 

وی با بیان اینکه بدون قانون نمی‌توان حافظ آزادی بود، اظهار داشت: بدون قانون و آزادی نمی‌توانیم حافظ امنیت باشیم، برخوردهای یکسویه، افراط و تفریط، سردادن فقط شعار آزادی و امنیت بدون توجه به قانون، ما را به هدف نمی‌رساند.

 

معاون فرهنگی وزیر علوم با اشاره به موضع وزارت علوم در رابطه با تشکل‌های دانشجویی گفت: تنوع تشکل‌ها در چارچوب قانون یک فرصت است؛ ما نیاز داریم زمینه‌ای را فراهم کنیم که تشکل‌های دانشجویی فعالیت کنند، البته قانون‌گرایی مبنای هر گونه فعالیتی است.

 

هاشمی خاطرنشان کرد: هر مجموعه‌ای که متقاضی فعالیت باشد در چارچوب قانون مجوز می‌دهیم.

 

وی ادامه داد: سلیقه خود را مبنا قرار نمی‌دهیم، حتی اگر دغدغه‌های مثبت داشته باشیم؛ زیرا باید قانون‌گرایی سیطره یابد.

 

به گفته معاون فرهنگی وزیر علوم عدم صلاحیت افراد نیز باید براساس قانون باشد؛ چرا که اگر دلیل قانونی وجود نداشته باشد مورد قبول ما نیست، بنابراین تمام نهادهایی که با ما کار می‌کنند باید این گونه مسئولیت بپذیرند.

 

هاشمی افزود: ما نباید اجازه دهیم فضای امید موجود در دانشگاه‌ها به یأس تبدیل شود؛ اگر دانشجویان از اجرای قانون ناامید شوند طعمه دشمنان می‌شوند.

 

وی با بیان اینکه باید به استقلال تشکل‌های دانشجویی احترام بگذاریم، عنوان کرد: ما موظفیم از تشکل‌های دانشجویی حمایت کنیم؛ چرا که استقلال دانشجویان نباید با نگاه سلیقه‌ای مخدوش شود، به این ترتیب نگاه حزبی و ابزاری به تشکل‌ها خلاف قانون و مصالح کلان نظام است.

 

معاون فرهنگی وزیر علوم در زمینه کرسی‌های آزاداندیشی نیز با اشاره به تاکیدات ویژه مقام معظم رهبری گفت: مقام معظم رهبری از اینکه کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها اجرا نمی‌شود گلایه کرده‌اند، کرسی‌ها فقط یک روش نیستند، بلکه یک راهبردند که ما باید به هدف آن که دمیدن کالبد روح به دانشگاه است، توجه کنیم تا دانشگاه از وضعیت انفعال خارج شود.

 

هاشمی انزوای دانشگاه‌ها را یک خطر برشمرد و گفت: ما در این حوزه تلاش‌هایی را داریم و برای ترویج فضای نقد و نقدپذیری نیز سعی داریم آیین‌نامه‌های کرسی‌ها را بازنگری کنیم.

 

وی با تاکید بر فعالیت‌های علمی و پژوهشی دانشگاه‌ها گفت: پژوهش‌های دانشگاهی باید با مسائل واقعی جامعه پیوند بخورد که بخشی از این مسائل مربوط به فرهنگ است، بنابراین باید مدیران فرهنگی در این حوزه سفارش پژوهش داشته باشند.

 

معاون فرهنگی وزیر علوم با بیان اینکه در سیاست‌گذاری معتقد به رابطه یکسویه نیستیم، گفت: در حوزه فضای مجازی نیز باید به مثابه یک فرصت به این حوزه بنگریم؛ در این حوزه وسیع نباید فقط به خطرات توجه کنیم، بلکه باید از قابلیت‌های این حوزه برای تبلیغ ارزش‌ها استفاده کنیم.

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
نظرات شما
ss
-
۰۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۱
بسمه تعالي
جناب هاشمي مطالب تامل برانگيزي را مطرح فرموده اند که با عملکرد ايشان و همکارانشان درتناقض است آنچه ملموس تر از هم است جهتگيري هاي کاملاسياسي در محيط دانشگاه و حتي حوزه فرهنگ است اينکه فرموده اند:
بايد از باندبازي پرهيز کنيم، بايد بدانيم فرهنگ ميدان تاخت و تاز سياسي نيست و دانشگاه نيز همين طور است!!!!!
و خواهش من به عنوان يک دانشگاهي اين است که به تغييرات وسيع و زيربنايي مديران دانشگاه و دانشکده ها و مديران و معاونان فرهنگي و وزارت خانه نگاه کنند تا عمق فاجعه صداقت و غير باندي عمل کردند و سياسي نکردن دانشگاه را درک کنند
البته از اينکه باتاکيد و باتکرار و اصرار ميخواهندبه يک عده خاص که مدعي ارزش ها و لايق برخي القاب ديگر هستندآموزش بدهند و درس بدهند هم بايد سپاس گزاري کنيم
1
0
پربازدیدترین آخرین اخبار