به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از مشهد، دومین نشست تخصصی «ربع قرن زعامت رهبری آیت الله خامنه ای» به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد زعامت رهبر معظم انقلاب شب گذشته در محل سازمان پژوهشهای آستان قدس رضوی برگزار شد که در این نشست دکتر غلامی، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) سخنانی با محوریت «وظایف رهبری»، «معنای ولایت مطلقه» و «رئوس عملکردی ولایت فقیه» بیان کرد.
وی با بیان اینکه طبق اصل 57 قانون اساسی، وظایف رهبری منحصر و محدود نیست، گفت: قانون اساسی جمهوری اسلامی در اصل 110 به وظایف تمثیلیِ رهبری اشاره کرده است و این مساله با اصل 57 این قانون که ولایت فقیه را مطلقه دانسته، منافاتی ندارد.
عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) افزود: برای نمونه در اصل 110 به مساله انحلال مجلس شورای اسلامی اشاره نشده است در حالی که بر اساس «ولایت مطلقه» رهبری میتواند این کار را انجام دهد بنابراین وظایف رهبری منحصر و محدود نیست.
غلامی با طرح این سؤال که وظایف رهبری در چه حیطه ای است؟ خاطر نشان کرد: وقتی مردم به رئیس جمهوری رأی میدهند که اولویت خود را اقتصاد نمیداند، دیگر نمیتوان از رهبری مطالبه اقتصادی داشت.
وی ادامه داد: در تهران و در انتخابات مجلس شورای اسلامی، فردی که دکترای مدیریت داشت و استاد تمام دانشگاه بود و تخصصش هم نمایندگی مجلس بود رأی نیاورد در حالی که ورزشکاران و هنرمندان رأی میآورند. این نشان میدهد که ما باید در رأی دادنها دقت کنیم.
مفهوم ولایت مطلقه در حقوق سیاسی و فقه متفاوت است
این عضو کمیته علوم انسانی بنیاد نخبگان در زمینه اختیارات ولایت فقیه گفت: بعضی معتقدند که اختیارات ولی فقیه فرمایشی و فقط از سنخ حل بحران است.
وی با بیان اینکه مفهوم ولایت مطلقه در حقوق سیاسی و فقه متفاوت است تصریح کرد: باید بدانیم که مطلقه در حقوق سیاسی با مطلقه در فقه تفاوت دارد. در مسائل سیاسی مطلقه در برابر مشروطه است که به معنای نبود قانون و تابع محض یک نفر بودن است؛ اما مشروطه تابع شرایط و ضوابط است.
غلامی با اشاره به مغالطهی غربیها در تعریف انواع حکومت افزود: غربیها میگویند حکومت دو نوع است. یا ناشی از اراده مردم است که میشود دموکراسی، یا ناشی از ارادهی فرد است که میشود دیکتاتوری و از آنجا که ولایت فقیه ناشی از ارادهی فرد است، پس دیکتاتوری است؛ اما فرض سؤال غلط است. حکومتها سه نوعاند و نوع دیگر آن حکومتی است که ناشی از ارادهی خداست که نمونهاش ولایت فقیه است.
وی ادامه داد: ولایت مطلقه از یک طرف در مقابل مقیده است و از طرفی دیگر در مقابل محدده. ما چهارچوبی با نام اسلام داریم که در این چهارچوب دست فقیه باز است. ولایت محدود نیست؛ اما به چهارچوب اسلام مقید است. به این معنا که فقیه در چهارچوب اسلام، مانند پیغمبر (ص) و ائمه (ع) مطلقاً اختیار دارد.
ولی فقیه همهی اختیارات پیغمبر(ص) را دارد
این استاد دانشگاه با بیان این جمله امام خمینی(ره) که ولایت فقیه همان ولایت رسول الله است تاکید کرد: این جمله نمیگوید ولی فقیه همان رسول الله است، اما جایگاه را مقایسه میکنند نه شخص را.
وی با برشمردن شئون مختلف پیامبر اکرم (ص) اضافه کرد: درشان پدری پیامبر (ص) رابطهی ایشان با فرزندانشان هیچ تفاوتی با رابطهی ما با فرزندانمان ندارد. برخی سیرهی پیغمبر(ص) را برای طاغچه میخواهند. ما همه بشر هستیم و پیامبر نیز الگوی ماست.
این عضوکمیته علوم انسانی بنیادنخبگان با اشاره به شان رهبری پیامبر (ص) ادامه داد: ولی فقیه همهی اختیارات پیغمبر(ص) را جز آن اختیارات و خصوصیاتی که خاص پیغمبر(ص) و نبی است داراست.
عده ای گفتند ما در عصر تعامل فرهنگی هستیم
غلامی در بخش دیگری از صحبتهای خود به رئوس عملکردی ولایت فقیه اشاره کرد و افزود: ما رئوس عملکردی ولایت فقیه را میتوانیم در سه موضوع، فرهنگی-اجتماعی، اقتصادی و سیاسی بگنجانیم. در این حوزهها سه محور اصلی نیز وجود دارد. مساله نهاد سازی های رهبری، گفتمان سازی ها و مصادیق عملکردی.
وی ادامه داد: در باب نهاد سازی در حوزه فرهنگی؛ رهبر معظم انقلاب، شورای عالی انقلاب فرهنگی وشورای عالی فضای مجازی را تأسیس کردند. در حوزه اقتصادی نیز بعد از فرمان 8 ماده ای در سال 80، رهبری فضایی ایجاد کردند تا نهادی برای مبارزه با فساد شکل بگیرد.
این استاد دانشگاه در باب نهاد سازی در حوزه سیاسی نیز گفت: رهبری در حوزه سیاسی، برای رفع اختلافات میان سه قوه، شورای عالی حل اختلاف را به ریاست آیت الله شاهرودی ایجاد کردند تا اختلافات وارد جامعه نشود و در همان شورا حل و فصل شود.
این عضوکمیته علوم انسانی بنیاد نخبگان در باب مساله گفتمان سازی در حوزه فرهنگی گفت: رهبر معظم انقلاب از دهه 70 مدام در مورد تهاجم فرهنگی هشدار میدهند. البته عدهای گفتند ما در عصر تعامل فرهنگی هستیم و گفتمان رهبری را قبول نداشتند که بعد رهبر معظم انقلاب مدام کلیدواژهها را تندتر کردند و تهاجم فرهنگی تبدیل به شبیخون و ناتوی فرهنگی شد.
وی اضافه کرد: مقام معظم رهبری همچنین بحثی را با نام عوام وخواص وعبرتهای عاشورایی مطرح میکنند. ایشان درتیرماه سال 71 میفرمایند: ««عبرتگیرى ازعاشورا این است که نگذاریم روح انقلاب درجامعه منزوى و فرزند انقلاب گوشهگیرشود. عدهاى مسائل را اشتباه گرفتهاند. عدهاى، سازندگى را با مادی گرایى، اشتباه گرفتهاند. سازندگى یک چیزى است، مادی گرى چیزدیگرى است.»
غلامی با اشاره به مساله گفتمان سازیِ رهبری در حوزه اقتصادی ادامه داد: عده ای توسعه را هدف خود قرار داده بودند که رهبری در مقابل آن کلمهی پیشرفت را استفاده کردند. دلیلش نیز این بود که توسعه لزوماً پیشرفت ایجاد نمیکرد. رهبری در این حوزه اقتصاد مقاومتی را نیز مطرح میکنند. شعارهای سال را نیز در راستای گفتمان سازی تعیین میشود که در سالهای اخیر رنگ و بوی اقتصادی به خود گرفته است.
این عضوکمیته علوم انسانی بنیادنخبگان افزود: در حوزه سیاسی نیز، در دولت هفتم و هشتم، بحث جامعهی مدنی مطرح شد که البته خود طراحان تا سالها نتوانستند آن را معنا کنند و در نهایت رهبر معظم انقلاب با معنا کردن جامعهی مدنی به مدینه النبی کار را تمام کردند. رهبری در برابر دموکراسی نیز مردم سالاری دینی را استفاده کردند که هم اکنون تبدیل به یک گفتمان شده است.
رهبری با درایت خود مشکلات را حل و فصل کردند
این استاد دانشگاه با اشاره به حوزه مصداقهای عملکردیِ رهبر معظم انقلاب در حوزه سیاسی ادامه داد: در جریان جنگ نفت در سال 1991 و حمله عراق به کویت، آمریکا برای حمایت از کویت وارد جنگ شد. در آن زمان یکی از مراجع تقلید وقت اعلام کرد که صدام اکنون، حکم خالد بن ولید را دارد و ما باید از صدام دفاع کنیم؛ اما رهبری گفتند این جنگ، جنگ نفت است و دعوا دعوای زرگری است.
وی افزود: در جریان میکونوس صادق شرفکندی، دبیرکل حزب دمکرات کردستان ایران-که از احزاب مخالف جمهوری اسلامی بود- ترور شد. اروپاییها انگشت اتهام را به سمت مقامات ایرانی گرفتند و در یک حرکت جمعی همهی سفرای اروپایی از ایران خارج شدند؛ اما با تدبیر و ایستادگی رهبری، بعد از چند مدت خودشان دست از پا دراز تر برگشتند که البته رهبری مانع آمدن سفیر آلمان شدند.
غلامی با اشاره به حادثه 11 سپتامبر ادامه داد: آن زمانی که دولت ما از ترس سکته کرده بود، آمریکاییها اعلام کردند که ایران باید با ما در قضیه مبارزه با تروریست همکاری کند که رهبری فرمودند« ما با آمریکا در هیچ مبارزه ای علیه تروریست همکاری نمیکنیم چون نه آنها را صالح می دانیم و نه قابل اعتماد».
این عضوکمیته علوم انسانی بنیادنخبگان اضافه کرد: جریانات دیگر، قائلهی 18 تیر سال 78 و فتنهی 88 است که رهبری با درایت خود آنها را حل و فصل کرد.
نگاه رهبر معظم انقلاب فراجناحی است
غلامی در بخش دیگری از صحبتهای خود با طرح این سؤال که آیا عملکرد رهبری بعد از زعامت، یک عملکرد تک بعدی است؟ ادامه داد: قبل از رحلت امام خمینی (ره) دو گروه به نام جامعهی روحانیت مبارز و جامعهی روحانیون مبارز در صحنه سیاسی کشور فعالیت داشتند که آیت الله خامنهای جزو گروه اول بودند.
وی افزود: عدهای می گویند رهبری بعد از انتخابشان با رفتار خود همه مخالفین خود را کنار زدند که البته غلط است.
این عضو کمیته علوم انسانی بنیاد نخبگان ادامه داد: بعد از انتخاب رهبر معظم انقلاب توسط خبرگان رهبری، ایشان تمام منصوبان امام را ابقا کردند. بعد از تأسیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز رهبری اعضای حقیقی آن را از کسانی انتخاب کرد که با ایشان زوایه داشتند.
این استاد دانشگاه اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب حتی آقای خوئینیها را به عنوان مشاور سیاسی خود برگزیدند.
وی با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری سال 76 ادامه داد: در جریان آن انتخابات، مهدی کروبی پیش رهبری رفت و به ایشان گفت شنیدیم نظر شما روی آقای ناطق است. رهبری گفتند من یک رأی دارم و هیچ کس هم از آن رأی با خبر نیست و هرکس میخواهد نامزد شود که آن انتخابات به ریاست جمهوری خاتمی منتهی شد.
غلامی با تاکید بر نگاه فراجناحی رهبر معظم انقلاب در عرصه سیاسی کشور افزود: نمونهی دیگر، در 13 رجب سال 76 بود که آقای منتظری آن سخنرانیِ غیر منصفانه را انجام دادند. بعد از آن راهپیماییهایی علیه ایشان در قم شکل گرفت و رهبری بودند که این راهپیماییها را جمع کردند. قضایای رد صلاحیت شدهها درمجلس ششم و انتخابات ریاست جمهوری 84 نیز از این قبیل است که تماماً با درایت رهبر پشت سر گذاشته شد.
این عضوکمیته علوم انسانی بنیاد نخبگان در پایان خاطرنشان کرد: مورد دیگر که نشان از نگاه فراجناحی رهبر معظم انقلاب دارد، پیام مخصوص ایشان برای فوت مهندس بازرگان، ید الله سحابی و آیت الله منتظری است که در آن پیامها از خدمات این سه نفر تقدیر کردند.