به گزارش خبرنگار اقتصادی «خبرگزاری دانشجو»، علی علیلو نماینده مجلس شورای اسلامی در برنامه نگاه یک که شب گذشته با موضوع صنعت خودرو از شبکه اول سیما پخش شد با بیان اینکه ما سال های زیادی را شاهد نارضایتی مردم از کیفیت و قیمت بالای خودروها بودیم، گفت: در حالی که ما در زمینه های نانو، هسته ای، بیولوژی و .... توانستیم پیشرفت های زیادی داشته باشیم چطور می شود که خودروهای بی کیفیت آن هم با قیمت های بالا داریم.
وی افزود: قطعاً خودرو صنعت مهمی است به طوری که می توان گفت جزء صنایع مادر به شمار می آید و بسیاری از کشورها در زمینه اشتغال، فنی و.... خودرو با هم در حال رقابت هستند.
این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در پیش از انقلاب در بسیاری از موارد به خارج از کشور وابسته بودیم در حالی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی توانستیم خودمان جایگزین بسیاری از صنایع مان شویم ولی هنوز در صنعت خودرو این اتفاق نیفتاده و باید گفت ما همچنان به خارج از کشور وابسته ایم.
مدیر کارگروه تحقیق وتفحص در صنعت خودرو با بیان اینکه همچنان قرارداد مونتاژ خودروهای خارجی را در داخل کشور داریم، افزود: باید گفت: هیچ انگیزه ای در خودروسازان برای بومی سازی این صنعت وجود نداشته این درحالی است که کشور ما در حوزه فناوری حرف های بسیاری برای گفتن دارد؛ همین مسئله باعث شد که مجلس در این زمینه ورود کند تا بتوانیم صنعت خودرو را در کنار دانشگاه قرار دهیم.
علیلو با بیان اینکه بومی سازی صنعت خودرو با چه سطحی و با چه همتی باید انجام گیرد، گفت: طبیعتاً این بومی سازی باید در سطح بالا و همتی بلند انجام گیرد ولی این مسئله با خواهش و تمنا از خودروساز عملیاتی نمی شود؛ طبیعتاً برای پیدا کردن راه حل اساسی بومی کردن صنعت خودرو مجبور شدیم از ابزار تحقیق وتفحص استفاده کنیم.
تحقیق و تفحص از صنعت خودرو نتایج تاسفباری در پی داشت
وی با بیان اینکه با تحقیق وتفحص از این صنعت به مطالب ارزنده ای رسیده ایم، ادامه داد: ارزنده از این جهت که توانستیم دردهای صنعت خودرو را پیدا کنیم و گرنه باید گفت: که تحقیق و تفحص مطالب تأسف باری را نشان می دهد.
این نماینده مجلس افزود: تحقیق و تفحص در صنعت خودرو به دلیل مسائل بودجه ای با شش ماه تأخیر شروع شد ولی سرانجام این موضوع پیگیری و به نتیجه رسید.
علیلو افزود: قرار شد تا کمیته مشترکی از وزارت صنعت، معدن و تجارت ظرف 15 تا 20 روز موضوع قیمت های خودروهای داخلی را در فضای آرام بازنگری کنند و بعد از آن نتیجه را اعلام نمایند.
وی با بیان اینکه فرمول درنظر گرفته شده برای تعیین قیمت خودرو تنها فرمول مناسب است، ادامه داد: با این حال اگر نتوانیم در آن کمیته مشترک به توافق برسیم حقیقت را به مردم خواهیم گفت.
این نماینده مجلس با بیان اینکه خودروسازان کشور پشت شورای رقابت پنهان نشوند، ادامه داد: طبیعتاً وجود چندصدایی از مسئولان ارکان نظام باعث ایجاد نارضایتی در مردم شده است.
این نماینده مجلس با اشاره به صحبت های نوبخت مبنی بر مکدر شدن خاطررئیس جمهور از افزایش قیمت خودرو گفت: قطعاً تنها رئیس جمهور نیست که از این مسئله مکدر شده است بلکه بسیاری از مسئولان نظام از این مسئله ناراحت هستند و در مجلس نیز از این مسئله که قیمت خودروها به طور ناگهانی افزایش پیدا کرد، شگفت زده شده است.
وی تصریح کرد: فرمولی که برای تعیین قیمت خودرو به کارگرفته شده یک فرمول علمی است و در سایر کشورها نیز مورد استفاده قرار می گیرد ولی فرمول های دیگری نیز وجود دارند که به بخش تولید نزدیکترند و زمانی که ما به قیمت تمام شده خودرو در حال حاضر دسترسی داریم چه نیازی است که قیمت پایه سال گذشته را مدنظر قرار دهیم طبیعتاً این مسائل باید اصلاح شود.
تا 20 مرداد ماه نتیجه بازنگری قیمت خودروها اعلام خواهیم کرد
مدیر کارگروه تحقیق وتفحص صنعت خودرو ادامه داد: تا 20 مرداد نتیجه کمیته وزارت صنعت، معدن و تجارت را مبنی بر بازنگری قیمت خودروها اعلام خواهیم کرد.
وی با بیان اینکه قطعاً الزاماتی که باید در خودروها به کار رود با آپشن های آن متفاوت است، اظهار داشت: به طور مثال ایربیک و یورو 4 جزء الزامات صنعت خودرو است از این رو باید گفت: چرا خودرو ساز برای الزامات قیمت گذاری می کند به گونه ای که در برخی موارد قیمت های هفت و هشت برابری برای الزامات به کاررفته در خودرو وضع کرده اند و باید بگوییم که حتی شورای رقابت نیز به اصلاح این قیمت ها اعتقاد دارد.
این نماینده مجلس افزود: ما از همان اول اعلام کردیم که تحقیق و تفحص از صنعت خودرو با سایر تحقیق و تفحص ها متفاوت است و در صورت نیاز نتایج آن را به مردم اعلام می کنیم.
صنعت خودروسازی با 45 سال سن هنوز خردسال است
علیلو با بیان اینکه صنعت خودروسازی ما بعداز گذشت 45 سال هنوز همانند یک کودک خردسال است، تصریح کرد: متأسفانه هنوز خودروسازان کشور منتظرند تا سایر کشورها به آنها اجازه مونتاژ بدهند و این مسئله برای کشور ما بسیار بد است از این رو باید از صنعت خودرو حمایت درست صورت گیرد؛ متأسفانه برخی مدیران خاص در این صنعت تمایلی برای تغییر ندارند در حالی که در بدنه خودروسازی، دانشگاه و پژوهشگاه های کشور انگیزه بسیار بالایی برای این امر مشاهده می شود.
این نماینده مجلس افزود: دوستانمان در شورای رقابت هنوز به قدرت قانونی خود پی نبرده اند که قطعاً اگر به این مسئله آگاه شوند اجازه ایجاد رانت ها و مسائل پشت پرده را در صنعت خودرو نمی دهند با این حال باید بگوییم که اکنون این فضا ایجاد شده است.
وی با بیان اینکه خودروسازان سودهای بسیار بالایی دریافت می کنند، ادامه داد: متأسفانه بعد از انقلاب مدیریت های سیاسی و سوء مدیریت های ایجاد شده در صنعت خودرو باعث ایجاد بی انضباطی های زیادی شد به گونه ای که این بی انضباطی ها چالش های عمیقی را از نظر مالی برای صنعت خودرو کشور ایجاد کرد و خودروسازان هر چه سود به دست می آورند باز نمی توانند این چاله ها را پر کنند به همین دلیل است که آنها عنوان می کنند صنعت خودرو در حال زیان دادن است.
علیلو با بیان اینکه ابداً نهاد غیرمرتبطی نداریم که با صنعت خودرو فعالیت کند، تصریح کرد: اینکه می گویند برخی نهادهای غیرمرتبط با این صنعت با خودروسازان در ارتباط هستند تنها شایعه ای است که از سوی برخی افراد خاص مطرح می شود از این رو به مردم می گوییم که به هیچ وجه به این شایعات گوش نکنند.
وی با بیان اینکه بحث هزینه های خودرو با همه دنیا دارای رنجی خاص است، اظهار داشت: در حالی که در کشور ما به هیچ وجه اینگونه نیست به طوری که می بینیم گاهاً اعلام می کنند نرخ هزینه ها در ایران 15 تا 16 درصد است.
طلب 5 هزار میلیاردی ایران خودرو در نتیجه رانتهای ویژه
این نماینده مجلس افزود: ایران خودرو 5 هزار میلیاردتومان مطالبات دارد و باید گفت: بیشتر این مطالبات از رانت های ویژه ای به وجود آمده و نمی توان آنها را محقق کرد به عبارت دیگر عده ای توانسته اند با نام نمایندگی و یا سایر عناوین از ایران خودرو محصول دریافت کرده و آنها را در بازار بفروشند علاوه بر این صنعت خودروسازی ما دارایی های بالقوه ای دارد که متأسفانه آنها را تبدیل به پول نمی کند.
این نماینده مجلس با بیان اینکه یکی از خودروسازهای کشور کل دارایی خود را تعهد بانکی دارد، ادامه داد: طبیعتاً باید از قطعه ساز در داخل کشور حمایت شود ولی چون در صنعت خودروسازی ما قطعه ساز هم سهامدار است، هم عضو هیئت مدیره است و هم تأمین کننده به حساب می آید دیگر نمی توان از قطعه ساز ایرانی حمایت کرد.
وی در همین زمینه افزود: همین فرد تأمین کننده در مقطعی عنوان کرده بود هیچ کس نمی تواند قطعات خودرو را تأمین کند ولی در یک بازده زمانی 86 هزار خودرو برای نبود یک قطعه در انبارها مانده بود به عبارت دیگر صنعت خودروسازی از سایر قطعه سازان محصولی را خریداری نمی کند در حالی که به این فرد تأمین کننده برای تأمین قطعات پیش پرداخت نیز می دهد و طبیعتاً حل این مشکل برعهده شورای رقابت است که متأسفانه تا به امروز اقدامی برای از بین بردن انحصارها در صنعت خودرو انجام نداده است.
وی با بیان اینکه دستگاه های نظارتی در واقع سیستم های دفاعی کشور محسوب می شوند، گفت: طبیعتاً زمانی که این دستگاه ها ضعفی داشته باشند میکروب ها شروع به رشد می کند و باید گفت همین مسئله باعث ایجاد مشکلات نامبرده در صنعت خودروسازی شده است به عبارت دیگر دستگاه حسابرسی ما با ضعف خود باعث به وجود آمدن سفته بازی های گذشته در سایپا شد.
وی با بیان اینکه بعضی خودروهای تأمین کننده که جزء شرکت های انحصاری نیز به شمار می آیند قصد دارند قانون را دور بزنند، ادامه داد: بیشترین سرمایه تأمین کننده قطعات را همین خودروسازان پرداخت می کنند و طبیعتاً این مسئله بسیار ناپسند است.
وی یادآور شد: پنج تن از مدیران ارشد وزارت صنعت هفته ای یکبار به لندن سفر می کنند تا از طریق دانشگاه های این کشور دکترا بگیرند و پول این سفرها را صنعت خودرو در کشور پرداخت می کند.