به گزارش گروه فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»، جلیلی گفت: برگزاری جشنواره فیلمهای ویدئویی کار جالبی بود که از طرف مسئولان امر صورت گرفت زیرا با توجه به اینکه فیلمهای ویدئویی به عنوان یکی از بخشها در جشنواره فیلم فجر برگزار میشد، باعث میشد تا در سایه فیلمهای سینمایی بلند قرار گیرند.
فیلمهای ویدئویی علاقمندان بیشتری دارند
وی در ادامه افزود: فیلمهایی در جشنواره فیلم فجر به نمایش در میآیند که مخاطبان آن اکثرا قشر به خصوصی هستند، درحالی که فیلمهای ویدئویی مخاطب عام تری دارد و تعداد مخاطب آن به مراتب بیشتر از فیلمهای سینمایی است.
کارگردان «شطرنج» با بیان اینکه از طریق فیلمهای ویدئویی میتوانیم فرهنگ سازی کنیم، گفت: معتقدم اهمیت فیلمهای ویدئویی بیشتر از فیلمهای سایر حوزهها است بنابراین باید به آن توجه ویژهای شود.
جلیلی خاطرنشان کرد: دبیر جشنواره فیلمهای ویدئویی تهران باید توجه داشته باشد تا از فیلمسازان متخصص، کارشناسان و جامعهشناسان به عنوان هیات انتخاب و داوری استفاده کند و به دور از هرگونه نگاه سیاسی آثار مورد ارزیابی و داوری قرار گیرند.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه آثار ارزندهای در جشنواره فیلمهای ویدئویی عرضه میشود باید از اندیشمندان صاحب نام برای داوریها بهره برد.
حمایت از فیلمسازان باید با برنامه باشد
کارگردان «مسیر معکوس» با بیان اینکه جشنواره فیلمهای ویدئویی تهران میتواند بستری برای علاقمندان به فیلمسازی باشد گفت: البته در این راه باید به علاقمندان بها داده شود و از آنها یی که آینده درخشانی دارند و یا در آثارشان حرفی برای گفتن دارند، حمایت شود. باید توجه داشت که حمایتها باید به اندازهای باشد تا افراد توانایی خود را از دست ندهند و با پیمودن راه سخت، شیرینی انتخاب شدن را بچشند.
با برنامه ریزی صحیح میتوان فیلمهای ویدئویی را مانند سینمایی جهانی کرد
وی با بیان اینکه فیلمهای ویدئویی در جهان از جایگاه بسیار خوبی برخوردار است، گفت: فیلمهای ویدئویی ایران در سطح جهانی نیستند اما با برنامه ریزی و سیاستهای صحیح میتوانیم این فیلمها را به سطح بین المللی برسانیم زیرا در اینصورت با توجه به جایگاهی که فیلمهای ویدئویی در جهان دارند فیلمهای ما هم میتوانند در مقابل دیگر فیلمها خود را نشان دهند و مورد استفاده مخاطب فرامرزها قرار گیرند.
آرشیو فیلمهای ویدئویی باید غنی شود
جلیلی با بیان اینکه باید صنعت فیلمسازیمان را قویتر کنیم گفت: در بیشتر کشورها از جمله فرانسه آرشیوی از قدیمیترین فیلمهایشان وجود دارد تا آنجا که حتی مادر بزرگها و پدربزرگها میتوانند فیلمهای زمان خودشان را ببینند اما متاسفانه در کشور ما چنین چیزی وجود ندارد و یا اگر هم فیلمهای قدیمی وجود داشته باشد کیفیت آنها آنقدر پایین آمده که قابل استفاده نیستند.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: فیلمهای ویدئویی در سطح جهان آنقدر قوی هستند که حتی برای تحقیقها از این فیلمها استفاده میکنند فیلمهای ما هم باید به همین سطح برسد.
کارگردان «حافظ» درباره قاچاق cd فیلمها نیز گفت: قطعا اگر موسسه رسانههای تصویری ، فیلمها را در فاصله زمانی کمتری در اختیار مخاطب قرار دهد چنین اتفاقی نمیافتد و برخی از افراد در این میان سوء استفاده نمیکنند.
باید در خرید و توزیع فیلمهای خارجی فعال بود
جلیلی ادامه داد: موسسه رسانههای تصویری باید توزیع فیلمهایش را گسترش دهد و از همه کشورها فیلم ارائه کند زیرا قطعا اگر مخاطب نتواند فیلم آمریکایی را تهیه کند به صورت قاچاق و بدون سانسور آنرا تهیه میکند.
وی درباره کیفیت فیلمهای نمایش خانگی نیز گفت: متاسفانه این فیلمها از کیفیت خوبی برخوردار نیستند زیرا اگر کیفیت داشتند از فروش خوبی برخوردار بودند. مسئولین باید با برنامه ریزیهای صحیح سطح کیفی فیلمهای ویدئویی را بالا ببرند زیرا این فیلمها بیشتر از فیلمهای سینمایی مخاطب دارد و مخاطب در خانهها در کنار خانواده این فیلمها میبینند.
کارگردان فیلم «ابجد» خاطرنشان کرد: از دیگر نکاتی که در این جشنواره باید به آن دقت شود جلسات نقد و بررسی است که باید برای فیلمها برگزار شود زیرا در این صورت فیلمساز با واکنشهای مخاطب نسبت به فیلمش آشنا می شود و در جهت رفع عیبها و نقایص برمی آید.
یاس میتواند رقابت سالم را ایجاد کند
وی همچنین خاطرنشان کرد: از نکات مثبت جشنواره فیلمهای ویدئویی این است که رقابت سالمی را میان فیلمسازان بوجود میآورد که قطعا در بین آنها فیلم اولیهای آینده هم حضور خواهند داشت.
جلیلی گفت: نباید جشنوارهها تنها به صرف برگزاری سالانه خود باشند بلکه باید نتیجهای هم به دنبال داشته باشند و قطعا جشنواره فیلمهای ویدئویی با توجه به رویکرد و اهدافی که دنبال میکند به نتایج مثبت و درخشانی خواهد رسید.