گروه اجتماعی «خبرگزاری دانشجو»- مریم غفاری (مشاور مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت)؛ همیشه شنیدن اخباری که از ثبت رکوردی جدید حکایت دارد، شیرین و افتخار آفرین نیست، چرا که گاهی آمارهایی در بین آنها خودنمایی میکند که نه تنها مایه غرور نیست بلکه کام هر شنوندهای را تلخ میکند.
این اخبار ناخوشایند گاهی مربوط به آمار تصادفات و رکوردزنی میزان مرگ و میر در سوانح جادهای در کشور است که عمدتا" به دلیل نبود پایگاه های اورژانس هوایی رخ می دهد.
از آنجا که انتقال زمينی بيماران دارای محدوديتهای ويژهای چون: زمان، محدوديت ظرفيت کابين آمبولانسها، تغييرات مکرر سرعت و به ویژه ترافیک است، انتقال هوايی بيماران روش مناسبی بهنظر می رسد.
از سویی دیگر، صعود و فرود عمودی بالگردها و امکان نشست و برخاست در سطوح ناهموار از مزايای بسيار بزرگ امداد هوایی است ضمن این که امکان حمل تعداد بيشتری از بيماران به روش انتقال هوايی وجود دارد.
بخشی از طرح تحول نظام سلامت، افتتاح پایگاههای اورژانس هوایی است که بنا دارد با خرید خدمت 14 پایگاه اورژانس هوایی را در کشور ایجاد کند.
راه اندازی این پایگاهها برای پوشش امدادی ۱۵۰ هزار کیلومتر راه روستایی و فرعی و مناطق صعب العبور است که به صورت رسمی طی روزهای آینده افتتاح میشوند.
استفاده از آمبولانس هوایی به منظور کمکهای پزشکی فوری برای دسترسی به نقاط دور افتاده، سختگذر و یا حائز اهمیت زمانی، بسیار ضروری است و می تواند با ارائه خدمات پیش بیمارستانی به بیماران و مصدومین نقش موثری را در کاهش آمار کشته شدگان تصادفات و سوانح به عنوان دومین عامل مرگ و میر در کشور داشته باشد.
آمارها حاکی از آنند که، ایران با ثبت آمار 27هزار کشته در سال، در مقایسه با جمعیت 77 میلیون نفری خود، به لحاظ سرانه قربانیان حوادث رانندگی، رتبه اول را در دنیا دارد. در ایران به ازای هر 10هزار وسیله نقلیه، 120 سانحه رانندگی اتفاق میافتد؛ درحالیکه این رقم در فرانسه و ژاپن 12 تصادف است.
با اجرای طرح امداد اورژانس هوایی، در شرایطی که آمبولانس بعلت عدم سرعت کافی و یا دور بودن مسافت نمیتواند به کمک بیمار بشتابد، تکنسین های آمبولانس هوایی میتوانند معالجه اولیه بیمار و فرد مجروح را تا رسیدن به بیمارستان به عهده بگیرند و با انجام مراقبت هاي پيش بيمارستاني پيشرفته نقش مهمي در بهبود ميزان بقاي بيماران و کاهش چشمگیر آمار کشته شدگان داشته باشند.