به گزارش «خبرگزاری دانشجو» از یاسوج، امید جلیل، جوان یاسوجی است که موفق شد امسال در زمره رتبه های برتر کنکور قرار گیرد.
رشته تجربی را در دبیرستان تیزهوشان یاسوج به پایان رساند و موفق شد در کنکور سراسری رتبه 3 منطقه 3 را از آن خود کند.
بی مقدمه سراغ این جوان موفق می رویم و راز و رمز موفقیت او را جویا می شویم:
خبرگزاری دانشجو: لطفا خودتان را معرفی کنید و رتبه هایی که در کنکور امسال کسب کردید را بیان بفرمایید.
- اميد جليل هستم، رتبه 3 منطقه 3 در رشته تجربي و رتبه 54 منطقه 3 در رشته زبان.
خبرگزاری دانشجو: از کی برای کنکور شروع به مطالعه کردید و روزی چند ساعت وقت می گذاشتید؟
- من از پايه اول دبیرستان درس هایم را مرتب مطالعه میکردم؛ اما از تابستان قبلي يعني از شنبه اول تير 92 دوباره از صفر و به نیت کنکور شروع به مطالعه کردم.
تابستان به صورت متوسط حدود شش ساعت مطالعه مي كردم يعني روزي بود كه بيشتر و روزی بود كه خيلي كم درس مي خواندم؛ اما ایام تحصیل و روزهایی که درس داشتم کمی کمتر می شد.
خبرگزاری دانشجو: درصدهای کنکورتان چطور بود و آیا انتظار این رتبه را داشتید؟
- ادبيات را 73، عربی را 100، دینی 89 و زبان را 70 زدم؛ دروس اختصاصی نیز زمین را 52، زیست را 84، ریاضی 81 و فیزیک را 91 درصد زدم؛ انتظار رتبه خیلی بهتری را داشتم؛ اما انگار امسال بیشتر دوستان و همکلاسی هایم آن طوری که انتظار می رفت بهره برداری نکردند و با مشکل من مواجه بودند.
خبرگزاری دانشجو: برنامه ریزی شما برای درس خواندن چطور بود؟
- هر هفته برنامه ریزی می کردم؛ برنامه ام را در دفتر برنامه ریزی مکتوب و برای یک هفته مطابق با آن عمل می کردم.
شب جمعه هر هفته ساعت 10 تا 12 برنامه شنبه تا جمعه هفته بعدم را تنظیم می کردم که فلان روز از چه ساعتی تا چه ساعتی، کدام درس را به چه میزان بخوانم و تا چه اندازه تست بزنم.
خبرگزاری دانشجو: فعالیت های جنبی و تفریحی هم داشتید؟
- بله. مسجد به عنوان یکی از بهترین تفریحات من لحاظ می شد. هر چند هر روز نمی رفتم ولی مکانی بود که هر وقت می رفتم به من آرامش می داد. هر وقت خسته می شدم و کم می آوردم به مسجد می رفتم و و آرامشم را از مسجد بدست مي آوردم.
بچه های مسجد هم بچه های درس خوان و با مدارک بالایی بودند که خیلی خوب مرا درک می کردند و به من در موفقیتم کمک کردند.
خبرگزاری دانشجو: نقش پدر و مادر و دوستان را در موفقیت خود چگونه ارزیابی می کنید؟
- پدر و مادر که خیلی به من کمک کردند و نقششان قابل توصیف نیست؛ به طوری که اگر آنها نبودند الان اینجا نبودم؛ و شاید هیچ گاه نتوانم نسبت به حقوقی که برگردنم دارند ادای دین کنم.
برخی از دوستان و همکلاسی هایم نیز بی تاثیر نبودند؛ اما بیشتر با یکی از دوستانم عیاق بودم و هر از چند گاهی با هم درس می خواندیم و مسجد می رفتیم که او هم خدا را شکر رتبه خوبی کسب کرد.
خبرگزاری دانشجو: آزمان های آزمایشی و منابع کمک درسی تا چه اندازه در موفقیت شما موثر بودند؟
- من اول از همه کتاب های درسی ام را به خوبی و دقت مطالعه می کردم بعد سراغ آزمون ها و کتاب های کمک آموزشی به عنوان مکمل می رفتم.
آزمون های کمکی هم اگر با برنامه پیش برویم می تواند موثر باشد اما متاسفانه برخی از دانشجویان اول سراغ سی دی و کتاب های کمک آموزشی می روند و از کتاب های درسی غافل می شوند غافل از اینکه این کتاب ها چون برای همه نوشته شده با زبانی ساده و همه فهم به بیان مطالب می پردازند.
خبرگزاری دانشجو: تاثیر معنویت را در موفقیت خود به چه اندازه می بینید؟
- اوایل كه مسجد ميرفتم و نماز مي خواندم تناقض هايي براي خودم پيش آمد ولي خدا را شکر ظاهری و حل شدنی بودند.
مثلا عده ای می گویند کسی که درس خوان است چگونه به مسجد می رود و وقتش را طلف می کند و یا خیلی ها می گفتند مسجد نرو و نماز نخوان و یا اگر نماز می خوانی لا اقل کمتر بخوان که به امتحان و درست ضربه ای نخورد. از آن سو نیز درگیر مسایلی بر عکس بودم مثل اینکه وقتی آخر کار همه ما مرگ است چرا سراغ درس برویم و خودمان را زحمت بدهیم.
خدا را شکر این تناقض ها در من حل شد و در مسجدی که می رفتم بچه هایی که در دو بعد علمی و دینی پیشرفت داشتند کم نبودند و همین ها مشوق من در ادامه مسیر شدند.
تلاشم را کردم و با توجه به آیه «لیس للانسان الا ما سعی» سعی کردم که بهترین باشم و مابقی قضایا و نتیجه را به خدا سپردم و همین شد که نه قبل و نه بعد از لحظه اي كه نتيجه كنكور اعلام شد حالتم هيچ عوض نشد.
خبرگزاری دانشجو: استرس و اضطراب برای کنکور داشتید؟
- نه خدا را شکر معنويت باعث آرامشم شده بود.
خبرگزاری دانشجو: چه رشته و دانشگاهی را برای ادامه تحصیل انتخاب کردی؟ چرا؟ و برای آینده تحصیلی چه برنامه ریزی کردید؟
- رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و دانشگاه ایران.
پزشكي رشته مقدسي است؛ درسته كه هر كسي در هر جايگاهي كه باشد مي تواند خدايي كار كند اما روايتي است كه مي فرمايد احياي يك نفر احياي جامعه است. به اين رشته علاقه دارم، حوزه فعاليت ان بيشتر است و خدا را در اين رشته بهتر مي توان لمس كرد.
قداست شغل پزشكي و جايگاهي كه نزد عامه مردم دارد در انتخاب اين رشته نیز تاثير گذار بود.
براي آينده هم بايد به دانشگاه بروم ببينم چه مي شود اما برنامه ام اين است كه تا جايي كه توانايي دارم ادامه تحصیل بدهم.
خبرگزاری دانشجو: چه سخنی بربای کنکوری های سال آینده دارید؟
- همه چيز درس خواندن نمي شود. شايد اوج درس خواندن سال كنكور باشد و اين درست نيست كه آدم به خاطر درس، از ابعاد ديگر مثل بعد معنويت فاصله بگيرد.
توصيه مي كنم خدا را فراموش نكنند تلاششان را بكنند سال مهمي است و حداكثر استفاده را از اين سال ببرند.
خبرگزاری دانشجو: آیا برای ورود به فضای فرهنگی و غیر درسی در دانشگاه هم برنامه و هدفی مد نظرتان هست؟
- رشته های دانشگاهی و انتخابی را تهران انتخاب کردم. هر چند با مخالفت هایی روبرو شدم و می دانم که دانشگاه شیراز از برخی دانشگاه های تهران برتر است اما تهران را به این خاطر انتخاب کردم که فعالیت های غیر درسی در آن وسیع تر است و امکان استفاده بیشتری برای ورود به ابعاد مختلف زندگی فراهم است.
مي خواستم تهران بروم كه حداقل بهانه نداشته باشم که امكانات نبود و محيط فراهم نبود؛ امكانات دم دستم هست و هيچ بهانه اي براي استفاده نكردن ندارم و بعدا پشیمان نمی شود.
خبرگزاری دانشجو: تصور شما از دانشجو و فضای دانشگاه چگونه است؟
- شهید چمران الگوي خيلي خوبي براي هر دانشجو و دانش آموزي است كه بخواهد در دو بعد حركت كند زندگي این دانشمند شهید فراز و نشيب فراواني داشت كه هم از نظر علمي سر بود و و هم از نظر معنوي قابل توصيف نيست.
دانشگاه ها بايد به گونه اي باشند كه براي دانشجو و پيشرفت او در هر دو بعد زمینه پیشرفت را فراهم کنند.
متاسفانه برخي از دانشجويان تك بعدي شده و فقط به درس توجه ميكنند و يا در برخي موارد بين بچه های درس خوان و بچه مذهبي فاصله زيادي افتاد.
وقتی برای کاری به خوابگاه یکی از دانشگاه های معروف کشور سر زدم، صبح برای نماز از 13 طبقه خوابگاه فقط 30 نفر برای نماز صبح به نماز خانه آمدند که خیلی برای من نگران کننده بود.
خبرگزاری دانشجو: مطالعه غير درسي هم داشتید؟
- اهل مطالعه غیر درسی هستم؛ اما اول فهرست كتاب را نگاه مي كنم بخش هايي از آن را كه علاقه مندم و یا برایم كاربرد دارند مطالعه می کنم و معمولا همه کتاب را تمی خوانم.
اما مطالعه مذهبي و قراعت قرآن را هر روز در برنامه دارم، به مطالعه کتب تاریخی هم علاقه مندم.
خبرگزاری دانشجو: اگر ناگفته هایی دارید که در سوالات ما قید نشد به عنوان کلام آخر بفرمایید.
- لازم است که از تلاش معلمينم تقدیر کنم. اول از معلم کلاس پنجم ابتدایی ام جناب یادآور که از همان سال به واسطه کنکوری بودن خواهرم مطالعه را برای کنکور شروع کردم و با کنکور شنا شدم.
در مدرسه راهنمايي تيزهوشان هم حيدر زاده بود كه بعد از پدرم حق پدري به گردنم دارد چون مرا در مسير هدايت كرد.
در دوره دبيرستان هم بهترین معلمين شهر معلمم بودند که هم از نظر علمی و هم اخلاق و تدین سرآمد بودند و من بیش از درس، اخلاق و درس زندگی را از این معلمین آموختم.
در مورد تفريح هم علاوه بر مسجد، هر وقت خسته مي شدم به طبيعت مي رفتم و حتي اگر كسي همراهم نبود خودم به ساحل رود بشار مي رفتم و مي دويدم و هوا عوض مي كردم.
به ورزش هم اهميت میدادم و میدهم و حتی از کلاس دوم راهنمايي تا سوم دبيرستان عضو تيم هندبال شهرستان بويراحمد بودم.
هيچ تناقضي بين حضور در ابعاد مختلف اجتماعي وجود ندارد، اصل وظيفه شناسي است كه آدم بداند در كدام لحظه و در كدام مكان، كدام كار ارجحیت دارد و وظیفه اش چیست؟