به گزارش خبرنگار حوزه سینما و تلویزیون «خبرگزاری دانشجو»، بعد از مدتها انتظار، شاهد بودیم که سرانجام روز گذشته شورای نظارت بر صداوسیما در اقدامیقابل تحسین نسبت به وضعیت تبلیغات در تلویزیون واکنش نشان داد و به صورت صریح و مکتوب به ضرغامی تذکر داد.
هر چند وضعیت اسفبار تبلیغات تلویزیونی مدتهاست که با این وضعیت در صدا و سیما رواج دارد اما به هرحال این اقدام شورای نظارت، جای دست مریزاد دارد.
متأسفانه طی چند سال گذشته تبلیغات تلویزیونی در صدا و سیمای ایران علاوه بر رشد چشمگیر و چند برابری به لحاظ کمیت، در محتوا نیز دچار تغییرات قابل تاملی شده است.
استفاده از جوایز عجیب و محیرالعقول به تعداد متعدد و در انواع خدمات و کالاها، چنان تلویزیون را در بر گرفته که صدای اعتراض مردم و رسانهها مدتهاست در این موضوع درآمده. چه آن که تلویزیون در واقع به بسته بزرگ تبلیغاتی مبدل شده که گهگاه از دستش در میرود و به طور اتفاقی برنامههایی فرهنگی اجتماعی، اخبار یا سریال پخش میکند!
در سالی که مزین به نام فرهنگ و اقتصاد است، شاهدیم که صدا و سیما بعنوان اصلیترین مرجع خبری و رسانه ای کشور، با استفاده از تبلیغات تلویزیونی به اصلیترین مروج "مصرفگرایی" و نهادینه کردن "سبک زندگی غربی" تبدیل شده و با استفاده گسترده و محیرالعقول از تبلیغات اینچنینی، علاوه بر برخی تبلیغات غلط و دروغین، بسیاری از قوانین مسلم و آیین نامههای مصرح در این زمینه را مکرراً و بطور مداوم نقض میکند. تا آن جا که حتی برخی از افراد درون مجموعه صدا و سیما نیز از این وضعیت به ستوه آمدند و حتی رهبر فرزانه انقلاب نیز در این موضوع ورود کرده و به رئیس سازمان صدا و سیما در این باره تذکر دادند.
اما بهانه جناب ضرغامی برای حجم فعلی تبلیغات هم جالب توجه است: بودجه صدا و سیما به شدت کاهش داشته و مجبوریم برای ادامه فعالیتهای سازمان تبلیغات و اسپانسرینگ را در دستور کار قرار دهیم.(؟!)
ادعایی عجیب و مضحک! جناب ضرغامی در حالی سخن از وضعیت نابسامان و بحرانی بودجه صدا و سیما میزند که در یکی دو سال اخیر با افزایش چندین برابری کانالهای تلویزیونی، حجم هزینههای سازمان را بهشدت افزایش دادهاند. شبکههایی که به لحاظ محتوایی در وضعیت زیر صفر قرار دارند، شبکههایی که دستور کار برخی از آنها هیچ تفاوتی باهم ندارد و شبکههایی که در جذب مخاطب و تأثیرگزاری در جامعه هدف خود بعضاً از یک پایگاه دسته چندم خبری هم ضعیفتر عمل کرده است؛ و چنان در حوزه خود قدرتمند ظاهر شدهاند که حجم مخاطبان شبکه HD از آنها بیشتر است! با این اوصاف اما همین شبکههای بی کیفیت و اسفناک، در هزینهتراشی ید طولایی داشته و همپای برنامههای پربیننده سازمان مشغول زایش هزینه هستند.
هر عقل سلیمی متوجه تناقض آشکار در کلام و عمل جناب ضرغامی در این مورد میشود. از یک سو ناله و فغان از بیپولی و از سوی دیگر هزینهتراشیهای هنگفت و بیجا برای ایجاد و راهاندازی شبکههای جدید!
باید گفت حتی اگر این میزان تبلیغات باعث رونق برنامهها و افزایش سطح کیفی تلویزیون میشد طبیعتاً انتقادات کمتری متوجه این نحوه عملکرد میگردید ولی افزایش بیرویه و خیانتوار تبلیغات تلویزیونی و خسارات عمیق و جبران ناپذیر آن در سبک زندگی و از طرف دیگر ضعف مفرط محتوایی صدا و سیما نشان از عملکرد سئوالبرانگیز و نامناسب سازمان صدا و سیما در سالهای اخیر دارد.
«خبرگزاری دانشجو» در ماههای اخیر نسبت به عملکرد سئوال برانگیز صدا و سیما در برخی از حوزهها از جمله در موضوع تیلیغات تلویزیونی و بازرگانی که تاثیر مستیقی در سبک زندگی مردم داشته، واکنش نشان داده و در قالبهای مختلف به واکاوی این موضوع پرداخته است که میتوان به مطالب زیر اشاره کرد:
تبلیغات تلویزیونی که یک تنه به جنگ «اقتصاد و فرهنگ» می رود
فیلم/ نگذاریم بساطی پهن شود که دشمن سوء استفاده کند
توصیه «عمو عزت» به تخم گذاری...!
از خبر گزاري دانشجو خواستاريم تا براي اين بحث و نظر سنجي ، صفحه مجزايي در نظر بگيرد و لينك اين نظر سنجي رو در صفحه اول سايت قرار بده در نهايت بر اساس و به تاييد اين نظر سنجي يه قسمت دكتر سلام كار كنه و حتي به مجلس نامه بزنه --ممنون و منتظر تاييد دوستان و پاسخ خبرگزاري هستيم....