به گزارش خبرنگار«خبرگزاری دانشجو» از مشهد، حسن رحیمپور ازغدی امروز در جمع دانشجویان دومین دوره حیات طیبه دانشجومعلمان نخبه دانشگاه فرهنگیان در مشهد گفت: تشکیل کرسیهای هفتهای، بررسی نظریههای غرب و شرق در دانشگاهها از ضروریات فرهنگی جامعه امروز است.
وی افزود: با توجه به ضروریتهای کنونی ایران، باید به تجزیه و تحلیل نظریههای غرب و شرق همچنین ارتباط آن با اسلام و انقلاب در دانشگاهها پرداخت.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: جریان دائمی و زنده گفتو گو و نقد به طور تخصصی در حوزه تعلیم و تربیت باید تبدیل به ارزش شده و روشها در کنار، آزمایشگاه و کارگاه برای معلمان تبیین شود.
این نظریه پرداز خطاب به دانشجو معلمان تصریح کرد: معلمی شغل نیست، کاری ویژه با انسان است؛ معلم به طور مستقیم در جسم و روح مخاطب اثر میگذارد.
وی با بیان اینکه یک قرن عقده حقارت شرق از غرب کمتر است، در جان ما رخنه کرده بیان داشت: این عقدهها با معلمینی که سواد داشتند؛ اما شرف نداشتهاند ایجاد و رشد یافته است.
رحیمپور ازغدی با اشاره به اینکه یک معلم خوب و با انگیزه میتواند مدت 20 سال مسیر تاریخ یک ملت را تغییر بدهد، گفت: معلم میتواند حقیقتی را تکثیر و ابعادی جهانی به آن ببخشد، با همین دانشجو معلمان می شود یک ملت را حقیر یا یک تمدن را کبیر ساخت.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگری از سخنانش مکاتب تعلیم و تربیت را بررسی کرد و گفت: رسانهها، بازیهای کامپیوتری و فیلمها بخشی از تعلیم و تربیت جامعه شده و انسانها را مسخ میکند، ما باید قبل از تصمیم برای اینکه چگونه آموزش و پرورشی داشته باشیم باید ببنیم چه جامعهای لازم داریم.
وی معرفت شناسی، انسان شناسی، هستی شناسی، روان شناسی و جامعه شناسی را از مهمترین وظایف یک معلم دانست و گفت: زمانی که هدف مطلوب برای جامعه مطلوب ترسیم شود، آن وقت میتوانیم ارکان یک معلم خوب و محتوای درسی سالم را تعریف و عملی سازیم.
این نظریهپرداز معلمی را به داشتن سعه صدر و عشق به تعلیم و تربیت تعریف کرد و افزود: مشاغل دیگری هستند که میتوانند حوائج انسانها را تأمین کنند افرادی که به دنبال این شغل الهی هستند بدانند با در دست داشتن انسانها میتوانند روح، استعداد و شخصیت افراد را به سمت درستی و نیکی هدایت یا از آدمیان جنایتکار بسازند.
رحیمپور ازغدی بیان داشت: معلم امروز، کل نهادهای اجتماعی فردا را میسازد نقش معلم در تمدن سازی، ایجاد امنیت و کاهش معضلات اجتماعی بسیار کارساز است.
وی مدیران آموزش و پرورش را به طراحی نظام جامع مهندسی عقلانی فراخواند و تصریح کرد: امکان اشتغال در رشتههای تحصیلی و هماهنگی مبانی فکری دروس با اسلام و انقلاب در این حوزه بسیار ضروری است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه اگر آموزش وپرورش همچنین آموزش عالی درست مدیریت شود، مشکلات سایر نهادها و سازمانها نیز مرتفع خواهد شد، بیان داشت: سقوط یا صعود هر جامعه وابسته به نظام آموزشی آن است.
رحیمپور ازغدی بار دیگر بر روش شناسی و موضوع شناسی و سپس نحوه مدیریت مدرسه و معلمان آن اشاره کرد و گفت: معلم بخشی از مأموریت انبیاء را پیگیری و سنگ اول تمدن سازی است.