به گزارش خبرنگار "خبرگزاری دانشجو" از گرگان، میزگرد بررسی "سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه علم و فناوری" امروز با حضور غلامرضا منتظری، عضو هیات علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، نوروز نیمروزی، عضو هیات علمی دانشگاه گلستان، علیرضا مهینی، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد گرگان، قربان خسروی، رئیس دانشگاه پیامنور گالیکش، عبدالقیوم شکاری، استاد دانشگاه آزاد آزادشهر و شبیر دائمی، استاد دانشگاه جامع علمی کاربردی گلستان در دانشگاه آزاد گرگان برگزار شد.
محورهای این میزگرد منطبق بر بند یک اصل 110 قانون اساسی حوزه "علم و فناوری" پیرو پرسشهای "میزان توجه مسئولان به پژوهش؟"، "شرایط علوم انسانی در دانشگاهها و میزان تطابق آن با مبانی دینی؟"، " ارزیابی زمان مرجعیت علمی ایران در جهان با توجه به شرایط کنونی؟" و "شرایط معیشتی اساتید دانشگاه در حال حاضر و میزان توجه دولت به این مقوله و دلیل تاکید رهبری بر این مسئله؟" طرحریزی شده بود.
ذهن نگران نمیتواند خلاق باشد
در ابتدا علیرضا مهینی، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد گرگان با اشاره به طنزپردازی رسانهها مبنی بر قیاس وضعیت معیشتی اساتید دانشگاه با یک فوتبالیست دسته سه، گفت: تمامی اساتید مبتلابه این مطلب هستند؛ البته رسالت معلمان رسالت انبیاست و اساسا روحیه اساتید بر اساس فطرت کاری گرایش به مسائل مادی ندارد؛ اما نمیتوان انکار کرد مضیقه مالی به خلاقیت لازم در آموزش علمی خدشه وارد خواهد کرد.
وی افزود: وضعیت پرداختی حقوق اساتید در کشور از مرتبه مربیگری تا استادی با نُرم جهانی فاصله بسیار زیادی دارد؛ طبق آمار سال 2012 حداقل پرداختی سالانه درجه مربیگری در دانشگاهها 48 هزار دلار بوده است که از حداکثر پرداختی ما در کشور آن هم به درجه استادی بسیار بیشتر است.
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: البته شاید نباید چنین مقایسهای انجام داد؛ اما اگر قیاس افزایش قیمت بنزین طبق مناسبات جهانی اشتباه نیست به تبع این قیاس نیز نباید بیراه باشد.
مهینی تصریح کرد: وضعیت معیشتی نامناسب تهدیدی برای منزلت اجتماعی محسوب شده و این نگرانی برای آینده را در پی دارد و طبیعتا ذهن نگران نمیتواند خلاقیت داشته باشد.
پس از وی، نوروز نیمروزی، عضو هیات علمی دانشگاه گلستان، وضعیت معیشتی اساتید دانشگاهها را منوط به منزلت اجتماعی آنان دانست و آن را دربردارنده سه محور اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خواند و گفت: اکنون جایگاه فرهنگی و اقتصادی افراد در جامعه فاصله غیرقابل قبولی پیدا کرده؛ به طوری که بعضا مشاهده میشود فردی تحصیلکرده در فروشگاه یک فرد بیسواد شاگردی میکند!
وی تاکید کرد: ضرورت ایجاب میکند یک همسازی و هماهنگی بین ابعاد فرهنگی و اقتصادی صورت بگیرد تا اساتید دانشگاهی از منظر منزلت اجتماعی در فشار و مضیقه قرار نگیرند.
این استاد دانشگاه یکی از موارد مطروحه در سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری را با نظریه فراغت افلاطونی قیاس کرد و گفت: مطمئنا تحصیل نیاز به فراغت کامل دارد تا مشغلهای در حاشیه خدشهای به فعالیتهای پژوهشی فرد وارد نکند که طبیعتا نتایج آن نیز موثرتر و بهتر خواهد بود.
میدان انقلاب تهران به میدان خرید و فروس اساتید بدل شده
در ادامه میزگرد، قربان خسروی، رئیس دانشگاه پیامنور گالیکش با بیان اینکه بحث پیرامون وضعیت معیشتی فضا را برای درد و دل این قشر باز میکند، گفت: در کشور اگر شخصی از جامعه دانشگاهی به فعالیت پژوهشی بپردازد که منتج به تقریر مقاله و یا کتاب شود، باید برای انتشار آن در سایتها و انتشاراتیها هزینهای نیز بپردازد!
وی با اشاره به سخن نوروز نمیروزی در باب منزلت اجتماعی اساتید نیز بیان داشت: وضعیت معیشتی باعث میشود برخی اساتید بعضا به مشاغلی روی بیاورند که در شان دانشگاه نیست و این به طبع منزلت اجتماعی این قشر را پایین میآورد.
رئیس دانشگاه پیامنور گالیکش تصریح کرد: نباید فضا را طوری کنیم که با سخنانی از قبیل اینکه "مگر چقد پول میگیرم که وقت بگذاریم!" روبرو شویم و خدای ناکرده این روحیه منجر به کم کاری و سَمبَل کاری اساتید در حوزههای پژوهشی شود.
خسروی تاکید کرد: متاسفانه برخی اساتید برای تامین معاش به پایاننامهنویسی و مقالهنویسی و فروش آن روی آوردند، عملا میدان انقلاب تهران به میدان خرید و فروش اساتید بدل شده؛ به طوری که حتی تز دکتری نیز در این میدان خرید و فروش میشود.
از استادی که چند عنوان مطلب تدریس میکند انتظار تئوری پردازی نداشته باشید
در ادامه نیز عبدالقیوم شکاری، استاد دانشگاه آزاد آزادشهر به دریچه دیگری از مقوله معیشت اساتید اشاره کرد و بیان داشت: در دنیا پروفسورها و اساتید با سالها سابقه کاری فقط یک تا دو عنوان کتاب تدریس میکنند؛ اما در کشور برای تأمین معاش استادهای زیادی را میشناسیم که روزانه در چند دانشگاه چند عنوان کتاب تدریس میکنند؛ از این روی با این حجم کاری و گستردگی موضوعی نمیتوان انتظار داشت این استاد به تئوری پردازی روی بیاورد که در نهایت منجر به تحول علوم بر اساس نیازهای بومی شود.
لازم به ذکر است، این میزگرد با مدیریت "خبرگزاری دانشجو" در استان گلستان و با همکاری پایگاه خبری تحلیلی "گلستان ما" برگزار شد.