به گزارش خبرنگار"خبرگزاری دانشجو" از مشهد، حجتالاسلام الهی خراسانی، مدیرکل آموزش تبلیغات خراسان رضوی شب گذشته در ابتدای سخنرانی خود به مروری بر مطالب شب گذشته اشاره کرد و گفت: اولین سطح از بیتفاوتی در گناه بیتفاوتی عملی در گناه است. کسی نمیتواند با عدم تعاون در گناه خود را مبرا از انجام نهی از منکر بداند؛ این دو عنوان جدا از هم است.
وی افزود: همین که شما رضایت دهید به گناه و معصیت و کاری در برابر آن انجام ندهید خود در شمار گناهکارن قرار میگیرید.
مدیرکل آموزش تبلیغات خراسان رضوی در ادامه به مسئله اسید پاشیهای اخیر اشاره کرد و گفت: موج مسموم رسانههای غربی و اردوگاه استعماری و مزدوران داخلی آنان قصد داشتند این موضوع را به مسئله امر معروف و نهی از منکر در روزهایی که این طرح در مجلس در حال بحث و گفتگو ارتباط دهند.
حجتالاسلام الهی با بیان اینکه متاسفانه بعضیها در داخل بدون تامل، تحلیل و بررسی به این شایعات دامن میزنند، گفت: کسانی که این کار را انجام میدهند از انسانیت بویی نبردهاند، هر انسان با وجدانی تشخیص میدهد کسانی که این کار را انجام دادهاند، انسان نیستند و از مسلمانی بویی نبردهاند.
وی با انتقاد از بعضی مسئولان نظام در این مورد گفت: زمانی که ناهین منکر مظلوم ما مورد ضرب و شتم قرار گرفتند و چادر از سرشان کشیده شد، کسی از این افراد صحبتی نکرد؛ اما حالا با دو پهلو حرف زدن قصد ربط دادن موضع به مسئله امر به معروف و نهی از منکر را دارند.
مدیرکل آموزش تبلیغات خراسان رضوی به اهمیت والای امر به معروف اشاره کرد و گفت: طبق روایت تمام فرائض نسبت امر به معروف و نهی از منکر مانند قطرهای نسبت به دریای مواج است.
حجتالاسلام الهی در ادامه به تبیین گستره منکرات پرداخت و گفت: منکرات حوزه بسیار وسیعی را در بر میگیرد و متاسفانه طوری به مردم القا شده که منکرات فقط فساد، بیحیایی و بیحجابی است.
وی با اشاره به چهار حوزه مهم منکرات گفت: این منکرات شامل؛ منکرات عبادی، منکرات اخلاقی و منکرات علمی و منکرات فرهنگی است. دسته اول منکرات عبادی هستند، یعنی باید در برابر اسختفاف نسبت به عبادات تذکر داد و نهی کرد به طور مثال کسی میخواهد قبح روزه خواری را بشکند.
مدیرکل آموزش تبلیغات خراسان رضویی افزود: دسته دوم منکرات اخلاقی هستند که مهمترین آن دروغگویی است.
حجتالاسلام الهی افزود: یکی از عواملی که در این سال به شکستن قبح دروغگویی کمک کرده، برنامههای طنز صداو سیماست که مردم را به دروغ گویی عادت دادهاند.
وی غرور، بی حرمتی، بیاحترامی به والدین و بیحرمتی به افراد را از سایر منکرات اخلاقی شمرد که باید مردم را از آنها نهی کرد.
مدیرکل آموزش تبلیغات خراسان رضوی با اشاره به اینکه در جامعه ما منکرات محدود به منکرات خاص شده است، گفت: متاسفانه مسئولیا ما هم نسبت به منکرات اخلاقی بیتفاوت شدهاند.
وی دسته سوم منکرات را منکرات علمی دانست و گفت: ترک تحصیلهای بیمورد، تنبلی در درس و تقلب از جمله منکرات علمی محسوب میشود که متاسفاته برای ما عادی شده است.
حجت الاسلام الهی به استفتای امام خمینی(ره) اشاره کرد و گفت: کسی که باتقلب مدرکی را بگیرد و و توسط آن مدرک در جایی مشغول به کار شود، "روزی" که از آن بدست میآورد دارای مشکل است.
وی دسته چهارم منکرات را فرهنگی نامید و گفت: یکی از بزرگترین منکرهای فرهنگی وجود ماهواره است.
مدیرکل آموزش تبلیغات خراسان رضوی با اشاره به افزایش درصد طلاق در کشور گفت: ریشه افزایش طلاق وجود منکرات فرهنگی از جمله ماهواره است.
حجت الاسلام الهی در ادامه به منکرات اجتماعی از جمله بیبند باری، بی حجابی اشاره کرد و گفت: کسی که در مجلس اباعبدالله مینشیند نباید نسبت به منکرات بیتفاوتی کند.
وی افزود: دانشجویان عضو نهاد رهبری دانشگاه تهران چندی پیش کتابی خواندنی مبنی بر پوشش در دانشگاهها منتشر کردند که نشان میدهد دانشگاه جایی برای آموزش است و نباید به مسائل تحریک کننده و متفرقه پرداخته شود.
مدیرکل آموزش تبلیغات خراسان رضوی در ادامه تصریح کرد: فلسفه حجاب این است که مونث بودن زن دیده نشود و به او به دید یک انسان نگاه کنند و برای زنها بهترین حالت این است که کمتر با مردها مواجه شود.
حجتالاسلام الهی به جنجال آفرینی بر تفکیک جنسیتی در شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: فضای ناسالم به نفع هیچکس نیست.
والاترین معروف برپایی حکومت اسلامی است
وی دسته پنجم منکرات را اقتصادی نامید و گفت: غش در معامله رباخواری، گرانفروشی از جمله مصداقهای منکر اقتصادی است.
مدیرکل آموزش تبلیغات خراسان رضوی دسته آخر منکرات را منکرات سیاسی معرفی کرد و گفت: بزرگترین منکر، حکومت طاغوت است و در مقابل والاترین معروف برپایی حکومت اسلامی است.
حجت الاسلام الهی با اشاره به اینکه در تحقق یک حکومت اسلامی ابتدا انقلاب شکل میگیرد، گفت: در گام بعدی حکومت اسلامی با استقرار بر پایه قانون اساسی شکل میگیرد، تشکیل دولت اسلامی در مرحله بعدی است که از مزایای این دولت تولید ارزشها در سطح کلان است و در مرحله چهارم تمدن اسلامی برپا میشود.
وی گفت: در زمان ظهور و حکومت امام زمان(عج) تمدن جهانی اسلامی تشکیل میشود.
مدیرکل آموزش تبلیغات خراسان رضوی به فهرستی از علل بیتفاوتی در برابر منکرات اشاره کرد و گفت: اولین علت ترک نهی از منکر احساس دخالت در کار دیگران است.
حجتالاسلام الهی با تاکید بر اینکه نهی از منکر نباید به عیب جویی و سرک کشیدن در کار مردم منجر شود گفت: نهی از منکر یک دلسوزی و خیر خواهی برای فردی است که دچار منکر شده و این با عیب جویی متفاوت است.
وی علت دوم ترک نهی از منکر را اشتغال به خود ساز ی معرفی کرد و گفت: هیچ منافاتی در اولویت قرار دادن خودسازی و بیتفاوتی در گناه و منکرات وجود ندارد؛ بلکه نهی از منکر بخشی از سلوک خود سازی و تقویت غیرت دینی است.
مدیر کل آموزش تبلیغات خراسان رضوی دسته سوم ترک منکرات را احساس کفایت در موضوع امر به معروف و نهی از منکر دانست و افزود: امر به معروف و نهی ازمنکر واجب عینی است و کسی نباید آن را ترک کند. البته در مراحل بعدی امر به معروف و نهی ازمنکر واجب کفایی بودن آن مطرح میشود و آن هم در شرایط خاص خود است.
حجت الاسلام الهی در ادامه به چهارمین علت ترک نهی از منکر پرداخت و گفت: احساس بیتاثیری باعث می شود بعضی افراد این فریضه را ترک کنند؛ این در صورتی است که نباید در همان لحظه، منتظر تاثیر نهی از منکر خود بود بلکه تاثیر نهی از منکر تدریجی است و کم کم موثر واقع میشود.
در مسائل دینی و شرعی حیا و خجالت کشیدن یک حماقت است
وی پنجمین علت را نداشتن فرصت برای پرداختن به تمامی موارد امر به معروف و نهی از منکر دانست و گفت: گاهی با یک عبارت کوتاه میتوان عمل نهی از منکر را انجام داد.
مدیرکل آموزش تبلیغات خراسان رضوی ششمین علت را جبر گرایی معرفی کرد و گفت: منکراتی انجام می شود و بعضی از ما آن را به قضا و قدر نسبت میدهیم از جمله پدیده شوم طلاق که بعضی با بیان اینکه "قسمت بوده" به به ترک نهی از منکر دامن میزنند.
حجت الاسلام الهی خراسانی عامل هفتم را حیا نابجا معرفی کرد و گفت: در مسائل دینی و شرعی حیا و خجالت کشیدن یک حماقت است.
وی علت ترک نهی از منکر را مواجه با سرخوردگی دانست و تصریح کرد: ما در فریضه امر به معروف به دنبال انجام تکلیف هستیم نه نتیجه و اگر کاری برای خداست سرخوردگی معنایی ندارد.
مدیرکل آموزش تبلیغات خراسان رضوی به بیان نهمین علت ترک نهی از منکر پرداخت و گفت: ترس از نهی از منکر یکی از عوامل ترک آن است؛ اولیای الهی اهل ترس نیستند؛ اما بیگدار هم کاری انجام نمیدهند، اولیای الهی در راه خدا کارشان را انجام میدهند و باکی از تهدید تهدید کنندگان ندارند.
حجت الاسلام الهی به این روایت اشاره کرد و گفت : " من خاف الله اخاف الله کل شی" کسی که از خدا حساب می برد خدا کاری میکند که همه از او حساب ببرند.
وی در خاتمه به عامل دهم اشاره کرد و گفت: دهمین عامل طمع است، عدهای به طمع اینکه به مالی برسند این فریضه الهی را ترک میکنند.