به گزارش خبرنگار "خبرگزاری دانشجو" از اصفهان، بسیج دانشجویی بیش از 175 دانشگاه و مرکز آموزش عالی استان اصفهان در آستانه بررسی صلاحیت گزینه پیشنهادی وزارت علوم توسط مجلس، بیانیه مشترکی صادر کردند.
متن کامل این بیانیه به شرح ذیل است:
بسم الله الرحمن الرحیم
دانشگاه مرکز سعادت و در مقابل، شقاوت یک ملت است. از دانشگاه باید سرنوشت یک ملت تعیین شود. دانشگاه خوب یک ملت را سعادتمند می کند و دانشگاه غیر اسلامی، دانشگاه بد یک ملت را به عقب می زند.امام خمینی (ره)
بايد همه مراقبت كنند كه فضاي دانشگاه به سمت مسائل پوچ حركت نكند؛ گفتمان علم و گفتمان پيشرفت علمي و گفتمان پيشرفت عمومي كشور بر دانشگاه ها همچنان حاكم باشد. امام خامنه ای (مدظله العالی)
اهمیت ارتقای فضای علمی کشور و شنیدن درد دل های قشر فرهیخته و آینده ساز جامعه نیاز به فردی با همین ویِژگی ها و با تعهد و تخصص بالا، بدون خطا و اشتباهات سیاسی و دغدغه مند نسبت به مسائل دانش و دانشگاه دارد. ما از وزیر علوم انتظار داریم تا به مسائل عمده همه دانشجویان بپردازد و نه این که پرداختن به مسائل کوچک و حتی حاشیه ای را وظیفه خود بداند.
عرصه دانشگاه اگرچه همیشه با وجود عناصر سیاسی و شبه سیاسی ناآگاه ملتهب شده و ضرر دیده است، ولی یکی از رسالتهای اساسی دانشجو داشتن نگاه سیاسی صحیح و از بالاسر خطوط سیاسی مسائل را دیدن است.
دولت یازدهم در آخرین روزهای فرصت معرفی وزیر به مجلس فخرالدین احمدی دانش آَشتیانی، معاون مصطفی معین وزیر علوم اصلاحات را به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت علوم معرفی کرده است.
با توجه به اهمیت انتصاب وزیر علوم و اهمیت چندین و چند برابر رشد علمی کشور در مقطع کنونی بیش از هر زمان دیگری که خود اهرم و سپری برای مقابله با دشمنان خارجی بوده و هست، زمان کنونی شرایط حساسی است که به نظر می رسد معرفی گزینههای دارای شرایط ویژه که حساسیتهای ملت و نمایندگانشان را برمیانگیزد، نه تنها به تحکیم و تقویت رابطه دولت و نمایندگان مردم نمی انجامد بلکه حرکت قطار علمی کشور را کند میکند. به نظر میرسد معرفی و انتخاب وزیر علوم بیش از هر زمان دیگری سنگ محک شعارهای دولت و مجلس است.
آیا 15 ماه بلاتکلیفی برای یکی از کلیدیترین وزارتخانه های دولت کافی نیست؟ آیا معرفی فردی با سابقه ی سیاسی حساسیت برانگیز، با شعار "دانشگاه باشگاه سیاسی نیست" منافاتی ندارد؟ چرا رئیس جمهور دولت تدبیر و امید که انتظار می رود مشی اعتدالی را همانگونه که خود بارها گفته اند، دنبال کنند، با معرفی گزینه های معلوم الحال یکی پس از دیگری به جای حاکم کردن تعادل بر وزارتخانه علوم جو جامعه ی نخبگانی و فعالیت های علمی را تحت الشعاع قرار میدهند.
از ویژگی اصلی گزینه های با صلاحیت برای وزارت علوم، فاصلهگذاری با خط قرمز جریان فتنه ۸۸ و عوامل و کسانی است که در این فتنه دخالت داشتند، که این مهم امری کلیدی و مهم جهت راستی آزمایی وزیری است که قرار است از مجلس شورای اسلامی رای اعتماد بگیرد.
مادامی که عناصر و عوامل فتنه در وزارت علوم حضور دارند، نمیتوانیم شاهد رشد و شکوفایی علمی و فرهنگی نظام آموزشی کشور باشیم.
ویژگی دوم توجه به اسناد بالادستی، اجرای سیاست های ابلاغی در حوزه علم و فناوری و نیز پیگیری مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان یکی از مهمترین نهادهای متولی فرهنگ و آموزش کشور است.
در حال حاضر شاهد این هستیم که بسیاری از دانشگاههای مهم کشور بدون رییس هستند و سرپرستانی در این دانشگاهها بدون کسب رای اعتماد از شورای عالی انقلاب فرهنگی به فعالیت خود ادامه میدهند که این امر در واقع بر اساس نظر مراجع قانونی، نوعی تصرف در بیت المال محسوب میشود.
مسئله بعدی، که در ماههای اخیر بسیار در فضای سیاسی کشور جنجال برانگیز بوده است، بحث حذف جریانهای مومن از صحنه دانشگاه است که مهمترین آنها بحث بورسیهها است که علی رغم تاکید سرپرست وزارت علوم مبنی بر اینکه قاطبه این پروندهها مشکلی ندارند؛ همچنان با این مسئله مواجه هستیم که قاطبه دانشجویان در یک حالت بلا تکلیف و سرگردانی به سر میبرند و باید نسبت به حل مشکل این دانشجویان و پیگیری آبروی ریخته شده آنها اقدام شود.
بلاتکلیفی و عدم تعادل در وزارت علوم دامن بعضی از دانشگاه ها را هم گرفته و فضای علمی و فرهنگی این دانشگاه ها را متأثر کرده است؛ درست برخلاف صحبت رهبر معظم انقلاب که میفرمایند: "نگذاريد حركت علمي كشور متوقف شود."
و اما سؤال این است که در کشاکش بحثها و سلایق سیاسی، تکلیف دانشگاه و دانشجو چه میشود؟ دانشگاه با علم است که رشد میکند و این علم، تعهد و تخصص نیز می طلبد.
اللهم وفقنا لما تحب و ترضی
دفاتر بسیج دانشجویی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی استان اصفهان