گروه فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»؛ حوزه فرهنگ در یک هفته گذشته با خبرهای متنوعی همراه بود، در کدام اردوگاه ایستادهایم؟، «آتش بس»ی که به خاطر 2 میلیارد تومان برقرار شد!، از کتابی در پاسخ به جنایات داعش نوشته شد تا دشت قابیل افغانستان!، حضور بیش از 210 هزار زائر پیاده در حرم رضوی، چرا امام حسن(ع) با دختر دشمن خود ازدواج کرد و .... از مهمترین خبرها در صفحه فرهنگی به شمار میآید.
«آتش بس»ی که به خاطر 2 میلیارد تومان برقرار شد!
به گزارش خبرنگار حوزه سینما «خبرگزاری دانشجو»؛ فیلم سینمایی«آتش بس 2»، قسمت دوم اولین فیلم میلیاردی تاریخ سینمای ایران به کارگردانی تهمینه میلانی است که توانست به فروش دو میلیارد و 788 میلیون تومانی برسد؛ همچنین فیلم «تراژدی» به کارگردانی آزیتا موگویی توانست به فروش 237 میلیون تومانی دست یابد.
آتش بسی که به خاطر 2 میلیارد تومان برقرار شد!
فیلم سینمایی«آتش بس 2»، قسمت دوم اولین فیلم میلیاردی تاریخ سینمای ایران به کارگردانی تهمینه میلانی است که توانست به فروش دو میلیارد و 788 میلیون تومانی برسد.
بهرام رادان، میترا حجار، آتیلا پسیانی، گوهر خیراندیش، مهرانه مهینترابی، پژمان جمشیدی، دانیال عبادی، فلور نظری، رایان جواهریان از جمله بازیگران این فیلم سینمایی هستند.
«آتش بس 2» داستان یک زوج جوان و تحصیلکرده که عازم سفری به خارج از کشور هستند، است که پس از سالها، مشاور خانواده خود را بطور اتفاقی در فرودگاه ملاقات میکنند و در مدت زمانی که منتظر پرواز خود هستند، اتفاقات سالهایی از زندگی خود را در مدتی که مشاور آنها در خارج از کشور به سر میبرد، مرور میکنند.
رحیمپور ازغدی: «ولایت مطلقه» به معنای عقلانی بودن و اهم و مهم کردن شرعی است
به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» نشست گفتمانسازی مردم سالاری دینی در 27 و 28 آذرماه به همت مرکز جنبش نرم افزاری قرارگاه شهید باقری برگزار گردید. رسالت این نشست بررسی ابعاد مختلف نظریه مردمسالاری دینی در فضای نخبگانی و دانشجویی کشور و نیز نقد و ارزیابی تجربه 36 ساله جمهوری اسلامی ایران و پرداخت به سوالات جدید در فضای نخبگانی و دانشجویی کشور بود. محورهای این نشست عبارت بودند از: مبانی نظری مردمسالاری دینی، ابعاد و مؤلفههای مردمسالاری دینی، مردم سالاری دینی در سنت اسلامی، مردم سالاری دینی در رویکرد عملی، مردم سالاری دینی در رویکرد مقایسهای، مردم سالاری دینی در جهان اسلام و تمدن نوین اسلامی. در ادامه گزارش مشروح این نشست آمده است:
دکتر حیدری: در مردم سالاری دینی هم پایه اسلامیت محکم است و هم پایه جمهوریت
مراسم افتتاحیه این نشست با سخنرانی دکتر محمد ودود حیدری رییس سازمان بسیج دانشجویی آغاز گردید. وی برگزاری چنین نشستهایی را مهم قلمداد کرده و تاکید داشت: چنین نشستهایی باید به صورت طرفینی و حضور فعال دانشجویان برگرار شود. حیدری افزود: مردمسالاری دینی حرف جدید و پیشرو نظام جمهوری اسلامی در جهان امروز است که نزدیک به 4 دهه به آن عمل شده و میتواند الگویی برای کشورهای اسلامی باشد، همچنان که در سالهای اخیر تجربیات ما محل مطالبه دیگران قرار گرفته است.
از کتابی در پاسخ به جنایات داعش نوشته شد تا دشت قابیل افغانستان!
به گزارش خبرنگار حوزه هنر و ادب «خبرگزاری دانشجو»؛ هفتهای که گذشت بازار کتاب با خبرهای متفاوتی همراه بود؛ خبر اول اینکه:
«عاشورا» در پاسخ به جنایتهای داعش نوشته شد
شهریار خانمحمدی نویسنده کتاب «عاشورا» گفت: نگارش این کتاب با ۲ انگیزه انجام شد. اول اینکه عاشورا یک نهضت و مکتب اسلامی است و امام حسین(ع) دعوتکننده به اسلام است. خداشناسی و عرفانی که در عاشورا وجود دارد، یکی از انگیزههای نگارش این کتاب بود.
وی افزود: اما انگیزه دیگر، فعالیت گروههای تکفیری و داعش بود که از صهیونیستها ریشه میگیرد. دیدم روشی که لشگر مقابل امام حسین(ع) در آن زمان در پیش داشت، هنوز در این روزگار ادامه دارد و این گروهها مانند همان روزگار، به خدا و خداپرستی پشت کردهاند. این هم دومین انگیزه من برای نوشتن کتاب «عاشورا» بود. بنابراین با مطالعهای که روی عقاید و افکار داعش و سلفیها داشتم، نگارش کتاب را آغاز کردم که حرف اصلی آن این است که«اسلام یعنی پاکیزگی».
این محقق در ادامه گفت: در نگارش کتاب از آیات و احادیث کمک گرفتم و با فرازهایی از نهجابلاغه و نهجالفصاحه تطبیق دادم. بخشی از کتاب هم درباره حضرت مهدی(عج) است و در آن اشاره کردهام که ایشان همه اتفاقات این روزگار را میبینند و شاهد ما هستند.
کتاب «عاشورا» به تازگی توسط انتشارات موعود اسلام در قم منتشر شده و طبق سخن مدیران این انتشارات، در تهران مرکز پخش ندارد. این اثر در چند شهرستان کشور عرضه میشود.
حضور بیش از 210 هزار زائر پیاده در حرم رضوی
مسعود مجردی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی "خبرگزاری دانشجو"، با اشاره به پایان یافتن ماه سفر و عزاداری امام هشتم شیعیان گفت: امسال حلقه خدمت حج و زیارت تکمیل شد و در کنار سایر وظایف ذاتی مسئولیت سامان دهی پیاده روی 30 صفر به سازمان حج واگذار شد.
وی در ادامه تصریح کرد: از روزها قبل از تمام نقاط ایران زائران حرم رضوی به صورت پیاده به سمت مشهد حرکت کردند تا در روز شهادت شمس الشموس عرض ارادت خود را خالصانه پیشکش حضرتش کنند.
مجردی با اشاره به اینکه 210 هزار نفر به صورت پیاده راهی مشهد الرضا شدند، اظهار داشت: 200 هزار نفر از زائران پیاده به صورت هیأت مذهبی وارد مشهد شدند و 65 هزار نفر تحت خدمات رایگان حج و زیارت چون بهداشت، تغذیه و اسکان قرار گرفتند به گفته مدیر حج و زیارت خراسان رضوی، پیش بینی می شود در سال آینده مشهد میزبان 500 هزار زائر در روز شهادت امام رضا(ع) باشد.
وی با تأکید بر اینکه زوار پیاده از تمام نقاط ایران در مشهد حضور داشتند، افزود: شمار زیادی از زائران، از شهرستان های استان خراسان رضوی بودند.
فیلم«محمد رسول الله(ص)» جشنواره فجر امسال را تحت تاثیر قرار میدهد
جمال شورجه در گفتگو با خبرنگار سینما و تلویزیون «خبرگزاری دانشجو»، در خصوص جشنواره فجر امسال گفت: فکر میکنم جشنواره امسال تحت الشعاع فیلم محمد رسول الله (ص) مجید مجیدی قرار گرفته و بعید میدانم فیلم دیگری برای عرض اندام داشته باشیم. عدم حضور فیلم در بخش مسابقه و قرار گرفتن در بخش ویژه و جنبی جشنواره، کاملا عین عدالت است. از سویی دیگر خود مجیدی هم رئیس هیئت داوران است و عملا فیلم نمیتوانست در بخش مسابقه قرار بگیرد.
وی در ادامه افزود: فیلم محمد رسول الله فیلم خاصی است که با یک بودجه خاص ساخته شده و قاعده بر این است که با بقیه فیلمهای بخش مسابقه در یک سطح قرار نگیرد. به همین دلیل فیلم در بخش مجزایی به نمایش در میآید. به نظر میرسد که این فیلم سروصدای زیادی به راه انداخت و چه بسا کل جشنواره را تحت الشعاع خود قرار دهد.
این کارگردان در ادامه بیان داشت: تا آنجایی که بنده در جریان کار هستم خیلی فیلمهای خاص و ویژه نداریم. علی رغم اینکه هر سال در جشنوارهها چند نمونه کارهایی هستند که عرض اندام میکنند و به لحاظ ساختاری و محتوایی توجهات را به خودشان جلب میکنند، اما امسال چنین چیزی را نداریم. البته در بعضی مواقع فیلمهایی به لحاظ ساختاری و یا برخی مواقع به لحاظ محتوایی مثل چمران شیار و رستاخیز کاملا به هم مرتبط بودند و هر کدام با یک ساختارهای خاصی به جشنواره آمده بودند.
چرا امام حسن(ع) با دختر دشمن خود ازدواج کرد
به گزارش گروه فرهنگی «خبرگزاری دانشجو» یکی از سؤالاتی که در زمینه زندگانی کریم اهل بیت(ع) امام حسن مجتبی(ع) مطرح میشود، این است که چرا حضرت با جعده که پدرش یکی از دشمنان ایشان بود، ازدواج کردند؟
مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم این گونه پاسخ میدهد:
یکی از افراد و شخصیتهای تاریخی که در دوران امیرالمؤمنین(ع) زندگی میکرد و در زیر سایه مهر او امنیت یافته بود، «اشعث بن قیس کندی» بود که برای شناخت او کافی است به خطبهای از خطبههای امیرالمؤمنین علی(ع) توجه کنیم:
امام علی(ع) در مسجد کوفه سال 38 هجری سخنرانی میکرد، اشعث بن قیس به یکی از مطالب آن حضرت اعتراض کرد و گفت: این سخن به زیان تو است نه به سود تو، امام(ع) که او را به خوبی میشناخت نگاه خود را به او دوخت و فرمود: «چه کسی تو را آگاه کرد که چه چیزی به سود یا زیان من است؟ لعنت خدا و لعنتِ لعنت کنندگان بر تو باد ای متکبر، متکبرزاده منافقِ پسر کافر، سوگند به خدا تو یک بار در زمان کفر و بار دیگر در حکومت اسلام اسیر شدی و مال و خویشاوندی تو هر دو بار نتوانست به فریادت برسد، آن کس که خویشان خود را به دم شمشیر سپرد و مرگ و نابودی را به سوی آنها کشاند سزاوار است که بستگان او بر او خشم گیرند و بیگانگان به او اطمینان نداشته باشند».(1)
از جملات صریح امام(ع) درباره اشعث استفاده میشود که او قطعاً یکی از دشمنان حضرت بوده است وگرنه حضرت با دوست خود اینگونه صحبت نمیکند، اما با این حال، چرا فرزندِ حضرت (امام حسن مجتبی(ع)) با دختر چنین شخصی ازدواج کرد؟
گروه فرهنگی «خبرگزاری دانشجو» ـ محمد ایمانی؛ مسیر پر پیچ و خمی است از مکه تا مدینه و از آنجا تا کوفه و کربلا و سامرا و شام؛ و از مدینه تا طوس و مرو. آسان نیست دیار و خان و مان را بدرود گفتن و مهاجر الیالله شدن و مشقت غربت را به جان خریدن. فقط به تمنای رضایت الهی از مسیر طلب نجات و هدایت بشریت بود که این مسیر دشوار هموار شد. این مسیر پر فراز و نشیب را پیامبر اعظم(ص) گشود و از امیرمومنان تا خاتمالاوصیا ـ علیهم السلام- پیروی کردند. به راستی اگر جز این بود، محمد(ص) کجا و یثرب کجا؟ علی(ع) کجا و کوفه کجا؟ حسین و زینب سلام اللهعلیهما و کربلا و شام؟ اهل بیت کجا و رنج سامرا و کاظمین؟ امام رضا و مدینه کجا و مسیر طولانی خراسان و مرو؟ آنچه اهمیت ماجرا را مضاعف میکند، فراهم نبودن اقتضائات در اغلب سالهای این دوره 250 ساله است. یکبار است که مقدمات در مسیر و مقصد فراهم است و انسان فقط رنج مهاجرت از دیار را به جان میخرد و یکبار هنگامی است که اصلا مقدمات فراهم نیست بلکه معارض بر سر طی طریق فراوان است. پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) با این وجود به سوی مقصد طی مسیر کردند؛ چه به هنگام حاکمیت و چه زمان مظلومیت که اغلب این دوره است. چه در شرایط جنگ و چه به اقتضای صلح. انعطاف بود اما انحراف نبود. مصلحتگرایی بود اما مصلحتزدگی و عافیت گزینی و عقبگرد نبود.
این انتخاب متعالی پرهزینه بود. پیامبر الهی(ص) پیش از بعثت میان قریش محترم بود. عوام و خواص او را «محمدامین» میخواندند. روز نخست که خواست دعوت به یکتاپرستی و عدالت کند، پرسید اگر بگویم دشمن پشت کوههای مکه در کمین است آیا باور میکنید؟ بیدرنگ گفتند بله که باور میکنیم، تو امین و راستگوترین ما هستی! اما چون بشارت رسالت الهی را داد، اشراف صاحب امتیاز و غالب علیه او شوریدند و گروهی از نادانان یا مزدوران را تحریک کردند که در ملأ عام بگویند مردی که بالغ بر 30 سال است شهر او را به امانت میشناسند، ساحر و کاهن و مجنون و کذاب است! دینی که او با خود آورده بود بازار بتان را میشکست، زنجیر بردگان میگسست و دست تعدی مستکبران و فزونخواهان را میبست. ابوجهلها و ابوسفیانها و ابولهبها برای دشمنی با او همداستان شدند، آنگاه که دیدند وسوسه و تطمیع در محمد(ص) کارگر نمیافتد.