به گزارش «خبرگزاری دانشجو» از مشهد، حسن جوهرچی در نشست «بررسی و تحلیل تاریخ سینمای سیاسی پس از انقلاب» که توسط انجمن علوم سیاسی دانشکده علوم سیاسی، حقوق و زبانهای خارجی دانشگاه آزاد مشهد برگزار شد، بیان داشت: من اعتقاد دارم اصولا سینمایی به عنوان سینمای سیاسی وجود ندارد.
وی با طرح این پرسش که آیا سینما پلیسی، کمدی و یا اکشن، سینمای اجتماعی نیستند، گفت: همه این ژانرها در محدوده بسیار بزرگی به نام سینمای اجتماعی تعریف میشوند که بخشی از اجتماع به معضلات و مشکلات تفریح، مسائل خانوادگی و غیره میپردازند.
این بازیگر سینما ادامه داد: به اعتقاد من ما چیزی به عنوان سینمای دفاع مقدس یا کمدی نداریم. آیا میتوانیم بگوییم فیلم جنگی تنها باید در عرصه جنگ مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد؟ جنگ را میتوان در عرصه اجتماع مورد بررسی قرار داد.
جوهرچی تصریح کرد: اینکه بگوییم در مدارس وزیر و وکیل تربیت میکنیم درست نیست زیرا، باید اجازه دهیم فرد در فضای خود رشد کند و در نهایت هر زمان که احساس کرد باید وزیر یا وکیل شود آنگاه به طرف آن حرکت کند. مگر مهدی باکری همان ابتدا برای رزمنده شدن ساخته شده بود؟ خیر شرایط ایجاب کرد که این شهید والا مقام به این سمت کشیده شود.
وی افزود: مقوله مهمی در سینما وجود دارد که آن سینما راجع به سیاست فیلم میسازد و در کنار آن نیز سینمایی داریم که به دستور سیاست فیلم میسازد که باید توجه شود که این دو مقوله جدا از هم هستند.
این بازیگر تئاتر گفت: زمانی فیلم ساز راجع به سیاست فیلم میسازد که احساس کند یک مقوله سیاسی در کشور دچار معضل شده است که این مسئله با زمانی که به دستور سیاست فیلم ساخته میشود بسیار متفاوت است. اینکه به دستور رئیس جمهور، وزیر، نماینده مجلس و یا وکیلی فیلم ساخته شود به هیچ وجه سینمای سیاسی نخواهد بود.
جوهرچی فیلم «اجاره نشینهای» داریوش مهرجویی را نمونه یک فیلم سیاسی دانست و بیان کرد: متاسفانه بسیاری از سیاستمدان ما از عرصه فرهنگ جدا هستند.
وی یادآور شد: روزی امیر پوردستان تعدادی از هنرمندان را به دفتر خود دعوت کرد و به آنان نشان لیاقت داد که این نشان از تفکر و شناخت فرهنگی این فرد دارد.
این بازیگر تلویزیون ضمن بیان این نکته که سیاست یکی از شئونات زندگی انسان است، گفت: زمانی که به شان مردم توجه نمیشود مردم به سمت ماهواره کشیده میشوند. زمانی که ما تاریخ پر افتخار ایران را نشان نمیدهیم مشخص است که مخاطب به سمت تماشای تاریخ جعلی عثمانی کشیده میشود.
جوهرچی بر آموزش و آموختن تاریخ تاکید و خاطرنشان کرد: چنانچه به درستی تاریخ را فرا گیریم آنگاه به تاریخ جعل شدهمان توسط برخی فیلم و سریالهای خارجی اعتراض خواهیم کرد.
وی با اشاره به اینکه ما فیلم سازی میخواهیم که بر اساس نیازهای اجتماعی فیلم بسازد، تاکید کرد: ما سینمای سیاسی نداریم، آنگاه فیلم قلادههای طلا و یا اخراجیهای ساخته میشود و به آن میگویند فیلم سیاسی یا میگویند عجب فیلمی ساخته شده است.
این بازیگر سینما ادامه داد: مشاهده میکنید که هالیوود راجع به فساد رئیس جمهور آمریکا به راحتی فیلم میسازد آنگاه ما درمملکت خود راجع به پلیس سر کوچه نمیتوانیم سخن بگوییم.
فیلم سازی در کشور ما میتواند ادعا کند فیلم سیاسی ساخته است که مستقل باشد؟
وی تاکید کرد: اصولا فیلم سازی در کشور ما میتواند ادعا کند فیلم سیاسی ساخته است که مستقل باشد. چنانچه بودجه چند میلیاردی از دولت بگیرد و در نهایت فیلم بیکیفیت بسازد و مخاطب نداشته باشد که فیلم سیاسی نیست.
جوهرچی افزود: چرا فیلم ساز نباید در رابطه با فلان اشتباه یک وزیر، فیلم بسازد و چنانچه فیلم ساز این مسائل را نگوید، پس چه بگوید؟
این بازیگر تئاتر با بیان اینکه بسیاری از فیلم سازان خوب عمل میکنند و بسیاری خیر، خاطرنشان کرد: فیلمهایی مانند فیلم «شام عروسی» چه میزان فرهنگ کشور را ارتقاء میدهد؟؛ اما فیلمهایی مانند« سفر به چزابه»، «باشو غریبه کوچک» و «اجارهنشینها» این کار را میکنند.
چرا مسئولان به جوانان اعتماد نمیکنند ؟
جوهرچی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه چرا مسئولان به جوانان اعتماد نمیکنند، تصریح کرد: در کابینه هوگو چاوز بسیاری از وزرا بسیار جوان بودند و چند زن در کابینه دولت حضور داشت.
این بازیگر تلویزیون در رابطه با رویکرد جنتی در رابطه با سینما نیز بیان کرد: جنتی وزیر فرهنگ ما است. میدانید که تاثیرگذاری یک دوره طولانی میطلبد؛ اما همین که وی سینما را به ثبات رساند خوب است.
وی در ادامه یادآور شد: ما در رابطه با تاریخ خود کوتاهی کردهایم و مسئله بزرگ این است که سینمای تاریخی قبل از ورود اسلام را از سینمای تاریخی پس از اسلام تفکیک میکنیم.
جوهرچی ادامه داد: روزی که فیلم ۳۰۰ ساخته را ساختند وزارت ارشاد چه کرد؟ تنها یک بیانیه ضعیف صادر کرد. متاسفانه غرب قهرمان نداشته برای خود میتراشد؛ اما ما قهرمان داشته خود را انکار میکنیم.
جوهرچی گفت: اینکه چرا فیلم «روباه» افخمی دیده نشد و در مقابل فیلم «رخ دیوانه» دیده شد نظر هیات داوران است؛ اما اینکه بگویم فیلم «رخ دیوانه» به ترویج لاابالیگری میپردازد را قبول ندارم.
این بازیگر تئاتر در پایان بیان داشت: چنانچه مسئولان اجازه دهند فیلم سازان معضلات اجتماعی را نشان و راهکار ارائه دهند، مردم به سمت ماهواره نخواهند رفت.