به گزارش خبرنگار دانشگاه «خبرگزاری دانشجو» از مشهد، معین مشکات امروز در مرحله استانی چهارمین دوره مسابقات مناظره دانشجویان ایران در خراسان که توسط سازمان جوانان جهاد دانشگاهی در دانشکده علوم پایه دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، با اشاره به اینکه در ازدواج موقت یک چارچوب معین وجود دارد گفت: دل کندن از یک رابطه عاطفی سخت است به همین دلیل در یک ازدواج موقت زمان را مشخص می کنند تادوطرف بتوانند خود را برای جدای آماده کنند.
وی با بیان اینکه در ازدواج موقت باید کادویی برای زنان فراهم شود خاطرنشان کرد: در این ازدواج می توان قبل از عقد شروطی را بیان کرد اینکه برخی عنوان می کنند این نوع ازدواج عاملی جهت افزایش فساد می باشد نادرست است زیرا بانوان می توانند قبل از عقد شرط کنند ارتباط جنسی وجود نداشته باشد.
عضو گروه روشن بیان ضمن اشاره به اینکه چرا ما ازدواج موقت را مطرح می کنیم گفت: امروز به نوجوانان نمی توان برای تشکیل زندگی اعتماد کرد بنابراین در اینجا ازدواج موقت مطرح می شود همچنین دختر و پسری که می خواهند یکدیگر را قبل از ازدواج به درستی بشناسند می توانند دوران نامزدی با یکدیگر ازدواج موقت داشته باشند.
این دانشجو تصریح کرد: مطمئنا با توجه به اینکه ما به وجود مطلق ایمان داریم بنابراین با مسائلی که ازجانب این وجود مطلق بیان می شود باید اعتمادکنیم.
ازدواج موقت نباید به عنوان یک راهکار فراگیر مطرح شود
مهدی یاوری ضمن بیان این مطلب که خانواده اولین نهادی است که انسان را از تنهایی خارج می کند گفت: در روایات اسلامی مرد یا زنی که هوسران می باشد مورد لعن قرار می گیرند.
عضو گروه رویش تأکید کرد: ازدواج موقت نباید به عنوان یک راهکار فراگیر مطرح شود نباید از این طریق مسئولیت پذیری را کاهش دهیم همچنین نباید بدون لحاظ شرایط مکانی و زمانی و بدون توجه به مسائل روان شناسی به افزایش آن بپردازیم.
وی ادامه داد: فرهنگ ازدواج موقت در جامعه ما قابل قبول نیست و عرف این مسئله را نمی پذیرد چنانچه این امر را راه حلی برای مشکلات بدانیم آینده دختران چه خواهد شد.
عضو گروه رویش ادامه داد: چنانچه بگویم ازدواج موقت برای زنان بیوه تعریف شده است باید دید که این فرد با رضایت تن به این کار داده یا از سر ناچاری و مسائل اجتماعی و اقتصادی.
یاوری تأکید کرد: ازدواج موقت نه تنها راه مناسبی برای شناخت نیست بلکه مانعی برای این کار است زیرا در این دوران هیجانات غالب می شوند.
بنای ازدواج موقت بر جدایی است
درادامه سیدحسین بی ریایی یادآور شد: بنای این نوع ازدواج بر جدایی است و دو طرف با علم به این مسئله تن به ازدواج موقت می دهند و چه بسا برخی این ازدواج ها به ازدواج دائم ختم شود.
عضو گروه روشن بیان ادامه داد: برخی سوال می کنند فرزندان حاصل از این نوع ازدواج را چه کنیم نکته اول این است که باید از به وجود آمدن این مسئله پیشگیری کرد و نکته بعد این است که حتی ممکن است فرزند به دنیا آمده از این نوع ازدواج عاملی جهت برقراری ازدواج دائم شوند همچنین نباید با در نظر گرفتن مسئله ای که هنوز رخ نداده بگویم یک نفر غرایض خود را سرکوب کند و نکته دیگر اینکه در ازدواج دائم هم زوجین فرزند دار می شود بنابراین در اینجا هم باید بگویم این ازدواج شاید به طلاق بینجامد.
آیا ازدواج موقت راه گریز از مسئولیت پذیری است
در ادامه این مناظره سینا سهیلی فر بیان کرد: آیا جوانان امروز که با مشکلات اقتصادی بسیاری مواجه هستند چنانچه به ازدواج موقت روی بیاورند این امر راه فراری از مسئولیت گریزی نیست همچنین ازدواج موقت برای مردانی که دارای خانواده می باشند منجر به تزلزل خانواده ها نمی باشد.
عضو گروه رویش خاطرنشان کرد: چنانچه در ازدواج موقت فرزندی به وجود بیاید آینده این فرزند چه خواهد شد.
در صدد نیستیم ازدواج موقت را جایگزین ازدواج دائمی کنیم
مشکات در ادامه خاطرنشان کرد: ما نمی خواهیم ازدواج موقت را جایگزین ازدواج دائم کنیم ما معتقدیم در ابتدا باید فرد مربوطه به حفظ صبر و عفت بپردازد چنانچه نشد به ازدواج دائم روی بیاورد و چنانچه شرایط آن نیز نبود به ازدواج موقت بیاندیشد.
عضو گروه روشن بیان ضمن اشاره به اینکه ما باید بدانیم که مسلمان خدا هستیم یا مسلمان جامعه گفت: ما باید بپذیریم چنانچه مسلمان هستیم باید تابع شرع باشیم نه عرف همچنین باید به این نکته توجه کرد که ازدواج نباید در مسائل جنسی خلاصه شود.
آیا ازدواج موقت دامن زدن به موج سوم ایدز نیست؟
در ادامه این مناظره یاوری عضو گروه رویش با اشاره به اینکه ما یک پدیده اجتماعی را بررسی می کنیم گفت: با توجه به اینکه با موج سوم شیوع ایدز مواجه هستیم آیا ازدواج موقت در یک کشور اسلامی دامن زدن به این مسئله نخواهد بود؟
ازدواج موقت تندیس تقوی است، برخی این ازدواج رابه سمت دیگری برده اند
بی ریایی با اشاره به اینکه زمانی که یک نفر گرسنه و یا تشنه است باید به وی غذا و آب دهیم تا نیازش برطرف شود گفت: ازدواج موقت باید بازتعریف شود متأسفانه بسیاری ازدواج موقت را به سمت دیگری برده اند ازدواج موقت تندیس تقواست و مورد تأیید امام زمان می باشد باید در این زمینه فرهنگ سازی کلان داشته باشیم.
وی ادامه داد: فرد نیازمند است و باید به نیاز وی پاسخ داده شود کسانی که مخالف این قضیه هستند گزینه ارائه دهند.
وی تأکید کرد: گام اول این است که ازدواج دائم را ترویج کنیم در گام دوم باید مجلس بودجه ای را جهت افزایش ازدواج دائم طرح ریزی کند و در گام بعد خویشتن داری پیشنهاد می شود و در آخر چنانچه این مسائل محقق نشد می توان به ازدواج موقت روی آورد.
آیا ازدواج موقت شانس ازدواج دائم را کاهش نمی دهد
در ادامه این مناظره سهیلی فرد تأکید کرد: طی تحقیقی که سال ۸۹ در دانشگاه های تهران انجام شد ۸۴ درصد پسران حاضر نبودند با دختری که با پسری ارتباط داشته ازدواج کنند حال چنانچه ازدواج موقت را مطرح کنیم آیا شانس ازدواج دائم را کاهش نداده ایم.
عضو گروه رویش ادامه داد: فردی که به سراغ روابط نامشروع می رود به اصول اسلامی پایبند نیست چنانچه پایبند بود به سراغ ازدواج موقت نمی رفت.
این دانشجو یادآور شد: ابتدا باید معیشت را اصلاح کنیم همچنین باید فرهنگ سازی شود تا جوانان به سمت ازدواج موقت کشیده نشوند و نکته دیگر اینکه بسیاری از مسائل در اسلام حلال هستند اما آیا هر حلالی لازم الاجراست و نباید به تبعات فرهنگی آن اندیشید و آنان را مورد بررسی قرار داد.