کد خبر:۴۱۰۹۴۵

غرفه ۲ ناشر کودک و نوجوان بسته شد

مدیر کمیته کودک و نوجوان در جمع خبرنگاران با بیان اینکه غرفه ۲ ناشر در این بخش بسته شدند، گفت: این ناشران کتاب های متفرقه و کتاب های ناشران دیگر را در حجم بالایی می فروختند که به همین دلیل غرفه آنها از صبح امروز تعطیل شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»، عبدالعظیم فریدون، مدیر کمیته کودک و نوجوان در جمع خبرنگاران  با بیان اینکه غرفه 2 ناشر در این بخش بسته شدند، گفت: این ناشران کتاب های متفرقه و کتاب های ناشران دیگر را در حجم بالایی می فروختند که به همین دلیل غرفه آنها از صبح امروز تعطیل شد.

 

وی اظهار داشت: تلاش داریم تا با تذکر خطاهای ناشران را برطرف کنیم؛ چرا که نمی خواهیم پرونده ناشری در نمایشگاه کتاب بسته شود، با این حال برخی از ناشران مستقر در نمایشگاه افراط می کنند که منجر به بسته شدن غرفه های آنها می شود.

 

مدیر کمیته کودک و نوجوان در خصوص اینکه آیا غرفه این ناشران برای چند روز تعطیل خواهد شد، خاطر نشان کرد: اینکه تعطیلی غرفه های این دو ناشر متخلف برای چه مدت است توسط هیئت رسیدگی به تخلفات ناشران تصمیم گیری خواهد شد.

 

وی در ادامه گفت: امسال 300 ناشر در بخش کودک و نوجوان حضور دارند، پیش از این دو بار نمایشگاه تخصصی کتاب کودک و نوجوان برگزار شد اما در نمایشگاه‌های تخصصی هیچ امکانی در اختیار تشکل‌ها قرار نمی‌گیرد.

 

فریدون با بیان اینکه در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تبلیغات زیادی انجام می‌شود که پشتوانه چندین ساله همراه است، اظهار داشت: ثابت شده است که جمعیتی که به نمایشگاه کتاب تهران می‌آید با جمعیتی که از نمایشگاه‌های تخصصی کودک و نوجوان بازدید می‌کنند بسیار متفاوت است؛ پیشنهاد من این است که ناشران عمومی و کودکان و نوجوانان در چنین نمایشگاهی مثل نمایشگاه کتاب تهران حضور داشته باشند و غیر از کتاب هیچ محصول دیگری عرضه نشود.

 

مدیر کمیته بخش کودک و نوجوان تصریح کرد: اکنون انواع و اقسام سیم‌کارت‌ها، عروسک‌ها، بازی‌ها و نت‌ها در کنار کتاب در نمایشگاه عرضه شده است و فضای نمایشگاه کتاب مفهومی ندارد. بهتر است بخش کودک در کنار بخش بزرگسال برگزار شده و کتاب‌های دانشجویی، آموزشی و بین‌الملل نیز مستقل از هم در نمایشگاه‌های جداگانه برگزار شوند.

 

وی با بیان اینکه نمایشگاه کتاب تهران در وضعیت فعلی، نمایشگاه محصولات فرهنگی است، ناشران کودکان و نوجوان امسال نیز از فروش راضی نیستند، افزود: با این حال کاری هم نمی‌توان کرد چرا که قدرت خرید مردم

در سال‌های اخیر پایین آمده است. سال 93 به هر دلیل سال خوبی از نگاه اقتصادی برای ما نبود سال 94 نیز به نظر می‌رسد وضعیت بهتری نداشته باشد. بنابراین مردم برای اینکه قدرت خرید ندارند کمتر از نمایشگاه‌ها بازدید می‌کنند.

فریدون با بیان اینکه واقعیت این است که یک مدیریت با ثبات فهیم و اجرایی در کشور در موضوع فرهنگی نداریم. مدیران ما دوران مدیریت کوتاهی دارند در حالیکه کارهای فرهنگی در طول زمان به ثمر می‌نشیند، اظهار داشت:  مدیری که عمر مدیریت کوتاهی دارد صبر برایش معنا ندارد. همچنین ما یک استراتژی فرهنگی در نشر نداریم تا مدیریت یکپارچه که وظایف نشر را تعیین کند در نهادهای فرهنگی نمی‌بینیم. مدیریت یکپارچه ملی که بتواند استراتژی فرهنگی را برای کلیه حوزه‌های فرهنگ از جمله نشر تعیین کند گمشده امروز فرهنگ ماست؛ مدیران ارشاد در بخش کتاب هیچ استراتژی روشنی برای نشر ندارند در کودک نیز نمی‌دانند که چه می‌خواهند حداقل به عنوان یک فعال نشر کودک و نوجوان از استراتژی آنها باخبر نیستم.

 

مدیر کمیته کودک و نوجوان افزود: اگر اتفاقی هم در کشور رخ دهد از همت مدیران میانی نشر کودک و نوجوان است که اگر خود تجربه داشته باشند ممکن است کتاب‌های مناسبی تهیه کنند و یا اینکه از سر علاقه به فعالیت کاری پرداخته و تولیدات خوبی هم نداشته باشند.

 

وی با بیان اینکه  ما نمی‌گوییم کتاب خوب نداریم اما چون استراتژی که مدیران برای نشر کودک داشته باشند وجود ندارد، ادامه داد: در حوزه نشر کودک و نوجوان راهبرد مشخصی نداریم. در شرایطی که اقتصاد نشر رونق ندارد ناشران به سمتی می‌روند که تولیدات کمتر کرده و درآمدهای بیشتری کسب کنند.اندکی از آنها حاضرند با اوضاع بد اقتصادی دست به تولید بزنند.

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار