به گزارش گروه اجتماعی «خبرگزاری دانشجو»، مرتضی طلایی نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران در نشست اجرایی طرح مدرسه آماده که در محل سالن کنفرانس باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد، با اشاره به اهمیت برنامهریزی برای ایمنی مدارس گفت: تغییر سبک زندگی و برطرف ساختن مشکلات فرهنگی و اجتماعی باید بر اساس رهنمودهای مقام معظم رهبری در دستور کار قرار گیرد.
وی افزود: باید با وسعت نظر و به دور از تنگ نظری، حقایق و واقعیت های جامعه را ترسیم نماییم و بر اساس آن به مشکلاتی همچون نبود تمایل به فعالیتهای جمعی، بینظمی، قانون گریزی و ترجیح منافع فردی به منافع جمعی غلبه نماییم.
طلایی گفت: به عنوان مثال بحران آب و محیط زیست که امروز با آن مواجهیم ریشه در غفلتهای گذشته از جمله اتلاف انرژی و ضعف در برنامه ریزی و مدیریت دارد.
وی با اشاره به آنکه در حال حاضر نیمی از مدارس کشور از استانداردهای ساختمان مقاوم و ایمن برخوردار نیست، گفت: این در حالیست که با توجه به غلبه بافت فرسوده در شهر تهران، وقوع یک زلزله شدید در تهران میتواند حتی تا یک میلیون کشته بر جای بگذارد.
طلایی تأکید کرد: اجرای طرحی همچون مدرسه آماده از آن رو دارای اهمیت است که میتواند با فراهم سازی شرایط آموزش و ارتقای توانایی و مهارتهای معلمان و دانشآموزان، پیامدها و بحرانهای طبیعی و زیست محیطی را کاهش دهد.
وی گفت: مدیریت بحران باید به دغدغه و بخشی از برنامههای روزانه شهروندان تبدیل شود.
در این نشست همچنین احمد صادقی رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به مخاطره زلزله در شهر تهران و ضرورت آمادگی شهروندان از یک سو و تمامی نهادهای دولتی و عمومی از سوی دیگر گفت: تجربه نشان داده است که دانشآموزان از آسیب پذیرترین افراد جامعه در هنگام وقوع زلزله به شمار میآیند و اگر زلزله در زمان فعالیت مدارس رخ دهد، در صورت آماده نبودن مدرسه، معلمان و دانشآموزان، میزان تلفات و خسارات قابل توجه خواهد بود.
وی گفت: دانشآموزان سرمایه ملی این مرز و بوم به شمار میآیند و هیچ وظیفهای مهمتر از ایجاد یک محیط آموزشی امن برای کودکان و نوجوانان وجود ندارد. ضمن آنکه آموزش دانشآموزان به خانوادهها نیز منتقل میشود. امروزه تحقق مدرسه ایمن در ابعاد جهانی مطرح است و بر اساس قوانین بینالمللی کودکان و نوجوانان باید حین آموزش از ایمنی و امنیت کافی برخوردار باشند و آموزشهای آمادگی در برابر سوانح را فرا بگیرند.
وی افزود: از یک میلیارد و 200 میلیون دانشآموز در پایان سال 2014 در حدود 875 میلیون دانشآموز در مناطق دارای خطر لرزه خیزی زندگی میکنند.
جانشین شهردار در ستاد مدیریت بحران شهر تهران عنوان کرد: دانشآموزان معمولاً 50 درصد از ساعت بیداریشان را در مکانهای آموزشی قرار دارند و میتوان گفت آمادگی لازم برای مقابله با خطرات را ندارند. باید برای داتشآموزان و معلمان مکان امن وجود داشته باشد تا بتوانیم سیاستهای آموزشی را به راحتی اعمال کنیم.
وی با اشاره به کودکان باقی مانده در حوادث پیشین، افزود: شاهد این امر هستیم که کودکان باقی مانده در حوادث پیشین تا پایان عمر از مشکلات جسمی رنج میبرند و ما باید با طرح مدرسه آماده این خسارتها را کاهش دهیم.
صادقی در این خصوص که باید استراژی ملی به سمتی برود که بتوان مدرسه ایمن و تاب آور داشته باشیم، تأکید کرد: ایران در همایش تاب آوری و کاهش مخاطرات سوانح که در سال 93 در سندای ژاپن برگزار شد خود را متعهد دانست که مدارس شهر تهران را ایمن سازی کند.
رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران گفت: باید بتوانیم در طرح مدرسه آماده شهر تهران پیشگام باشیم و این تجربیات را در سطح بینالملل به اشتراک بگذاریم.
صادقی افزود: ما در تلاش هستیم در کنار همکاری دولت مطالبات ایمنی را برای مدارس ایجاد کنیم، ضمن اینکه در کنار دولت و مردم حضور بخشهای خصوصی در این امر بسیار لازم است.
در ادامه این برنامه اسفندیار چهاربند مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به این نکته که دانشآموزان امروز، سازندگان فردای جامعه هستند، گفت: برای شناخت ویژگیهای آینده باید به مدارس امروز نگاه کنیم در نتیجه همه ویژگیهای آینده باید در دانشآموزان امروز ایجاد شود.
وی با اشاره به اهمیت توجه به برنامههایی با محور آیندهسازی در سیستم آموزش بر اهمیت توجه به کالبد و فضای آموزشی تأکید کرد و گفت: مهمترین سرمایه جامعه در زیر سقف مدارس نگهداری میشود، هر چه این فضا به لحاظ مواجهه با مخاطرات ایمنتر باشد، آمادگی مواجهه درست با سوانح افزایش مییابد.
در ادامه نیز محمت اکدوغان معاون دفتر اسکان بشر سازمان ملل متحد در تهران گفت: ایران در زمینه نوسازی مدارس دستاوردهای بزرگی داشته است. هیچ کشوری را نمیشناسم که 2 درصد از بودجه سالانه کشور را صرف بازسازی مدارس کند.
وی افزود: سازمان ملل در مورد مدارس دو مقوله را مد نظر دارد. اول اینکه همه کودکان حق دسترسی به آموزش را دارند و دوم اینکه همه کودکان باید از حق ایمنی و بقا برخوردار باشند.
وی با اشاره به لزوم نوسازی مدارس در تهران تصریح کرد: هم اکنون حدود 1400 مدرسه بالای 40 سال در تهران وجود دارد. ما باور داریم این مدارس باید نوسازی شوند و برای آنها برنامه تاب آوری تدوین شود.
نماینده دفتر سازمان ملل در تهران با اشاره به اینکه نوسازی مدارس تنها از وظایف دولتها نیست، گفت: وقتی ما به این مقوله در جهان نگاه میکنیم، نوسازی مدارس فقط مسئولیت دولتها نیست و همه شهروندان در این مسئله دخیل هستند و خیلی مهم است که هر کسی مسئولیت خودش را بشناسد.
وی گفت: کودکان و نوجوانان باید بدانند در زمان وقوع حوادث چه اقداماتی انجام دهند و مسئولیت ارائه این آموزش برای والدین بیشتر از مدارس است.
همچنین در این نشست محمود جواهریان از کارشناسان سازمان به تشریح نحوه اجرای برنامه مدرسه شهر آماده در 420 مدرسه پرداخت و با ذکر این نکته که مدرسه آماده، مدرسهای است که مخاطرات آن به حداقل رسیده، توان مقابله با حوادث را داشته، کمترین تلفات و خسارات را متحمل شده و در کوتاهترین زمان کارآیی موثر خود را بازیابد، گفت: هدف اصلی از اجرای این طرح، ارتقای آمادگی، ایمنی و توانمندسازی مدارس شهر تهران در مقابله با حوادث است و کلیات آن شامل آموزش تمامی پرسنل مدرسه و تشکیل گروه مدیریت بحران، تهیه سند مخاطرات مدرسه و اقدام در جهت کاهش مخاطرات و آموزش دانشآموزان و اطلاعرسانی به خانوادهها میشود.
وی از آموزش نمایندگان مدیریت بحران مدارس، آموزش پرسنل مدرسه، تشکیل گروه مدیریت بحران، تهیه سند مخاطرات، اجرای اقدامات کاهش مخاطرات، مانور، آموزش دانشآموزان، تشکیل گروه دوام دانشآموزی، مشارکت دادن والدین در طرح، اردوی نیمروزه آموزشی، اردوی دو روزه دوام دانشآموزی و تجهیز مدرسه به عنوان 12 گام اجرای طرح مدرسه آماده نام برد.